verhoging stalgeld, hoe geregeld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re: verhoging stalgeld, hoe geregeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:32

Hoeveel balen stro verbruik jij dan per maand? 18-5 = 13. Dus 26 balen?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:38

Bloos!
Da's wel heel veel Haha!

verriemerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:41

ja, ook hier bij ons gaat het stalgeld omhoog. Alleen een andere manier van berekenen. Wij gaan over op vlas (stonden tot nu op zaagsel waar de vellen van nersten in gerold waren om het vet e.d. op te nemen, weet het, niet echt hygienisch en het mag volgens mij niet eens i.v.m. over brengen ziektes en bacterien e.d.) maar wij gaan dus, naar verbruik € 4,- per pak betalen (inkoop € 3,90). Een gemiddeld kwpn paard zal toch zo'n 3 pakken per maand nodig hebben. Dat komt dus neer op €12,- per maand verhoging. De vorige verhogingen waren van fl 300,- naar €140,- naar € 160,- naar € 170,- naar € 180,- en dit in nog geen 5 jaar tijd. Kuilgras en bodembedekking kosten de stalhouder niets, alleen het werk, hij haalt het van eigen land, bodembedekking is afval, moest hij zelf ophalen, mest rijdt hij op eigen land uit. Hij voert naar zijn eigen idee, kunt aangeven dat je paard meer brok moet hebben, doet hij een week dan valt het weer terug naar 2 x per dag 1/2 schepje.

Maar heb nog andere vraag: op welke pensionstal betaald je om een trailer neer te mogen zetten en hoeveel. Wij betalen daar namelijk € 15,- per maand voor.!!!!

P.S. ga binnenkort verhuizen naar andere kleine stal. Dit ivm. problemen met verzorging van mijn paard en verantwoording van stalhouder op huidige stal. Daar betaal ik € 90,- per maand en de rest naar verbruik en geen kosten plaatsen trailer.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:42

Ik volg even, interessant...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:43

Needje schreef:
Bloos!
Da's wel heel veel Haha!

ze heeft er 2

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:44

Bij ons is het stalgeld met 5 euro verhoogd. Vorig jaar hadden we een verhoging van 6 euro. Ik heb hier persoonlijk niet zo veel problemen mee. Alles wordt nu eenmaal duurder, de prijzen van stro, brok ed. zullen vast ook gestegen zijn. En tja... 5 of 6 euro... Daar lig ik niet wakker van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:45

bij ons is trailerstalling gratis

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:45

ah! Haha!
Ik sta op rubber matten. Dat scheelt ook wel. Je doet er eerst een hele baal in en dan elke dag een plak of 2/3. Ik heb 1 tot 1,5 balen stro per week ongeveer.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:45

MarchaL schreef:
Bij ons is het stalgeld met 5 euro verhoogd. Vorig jaar hadden we een verhoging van 6 euro. Ik heb hier persoonlijk niet zo veel problemen mee. Alles wordt nu eenmaal duurder, de prijzen van stro, brok ed. zullen vast ook gestegen zijn. En tja... 5 of 6 euro... Daar lig ik niet wakker van.

Maar wel als je salaris bevroren is dan is het niet fijn hoor

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:46

tita schreef:
Needje schreef:
Bloos!
Da's wel heel veel Haha!

ze heeft er 2

Owww okee... dan wordt er een hoop duidelijk.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:47

tita schreef:
Maar wel als je salaris bevroren is dan is het niet fijn hoor

Tsja, maar wat is dat nou op het totaalbedrag van het onderhoud van een paard?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:47

Sansje schreef:
Hoeveel balen stro verbruik jij dan per maand? 18-5 = 13. Dus 26 balen?

Ik gebruik 4 balen in de week voor 2 paarden Lachen En ga qua stalgeld dus € 10,-- totaal omhoog.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:50

Needje schreef:
ah! Haha!
Ik sta op rubber matten. Dat scheelt ook wel. Je doet er eerst een hele baal in en dan elke dag een plak of 2/3. Ik heb 1 tot 1,5 balen stro per week ongeveer.

Voor mij geldt exact hetzelfde. Wij hebben ook rubbermatten. Helaas heb ik echt een viespeuk en dus gaan er dan ong 2,5 balen stro per week in. We hebben van die pakjes van ong 25 kilo.

Bij ons is trailerstalling nu ook gratis. Eerst niet, omdat we het een beetje wilde ontmoedigen, maar uiteindelijk is het nu gratis gewoon.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:51

Ik meng het met een soort zaagsel. Van die kleine dunne stengeltjes. Weet niet meer hoe het heet. Dat neemt heel goed de natte plekken op, en zo spaar ik weer op t stro. Anders zou ik ook zeker veel meer stro verbruiken hoor!

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:52

verriemerrie schreef:
Kuilgras en bodembedekking kosten de stalhouder niets, alleen het werk, hij haalt het van eigen land,

Naar mijn idee maak je hier een denkfout. Dat eigen land zal ongetwijfeld met geld van de bank zijn gekocht. Dus hij is voor dat land weldegelijk geld kwijt, namelijk de rente die hij jaarlijks betaalt. En aangezien grond in Nederland nu niet bepaald gratis is kan alleen de rente over de grond die een pensionhouder gebruikt aardig in de papieren lopen.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:53

En hooien, machines en brandstof kosten ook een heleboek centjes...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 12:55

Het kost rond de 1,5 a 2 euro geloof ik. Per baal. Daar zit alles bij verrekend.

kinscem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:59

Ik betaal 200,00 euro per maand dat is incl. alles. Voer zoveel een paard nodig heeft. (mits het geen shire ofzo is) Kuilvoer/hooi. Staluitmesten wordt ook voor mij gedaan. En de trailer mag er voor niks staan.
We hebben een binnenbak / buitenbak. 6 dagen per week weidegang.
En geen prijsverhoging dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:59

2 euro per baal aan diesel en werk
Niet de kosten van beregenen, bemesten en al helemaal niet de hypotheek Haha!
Ook niet de kosten van opslag.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-07 13:03

Zal wel weer kortzichtig zijn Bloos maar beregenen? Dat doet de natuur! Bemesten 1x per jaar. En betalen voor het land zullen ze toch moeten. Of er paarden staan of niet Nagelbijten / Gniffelen En opslag. Ze hebben er toch een schuur voor? Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:06

runningkawa schreef:
2 euro per baal aan diesel en werk
Niet de kosten van beregenen, bemesten en al helemaal niet de hypotheek Haha!
Ook niet de kosten van opslag.

Zo kan je het ook zien, ga je zo rekenen en bereken je dan alles door, dan reken je je aan die andere kant rijk..... By the way een stuk land waar 1000 pakken van afgehaald kunnen worden is een flinke pot om je tractor met rode diesel te laten lopen om grondwater op te pompen voor beregening en die gierkar rond te trekken, de hypotheek zal alleen hoog zijn als er tal van bijgebouwen bij zijn gebouwd, maar die hebben functie en indirect de functie om geld in het laatje te laten komen.

Kosten opslag?? Die schuur die er voor gebruikt wordt? Over het algemeen wordt de grootste voorraad direct van het land gehaald en vaak zat nog opgeladen door de koper zelf. 1 euro voor een pak stro en 1 euro voor het opstapelen en gebruik van de schuur die er waarschijnlijk al tig jaar staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:07

Afgelopen jaar was het schaars met de regen. Dus moet je beregenen.
Daarna stopte het niet meer met regenen, maar dan kun je ook niet hooien Lachen

Betalen voor het land moeten ze, maar het delen niet.
Ze kunnen het ook verhuren aan een koeienboer, levert geld op
mais op zetten, levert geld op.
Dus ja, jij met je paard moet ook betalen.

Koop je een huis met schuren is dat duurder dan zonder.
Wil je zelf een beetje leuke schuur zetten, ben je zo 75.000 kwijt (ja pas nagevraagt en bijna dood neergevallen Knipoog )

1 euro van het land?
waar waar, wil ik ook gaan laden Haha!
Hier in de buurt nergens

heeft niets met rijk rekenen te maken, maar met rekenen wat je deelt met een ander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:12

RK jij komt ook uit brabant, jij weet heel goed dat je idd voor 1 euro stro van het land kunt halen en er zijn daar zat plekken voor. Ook hooi kun je zelf halen en kost dan 1,50 tot 1,75 per baal. Ik kocht in de winter mijn hooi voor 2 euro per baal en op een ander adres 2,25, lag dan al in de schuur en al, ga ik naar zijn land om te halen, 1, 75.

Koop je als particulier een groot huis met schuren, ben je idd veel geld kwijt, maar we hebben het over de boeren, vaak zijn de boerenbedrijven al van pa of van opa en die hypotheken daar kom je nu nog niet eens een klein autootje voor.

En als goede boer weet je wanneer je binnen moet halen. Er zijn idd velden verpest geraakt afgelopen zomer met de regen, die hadden zwart stro, maar er waren ook boeren op tijd en die hebben goudgeel stro. Heb je pech betaal je daar nu 4 euro! voor, maar ken ook een adres, boer was op tijd en laat je 2 euro betalen. Stro is idd duurder geworden en hangt ook van de plek in Nederland af.m

RK volgens mij praat jij vanuit je eigen straatje, jullie hebben onlangs een flink complex gekocht, dat zal idd een aanzienlijke hypotheek bevatten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:17

Nee echt niet, waar?
Ik haal het zelf voor het land en het goedkoopste wat ik heb gevonden is 2 euro
zelf laden.

Dus zou echt wel adressen hier in de buurt willen. Ja

Denk jij dat het bij andere mensen anders is qua hypotheek?
Nergens in Nl is het goedkoop, dus daar zit iedereen mee.
En zal niemand zijn land laten vertrappen door ander mensen hun dieren en er geld bij inleggen.
Lijkt me heel normaal. Kopen die mensen zelf maar een stuk land, komen ze er wel achter Haha!

Boeren geen hypotheek, hoe hard mag ik nu gaan lachen
En de boeren die dat horen gaan huilen.
Sorry, maar de buurman van ons wilde wat grond van ons kopen, had geen tuin.
Maar zijn kinderen hebben het moeten doen, mocht niet van de bank...

Waarom denk je dat er zoveel bedrijven stoppen de laatste jaren.
Dat zelfmoord onder boeren erg hoog ligt?
Van de weelde zeker....?

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 13:20

Hmm, ik denk dat die verhogingen echt onafwendbaar zijn geworden...

Mijn stalgeld is in bijna twee jaar tijd gestegen van €127.5 naar €130.85.
Ik weet het, dit lijkt absoluut niet veel, maar feit is dat wij eigenlijk alles (letterlijk te nemen) zelf (moeten) doen.
Ik sta particulier en in mijn stalgeld is enkel de huur van de kale stal en het verbruik van water en elektriciteit inbegrepen. Verder doen wij dus alles zelf, ook al die onontkoombare dingetjes die RK aanhaalt: weidepalen, isolatoren, schriklint, batterijen, hooi en stro aandragen en opslaan, voer halen, stallen onderhouden, wei inzaaien en bemesten, ongemakken herstellen en ga zo maar door...
Dan natuurlijk de taken die sowieso bij een paard horen: stal en wei uitmesten enz.
Verder kijkt dus ook niemand om naar de paarden, ook met feestdagen en dergelijke moet er iemand van ons staan.

Toch heb ik geen klagen hoor! Ik controleer zelf wat mijn paard eet, waar het vandaan komt, wanneer er iets met hem gebeurd enz. En daarnaast weet ik natuurlijk ook perfect wie daar wel en niet over de vloer mag komen.
Wij staan helemaal achterin, achter een privé- woning, dus van de straatkant zou je absoluut niet vermoeden dat daar paarden staan.