Paard op de manege zonder weidegang

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Paard op de manege zonder weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:36

Remember schreef:
Maikeltje, ik zou in eerste instantie helemaal geen paard aanschaffen als ik in zo'n situatie zou zitten.

Dan denk ik dat er veel paarden wel afgespoten kunnen worden om het maar eens cru te zeggen. Want het gros van de paarden staan op een pensionstal of manege en hebben dus geen 'paardwaardig'bestaan. Herplaatsen gaat niet, daar is Nederland te klein voor. Op die manier komt de hele fokkerij op z'n gat te liggen denk ik Knipoog

En welke 'situatie' bedoel jij dan? Want vanuit een luxepositie is het gemakkelijk l*llen.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:41

Een paard moet gewoon naar buiten en er is geen enkel exuus om ze binnen te houden Tezij tijdelijke of medice oorzaak.

En als je dat wel een exuus vind moet je het eens van het paard zijn kant bekijken.

Die kiest er niet voor !

Denk trouwens ook dat een paard gezonder in zijn kop is als ie lekker paard mag zijn ! Lekker in de wei ook al is het maar een of 2 uur perdag lekker effe uitwaaien !

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:43

Wafel schreef:
Een paard moet gewoon naar buiten en er is geen enkel exuus om ze binnen te houden Tezij tijdelijke of medice oorzaak.

En als je dat wel een exuus vind moet je het eens van het paard zijn kant bekijken.

Die kiest er niet voor !

Denk trouwens ook dat een paard gezonder in zijn kop is als ie lekker paard mag zijn ! Lekker in de wei ook al is het maar een of 2 uur perdag lekker effe uitwaaien !

Zoals gezegd, helaas is er zoveel ruimte in Nederland niet beschikbaar om alle paarden het beste te kunnen geven. Dus moet je roeien met de riemen die je hebt.

HorseyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:45

nee hoor, ik vind een weide ook alleen maar extra luxe voor je paard.. s'winters kan het tog ook wel eens zijn dat het land niet begaanbaar is voor je paard.. maar dan is het ineens niet zielig want dan kan het niet.

ik vind voor een paard weiland niet noodzakelijk, het is wel een lekker extra luxe.

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:46

Bovendien als je een paard ECHT paard wilt laten zijn, dan moet je een natuurreservaat kopen en je paard daarin loslaten. Niet bijvoeren, niet rijden, niet aaien want dat gebeurt in de natuur niet. Geen hoefsmid, geen veearts, alleen moeder natuur.

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:49

Het is allemaal maar net hoe je je paard went. De mensen die de paarden 24/7 buiten hebben zeuren al gelijk dat het slecht is voor een paard om op stal te staan. Onzin want aan 24/7 op het land zitten ook haken en ogen.

Mijn paard komt rond de 5 uur buiten, lang zat, hij word goed bereden ed.

Wel is het zielig dat als je een paard heb die op stal moet blijven, dat je er verder niks mee doet. Zorg er dus voor dat je iedere dag een paar uur voor hem vrijmaakt om aandacht en beweging te geven, dan gaat het volgens mij allemaal prima lukken!

Mijn vriendin woont ook in Den Haag, en had haar pony ook eerst op zo'n stal staan! Vlakbij Madurodam! Alleen heeft haar pony het gauw benauwd en is toen verplaats naar een stal in Delft! Ik weet niet of je daar vlakbij woont? Is een hele mooie stal voor ik geloof 220 per maand ( op de andere stal betaalde ze 320) En ze komen er buiten! Maar als je niet in de buurt woont heb je er weinig aan denk ik.. Succes!!!!!

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:51

Maikeltje, als ik ergens woon waar in de buurt geen stallen zijn waar de paarden naar mijn zin voldoende buiten komen, of als ik geen zin heb ver te rijden naar mijn paard of niet de centen heb om 'm daar op een enkele stal te zetten waar ze wél buiten komen... Dán maar geen paard, dat komt dan later wel als ik wel in de mogelijkheid ben (misschien verhuisd, financiëel meer) om een paard helemaal naar mijn zin te stallen, daar wil ik géén concessies op doen . En dát doen heel veel mensen wel, aangezien er vaak aangegeven wordt 'Het is niet anders, hij is het gewend' en er is zelfs een groep die gewoon niet beter weet...

edit:

maikeltje schreef:
Dus moet je roeien met de riemen die je hebt.

En dát bedoel ik nou... En ik vind dat als het om een paard je gaat je alléén moet roeien met de juiste riemen Knipoog . Als iemand zijn shetlander in de achtertuin zet staat heel bokt op stelten, een konijn alleen houden is dierenmishandeling, bio-industrie is verschrikkelijk (die beesten weten toch ook niet beter???) maar iedereen die een paard wil kopen moet dat gewoon kunnen óók als je ergens in Nederland woont waar de ruimte hiervoor zéér beperkt is en de ruimte die er wel is voor, voor veel mensen niet haalbare, hoge bedragen aangeboden wordt....

Dat je voor surfen naar de zee moet en voor skieën naar de Alpen vind iedereen héél normaal, maar dat je voor paarden beter naar een landelijker gebied kunt gaan (wat écht niet ver van de stad hoeft te zijn, zie wat ik eerder aangegeven heb over mijn woonplaats en waar mijn vriend woont!!!) is 'stom' want dan kunnen ineens veel mensen hun hobby niet meer naar hún zin uitvoeren.

Ik zeg ook écht niet dat de paarden die nu in de randstad staan op stallen waar ze zelden buiten komen maar verkocht moeten worden ofzo, of afgespoten Verward (waar je dat vandaan haalt Maikeltje?), echter zou het al heel wat schelen als mensen zich wat meer bewust zouden worden van de behoeften van een paard en hun eigen wensen en 'drangen' wat aan de kant zouden schuiven.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:54

Mijn paarden staan het hele jaar buiten.

20 jaar geleden had ik een pony die in de winter hele dagen op stal stond. De wei konden de paarden niet op omdat ze dan alles zouden vertrappen. De bak daar konden ze in als je er was, maar verder stonden ze op stal en daar had niemand moeite mee, ook de paarden niet.

Toen ik 5 jaar geleden weer een paard kocht wilde ik dit niet meer. De enige optie voor de winter was overdag op een verhard pad. Ze stond dan wel van 8 tot 5 uur buiten, dus een hele verbetering.

Vanwege haar hoefkatrol heb ik haar (en mijn 2 twenters) 24/7 buiten gezet, heerlijk voor de paarden om in een groep buiten te kunnen lopen. Ik mis de warme stal nog wel eens, mijn paardjes niet!

Toch denk ik dat ook dit nog steeds niet ideaal is en het ideale paardenleven niet te bereiken is (als kudde op een aantal hectare grond rondzwerven).

Onze Nederlandse paarden hebben het super, ook die veel op stal staan. natuurlijk moeten we zorgen dat ze zoveel mogelijk ruimte hebben om met elkaar buiten te lopen, maar de paarden die veel op stal staan passen zich echt wel aan en zijn heus gelukkig.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:55

maikeltje schreef:
De paarden die niet volgens de huidige 'norm' gehouden worden, dus niet iedere dag naar buiten kunnen, wat moet daar dan mee gebeuren?

Is dat tegenwoordig dan de norm? In dit topic zijn er toevallig veel voorstanders maar of het echt de norm is betwijfel ik.

maikeltje schreef:
Moeten degene die hun paard niet optimaal kunnen houden hem dan maar in laten slapen omdat hij geen paardwaardig bestaan heeft?

Wat vind je paardwaardig?

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:57

pearlie schreef:
Bovendien als je een paard ECHT paard wilt laten zijn, dan moet je een natuurreservaat kopen en je paard daarin loslaten. Niet bijvoeren, niet rijden, niet aaien want dat gebeurt in de natuur niet. Geen hoefsmid, geen veearts, alleen moeder natuur.

Ik rij nog steeds paard voor mijn hobby en daar 'gebruik' ik het paard ook voor, in ruil daarvoor zorg ik wel voor een, in mijn ogen, zo goed mogelijk bestaan (1e vereisten: veel buiten, contact met anderen) en kan ik dat niet bieden zou ik er níet aan beginnen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:58

Mijn persoonlijke mening is dat een paard ruimte nodig heeft. Dat hoeft niet zozeer een weiland te zijn, maar kan ook een grote paddock of bak zijn.

Ook ik woon in de Randstad en heb altijd gewoon weidegang voor mijn paard. Was het niet bij de stal zelf, dan zorgde ik er wel voor dat hij zomers zeker het weiland op ging en 's winters een uitloop / paddock / bak tot zijn beschikking had.

Ik lees hier dat er mensen zijn die zeggen, omdat ze in Zuid-Holland / Randstad wonen, ze niet meer ruimte kunnen krijgen voor hun paard. Persoonlijk vind ik dat kolder.

Men zegt altijd een paard kopen is makkelijk, een paard onderhouden daar moet je rekening mee houden en dat heeft niet alleen met de kosten te maken, maar ook met de ruimte die je een paard kunt geven.
Kun je je paard die ruimte niet geven? Dan is mijn mening dat je geen paard moet kopen.

Een paard hebben en hem niet voldoende ruimte kunnen geven, om hem enigzins paard te laten zijn, vind ik egoïstisch!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:01

HorseyLover schreef:
nee hoor, ik vind een weide ook alleen maar extra luxe voor je paard.. s'winters kan het tog ook wel eens zijn dat het land niet begaanbaar is voor je paard.. maar dan is het ineens niet zielig want dan kan het niet.

ik vind voor een paard weiland niet noodzakelijk, het is wel een lekker extra luxe.

Extra luxe Wow! ?
Jij zou toch ook niet de hele dag op je kamer kunnen zitten?, jij hebt toch ook behoefte aan buiten zijn? En sociale contacten?
Een paard is een kuddedier en wei vind ik echt een van de basisdingen die je moet hebben voor een paard.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 10-08-07 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:01

@ TS kijk is op deze site http://maneges.beginthier.nl/ Maar mn vriendin moest wel iedere dag een 3 kwartier fietsen naar Delft, Heeft namelijk geen auto, maar had ze er graag voor over, want dr pony kwam wel lekker buiten!!!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:04

maikeltje schreef:
Wafel schreef:

Die kiest er niet voor !

Zoals gezegd, helaas is er zoveel ruimte in Nederland niet beschikbaar om alle paarden het beste te kunnen geven. Dus moet je roeien met de riemen die je hebt.

Maar als je weet dat als je een paard koopt dat 'ie dan geen weide heeft waarom zou je dan ook een paard nemen?

snoeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:09

[/quote]
Zoals gezegd, helaas is er zoveel ruimte in Nederland niet beschikbaar om alle paarden het beste te kunnen geven. Dus moet je roeien met de riemen die je hebt.[/quote]

Maar als je weet dat als je een paard koopt dat 'ie dan geen weide heeft waarom zou je dan ook een paard nemen?[/quote]

Zoals ik al eerder zei, er is in de buurt een stal, wel in Delft, die ook weidegang heeft, Vanuit s'gravezanden een half uur met auto, maarja zou ik liever doen dan een stal waar ze binnen blijven staan...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:29

En wat hebben jullie voor oplossing voor AL die paarden die op een stal staan zonder weidegang tot hun beschikking? Waar moeten die blijven dan? Want dan heb je het over toch zeker de helft van de paarden in Nederland. Die baasjes hebben die ze alles willen geven wat in hun vermogen ligt. Die baasjes die dus geen paard 'waardig' zijn. Vertel het maar, waar moet je ze laten? Alle maneges opdoeken en veertig paarden in een weitje proppen? Want dan komen ze in ieder geval buiten. En dat is dus mijn punt: Nederland is te klein om AL die paarden op die manier te huisvesten. Zoals gezegd, is het makkelijk oordelen vanuit een luxepositie.

Vroeger had je dit probleem veel minder, toen was paardrijden nog een elitesport en er waren enkele boeren die er een rond hadden lopen. Tegenwoordig is een paard veel minder een elitesport, er zijn er gewoon veel meer dan vroeger. Waar laat je die dan allemaal?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:30

snoeske schreef:

Zoals gezegd, helaas is er zoveel ruimte in Nederland niet beschikbaar om alle paarden het beste te kunnen geven. Dus moet je roeien met de riemen die je hebt.[/quote]

Maar als je weet dat als je een paard koopt dat 'ie dan geen weide heeft waarom zou je dan ook een paard nemen?[/quote]

Zoals ik al eerder zei, er is in de buurt een stal, wel in Delft, die ook weidegang heeft, Vanuit s'gravezanden een half uur met auto, maarja zou ik liever doen dan een stal waar ze binnen blijven staan...[/quote]
En de paarden die achter blijven op die stal waar ze binnenstaan? Wat heb je daar voor oplossing voor? Allemaal naar die andere stal? Ik wed dat die vol zit hoor Knipoog Da's wat ik bedoel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:36

Dat er een paarden'overbevolking' is is weer een heel ander probleem... Een betere wereld begint bij jezelf hè, dat is dus ook de reden dat IK géén paard zou kopen als ik die niet op een stal naar mijn zin zou kunnen zetten . Terugdraaien dat er nu paarden op stallen staan waar ik (!!) vind dat ze het niet goed voor elkaar hebben kan uiteraard niet, maar met wet en regelgeving eea vastleggen omtrent de huisvesting van paarden en de eisen daaraan kan mijns inziens nooit kwaad. Wat meer bewustwording van de mensen die de paarden willen kopen/houden ook niet.

Dat een groot gedeelte van Nederland met half wrakhout aan het fokken is 'voor de leuk' helpt ook niet echt mee natuurlijk, maar dat is een probleem van een andere orde en daar hebben we het hier nu niet over.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:37

maikeltje schreef:
En wat hebben jullie voor oplossing voor AL die paarden die op een stal staan zonder weidegang tot hun beschikking? Waar moeten die blijven dan? Want dan heb je het over toch zeker de helft van de paarden in Nederland. Die baasjes hebben die ze alles willen geven wat in hun vermogen ligt. Die baasjes die dus geen paard 'waardig' zijn. Vertel het maar, waar moet je ze laten? Alle maneges opdoeken en veertig paarden in een weitje proppen? Want dan komen ze in ieder geval buiten. En dat is dus mijn punt: Nederland is te klein om AL die paarden op die manier te huisvesten. Zoals gezegd, is het makkelijk oordelen vanuit een luxepositie.

Vroeger had je dit probleem veel minder, toen was paardrijden nog een elitesport en er waren enkele boeren die er een rond hadden lopen. Tegenwoordig is een paard veel minder een elitesport, er zijn er gewoon veel meer dan vroeger. Waar laat je die dan allemaal?

dit is natuurlijk onzin.
Dat is kip/ei verhaal. Als mensen die niet de middelen hebben om een paard te stallen volgens zijn levensbehoeften (beweging, weidegang, contact) dan moeten ze geen paarden nemen. Hadden die mensen nooit een paard gekocht, werd er minder gefokt en waren er dus gewoon minder paarden geweest. Vind dit dus echt een argument van lik me vestje Knipoog

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:40

Remember schreef:

Maikeltje, als ik ergens woon waar in de buurt geen stallen zijn waar de paarden naar mijn zin voldoende buiten komen, of als ik geen zin heb ver te rijden naar mijn paard of niet de centen heb om 'm daar op een enkele stal te zetten waar ze wél buiten komen... Dán maar geen paard, dat komt dan later wel als ik wel in de mogelijkheid ben (misschien verhuisd, financiëel meer) om een paard helemaal naar mijn zin te stallen, daar wil ik géén concessies op doen . En dát doen heel veel mensen wel, aangezien er vaak aangegeven wordt 'Het is niet anders, hij is het gewend' en er is zelfs een groep die gewoon niet beter weet...

da's makkelijk gezegd als je niet in die positie zit

edit:

maikeltje schreef:
Dus moet je roeien met de riemen die je hebt.

En dát bedoel ik nou... En ik vind dat als het om een paard je gaat je alléén moet roeien met de juiste riemen Knipoog . Als iemand zijn shetlander in de achtertuin zet staat heel bokt op stelten, een konijn alleen houden is dierenmishandeling, bio-industrie is verschrikkelijk (die beesten weten toch ook niet beter???) maar iedereen die een paard wil kopen moet dat gewoon kunnen óók als je ergens in Nederland woont waar de ruimte hiervoor zéér beperkt is en de ruimte die er wel is voor, voor veel mensen niet haalbare, hoge bedragen aangeboden wordt....

Dat je voor surfen naar de zee moet en voor skieën naar de Alpen vind iedereen héél normaal, maar dat je voor paarden beter naar een landelijker gebied kunt gaan (wat écht niet ver van de stad hoeft te zijn, zie wat ik eerder aangegeven heb over mijn woonplaats en waar mijn vriend woont!!!) is 'stom' want dan kunnen ineens veel mensen hun hobby niet meer naar hún zin uitvoeren.

Ik zeg ook écht niet dat de paarden die nu in de randstad staan op stallen waar ze zelden buiten komen maar verkocht moeten worden ofzo, of afgespoten Verward (waar je dat vandaan haalt Maikeltje?), echter zou het al heel wat schelen als mensen zich wat meer bewust zouden worden van de behoeften van een paard en hun eigen wensen en 'drangen' wat aan de kant zouden schuiven.

Wat zeg je nu eigenlijk wel dat er mee moet gebeuren, met die paarden in de randstad? Ik heb niet gezegd dat jij hebt gezegd dat ze dan maar afgespoten moeten worden. Ik vraag gewoon, wat moet er met die paarden gebeuren dan? Aangezien niet ieder paard onder de ideale omstandigheden gehouden kan worden aangezien daar in Nederland te weinig ruimte voor is.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:44

IlsjePilsje schreef:
Mijn persoonlijke mening is dat een paard ruimte nodig heeft. Dat hoeft niet zozeer een weiland te zijn, maar kan ook een grote paddock of bak zijn.

Ook ik woon in de Randstad en heb altijd gewoon weidegang voor mijn paard. Was het niet bij de stal zelf, dan zorgde ik er wel voor dat hij zomers zeker het weiland op ging en 's winters een uitloop / paddock / bak tot zijn beschikking had.

Ik lees hier dat er mensen zijn die zeggen, omdat ze in Zuid-Holland / Randstad wonen, ze niet meer ruimte kunnen krijgen voor hun paard. Persoonlijk vind ik dat kolder.

Men zegt altijd een paard kopen is makkelijk, een paard onderhouden daar moet je rekening mee houden en dat heeft niet alleen met de kosten te maken, maar ook met de ruimte die je een paard kunt geven.
Kun je je paard die ruimte niet geven? Dan is mijn mening dat je geen paard moet kopen.

Een paard hebben en hem niet voldoende ruimte kunnen geven, om hem enigzins paard te laten zijn, vind ik egoïstisch!

Dan vind je dat maar onzin, whatever
Kom maar eens langs en dan zal ik je hier eens een rondleiding geven
van pensionstallen die 350 euro kosten ( excl weidegang: moet je erbij huren, extra) tot mijn stal
Die dan de helft van het jaar weidegang bied ( waar ik al dolblij mee ben!).
Het is in bepaalde gebieden van Nederland heel moeilijk om permanente weidegang te vinden, hier in de omgeving in iedergeval bijna niet.
Ben al blij dat ie de helft van het jaar mag en de andere helft los ik op met uurtjes losgooien, rijden, wandelen en longeren ( een hele opgave iedere dag)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:47

maikeltje, zie mijn eerdere post.

IK vind het makkelijk zeggen, als je in die positie zit. Positie is een keuze.
Hier zijn genoeg stalleen met iedere dag weidegang, maar ook genoeg die niet eens wei hebben. Ja dan heb je wel 2 binnenbakken, en een stapmolen, maar geen wei.

Ik maak dan de keuze om op een iets simpelere stal te staan, maar wel altijd weidegang.
voor mij voldoet een buitenbak gewoon.
mijn dieren staan ook geschoren buiten met de winter.

ik sta dus 30 km naast rotterdam, dus meer hartje randstad kan haast nie Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:50

Remember schreef:
Dat er een paarden'overbevolking' is is weer een heel ander probleem... Een betere wereld begint bij jezelf hè, dat is dus ook de reden dat IK géén paard zou kopen als ik die niet op een stal naar mijn zin zou kunnen zetten . Terugdraaien dat er nu paarden op stallen staan waar ik (!!) vind dat ze het niet goed voor elkaar hebben kan uiteraard niet, maar met wet en regelgeving eea vastleggen omtrent de huisvesting van paarden en de eisen daaraan kan mijns inziens nooit kwaad. Wat meer bewustwording van de mensen die de paarden willen kopen/houden ook niet.

Dat een groot gedeelte van Nederland met half wrakhout aan het fokken is 'voor de leuk' helpt ook niet echt mee natuurlijk, maar dat is een probleem van een andere orde en daar hebben we het hier nu niet over.

Nou ja, mensen die hun paard op een stal hebben staan die niet aan jullie norm voldoet, die hadden maar geen paard moeten kopen. Ja, daar is nu niets meer aan te doen he? Die wetgeving/ regelgeving houdt ook in dat we weer teruggaan naar een elitesport. Want op een manege rijden is dan ook niet meer te betalen. Die zullen moeten investeren in land aankopen ed. Daardoor zullen de prijzen schrikbarend gaan stijgen.
Als je het op die manier wil gaan bekijken: hoeveel honden zitten er niet dag en nacht in een hok? Denk dat het niet alleen voor paarden geldt helaas.

Ik ga uit van de goede bedoelingen van de eigenaren en dat ze zoveel mogelijk zorgen dat hun beestje beweging krijgt, hetzij 24 uur op het land, hetzij een uurtje of twee in een bak of paddock.
Je hebt ook mensen die koste wat kost hun paard zomer en winter 24 uur op het land willen omdat dat 'zo gezond is' Dus ook in de winter, als hun voeten eraf rotten door de prut waar ze in moeten staan. Idealisme en onwetendheid? Of te gemakzuchtig om ze binnen en buiten te willen zetten, stal te mesten, tijd te investeren? Daar kun je ook nog je vraagtekens bij hebben. Hoe dan ook, de meesten onder ons zorgen met de beste bedoelingen voor hun dier. En de één heeft het wat luxer dan de ander. Da's met mensen hetzelfde.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:51

maikeltje schreef:
da's makkelijk gezegd als je niet in die positie zit

Hoezo?! Ik rij nu het paard voor iemand anders, dat paard staat bij haar aan huis en heeft het daar super. Stel dat ik daar stop, dan zou ik alleen gaan kijken voor een 'eigen' paard als ik dat paard naar mijn zin een 'goed' bestaan kan geven (en nogmaals, 1e vereisten voor mij zijn dan weidegang (evt. met slecht weer/bodem in de paddock) minstens een uur of 5 per dag en contact met soortgenoten). Dat is voor mij écht geen moeilijke keuze hoor ! Voor mij is het niet meer dan logisch dat ik een paard NIET op een stal ga zetten die niet naar mijn zin is omdat IK zo nodig paard wil rijden en plezier wil beleven. Dan wordt dat paardenproject uitgesteld tot zich wél een goede mogelijkheid voor doet.

maikeltje schreef:
Wat zeg je nu eigenlijk wel dat er mee moet gebeuren, met die paarden in de randstad? Ik heb niet gezegd dat jij hebt gezegd dat ze dan maar afgespoten moeten worden. Ik vraag gewoon, wat moet er met die paarden gebeuren dan? Aangezien niet ieder paard onder de ideale omstandigheden gehouden kan worden aangezien daar in Nederland te weinig ruimte voor is

Op het moment dat er regelgeving komt omtrent het houden van paarden zul je langzaam veranderingen gaan zien. Niet zomaar iedereen met een paar stallen en een bak maar verder geen ruimte kan dan nog bijv. een pensionstal beginnen. Ook zou er meer bewustwording bij de mensen moeten komen, dus niet zomaar meer in het wilde weg fokken, het gros komt toch bij de slacht terecht hoewel veel mensen zich dat niet beseffen. Het hele probleem is niet op te lossen met wat wetten en regels, maar des te meer met de mentaliteit, de instelling en het bewustzijn van iedereen die met paarden om gaan. Een kant en klare oplossing is er dus niet Knipoog , wel weet ik zéker dat ik er niet aan mee ga werken om in stand te houden hoe het nu gaat!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 12:52

Maikeltje: kan me helemaal in jouw verhaal vinden Haha!