Paard/pony 'aanschaffen'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

playboysches

Re: Paard/pony 'aanschaffen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 19:56

ik ken genoeg arabieren waar je zo jonge kinderen op kan zetten en die geen pas verkeerd zetten.
ook ken ik genoeg shetten, welshen en noem maar op wat kinder ponys moeten zijn, maar waar je echt geen kind op durft te laten rijden.

per paard is het karakter verschillend, dus er bestaan zeker ook arabieren die door kleine kinderen gereden kunnen worden.

mijn eigen paard is half arabier en daar zet ik met een gerust hart mijn nichtje van 7 op.

veel succes met het zoeken van een leuke arabier!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:53

playboysches: Jouw half arabier is goed opgevoed door een ervaren iemand neem ik aan. Bovendien vind ik halfbloeden toch anders dan volbloeden. Maar even buiten dat. Een onervaren kind met een onervaren pony (veulen!) en dan ook nog eens een arabier, die zo ontzettend slim zijn, is imo vragen om moeilijkheden.

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 20:58

Ik ga me er ook even mee bemoeien Lachen
Een arabier, ja, daar schik ik ook van als ik dat lees als 1e paardje.
Jullie hebben tot februari. Genoeg tijd om je even te orriënteren in de verschillende rassen.
Haflinger x arabier bijvoorbeeld en alle bovengenoemde rassen en natuurlijk in de arabieren zelf!
Neem de tijd om hét paard voor jouw en jullie te vinden.
Wel raad ik ook aan om een wat ouder paard te nemen die goed is ingereden en evt al wat in de dressuur gedaan heeft.
Inrijden en klaar maken voor wedstrijden is geen kleinigheid om te doen( ik rij al ruim 15jaar en zou absoluut geen jong paard nemen, ook niet onder begeleiding. Ik rij nu een 12 jarige haflinger en ik heb goed leren rijden door haar én! Ik kan haar ook nog heel veel leren! Lachen ).
En het zou leuk zijn als je snel al zou kunnen starten! Lachen
Neem de tijd, hou je blik ook open voor alle rassen en ga meerdere keren kijken (ook onverwachts) bij het paard die je eventueel wel zou willen.
Ik wens jullie heel veel succes en plezier in het zoeken en houden van een paard Lachen

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-07 21:04

ik reageer hier straks ff op Lachen zo raak ik het niet kwijt

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:24

Playboysches: Jouw kennis van arabieren komt waarschijnlijk niet door het lezen van "de zwarte hengst" itt tot de paardenkennis van TS, die duidelijk alleen romantische boekenkennis heeft van Arabieren. Kijk, dat wij zo "anti-arabier" lijken, komt doordat we zo onze twijfels hebben over de kennis van paarden van TS, en de geschiktheid als arabieren/paarden-eigenaar.
Bedenk wel, mijn kennis en die van veel andere bokkers, komt uit de nuchtere PRAKTIJK en niet uit romantische boekjes.

We willen TS niet afkraken, maar haar en haar kind beschermen tegen de gevolgen van fouten die anderen vóór haar al maakten. En nee, natuurlijk is niet elke arabier volkomen ongeschikt, enz enz ik heb ze ook als manegepony gezien en ik heb ook doodmakke engelse volbloeds meegemaakt, tuurlijk, maar heel veel mensen hebben vreemd genoeg toch problemen gekregen toen ze op arabieren en andere gevoelige paarden gingen zitten, raar he?
Je zet een kind toch ook niet op een motorfiets?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 00:39

Sorry hoor, maar meent u dit echt? Een arabisch volbloed voor een kind van 7? Ze kan dan nog niet eens zelf bij zijn rug komen.

Ik vind dat andere mensen vrij mild reageren maar ik ben zeer resoluut: NIET DOEN.

Je koopt ook geen Ferrari voor je zoon die net 1 dag zijn rijbewijs heeft gehaald. Veel te heftig en binnen de kortste keren verrot gereden.

Wees gewoon verstandig en koop een leuke pony. Een die verkeersmak is en lekker rustig. Als ze Arabieren zo fantastisch vindt dan kan ze daar altijd nog later mee beginnen. Ze staan niet op de lijst van bedreigde diersoorten ofzo...

Overigens zou ik nog een jaar of twee minimaal wachten met het aanschaffen van een eigen pony voor uw kind. Een kind van 7 kan die verantwoordelijkheid gewoon niet aan! Bovendien heeft ze tegen die tijd wat meer ervaring.

En ohja, ga eens wat boeken lezen over paarden. En dan bedoel ik niet van die romans, maar gewoon informatieve boeken. Anders veranderd uw droompaard alsnog in een nachtmerrie.

CloudDancing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 05:57

Estherini schreef:
Misschien zie ik het allemaal wel te romantisch in (paardenfluisteraar 4x gelezen).

Het lijkt me juist heerlijk om een volbloed paard 'op te voeden'.

Mijn dochter die het paard berijdt als geen ander...

Beetje het verhaal ook van The Black Stallion Bloos Tong uitsteken

Dit is wel een uizonderingsverhaal.
Je zou ook kunnen kiezen voor een kruising arabier.
Ik heb zelf een kruising tussen een fjord en een arabier. Mijn ruin heeft het rustige karakter van een fjord en het uiterlijk en het sierlijke van een arabier!
Nee, niet te koop Haha!

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 06:10

indy: maar daar heb ik ook mega linke dieren van gezien (zo'n combi) namelijk neuroot met de kracht van een haf/fjord.

ik zou zelf kijken voor een oudere goed beleerde pony maarja dat ben ik. mijn kind krijgt in ieder geval tzt als het zover zou komen geen arabier op haar 7e/8e verjaardag. heb een goedbeleerde welsh te leen voor haar dan. (als ik ooit een dochter krijg)

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 07:48

Ik zou het meisje eerst een poos op paardrijles doen en daar dan kijken wat voor soort paardje het meest geschikt is voor je dochter. Een arabier of wat voor paard dan ook vind ik voor een kind van 7 niet geschikt. Dat kan ook nog als je prinsesje wat ouder is en meer ervaring heeft. Eerst voldoende ervaring opdoen lijkt me.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:23

Het probleem zit hem niet alleen in het feit dat het een arabier is.

Het probleem zit hem in de combinatie van omstandigheden. Namelijk: onervaren ouders, jong kind, jong paard, arabier (slim en (te) groot), aan huis dus geen batterij mensen met meer ervaring in de buurt.

Ik zou een aantal van deze dingen gaan afstrepen. Een arabier zou eventueel nog best kunnen maar neem dan geen jonge pony maar een pony van een jaar of 10 en zet hem (eventueel alleen het eerste jaar) op een stal waar mensnen zijn die je kunnen helpen.

Of kies voor een ervaren pony die goed doorgereden is en zet hem aan huis. Zorg er dan wel voor dat er minimaal 2 x per week een begeleider/ lesgeefpersoon bij komt.

Zorg ervoor dat je zelf ook zo veel mogelijk leert. De cursus 'van paarden houden' vond ik al een heel erg goede aanzet.

Weet je wat het grappige is? Als je je kind een lieve pony geeft, dan is ze er toch binnen een uur verliefd op. Ongeacht hoe ze er uit zien, paarden zijn namelijk erg makkelijke dieren om gek op te worden. Ze hoeven maar 1 keer met hen neus een lief duwtje te geven en klaar..

Ik ging (op mijn 18e nog wel) op zoek naar een paard. Ik wilde een ruin of merrie, geen bruine, niet te veel wit.... Ik kwam thuis met een bruine hengst met een grote bles..... En ben er dol gelukkig mee.

Ik stuur je ook een pb, ik woon namelijk aardig in de buurt.

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 08:25

En het droombeeld van Alec Ramsey op zijn zwarte arabier is snel voorbij als je dochtertje weer eens aan het zandhappen is.

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 09:54

en toen was de TS helemaal stil.....mm vreemd??

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:06

Het is natuurlijk niet leuk om alleen maar meningen te horen die niet in je straatje passen. Wellicht dat TS daarom niets meer laat horen.....

mirhub

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:08

Misschien is de TS niet on-line?

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:01

Estherini schreef:
Daarom wil ik met haar ook eens naar een goede stal gaan waar ze arabieren hebben. Ze is overigens elke weekend en door de week ook vaak te vinden bij paarden en een kennis van haar heeft ook een arabier.

Ik ben er niet bang van zo'n arabier aan te schaffen, maar wil wel de beste hulp die ik kan krijgen om mijn dochter erop te laten rijden. Desnoods wil ik het paard door een pro laten 'inrijden'.

Altijd welkom om een keer bij ons langs te komen Knipoog
www.arabianranch.nl

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:14

@ArabianRanch: Ik heb je site even bekeken en met name het filmpje van dat meisje die een dressuurproef rijdt in Aachen. Ziet er heel mooi en beheerst uit!

ArabianRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:20

Rhodos schreef:
@ArabianRanch: Ik heb je site even bekeken en met name het filmpje van dat meisje die een dressuurproef rijdt in Aachen. Ziet er heel mooi en beheerst uit!

oeps Bloos Thanks Pling
Zij werden daar ook 4e van 37 starters !!
Ilona rijdt daar op onze hengst, door ons gefokt, opgevoed, geshowd, we hebben hem laten inrijden, goedgekeurd voor de dekdienst en nu wordt hij dressuurmatig gereden. We zijn heel trots op dit tweetal (Ilona Bax & AR Sivmayall), maar vooral zijn we heel gek met onze hengst, hij is gewoon 'ons grote kind' Haha!

Estherini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:55

meggiemeg schreef:
Het is natuurlijk niet leuk om alleen maar meningen te horen die niet in je straatje passen. Wellicht dat TS daarom niets meer laat horen.....

Ik kan het allemaal niet meer volgen nee, als ik een paar uur offline ben zijn er 3 pagina's bijgekomen. Dat valt niet bij te houden en ik kan het ook allemaal niet meer uit elkaar houden. Ben blij dat er mensen zijn die ook anders reageren of vriendelijk reageren. Ik heb nu 3 adressen om te gaan kijken. Zodra mijn man van zakenreis is kan ik de agenda trekken om een bezoekplanning te gaan maken.

Tot die tijd houd ik me stil. Ik weet wat jullie ervan denken en ik weet wat in mijn power ligt.
Bedankt voor alle goede adviezen en tips en soms domme reacties.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:56

Citaat:
Ik kan het allemaal niet meer volgen nee, als ik een paar uur offline ben zijn er 3 pagina's bijgekomen. Dat valt niet bij te houden en ik kan het ook allemaal niet meer uit elkaar houden.

Kun je nagaan hoezeer het ons allen aan ons hart gaat.....

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:00

mm vreemde zin van TS: ik weet wat in mijn power ligt??????
Heb ik mijn twijfels over als je geen verstand van paarden heeft en dit soort vragen gaat stellen.......nah ja moet ze zelf weten als ze maar geen ' domme ' keuze maakt

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:22

Ik begin echt sterk het vermoeden te krijgen dat de TS ons een beetje zit te foppen... Je vraagt om advies, krijgt dat...en als het tegenvalt noem je het "dom".

Een beetje realiteitszin kan hier veel goedmaken. Maar ik ben weg hier.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:39

TS, met welk advies doe je uiteindelijk wat dan? Besef je wel dat als je gewoon gaat doen wat je wilde gaan doen- dat pas echt dom is?..

Mocht ik een zwarte Arabier zien voorbij rennen zonder ruitertje dan zal ik ff pb-en, goed?

Pffff...

Ziek

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:52

Detour: TS vraagt niet of ze wel of niet aan een arabier moet beginnen ze vraagt waar ze moet beginnen en of ze stoeterijen kan gaan bekijken.

Ik ben het met je eens dat ik de handelswijze van TS niet de meest verstandige vind maar het is haar keuze.

Persoonlijk denk ik dat het niet uitmaakt of ze een arabier aanschaft. Ik maak me eerder zorgen over het feit dat ze voor een jong dier kiest.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:03

Het is idd een combi van factoren die bij elkaar gewoon niet slim zijn gekozen.

Wie weet wordt het meisje echter wel een soort Alicia Ramsey die met paarden kan fluisteren en het talent heeft van Linda tellington Jones...

Who knows...

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:07

Maar wat wil haar dochter nou eigenlijk, ik lees alleen maar dat TS die arabier wil.....misschien wil de dochter wat anders...en wordt het paard een statussymbool??