paarden altijd binnen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Smystique

Re: paarden altijd binnen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:17

En vertel mij maar op welke stal jij dan staat?

Ik kan weinig stallen noemen waar deze mogelijkheid is, zijn er wel een paar maar die staan permanent vol

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:21

Bij boeren valt soms wel nog wat te regelen. Knipoog

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:22

Ik sta bij een boer en heb bij nog een boer gestaan, maar bij welke stal sta je dan?

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:42

Mijn paard staat op een manege achter trailies en met 1 klein raampje waar ze zelf niet bij kan...
Ik vind dit ook slecht.. maar het is de beste stal voor mijn hier in de buurt...
Ik ga ook waarschijnlijk dit jaar overstappen naar eigen weiland met container boxen waar het boven luik ook openkan dan hebben ze in iedergeval genoeg frisse lucht en licht (ga wel is naar een vriendinse stal in woudenberg '' Blackstar stables''
en daar kan ze naar buiten kijken en heeft zij weiland ze geniet echt zo erg dan!!)

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:42

De meeste boeren hebben een gruwelijke hekel aan paarden op hun land hoor!

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:45

Smystique schreef:
En vertel mij maar op welke stal jij dan staat?

Ik kan weinig stallen noemen waar deze mogelijkheid is, zijn er wel een paar maar die staan permanent vol

Ja dat klopt, lang niet overal heb je die mogelijkheid. Ik ben zelf ook pas geleden naar een andere stal gegaan en moet nu wel verder reizen, maar dat heb ik er wel voor over. Waar ik nu sta is alles precies zoals ik het graag wil. Zoveel mogelijk dagelijks naar buiten in de weide, alleen bij zeer slecht weer niet. Verder heb ik een altijd begaanbare buitenbak tot beschikking, die nu ook droog is. Het land ligt hoog en is nauwelijks nat te noemen, dus altijd gras aanwezig. Verder hebben ze ruime boxen met open front en veel frisse lucht. Paarden staan op vlas en ik vind dat ideaal spul. Het is moeilijk om een stal te vinden die naast weidegang ook andere goede faciliteiten biedt. Gelukkig heb ik die nu eindelijk gevonden en ook nog tegen een redelijke prijs. Sta je in de buurt van Zuid-West Drenthe? Dan hebben we nog wel een plekje over voor je Pling

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:51

Jol1 schreef:
De meeste boeren hebben een gruwelijke hekel aan paarden op hun land hoor!

Bedoel je tegen mijn of voor iedereen??
Want het weiland huren we bijna gekocht we mogen er alles mee doen!!
Hij heeft alleen de verguningen enzo..

nikki160287

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:22

_Martine_ schreef:
Oke, sorry dat was een beetje bot.
En inderdaad ik draai het om. Dat komt dus daarvan.

Maar ik ziet het gewoon niet terug in de paarden. Als ik het echt realistisch bekijk. Paarden uit de wei, paarden uit een stal.
Ik denk dat het allemaal niet zoveel uitmaakt, maar wat de gewenning van een paard is. Volgens mij (!!) vind een paard gewoonte, regelmaat het allerbelangrijkste.

En nogmaals mijn excuses, ik ging nogal tekeer.

Ik vind dit een erg nonchalante uitspraak. Natuurlijk maakt het wel uit! Een paard is niet voor niets een bewegingsdier. De luchtwegen zijn al genoemd.

Verder heb je het hoefmechanisme en het darmstelsel beiden werken het beste door middel van veel beweging. Ook de pezen van een paard worden door rondlopen en grazen op de wei mooi afgehard.

Verder is een paard een sociaal dier en neuzen door tralies is niet genoeg. (Al is dit natuurlijk beter als dichte wanden tussen de paarden, al vind ik beide onacceptabel)

Mijn paarden staan van 9 tot 4 op de wei, zomers en winters. En ze gaan graag naar buien hoor ook in de winter! Nu staat er niet veel gras meer, maar dan staan ze gewoon te klooien met elkaar. Als het regent of hard waait staan ze met de kont naar de wind.

Tsja dan heeft me paard maar een keer een schrammetje, maar hij staat wel lekker buiten met soortgenoten. Hij heeft elke dag frisse lucht!

Een paard is niet voor niets een bewegingsdier, mensen die het goed proberen te praten weten dat al te goed.

Nog 1 voorbeeld: Ons oude paard heeft een peesblessure. Ze heeft een aantal maanden op stal moeten staan (1 misstap en pees was helemaal gescheurd). Ze ging wel elke dag als de paarden naar buiten gingen naar een buitenstal waar ze alle paarden kon zien en toch weg was uit haar eigen hok. Nee zij was ook niet dof, vrolijk naar ons toe end. Alleen zag ik het wel aan haar. Ze was iets terughoudender, maarja als je haar niet zo kennen zou je niet zeggen dat ze het slecht had. Nu staat ze met een vriendinnetje op een klein weitje (nog steeds niet helemaal hersteld) en ik merk gewoon aan haar dat ze gelukkiger is.

Een paard is een onderdanig dier. Ze doen erg veel voor je.
Extreem voorbeeld, maar is het eerste waar ik aan moest denken zijn de Tennessee walking horses in Amerika. (was laatst een topic over) Ze worden op blokken gezet er worden allerlei bijtende middelen op de benen gesmeerd, die paarden hebben helse pijnen en lopen toch! Ze werken toch voor die mensen, niet alemaal maar veel wel.

Ze accepteren de situatie. Dat deed ons paard ook, ze is gelukkiger op de wei, maar accepteerde haar situatie. Daar gaat het mij om!

Zo lang verhaal, maar ik kan er gewoon niet goed tegen als mensen goed gaan praten waarom hun paard best op stal kan staan.

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 07:55

Op stal is niet altijd vekeerd!!
Zo lang ze maar contact kunnen maken met andere paarden genoeg frisse lucht en licht krijgen!!
Mijn paard word er sochtens uit gehaald en loopt dan lekker met wat andere paardjes in de molen 1 uur lang ze vind dit geweldig!! ze kijkt vrolijk en hinikkd naar iedereen dei langs loopt!!(Rond 10e gebeurt dit)
Ook Word ze er smidags uit gehaald dan poets ik der en gaan we rijden! (Rond 3e of 6e gebeurd dit ligt aan de dag)
Als het nog niet zo laat is gooi ik der nog even los of ik ga lopen aan de hand!!
Ik zie niet echt iets wat vekeerd is?
Maar ik vind persoonlijk dat een paard op weiland hoort overdag en savonds in stal..
MAar daarom ga ik waarschijnlijk ook zelf naar een weiland toe met me paarden.
Ik schrijf dit omdat we nu wel heel erg stallen zitten af te krakken.. zech maar als ik het vekeerd heb niet te grof aub!

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:23

Citaat:
Bedoel je tegen mijn of voor iedereen??
Want het weiland huren we bijna gekocht we mogen er alles mee doen!!
Hij heeft alleen de verguningen enzo..

tegen iedereen lijkt me.

En het is idd zo, weinig boeren die in natte perioden vee (laat staan paarden) op hun land dulden

Alleen als je het maybe voor jaren huurt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:29

hier in de buurt staan eigenlijk alle paarden in de winter overdag buiten, mijn eigen staan op een hoger stuk, waar het nu dus droog is, maar de paarden van de staleigenaar lopen overdag ook gewoon buiten, het is wel drekkerig, maar toch komen ze wel buiten, bij mijn stage precies hetzelfde, ze staan allemaal gewoon buiten, er is vast wel een boer die het niet erg vind dat ze buiten lopen..
of een pensionstal waar ze wel naar buiten kunnen overdag (is hier bij alle stallen in de buurt ook zo)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-07 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:44

Nou ja, bij jou in de buurt dus wel, maar ik neem aan dat je niet over heel Nederland kan kijken want er zij n toch echt gebieden waar geen enkel paardop het land loopt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:51

ik zeg toch: vast wel, zeg niet dat het zo is.. maar ik kan me niet voorstellen dat er echt niemand is waar een paard op het land loopt overdag, en waar ze niet in de paddock mogen, een paddock is toch al genoeg als ze daar in kunnen staan? al is het maar een paar uurtjes per dag Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:53

wij hebben 2 paddocks waar de paarden idd in los kunnen Ja
dit wordt niet door de staleigenaar gedaan, dus dat doe ik 's avonds zelf. 2uur ongeveer met vriendjes. En in het weekend de hele middag Vork

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:42

Ik vind het ook erg sneu, paarden de hele dag op stal. Maar een heel groot deel van de paarden in Nederland staat nou eenmaal zo. Vooral op de luxere stallen, met 100 boxen en maar 2 paddocks... Maar wel met solarium en luxe kantine etc etc etc. Dat is allemaal luxe voor de mens. Luxe voor het paard is, wanneer het de ruimte heeft en lekker overdag kan spelen met soortgenootjes. Het maakt het paard niet uit of hij nou in een stal met gouden knoppen staat, of in een ouder stalletje. Zolang hij goed verzorgd word en zijn ei kwijt kan overdag met soortgenoten, is het dier dolgelukkig imo

Ik heb de luxe dat de paarden aan huis staan, ook wat pensionpaarden.Dus ik doe alles zoals ik het graag wil. Hier staan ze overdag ook lekker in de droge paddock's of op de wei, lekker in groepjes. Ze spelen de hele dag door, lekker schurken bij elkaar, rollen, af en toe eens flink een sprintje trekken, kortom alles wat een paard in de natuur ook zou doen. En dan s'avonds weer lekker naar de stal, waar ze met hun hoofd over de deuren kunnen kijken, en halve wanden aan de zijkanten, met stalen rekjes erop, zodat ze ook op stal onderling contact hebben.En s'avonds met binnen halen staan ze net zo blij te dringen, als wanneer je ze s'ochtends buiten wilt zetten.
Ik kan ook uren kijken naar die paarden bij elkaar, het is zo leuk om ze te zien spelen en ravotten!

Ik zou het zelf niet over mijn hart kunnen verkrijgen, om mijn paard 24/7 op stal te laten staan, en alleen eruit halen om te rijden. Wat zal hij dan ongelukkig en sjagrijnig worden!

Ik vind dat de mensen hier die hun paard wel dag en nacht op stal hebben, onnodige smoesjes hebben, zoals geen goede deken. Dan schaf je die toch aan? En soms 2 dagen niet komen. Dat kun je toch niet maken? Dan regel je toch met iemand dat hij toch even losgegooid word?
Nee ik kan daar met mijn pet niet bij.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:53

paarden op stal 24 uur is ook niet gezond, maar soms kan het gewoon niet anders. Vanwege het paard niet of vanwege de omstandigheden. Het is wel een open deur intrappen wanneer je zegt paarden altijd binnen. Daar is natuurlijk niemand het mee eens. Gewoon de positieve effecten benadrukken van open stal houding of 24 uur per dag in de kudde. Het moet gewoon mode worden je paard uit de stal te halen en weer terug te zetten op paddock of weide. Pensionstallen lopen vanzelf leeg bij ons wanneer de paarden niet de mogelijkheid hebben om naar buiten te komen. Gewoon een kwestie van vraag. Wanneer je dreigt met alle pensionklanten op te stappen wanneer de situatie niet veranderd zal er ook nooit wat veranderen. Of een soort van keuringssysteem. Wanneer de paarden wel goed gehouden worden krijgt desbetreffende pesionhouder een keurmerk en mag de prijzen omhoog gooien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:26

@ Anneke, als je naar het paard van Apple kijkt, die zou dus ongelukkig worden als ze hem wel buiten liet staan, en zou dus niet goed eten, hij voelt zich dus wel prettig op stal, dat vind ik een goede reden..

maar als het om een deken gaat, of om het land wat zo zwart word,, tja dan moet je paarden houden vind ik..

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:16

Als je land helemaal zwart getrapt wordt, dan heb je er in het voorjaar en de zomer niets meer aan. Ik vind dat dus een goede reden om de paarden niet in de wei te zetten. Daarnaast vind ik een paard alleen in de wei nog altijd zieliger dan een paard dat met soortgenoten op stal staat. Deze hele discussie is trouwens oeverloos, want er is gewoon niet altijd een oplossing. Iedereen wil wel zijn paard overdag in de wei, maar wat niet kan, kan niet. Punt! Ik vind het zielig dat kinderen op een flatje wonen i.p.v. in een huis met een grote tuin. Kan ook niet altijd. Ik neem aan dat iedereen die hier over dierenmishandeling spreekt als een paard binnen staat, wel biologische melk drinkt? Want als je gewone melk drinkt dan kan dat wel eens van koeien komen die het hele jaar op stal staan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:09

tja, weet je wat het leuke is aan land? je kunt het opnieuw inzaaien en rollen, en het ligt er weer bij als een strak tapijt. Dat hoort ook bij paarden houden.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:14

de paardjes van mij en mijn vriendin staan opzig bijna de hele dag op stal maar komen er meestal wel 1 a 2 uurtjes uit om met zn allen te racen en te rollen.
soms staan ze ook maar een kwartierte uit omdat ze het niet langer leuk vinden en naar binnen willen.
dan worden ze elke dag dan ook wel een dik uur gereden.
ze hebben het egt niet slegt

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:19

nikki160287 schreef:

Ik vind dit een erg nonchalante uitspraak. Natuurlijk maakt het wel uit! Een paard is niet voor niets een bewegingsdier. De luchtwegen zijn al genoemd.

Verder heb je het hoefmechanisme en het darmstelsel beiden werken het beste door middel van veel beweging. Ook de pezen van een paard worden door rondlopen en grazen op de wei mooi afgehard.

Verder is een paard een sociaal dier en neuzen door tralies is niet genoeg. (Al is dit natuurlijk beter als dichte wanden tussen de paarden, al vind ik beide onacceptabel)

Nogmaals, is dat echt zo? Paarden gaan toch niet dood van op stal staan? Hoefmechanisme, darmstelsel, luchtwegen, pezen... Zijn die bij stalpaarden allemaal niet goed?
Zij die fysiek veel slechter dan weidepaarden? Ik denk het niet.

nikki160287 schreef:
Mijn paarden staan van 9 tot 4 op de wei, zomers en winters. En ze gaan graag naar buien hoor ook in de winter! Nu staat er niet veel gras meer, maar dan staan ze gewoon te klooien met elkaar. Als het regent of hard waait staan ze met de kont naar de wind.

Tsja dan heeft me paard maar een keer een schrammetje, maar hij staat wel lekker buiten met soortgenoten. Hij heeft elke dag frisse lucht!

Hartstikke mooi dat je die mogelijkheid hebt, echt super! Maar nu vraag ik flauw; waarom staan ze van 's middags 4 tot 's ochtends 9 op stal?

nikki160287 schreef:
Ze accepteren de situatie. Dat deed ons paard ook, ze is gelukkiger op de wei, maar accepteerde haar situatie. Daar gaat het mij om!

Ja daarom! Ze accepteren het, vinden het fijner op de wei, maar accepteren het om op de stal te staan.

nikki160287 schreef:
Zo lang verhaal, maar ik kan er gewoon niet goed tegen als mensen goed gaan praten waarom hun paard best op stal kan staan.

Eigenlijk ben ik het helemaal met je eens. Paarden horen buiten, te bewegen en te eten, continu.
Maar ik probeer het eens redelijk te bekijken. Want volgens míj, maakt het de paarden niet zoveel uit.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:25

@Kinke, als je zo goed alles over gras zaaien weet, dan weet je ook dat na het zaaien de paarden een hele tijd het land niet op kunnen. Het duurt dan maanden voor de paarden erop kunnen en dat is dan net in de mooiste tijd van het jaar. Lijkt mij niet zo handig! Niet iedereen heeft de beschikking over veel hectares land. Wij hebben maar één ha dus daar moet je verstandig mee omgaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:30

tja, da's een kwestie van indelen. Blijkbaar heb je dan paarden teveel of land te weinig

Bambino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:35

Ik heb niet heel topic gelesen.

Maar mijn paarden staan ook altijd binnen,

S'ochtendes worden ze meestal X gelongeerd of aan de hand gestapt, dan smiddags of savond rijd ik ze en in het weekend dan gaan ze mee op wedstrijd en zoniet dan komen ze er 1x uit.

Veder zijn mij paarden tog egt gelukkig, ze glimmen mooi, gald vachtje,stralende ogen etc..
Beter dan die paarden die ik soms op het land zie, modderig,dof uit de ogen kijke,hood hangend naar beneden ,en trieste blik.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:44

@Sorry, hoor Kinke, maar ik vind jouw antwoord echt onzin. Als jij je land wilt laten vertrappen prima, maar wij hebben een goede bak en paddock waar we los kunnen gooien. Ze krijgen dan hooi en komen niets tekort. Jij zit waarschijnlijk op een heel andere grondsoort dan hier. Wij hebben klei met veen en daar kun je 's winters echt geen paarden en koeien opzetten. Ik vind jouw commentaar in dit geval dus nogal kortzichtig.