's winter geen wei!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ammy01

Re: 's winter geen wei!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:30

Onze paarden (2) staan in de winter in de bak. Die hebben we met een lint in tweeen verdeeld.
Anders is de een de hele dag de ander aan het opjagen.
Het lint kan worden opgerold met op een katrol. Er zitten van die plastic mobiele paaltjes tussen.
Dus als we gaan rijden is het een gewone bak.

Ze kunnen elk hun eigen stal inlopen. Er is een verhard buitenplaatsje voor de deur van de stal.
In de stal (6x4 per paard) ligt hooi en is een automatische drinkbak.
Op het buitenplaatsje zet ik een Hartog bak met hooi.
Ze kunnen zelf kiezen of ze binnen of buiten zijn.
Alleen 's nachts niet; ze slapen ze op stal.
Om 23:00 gaan ze erin, en om 6:30 er weer uit.

Achteraan de bak, hebben ze ook nog een klein 'winterweidje'. Dat is een strook gras van ongeveer 5 meter breed, die langs de lange kant van de bak loopt.
Dus per paard 80 m2. Het is niet veel, en het begint nu al aardig gehavend te raken.
Ze staan vanaf afgelopen maandag op deze manier.
In die winterweidjes is per paard ook zo'n Hartog bak bevestigd, laag bij de grond.
Hierin doe ik ook nog hooi en kuil.

Zo blijven ze overdag een beetje in beweging, omdat ze voor water de stal in moeten, en ze staan natuurlijk het liefst in de weidjes. Dat is de maximale afstand lopen.

Verder leg ik altijd wilgentakken of berken of elzentakken in de bak.
Zo kunnen ze, als het hooi op is, ook nog wat knabbelen.

1 paard wordt 6x per week gereden (heb bijrijdster) of gelongeerd.
Het andere paard 4 a 5 keer per week.

Er is ook nog een 'tussenweidje' wat ongeveer 10x10 meter is. Daar staat nog vrij veel gras, en een paar keer per week mogen ze daar een uur of twee uur in.
Ze kunnen er niet echt rennen, daar is het te klein voor. Maar wel lekker grazen. Ook wel handig voor de overgang.

De 'grote' weilanden, waar ze 's zomers instaan, worden nu begraasd door onze 3 schaapjes.
Alleen als het vriest (en dus niet kapot kan) mogen de paarden er overdag in.

Ik probeer er alles aan te doen om ze zoveel mogelijk afleiding en beweging en voer verdeeld over de hele dag te geven.
En toch vind ik ze er af en toe een beetje 'sip' bijstaan.
Het hooi is dan op, het is slecht weer en het lijkt of ze zich dan toch vervelen....

Nog iemand ideeen wat je verder nog kan doen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 13:43

Dat is toch moeilijk als je je weiden een beetje heel wil laten/ houden/
Hebben ze in de zomer wel wei?
Iets van een bal vinden ze dat niet leuk of zo'n voergeval, die ze rond moeten tollen.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:11

Franka_Vosje schreef:
Onen)
Nog iemand ideeen wat je verder nog kan doen?

Het lijkt mij dat jij het toch aardig voor elkaar hebt! Ik denk dat menig paard daar jaloers op kan zijn (al zou ik ze zelf 's nachts ook gewoon buiten laten: wa extra beweging, ook handiger voor jezelf). Wat doen je paarden als je ze vaker kleinere porties hooi geeft? Of heb je daar geen tijd voor, wat ik me goed kan voorstellen? Staan ze niet gewoon te slapen/rusten als je denkt dat ze sip zijn? Mijn pony kan er dan ook zo sneu uitzien met d'r hoofd naar beneden, in een hoekje van de wei, maar dat is ze niet, ze slaapt gewoon.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:25

Ze staan idd ook wel te slapen of te suffen. Dat ziet er wel tevreden uit hoor.
Maar ik kan gewoon merken dat ze heel verheugd reageren als ze mij zien.
Dat betekent niet dat ze mij zo leuk vinden (zou ik graag geloven, maar als ze 's zomers in de wei staan dat zijn ze helemaal niet blij als ik ze eruit kom halen Clown )
Volgens mij is dat een teken dat ze blij zijn met de afleiding en dat ze denken dat ze eten krijgen.
En dat ze het dus daarvoor wat minder naar hun zin hebben gehad.

En ik geloof ook dat ze veel vaker staan te 'slapen' dan ze eigenlijk nodig hebben...ze hebben toch maar een paar uurtjes slaap per etmaal nodig?
Dus dan doen ze het volgens mij omdat ze gewoon niks anders te doen hebben...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:33

Het verschilt ook gewoon per kudde en per paard hoeveel ze staan te suffen. De hengsten groep betrap ik hier nooit op suffen, 's ochtends liggen er vaak een paar volledig voor pampus maar echt suffen niet. Ze zijn ook altijd aan het spelen en het stoeien, maarja dat zijn hengsten Clown De merries hier echter doen niks anders dan eten en suffen, terwijl ze de zelfde mogelijkheden hebben als de hengsten. Maar die hebben er kennelijk gewoon geen behoefte aan Lachen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 14:47

VeerenAshley schreef:
(al zou ik ze zelf 's nachts ook gewoon buiten laten: wa extra beweging, ook handiger voor jezelf). Wat doen je paarden als je ze vaker kleinere porties hooi geeft? Of heb je daar geen tijd voor, wat ik me goed kan voorstellen?

Op dit moment staan ze 'snachts nog buiten. Alleen als het echt kouder en slechter wordt, gaan ze 'snachts op stal. Ik heb ook het idee dat, hoe gek het ook klinkt, het ook voor wat 'afwisseling' zorgt. Ze vinden het dan ook weer fijn als ze er 'sochtends weer uit mogen.
Hoewel ik niet het idee heb dat ze het vervelend vinden op stal.
Als ik ze 's nachts ook buiten laat dat is het echt 24 uur hetzelfde liedje...
Ze hebben dekens op voor buiten (wel zo handig als je zo vaak rijdt) en snachts op stal mogen ze lekker in hun blootje.

Ik werk 4 dagen in de week, dus dan ga ik vroeg weg en pas om half 6 thuis. Dan moet ik ze dus voor die periode voeren.
Als ik vrij ben dan geeft ik ze kleinere porties. Heb wel het idee dat dat beter is.
Ze eten gewoon alles bijna in 1 keer op wat voor de hele dag bedoeld is Koe
Daarom doe er ook grof hooi bij, dat vindt mijn paard minder lekker, en doet er dus langer over.
Dat is precies de bedoeling.
Het andere paard krijgt alleen kuil, omdat hij snel hoest.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:03

wij wonen op op klei grond;lees dikke ellende. Maar onze pensioneigenaar heeft een grandioos alternatief bedacht. de helezomer dag/nacht in de wei en Mijn pony kan nu als het nat is,samen met een maatje in een grote zandpaddock met schuilstal Haha! . ze hebben de boel speciaal met worteldoek en wit zand afgedekt om dit aan te kunnen bieden. ok,een flinkeinvestering,maar daar dragen we dan natuurlijk dan ook weer een beetje aan bij. als het erg droog weer word in winter mogen ze weer op wei.
De anderepaarden gaan overdag een grote zandpaddock in en eind van de dag weer terug in de stallen. Ieder heeft dus keus en er is geen gezeur. Ik was megablij dat dit kon, want mijn grootste wens is dat ze altijd buiten kan zijn;voldoende frisse lucht en beweging,ze krijgen 5keer per dag hooi, ze heeft contact met soortgenootje,enige nadeel dat ikook geen deken gebruik,dus wat minder intensief rijden...maar ach dat heb ik voor haar wel over Knipoog . Ik sliep er idd ook niet van toen ze maar twee uurtjes per dag de stal uit kon. ieder zijn ding,maar dit is dus het mijne .Andere stal was mijn oplossing . iedereen moet doen wat hij denkt,maar voor mij is belangrijkste dat paard idd ookeen keus heeft. en ja hoor...in de stromende regen staan de dames kont aan kont....buiten Haha! en laten ze de stal voor wat ie is.
ik denk dat je heel goedmoet kijken naar jepaard,de mijne werd diep ongelukkig in de stal, de ander vind het er heerlijk????

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:14

Franka_Vosje schreef:
Ze eten gewoon alles bijna in 1 keer op wat voor de hele dag bedoeld is Koe
Daarom doe er ook grof hooi bij, dat vindt mijn paard minder lekker, en doet er dus langer over.
Dat is precies de bedoeling.
Het andere paard krijgt alleen kuil, omdat hij snel hoest.

Dat doet mijn vreetzak ook altijd, zo snel mogelijk alles naar binnen proppen (en niet omdat ze zo weinig krijgt, ze lijdt gewoon aan een eetverslaving!).

Maar dan is het op zich wel logisch dat je paarden zich gaan vervelen, als niks meer te eten hebben. En misschien voelen ze zich ook gewoon ook niet goed bij, omdat het verteringsgestel dan niet aan de gang blijft?
Lastig hoor, maar ik denk echt dat jouw paarden het super hebben. Lopen ze in de wei overigens wel bij elkaar?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:29

In de zomer wel.
In de winterweidjes hebben ze ook hun eigen stuk. Ze staan echt op hun 'eigen helft'.
Ze kunnen elkaar wel schobben op de hals.
Bij elkaar zetten hebben we wel geprobeerd, maar dan gaan ze elkaars deken slopen, de een de ander constant lopen vervelen, de een mag alleen kuil en de ander alleen hooi, en met zijn tweeen tegelijk door de staldeur naar buiten rennen is ook niet echt een succes Clown
(ze kunnen immers in en uit lopen, dus dat ik leuk spelen, auw)
In de zomer staan ze in een normaal groter weiland en dan is er niks aan de hand. Druk met grazen he.

Ik denk trouwens dat dieren altijd de neiging hebben om zoveel mogelijk op te eten wat hen voor de voeten komt. Immers je weet maar nooit of het er straks ook nog is. Puur overlevingsmechanisme.
Je kunt ze echt niet gaan uitleggen dat ze beter af zijn als ze het een beetje verdelen.

Ik heb nog geluk, want 3 keer per week kan ik iemand vragen om de tweede helft voer voor die dag te geven. Ik zet alles klaar en de bijrijdsters kunnen het geven.
Ze hebben maar 1 dag in de week voor een periode van tien uur in één keer.

Frankaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 15:52

zonde!
juist in de winter lekker buiten rennen enz
in de winter staat mijn paardje juist veel buiten
en krijgt ze extra stuk wei erbij omdat de schaapjes dan naar de wei van de buren gaan
en dan kan ze lekker rennen *LOL*

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 21:47

Visconti schreef:
Citaat:
is dit erg?

Natuurlijk is dit erg, je sluit een dier dat gemaakt is om 14 kilometer per dag te lopen op in een ruimte van 3 bij 3, een dier dat gemaakt is om in een groep met soortgenoten te leven, die sluit je op in z'n eentje, een dier dat gemaakt is om alleen in de buitenlucht te leven, sluit je op in een hokje binnen ... Iedereen die een beetje hierover nadenkt kan bedenken dat paarden hier volledig gefrustreerd van raken.. Als ik jouw was zou ik snel een nieuwe stalling zoeken.

Dit vind ik een beetje een rare reactie.
Op heel veel stallen is het zo dat ze in de winter niet in de wei komen het is dan eenmaal te nat en dan lopen ze alles kapot logisch! Hier in de buurt is er nergens een stal hebben waar ze in de winter in de wei komen.
Zorg je dan niet goed voor je paard? vind ik absoluut niet.
Je moet het doen met de middelen die je hebt.
Mijn paarden komen per dag ruim 2 uur in de paddock en dan rij ik of longeer ik meestal nog daar doen mijn paarden het prima op.
Op mijn oude stal kwamen de paarden bijna helemaal niet eens los!

Dus zo erg is het helemaal niet gewoon je best doen om hem er zoveel mogelijk uit te laten dan is het prima hoor!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 22:05

[/quote]
Natuurlijk is dit erg, je sluit een dier dat gemaakt is om 14 kilometer per dag te lopen op in een ruimte van 3 bij 3, een dier dat gemaakt is om in een groep met soortgenoten te leven, die sluit je op in z'n eentje, een dier dat gemaakt is om alleen in de buitenlucht te leven, sluit je op in een hokje binnen ... Iedereen die een beetje hierover nadenkt kan bedenken dat paarden hier volledig gefrustreerd van raken.. Als ik jouw was zou ik snel een nieuwe stalling zoeken.[/quote]

Hier ben ik het mee eens! Om bepaalde dieren te houden zijn bepaalde voorwaarden nodig naar mijn mening. Iedereen zou je voor gek verklaren als je een giraffe of een olifant wil nemen en die 24 uur per dag op stal zet (of 2,3 uurtjes naar buiten en de rest binnen). Nou is een paard natuurlijk geen olifant of giraffe dat begrijp ik ook wel, maar wel een dier dat hoort te lopen, in een kudde leeft, gemaakt is om buiten te leven.
Ik zou heel graag een hond willen, maar ik heb er geen tijd voor. En ook geen ruimte. Moet ik het dan maar doen met de middelen die ik heb? Dan zit de hond dus de hele dag binnen in een klein kamertje en komt ongv. 1x per dag 10 minuutjes aan een lijntje naar buiten. Nee, dan neem ik die hond dus gewoon niet.
Ik vind dat je heel erg goed na moet denken als je een paard neemt of je de middelen hiervoor hebt. En daar hoort voor mij bij weidegang of paddock of bak. En wat mij betreft heb je anders niet de middelen voor een paard (net als ik voor de hond, olifant of giraffe) en moet je dus geen paard nemen.

Oh ja, Franka_vosje, ik vind dat je heel goed bezig bent om met je middelen de paarden het naar hun zin te maken Haha!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:11

eens met Def. als je niet aan een bepaald minimum aan vrije beweging of weidegang kunt komen, is er altijd nog de optie om niet aan een paard te beginnen. zelf ben ik blij dat de mogelijkheden hier zo goed zijn, anders had ik dus ook geen paarden gehad. een paard hoort te bewegen, en met soortgenoten om te gaan. drie uur per dag eruit betekent altijd nog 21 uur in de stal. dat is echt veel en veel te lang.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:35

Maar wat als je een paard hebt en je raakt je stalling kwijt?
Overigens denk ik dat 3 uur per dag buitenstaan al veel meer is dan heel veel paarden krijgen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-07 23:46

beantsje schreef:
Overigens denk ik dat 3 uur per dag buitenstaan al veel meer is dan heel veel paarden krijgen.

zoeken zoeken zoeken, wij hadden vorig jaar een supermooie luxe stalling, maar helaas liep de wei daar onder, en konden onze paarden met moeite van half 7 's ochtends tot 10 uur 's avonds buiten. qua uren vind ik dat heel acceptabel, mits de bodem dan goed is. onze paarden stonden diep in de modder, en we zijn zo snel mogelijk naar een andere stalling (onze huidige) gegaan. die andere beviel goed, maar als mijn dieren niet lekker buiten kunnen, ook al is het vies weer, dan is het niet goed genoeg.
een kennis van mij rijdt elke dag een half uur heen en een half uur terug met de auto om bij haar paarden te komen. dichterbij kon ze geen stalling vinden die ze goed genoeg vond.

3 uur per dag is meer dan veel paarden krijgen, er zijn ook paarden die de benen nooit vrij kunnen strekken. maar het lijkt mij dat je niet moet kijken naar hoe het slechter kan, maar naar hoe het beter kan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:10

beantsje schreef:

Dat vindik idd ook een ander verhaal. Het gaat mij meer om de mensen die er gwoon in eerste instantie genoegen mee nemen dat hun paard niet of weinig buiten komt. Als jeje stalling kwijt raakt is dat gewoon pech! En inderdaad snel zoeken naar iets anders

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 08:58

Tooske schreef:
Dit vind ik een beetje een rare reactie.
Op heel veel stallen is het zo dat ze in de winter niet in de wei komen het is dan eenmaal te nat en dan lopen ze alles kapot logisch! Hier in de buurt is er nergens een stal hebben waar ze in de winter in de wei komen.
Zorg je dan niet goed voor je paard? vind ik absoluut niet.
Je moet het doen met de middelen die je hebt.
Mijn paarden komen per dag ruim 2 uur in de paddock en dan rij ik of longeer ik meestal nog daar doen mijn paarden het prima op.
Op mijn oude stal kwamen de paarden bijna helemaal niet eens los!

Dus zo erg is het helemaal niet gewoon je best doen om hem er zoveel mogelijk uit te laten dan is het prima hoor!

Omdat het vaak voorkomt is het niet erg? Of omdat het elders nog slechter is, is het niet erg? Dat vind ík nou een rare reactie!
Je moet het doen met de middelen die je hebt, ja eens, maar betekent dat dat een dier daaronder moet lijden? Dat je je daar maar bij neer moet leggen, zonder op zoek te gaan naar "betere middelen"?

xLuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:00

Het valt reuze mee, onze paarden kunnen de winter de wei ook niet op, puur om eigen veiligheid.. we zijn bang dat ze uitglijden en we zetten ze in de bak een paar uur. Ook is de stapmolen een goede oefening om hun conditie erbij te houden.. Knipoog

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:16

Sommigen van jullie doen net of mensen die niet de middelen hebben om hun paard meer dan 3 uur buiten te hebben maar geen paard hadden moeten nemen! Ik vind dat een beetje overdreven hoor. Kijk ieder zijn mening maar er zijn echt vele wegen die naar Rome leiden hoor. Dat een paard een bewegingsdie is wat vroeger 14 km per dag loopt geloof ik best. Ik geloof alleen niet dat de huidige paarden nog zo natuurlijk zijn.
En ja, nu komt de opmerking dat dat komt omdat wij ze onnatuurlijk maken maar ik dnek dat er maar weinig paarden zullen overleven als we ze in een natuurgebied zouden kiepen zonder verzorging.
Ik sta op dezelfde stal als Tooske, een stal met boxen in een kapschuur, alleen als het erg waait en regent gaat het windbreekgaas ervoor, dus heel veel lucht, we hebben 3 paddocks voor ongeveer 20 paarden. Ik probeer het zo te regelen dat mijn paard 2x per dag met 1 of 2 maatjes een uur losloopt(er loopt bij ons overigens nooit een paard alleen los, allemaal in groepjes). De wei is vanaf afgelopen maandag niet mogelijk, te nat, ze breken er hun benen omdat het door de nattigheid te glad is geworden) Vanaf 1 februari mogen ze er ip weer op en in de zomer mogen ze dag en nacht als je dat wil.
Buiten de 2x los longeer ik mijn paard of wordt ze gereden. Nou, ik vind dat absoluut niet zielig, ze is het zo gewend en wil ook graag weer naar haar stal waar ze ook veel contact heeft met andere paarden. En nu had ik haar eigenlijk niet moeten kopen omdat dit te weinig is? Sorry hoor, dat gaat er bij mij niet in.

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 09:29

Tiessie schreef:
Dat een paard een bewegingsdie is wat vroeger 14 km per dag loopt geloof ik best. Ik geloof alleen niet dat de huidige paarden nog zo natuurlijk zijn.
En ja, nu komt de opmerking dat dat komt omdat wij ze onnatuurlijk maken maar ik dnek dat er maar weinig paarden zullen overleven als we ze in een natuurgebied zouden kiepen zonder verzorging.

Ik ben het met je eens dat door het fokken van de mens het paard wel wat veranderd is (en dan denk ik aan vacht en hoeven die vaak te wensen overlaten), maar ik denk dat het paard w.b. zijn fysiek niet veel veranderd is. Als ik zie hoeveel de paarden lopen die buiten staan, geloof ik zeker dat ze bij voorkeur constant in beweging zijn, net als het "oerpaard" van vroeger. En wat te denken van kwaaltjes als stalbenen en stalondeugden? Van paarden die 's ochtens stijf uit de stal komen? Ik ken een oude merrie die, toen ze nog in een box stond 's nachts echt letterlijk de stal uit kwam hinken; dit werd pas minder als ze vijf minuten in de wei liep, en ging helemaal over toen ze niet meer opgesloten werd. Tja, dit zoort voorbeelden tonen voor mij aan dat het huidige paard nog steeds een bewegingsdier is!

Toen mijn pony nog 's nachts op stal stond, had ik ook medelijden met haar als het regende overdag, en was ik ook blij als ze weer "lekker" naar haar stal ging. En ja, dat wilde ze ook graag; net als de andere paarden stond ze voor het hek te wachten tot ze weer naar binnen mocht. En ze maakte ook echt een gelukkige indruk.
Maar toen ik haar eenmaal op een plekje had waar we de boxdeuren altijd openlieten, merkte ik dat ze, zodra het eten op was, weer naar buiten ging. Ze was echt altijd buiten en stond liever met haar voeten in de blub in de stromende regen dan binnen in een schone stal met een lekker strobedje. En dan kun je zeggen: ja, maar dat is een pony, winterhard etc., maar op dezelfde stal stonden ook een Andalusier, KWPNer, Fries en een Mangalarga Marchador, die allemaal precies hetzelfde gedrag vertoonden.
Laatst bijgewerkt door VeerenAshley op 10-11-07 10:06, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 10:02

hmm mijn dieren, en nog 15 anderen hier op stal (van shet tot KWPN) houden het toch echt prima vol. niemand zegt dat een natuurgebied het enige juiste is. dat mijn dieren 14 KM afleggen per dag weet ik wel zeker.

indien er geen wei is, kan je imo prima genoegen nemen met een bak of paddock, als het dier maar de ruimte heeft om lekker uit zijn plaat te gaan.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:26

O, maar ik ebn ook absoluut overtuigd van het feit dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet! Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er, wanneer je die mogleijkheden niet volledig hebt maar wel je best probeert te doen, er dan nog hier gezegd wordt dat je beter geen paard kunt kopen. Dat vind ik echt een beetje bullshit!

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:41

Ach joh gewoon niet naar luisteren...
Onze paarden mogen nu ook niet meer op het land maar staan zeker niet dag en nacht op stal.
Wij hebben een paddock waar ze overdag instaan en hooi krijgen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:42

Tiessie schreef:
O, maar ik ebn ook absoluut overtuigd van het feit dat een paard zoveel mogelijk naar buiten moet! Maar ik kan er niet zo goed tegen dat er, wanneer je die mogleijkheden niet volledig hebt maar wel je best probeert te doen, er dan nog hier gezegd wordt dat je beter geen paard kunt kopen. Dat vind ik echt een beetje bullshit!

Dat gevoel heb ik ook altijd,.... maar het is makkelijk praten voor mensen die wel een inloopstal etc hebben! Sigaar

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-07 16:54

Tiessie, niemand zegt dat jij geen paard mag nemen...
Ik zeg (en met mij nog een paar anderen waarschijnlijk maar ik kan niet voor anderen spreken) dat ik in jouw omstandigheden geen paard had gekocht en dat ik van mening ben dat je dat in die omstandigheden beter niet kan doen.
Maar als jij blij bent met de omstandigheden en hoe je paard staat, zal ik je niet verbieden een paard te kopen hoor!