lowara schreef:pfff wat een bedragen lees ik hier zeg! mensen hebben echt veel winst in zo'n bedrijf! als je weet dat een gemiddeld paard rond de 75 euro aan kosten heeft voor de basisdingen om te stallen, dan vind ik sommige stallen niet meer realistisch
Nouuu, voor 75 euro kan je ze echt niet onderhouden hoor!!
Ben nu dan toevallig bezig met een eigen stukje grond + stal waar ik dan ook 1 (of 2) stal ga verhuren, en per paard kost me dat zoiezo 100 euro om ze uberhaupt kwijt te kunnen (randstad, bereikbaar met OV en te fietsen van af centrum Almere, is de grond best duur). Behalve dat zit het toch aan een bos met ruiterpaden en vlak bij stranden, vlak bij een manege met binnenbak e.d.
dan komen daar nog kuil (25 á maand), eventueel stro (25 per maand), krachtvoer (10 euro per maand) bij (kleine stalling dus hele grote balen/verpakking hebben geen zin, zoveel verbruik je niet). Dan wil je ze graag ook nog op een landje hebben, dus dan heb je kosten van gras onderhoud, je hebt kosten van mest afvoer.
Daarnaast heb jezelf uiteraard kosten aan hekwerk, reperatie werk, er gaat altijd wel wat stuk en er is altijd wel iets wat je eigenlijk wel zou moeten hebben. Als je er dan ook nog op wil verdienen (wat ikzelf dan niet hoef, ik vraag echt de kostprijs) tja, dan schieten je prijzen omhoog natuurlijk.
En dan heb ik nog niet eens een bak om te onderhouden, dan word gedaan.
Je zit zo op die 200 euro hoor! Tuurlijk, op een boerderij met toch al zoveel hectare aan grond zijn dus kosten duidelijk lager, maar het hangt voornmlk af van de prijs van de grond in dat gebied, en of je stro, hooi e.d. groot in kan kopen.
Edit, op de stal waar ik op het moment sta, betaal ik voor opfok situatie 100 euro in de winter en ik betaalde 50 in de zomer. Dit jaar zijn de prijzen naar
75 in de zomer en 140 in de winter gegaan (en vertrek ik dus, ik vind dat teveel geld voor iets wat lang niet perfect is; eigen stuk kost meer, maar dan kan ik exact bepalen wat ik perfect vind, en het is nog een stuk dichterbij ook, ik kan het fietsen dus ook meerdere keren per dag heen).
het is dus verweg (kost veel benzine& tijd), het is niet echt wat ik wil omdat ze alsnog van oktober tot juni in (loop)stal staan. Kan niet echt goed bijvoeren o.i.d., omdat het zo ver weg is ga je niet 2x per dag heen. Eigenlijk geen uitrijmogelijkheden, het bos wat er naast ligt is verboden voor zowel paard als hond. We rijden er nu wel, maar je moet racen van de boswachter.