Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Discussie: stands, wat vind jij daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:21

over dat ze niet trappen omdat ze gelukkig zijn ben ik met je eens dat klopt niet, [naam] trapt ook niet omdat ze op stand staat, maar die kan ook niet trappen, stap over het balkje heen, en sta voor haar, en ze kan me dus niet aanvallen op die manier, en dat vind ik wel een prettig idee, het is ook niet lekker als je de deur open doet en er staat een paard rechtop voor je..
als ik heb gereden en ze komt op stand, ga ik meestal nog een stuk met haar wandelen, zodat ze goed uitgestapt is (stap wel goed uit maar loop toch liever nog een stuk)
paarden die 24/7 op stand staan vind ik ook niet kunnen.
paardrijden kan wel een sport zijn voor mensen die alleen maar willen rijden, die gaan naar een manege om daar te rijden, zulke mensen nemen ook niet snel een eigen of verzorgpaard, want dan moeten ze er wat voor doen.. maar op een manege hoeft dat niet, dus dan kan het wel een sport zijn voor mensen die alleen maar willen rijden, en verder niet met de verzorging bezig zijn (ik zeg niet dat dit goed is, want het is altijd handig om iets over de verzorging te leren

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:25

dees_daan schreef:
@ myukii als manegeruiter heeft zij niet de verantwoordelijkheid voor de paarden van de manege, jij moet haar daar dus niet op aanvallen..
waarom zou zij een andere sport moeten gaan doen? zij kan er niets aan doen dat ze op haar manege op stands staan..

Niemand heeft hier gezegd dat het haar verantwoordelijkheid is, hoe die paarden er in die manege bij staan. Het gaat inderdaad om het feit dat ze dingen beweert, die absoluut niet zo zijn en als ze zich enigszins verdiept had in de natuur van het paard, zou ze dat niet zeggen. Ik vind ook dat paardrijden wel iets meer inhoudt, dan alleen maar het rijden. Je hebt met een levend wezen te maken en dan mag je je toch minstens verdiepen in hoe je het best daarmee om kan gaan. Ik vind dat dat Myukii dat heel goed beschreven heeft. Ja

En als je alleen maar paardrijdt en verder dus niets wil, kun je dus niet echt beoordelen of paarden wel of niet ok in een stand staan of dat een paard wel of niet gelukkig is in de wei enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:29

dit was mijn gevoel er wel een beetje bij maar goed.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:31

Ik heb niet alles gelezen dus ik reageer maar gewoon;
Stands zijn uit een tijd dat een paard veel gebruikt werd in het (boeren-)werk.
Ze verbleven veel in de wei en werden voor het werk aan in de stand geplaatst om gevoerd en verzorgd te worden en ook tussen het werk stonden ze daar. Na het werk en het afvoeren gingen ze het land weer in.
Op deze manier heb ik niet zo'n moeite met stands.
Zo ken ik een paar maneges die de pony's het grootste gedeelte van de dag en de nacht in de wei hebben staan. Kort voor de eerste les worden ze op stand gezet, na afloop van de laatste les gaan ze de wei weer in. Niks mis mee.

Een stand vind ik geen volwaardige huisvesting voor een paard die het grootste gedeelte van de dag binnenstaat. het is geen vervanging van de box. (al vind ik een box van 3x3 ook niet goed voor 24 uur per dag; ieder paard zou elke dag op zn minst een paar uur naar buiten moeten)

Duitsland is wat dat betreft een stuk paardvriendelijker en heeft het houden van paarden in stands verboden. Terecht lijkt me.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:33

Ik ben tegen, een paard hoort bewegingsvrijheid te hebben.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:37

dees_daan schreef:
dit was mijn gevoel er wel een beetje bij maar goed.

We (ik althans) hebben het echt alleen over haar kennis (of beter gezegd het ontbreken van die specifieke kennis) van de psyche van het paard en zijn natuurlijke behoeften. Ik vind dat we daar zoveel mogelijk aan moeten voldoen om het paard mentaal en fysiek gezond te houden.....

En ja, hier zo ook zo'n verbod op stands (i.p.v. ruime box) moeten komen, net als in Duitsland. Ben ik helemaal voor!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:39

ja ben ik met jullie eens, maar een manegeruiter is niet verantwoordelijk voor de natuurlijke behoeften van het paard, wil ze echt verder met paardrijden en een eigen paard, of lease paard oid, dan vind ik idd ook dat je zoveel mogelijk moet leren over de behoeften, en wat nodig is voor het welzijn van het paard

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:44

dees_daan schreef:
ja ben ik met jullie eens, maar een manegeruiter is niet verantwoordelijk voor de natuurlijke behoeften van het paard, wil ze echt verder met paardrijden en een eigen paard, of lease paard oid, dan vind ik idd ook dat je zoveel mogelijk moet leren over de behoeften, en wat nodig is voor het welzijn van het paard

Ik heb al eerder gezegd dat ik het een enorm gemiste kans van vele maneges vind om leerlingen niet meer te leren dan alleen het paardrijden. Dan schaffen ze ooit een paard aan of krijgen een verzorgpony en dat met veel te weinig kennis. Met alle gevolgen van dien. Zij schijnt trouwens een eigen paard gehad te hebben en heeft nu een verzorgpony, geloof ik, maar dat weet ik verder niet gedetailleerd. Maar dan verdiep je je toch in het paard? Of ben ik nou gek? Sorry hoor, maar ik kan er gewoon geen enkel begrip voor opbrengen. Misschien ben ik dan heel hard, maar ik vind paarden daar gewoon te waardevol voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:48

ben het helemaal met je eens Ja als ze een eigen paard gehad heeft weet ze er idd niet veel vanaf.. en idd de maneges moeter er ook iets aan doen..
zo hadden wij op stal altijd een vraag (kon over rassen gaan maar ook over verzorging enz) en daar kon je een half uur vrij rijden mee winnen, elke maand (geloof ik, kan ook week zijn)
vind dit wel heel goed, leren de mensen toch wat van, vind dat je eerst zowiezo meer met paarden bezig moet zijn, voordat je een eigen aanschaft, ik heb heel lang een verzorgfries gehad (5 jaar) en daarna een andere fries, nu heb ik sinds 4 maanden mijn eigen, en ben nog steeds bezig met dingen over gezondheid enz te leren en te vragen, is nooit erg om meer dingen te vragen, en het is alleen maar goed om meer te leren vind ik

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:49

Nadya schreef:
Rare vergelijking, Joyce B, het gaat hier om het houden van paarden in stands. Tja, ik vind een trailer ook een iets ander verhaal, al vind ik ook dat je daar een paard niet TE lang in moet zetten, maar dat lijkt me logisch. Gelukkig staat mijn paard vrijwel nooit in de trailer. Wedstrijden zal ik nooit doen waarschijnlijk en natuurgebieden genoeg in deze buurt, daar heb ik geen trailer voor nodig Haha!

er werd eerder gemeld dat niet alle maneges met stands de stands gebruiken als dag en nacht stalling, maar juist voor overdag voor-, tussen- en na de lessen om te kunnen poetsen, zadelen en naverzorgen en evt bijvoeren.
De paarden staan er dan per dag maar een paar uur in.
Ik quote een reactie dat zelfs voor een uurtje een stand niet zou kunnen volgens de gequote persoon...
Daar reageerde ik dus op met de vergelijking van een trailer. Geen vreemde vergelijking in mijn ogen.

Ik weet niet wat ik zieliger vind: Paarden die overdag (of 's nachts) in het weiland lopen of in een ruime paddock, maar 's nachts (of overdag) een aantal uren opgestald staan in een nette, schone, frisse en ruime stand, of paarden in een box van 3-3 met 3 blinde muren en een dicht traliehek voor hun neus, zonder vrij lichamelijk contact met andere paarden, die 22 uur per dag op stal moeten doorbrengen en er alleen uitkomen om even een uurtje te trainen, of misschien nog wel korter... En dat is toch echt nog heel vaak voorkomend op de gemiddelde pension- en/of trainingsstal/manege/handelaar/fokker... In elk geval in de winter, maar helaas in bepaalde gevallen ook 's zomers...
Ik denk dat ik dan toch zou gaan voor de combinatie stand en veel dagelijkse weidegang...
Mede omdat ik gezien heb dat paarden zich er ook gewoon op hun gemak bij kunnen voelen zonder depri of angstig te worden... De stal die ik in gedachten heb, heeft de paarden voor- zomer en najaar overigens zoveel mogelijk 24 uur per dag buiten lopen in hele ruime weiden met genoeg gras om hun buikje rond te eten...

En het zal je misschien verbazen dat ik het beweer, maar het gebeurd echt nog vaak genoeg dat paarden meerdere dagen in hun stal opgesloten staan zonder dat ze gereden/getraind of losgelaten worden. Echt 24 uur per dag...
Bij ouderwetsere boeren soms wel een groot deel van de winter...

Stands kunnen dus een minpuntje zijn, maar je moet wel kijken naar het totale plaatje, dan ziet het er soms ineens een stuk minder somber uit... En in andere gevallen juist veel erger...
Laatst bijgewerkt door joyce B op 17-12-06 23:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:53

Dees_Daan; Ja precies, het is toch geweldig om allerlei boeken te lezen, artikelen op te zoeken, dingen te vragen aan anderen of dvd's te bestuderen en noem maar op? Ik leer ook nog elke dag, zeker met mijn eigen jonge paard. Eigenlijk leren mijn paard en ik een hele hoop van elkaar en ook van iemand die ons regelmatig 'begeleidt' (ik heb een jong paard en doe alles freestyle/NH). Ik vind het fantastisch, zo samen met je eigen paard, die bijzondere band opbouwen en zoveel te leren. Je leert ook zoveel over jezelf. Nou, genoeg opgehemeld Haha! Haha! Haha! en ik ga nog even op de bank hangen, voordat ik lekker ga slapen. Groetjes!!!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 23:58

Joyce B; ben ik toch nog even Knipoog
Ik ben in een ander topic al aardig tekeer gegaan over paarden, die niet buiten komen, dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens. Ik ken helaas ook pensions waar dat gebeurt (heb er ooit op eentje gestaan en ik werd ziek van de eigenaren van die paarden, die bijna nooit buiten kwamen. Echt zo triest! Ben er ook na 2 weken alweer weggegaan, vreselijk!) en ik ken helaas twee maneges, waar ik paarden in stands heb zien staan en waar ze dus geen weidegang hebben.
Ik ben trouwens helemaal een pro-weideganger, hoor. Check mijn profiel maar...... Knipoog
Nou ga ik echt op de bank hangen, hoor. Doei!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:00

De discussie is al een paar keer langsgeweest, gebruik de zoekfunctie eens?

Mijn mening: stands zijn niet meer van deze tijd. Het is mogelijk met simpele aanpassingen de stal zo te veranderen dat er boxen mogelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 00:03

ben het helemaal met je eens, boeken lees ik niet zoveel als ik eerlijk ben, als ik wat wil weten, hoe ik dit beter zou kunnen doen, of dat goed voor hem is enz enz, of gewoon nieuwschierig ben naar bepaalde dingen, zoek ik het wel op, enz, of als ik iets tegen kom wat me intressant lijkt om te weten, lees ik dat wel Ja voor boeken kan ik me niet genoeg concentreren, we hebben nu wel een ''tijdschrift'' van paarden (weet niet meer hoe het heet) en lees de paard en spot, bit, phryso enz, vind ik gewoon leuk om te weten Ja en om nieuwe dingen te proberen enz, met mijn eigen doe ik nog niet zoveel, maar vind het wel leuk om nu al dingen voor later te leren, hoe ik het een beetje aan moet pakken Lachen (hij is nog maar 8 maanden)

ik ga zo ook nog even tv kijken en dan slapen Ja

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:36

het begint eentonig te worden... maar ik deel je mening helemaal T@nj@.... Ik vind het al jammer dat Banjer in de winter verplicht op stal staat
(3.5x3.5 m, koppie over de deur)... laat staan een stand, waar het paard amper de kont kan keren... Verdrietig

Onyx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:53

Bij ons staan de kleine pony's in stands. Ik heb daar geen probleem mee. Ik vind het zelfs een goede huisvestingsplek voor ze. Ze staan tot hun knietjes in het stro, het is vrijwel altijd mooi schoon, ze hebben veel sociaal contact omdat de metalen buizen die tussen de pony's in staan laag zijn, ik zie ze wel eens happen maar je ziet ze ook vaak lekker aan elkaar knabbelen, ze kunnen liggen (en dat doen ze ook vaak, haha) en 's zomers gaan ze altijd 's nachts en 's morgens buiten en staan ze vlak voor de lessen op stand. Ze kunnen elkaar niet schoppen en verdringen omdat het frame waar ze instaan simpelweg niet meegeeft.

Het is niet mijn ideaalbeeld, paard op stand, maar een box is dat voor mij ook niet. Ik vind het belangrijk dat paarden/pony's veel buiten kunnen komen, veel beweging krijgen, veel sociaal contact hebben en een lekkere droge plek hebben om op te leven. Maar aan deze eis kunnen veel pensionstallen en maneges in de randstad niet voldoen, en al helemaal niet in de winter als ze het land kapot trappen. Er is gewoonweg niet genoeg ruimte. Maar een box vind ik niet zo heel veel beter dan een stand.

IK vind wel dat hier veel te veel het beeld word geschetst dat stand zielig zijn omdat ze tot aan hun oren in de stront en pis staan en dat ze elkaar lens trappen en bijten, dat ze elkaar fijn pletten, en dat ze allemaal voernijd erdoor krijgen. Dat kan, maar dat is zeker niet in alle gevallen zo. Kijk eens iets verder dan je neus lang is.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:01

Tsja... wat is erger? Een paar uur per dag in een stand staan of 24/7 in een box waar t paard dan 1 uurtje uitkomt omdat er een ruiter op zn rug klimt?

Ik vind stands ook niet meer van deze tijd maar zie liever een paard wat lekker lang buiten loopt en dan een paar uurtjes in een stand staat dan vele paarden die dag en nacht in een boxje van 3 bij 3 staan opgesloten... En het opsluiten van een paard in een box is duidelijk nog wel van deze tijd. Mag ik niks van zeggen want dat krijg ik weer te horen, ja maar in de randstad is geen ruimte om paarden lekker op de wei te houden. Nou, hou dan geen paarden.. Opmerking die ik hier al vaak genoeg langs heb zien komen richting mensen wiens paard een x aantal uurtjes in een stand staat...

En nee, mijn paard staat niet in een stand. Hij staat overdag buiten in de wei en s avonds gaat ie naar binnen in een ruime box waar hij ook nog de luxe heeft dat zn voer voor de stal op de grond ligt zodat zn voer niet door heel de stal gaat Knipoog

Voernijd hebben ook genoeg paarden die gewoon in een box staan!

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:16

Ik vind een stand helemaal niets. Onze jonge Fjord is opgegroeid in een stand. Ze kwam bij ons in een 3 bij 3 stal terecht. Het leek wel of ze gek werd. Ze bescheet alle wanden en maakte er een bende van. Nu is dat alweer minder geworden, maar je merkte wel dat ze een stand gewend was Knipoog Ik vindt zelf dat het lekkerder is voor een paard om lekker in de stal te kunnen lopen, dan hebben ze toch nog een beetje de ruimte.
Maar ik vind het net zo zielig om een paard in een gewone stal de hele dag te laten staan. (op een manege bijvoorbeeld)

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 10:21

Onyx88 schreef:
IK vind wel dat hier veel te veel het beeld word geschetst dat stand zielig zijn omdat ze tot aan hun oren in de stront en pis staan en dat ze elkaar lens trappen en bijten, dat ze elkaar fijn pletten, en dat ze allemaal voernijd erdoor krijgen. Dat kan, maar dat is zeker niet in alle gevallen zo. Kijk eens iets verder dan je neus lang is.

dat beeld wordt hier helemaal niet geschetst, er wordt ook gezegd dat de paarden er rustig in staan maar (waarschijnlijk) niet gelukkig zijn, en als paarden niet gelukkig zijn betekend dat niet meteen dat ze gaan slaan ofzo..

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:17

paarden gelukkig hoe zie je het? gisteren een reportage gezien over kettinghonden op kreta. Mensen verzorgen die honden maar mogen ze niet los maken. Blij en gelukkig en lief dat die honden zijn wanneer die mensen langs komen. Dus die honden zijn dan zeker beslist niet ongelukkig de hele dag op een klein plekje aan een ketting die in hun hals snijd in de brandende zon, want ze bijten niet en kijken opgewekt uit de ogen. yeah right. Voor mij is een paard in ieder geval iets meer tevreden dan normaal wanneer ik kom en ik interresseer hem niet altijd. Want op dat moment is het gras of de kudde of zijn rust belangrijker en ben ik niet belangrijk omdat hij dan eindelijk eten of aandacht krijgt.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:46

ander punt.

een manege heeft 40 leder ( is ff een voorbeeld)
Er zijn 20 paarden, die dus 2 uur per week moeten lopen,
MAAR die staan dan wel in stands.

Wanneer je van 20 stands 10 stallen maakt heb je maar 10 paarden.

dus dan krijg je dit:

10 paarden met 40 leden is dus 4 UUR LOPEN!!

Nou ik ben liever een paard dat 2 uur loopt en in een stand staat dan 4 uur lopen en in een box. een stand paard is vaker socialer dan een box paard. ze kunnen elkaar zien. Dat zie je bij ons op de manege ook. de grootste grijnzers staan in boxen en de sociaalste staan toch echt in een box. De stand paarden zijn gewoon vriendelijk tegen elk paard.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:47

het liefst zie ik nog steeds een paard 24/7 uur buiten en niet in een box,stand oid.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:48

2 uur per week lopen vind ik erg weinig maar das een andere discussie of bedoel je per dag?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:50

een paard kan makkelijk 4 uur per week lopen hoor! mijn paard wordt 6 keer in de week bereden en 1 dag gelongeerd.. en dan meestal zo'n 3 kwartier tot een uur! dus die 4 uur per week beweging kan een paard makkelijk hebben..

en tussendoor kunnen ze toch lekker uitrusten in de stands met een dikke laag stro en veel sociaal contact? Rolleyes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 12:50

op stal is eigenlijk bijna net zo erg als op stand.
behalve dat ze er een rondje kunnen lopen, is er weinig verschil.
ik ben het eens met Machie dat het erger is om je paard 23/7 op stal te zetten dan een paar uurtjes per dag op stand, en verder buiten.
misschien 'vergeten' wij als mensen door al onze bezigheden wel eens dat het paard, dat zo blij is als wij het van stal halen, al uren, en uren, en uren daar stond!

Jolanda, dan gaat die manege maar uitbreiden qua stallen, en/of zet de paarden die niet hoeven te lopen op het land!
zoals jij het opschrijft is het echt kiezen tussen twee kwaden, ik vind ze allebei niet goed.
in je bovenste post bedoel ik.
ik ben ook voor op het land, staat die van mij ook, lekker rondkijken, en rondscharrelen en paard zijn.
nadeel: altijd vies en nat.
maar ja, eerst het paard, en dan ik!