De stal van 3x3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Re: De stal van 3x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 03:10

Heee Jes, ik dacht echt net nog aan je dat ik eens een berichtje wilde sturen hoe het bevalt in USA Wow!

Ja onze stallen zijn echt fijn, als ik kan wil ik nooit meer terug naar een gewone box, en een box van 3x3 heb ik naar mijn weten zelfs nog nooit gehad, voor lange tijd.
Volgens mij was de kleinste 3 x 3.5

Die 2 van mij staan wel samen en lopen netjes naar achter om te mesten Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:44

anneliesdj schreef:
@ RK; de meerwaarde van een box van 4x4 is hetzelfde als de meerwaarde van een slaapkamer van 4x4 ipv 3x3. Jij hebt ook liever je slaapkamer wat groter. Nu kan ik me voorstellen dat het je niet intresseert als je slaapkamer groter is, dan kun je het doortrekken naar je bed. Je hebt ook liever een bed van 2m lang ipv 1,80m, puur voor het comfort, zo zit het bij paarden ook.

Ik heb graag een bed waar ik languit in kan liggen.
Of deze nu 1.80 is of 2 meter maakt me niks uit.

Dit heb ik ook gezien bij Kawa, die gaat bij een grote stal op dezelfde plek liggen als bij de 3x3

Dus, welke meerwaarde? Lachen
En er wordt gepraat over meer beweging?
Beweging? In een stal?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:43

runningkawa schreef:
Dus, welke meerwaarde? Lachen
En er wordt gepraat over meer beweging?
Beweging? In een stal?

Waar het (volgens mij) een beetje om gaat, is dat er standaard 3x3 verkocht wordt.
Deze stallen worden weer door 'standaard' maneges en pensionstallen gekocht, waar 'standaard' mensen komen te staan die 'standaard' alleen van 7 tot 8 komen om hun paardje een uurtje beweging te geven.
Als ze er dan de hele dag in moeten staan dan vind ik 3x3 echt te klein.

Maar het hangt allemaal af van factoren. Mijn paard stond er veel en veel fijner bij toen hij in een rustige stal van 3,5x 5 met raampje naar buiten en overdag buiten stond, dan toen hij op een drukke manege in een 3x3 (?) stal stond waar hij in de winter niet naar buiten kon.
Daar brak hij de boel af Nagelbijten / Gniffelen

Zoals ik hierboven al zei, mijn paarden staan in een 5(?)x11 m lange stal, samen, en ze staan in de winter echt de hele dag zo'n beetje te scharrelen en bewegen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:46

Maar dan vind ik 4x5 ook te klein Lachen
Want dat is waar ik al steeds over zever Tong uitsteken
Daar hebben ze ook geen beweging in.
Imo krijgt geen 1 paard op stal beweging, daarvoor zal hij uit dat hokkie moeten.

Laat ik het zelfs verder doortrekken, in 5x 11 zouden die van mij ook de boel afbreken als ze daarnaast geen weidegang krijgen.
Die willen echt sprintjes kunnen trekken en kunnen kl*te met elkaar.

Zulke stal is natuurlijk wel fijn, maar niet voor alleen maar, tenminste dat vind ik Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:52

runningkawa schreef:
Laat ik het zelfs verder doortrekken, in 5x 11 zouden die van mij ook de boel afbreken als ze daarnaast geen weidegang krijgen.
Die willen echt sprintjes kunnen trekken en kunnen kl*te met elkaar.

Zulke stal is natuurlijk wel fijn, maar niet voor alleen maar, tenminste dat vind ik Lachen

Soms heb je in de wintermaanden geen keus (behalve geen paard nemen) en bij ons op stal wordt de wintertijd zelfs zo kort mogelijk gebrobeerd te maken.

Ik heb het geprobeerd, in Brabant wonen (mijn ouders zijn er gaan wonen) maar ik kon er niet aarden Bloos ondanks dat het voor de paarden hier over het algemeen wel wat fijner is, als je tenminste een stal treft met weidegang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:55

Tja...daar heb ik idd andere gedachte over
Zeeën leggen ze droog en een fatsoenlijke padock kan niet gemaakt worden...blijf dat vreemd vinden.

Die van mij zouden dan echt de zooi afbreken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 09:59

3x3 vind ik echt veel te klein. Voor een pony is dat ok. Maar ik heb grote paarden. Die van ons staan in 3,5 * 4.
Binnenkort gaan we zelf bouwen en de standaardmaat voor betonbouw is ook 3*3. Ik heb afgesproken dat ze 3,5*3,5 worden.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:15

Dit is een kleine D pony (1.44m) in een stal van 3,30x4m.

Afbeelding

Dan vraag ik mij af hoe een paard van 1.70m in een stal van 3x3m ligt en hoe ruim je dat nog kunt noemen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:18

Ik twijfel of ik foto's kan nemen bij mij op stal, want ze slapen alleen als het donker is, maar ze hebben echt ruimte over.
Zitten ook elke morgen van hoofd tot kont onder de vlas Lachen

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:34

runningkawa schreef:
Zeeën leggen ze droog en een fatsoenlijke padock kan niet gemaakt worden...blijf dat vreemd vinden.

Bij mijn huidige stal is het (denk ik) niet een kwestie van niet willen.
De boer ziet het allerliefst de paarden op de wei staan. Als het aan hem had gelgen ook in grote kuddes maar dat gaat niet goed met de eigenaren...
Maar volgens mij heeft hij momenteel nergens tijd voor, laat staan een paddock aanleggen. Het zit wel in zijn hoofd om dat te doen. Ooit Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:35

ooit...dus geen noodzaak vinden --> dus niet willen Clown

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:39

Klopt. Hij is koeienboer. Hij vroeg vorig jaar aan mij: die koeien kunnen toch ook gewoon een winter op stal, waarom flippen die paardeneigenaren dan zo, als de paarden in de winter een dagje binnen blijven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:41

En helaas hebben veel mensen die mentaliteit...maar dat vind ik dus niet op te lossen met een grotere stal.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:50

Nee, maar toch vind ik het voor mijn paard prettiger, voor die 3-4 maandjes per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:52

oke, prettiger wel, dat zal ik zeker beamen...maar voor mij persoonlijk zou dat geen optie zijn Lachen

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:56

Mijn merrie is heel zindelijk in de stal, ze poept op 2 plaatsen, lekker makkelijk met uitmesten. In de wei heeft ze ook 1 vaste plek. Elke nacht ligt mijn merrie in haar stal, het stro kan ik dan ook overal 's morgens terug vinden op de meest rare plekken.............

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:11

runningkawa schreef:
oke, prettiger wel, dat zal ik zeker beamen...maar voor mij persoonlijk zou dat geen optie zijn Lachen

Als ik het zo makkelijk had kunnen kiezen, had ik zeker voor iets anders gekozen Lachen

Maar zo simpel ligt het niet en zo makkelijk is de keus niet, voor mij.

Kort samengevat: ik ben alleenwonend, niet rijk, kan geen eigen boerderij betalen, heb dat beest al 16 jaar.
Dan kies je op een gegeven moment voor datgene wat het beste is in jouw ogen.
En als dat voor mij betekent, een 3x zo grote stal dan normaal, samen met een vriendje, dan is dat voor mij zo.

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:15

Opzich maakt t niet veel uit.. bij ons hebben we een paar stallen 3x3 waarbij de paarde genoeg ruimte hebben.. ze staan bij ons ook wel veel buiten.. we hebben ook een paar stallen van 3x2.60 dar is ook ruim genoeg voor als je een paard heb tussen 1.60/170 Knipoog ze komen bij ong iig echt geen ruimte te kort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:16

Tot 3 jaar terug haddenw ij ook geen boerderij, moest het toen ook doen met pensionstallen, dus dat is niet echt een verschil dus Lachen
En als ik alleen was, had ik simpelweg geen paard, helaas...
Als ik geen plek kon vinden waar ze zomer en winter buiten zouden staan, had ik ook geen paard

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:17

Tja bij ons (op klei/veengrond in de randstad) is dit altijd normaal geweest. 16 Jaar geleden dacht ik er niet zo over na als nu.

En ik heb geen vriendje nodig hoor, om een paard te houden Lachen Ik ben zelfstandig Clown *kuch*