waarom dat gezeur over een cap?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 13:10

hihihi geweldig :D toch wel in parkeermodus he

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-05 18:01

goeie grap...jammer dat ik Honda rij

karijn

Re: waarom dat gezeur over een cap?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 14:48

Er is gewoon een hele simpele reden waarom men zo loopt te zeuren over het gebruik van een cap: je bent gewoon niet verzekerd door je ziektekostenverzekeraar of ziekenfonds als je van je paard lazert en je hebt geen cap op.
Het is inderdaad je eigen keus. Weet je waarom men zo over de cap loopt te zeuren? Hij is zo groot...lijkt net of ik een ei op mijn kop heb...ze zijn zo lelijk...zitten niet lekker...enzovoort, enzovoort. We zijn gewoon erg ijdel. Ik reed ook nooit met cap, nu altijd. Ik heb nog zo'n enorm calimero-ding. Zit prima, houdt het zweet uit je gezicht en nog eens veilig ook.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:15

karijn, heb je het topic wel gelezen?

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:19

@runningkawa: Ja, hoezo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:20

sflj schreef:
russel schreef:
Wel als je geen lange broek aan hebt. Van die t-shirt weet ik niet.

Is me verteld van wel, van die ziektekosten verzekering. Een kennis van mij lest op een manege en Moet van zijn verzekering een cap dragen anders is hij niet gedekt.

Kwestie van de klok en de klepel, lijkt me!

Op een manege moet hij een cap op omdat anders waarschijnlijk de manegehouder aansprakelijk gesteld kan worden, als er iets gebeurd. Dus het moet van de manegebaas en zijn verzekering.
als ik hier thuis, op mijn eigen paard zonder cap met mn kop tegen een paal knal betaald nijn verzekering heus wel hoor!

Iets anders; (omdat mensen toch graag vergelijken)
Als ik me nu lam zuip, dan toch in de auto stap en vervolgens veel te hard, zonder gordel tegen een boom knal, terwijl ik geeneens een rijbgewijs heb word ik toch echt nog wel geholpen in het ziekenhuis hoor!

Ik draag alleen een cap als het verplicht is. (op wedstrijden dus)
Voor de rest ken ik mijn eigen paard en ben ik oud & wijs genoeg om het risico in te kunnen schatten dat de kans dat ik van m'n eigen paard val en hoofdletsel oploop zeer klein acht, voel ik graag de wind door mn haar (oke, het beetje dat ik nog heb dan ) en hoor op een buitenrit de vogeltjes fluiten. Zonder cap.

hierom

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:26

Oh, weet je, ik zie als hoofdtopic staan: waarom dat gezeur over die cap? Ik geef daar gewoon een antwoord op, ik ga echt al die 7 pagina's niet lezen. Ik scan ze en er valt mij 1 ding op: Het is je eigen keus, ik lees iets over verzekeringen maar niemand weet het eigenlijk.
Iedereen moet het zelf weten: met of zonder cap. Ik wilde alleen zeggen dat opmerkingen als: staat niet mooi, ding is lelijk...niet de reden moet zijn om geen cap te dragen.
Informeer maar eens bij je ziektekostenverzekeraar over het wel of niet dragen van een cap bij een ongeluk en het wel of niet betalen door je verzekeraar. Heb ik gedaan en dit is wat ik te horen kreeg.
Zou toch wel erg banketstaaf zijn als je van je paard dondert zonder cap, je verzekeraar betaalt wel maar jij als een kasplantje met enorme kwijlstralen langs je mond in een rolstoel zit...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:29

En net zeg je alles gelezen te hebben

En ja, dat heb ik gevraagd, maar het is net zomin verplicht als een bp, of een helm bij fietsen

Zo heb ik ook gevraagd of een ruiterbewijs verplicht is op srat aan mijn verzekerings agent, omdat sommige dat ook wij proberen te maken op bokt, doordat ze wat hebben horen waaien.
Kan je ook gerusttellen, ruiterbewijs is ook onzin

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:36

Heel simpel, voor dit een urenlange discussie gaat worden: het is een tip voor diegenen die zeker willen weten of het dragen van cap wel of niet verstandig of gezeur is: informeer eens bij je verzekeraar en denk na over mogelijke consequenties. Ik gun het niemand om een kasplantje te worden in het ergste geval. Ik draag een cap. My comment ends here.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:40

Ik denk dat iedereen wel weet dat het verstandig is
Tenminste heb niemand gehoord die dat anders vind

waar het mij omgaat is dat ik er wel simpel van word, dat men wel onveilig schoeisel aan heeft
nooit een bp draagt
en ook geen veiligheidsbeugels hebben

maar wel op elk plaatje bij itp zeuren over die cap.
Ik denk dat, er bestaat meer veilligheid dan dat

En er word bijna gedaan dat als je een cap ophebt, je helemaal veilig bent, alsof je helemaal niks meer kan gebeuren

En zo vreemd...

wel of niet kaplantje worden, ligt igg niet aan je ziektekosten verzekeraar

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:49

Kan het toch even niet laten om te reageren: jammer dat niemand anders reageert.
Je snijdt wel een paar andere onderwerpen aan die ook met veiligheid te maken hebben: schoeisel, body protector, veiligheidsbeugels...
Als je zeker wil weten of je veilig bezig bent en je niets kan gebeuren: kun je net zo goed thuis op de bank hangen. Veiligheid heb je zelf in de hand en je kunt je nooit 100% veilig maken voor ongelukken (voor hetzelfde geld rijdt iemand mij morgen hardstikke plat met zijn bus).
Wel is bewezen dat je het risico op ongelukken kan verminderen door meer aan veiligheid te doen (goed schoeisel, bodyprotector, veiligheidsbeugels...). De een voelt zich veilig met een paar aanpassingen, de ander met alles. Aan ieder de keus om zelf te bepalen. Ik denk dat we in de paardensport al veel doen om alles zo veilig mogelijk te maken. Laten we vooral het plezier in de sport niet verliezen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:52

Je hebt helemaal gelijk RK; dit topic is één grote natte aap want;
- er is NIETS wettelijk verplicht; geen helm, geen kledingsvoorschrift, geen vaardigheidsbewijs, zelfs geen WA-verzekering.
- wie van een paard weet te vallen weet uit ervaring dat het risico van hoofdletsel inderdaad bestaat maar dat je ook niet moet overdrijven
- een paard heeft overlevingsdrang en is daardoor een DIMÉNSIE veiliger dan een motorvoertuig
- zelfs mét cap zijn de stijgbeugels waar men gewoonlijk mee rijdt nog steeds levensgevaarlijk, gevaarlijker dan zonder cap met van voren gesloten beugels rijden

Het is erg jammer dat na stap 1; het leren zitten op een houten paard, stap 2; het leren vallen, ook al overgeslagen wordt en ook het rij-onderricht na stap 3. met zevenmijlslaarzen meer basiszaken overslaat, gelijk met de manier van opstappen al bv..
Dát is pas écht gevaarlijk om over paardgerichte omgang met het rijdier maar te

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 15:58

thanks

jij bent geloof ik een van de weinige die m'n berichten begrijpt

Al dat gezever over die cap en al de rest dan?
Net alsof je helemaal niks meer kan gebeuren, als je die cap maar draagt

geloof dat ik hem in bed dadelijk nog op ga zetten, word ik vast 310 jaar

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:03

karijn schreef:
Wel is bewezen dat je het risico op ongelukken kan verminderen door meer aan veiligheid te doen.

Euh....

1. hier staat klinklare onzin
2. waar ís dan het onafhankelijke wetenschappelijke bewijs?

Je kan ook claimen dat door het dragen van veiligheids-attributen een gevoel van veiligheid wordt opgeroepen en dit leidt tot het nemen van meer risico....
Stel jezelf bv. eens de vraag over welke hindernis je wel/niet zou springen met/zonder helm. Ik bedoel maar. Omrijden is in ieder geval het veiligst voor het paard
Dit niet als discussiepunt maar als overdenker.

Een andere leuke: als je niet van een paard wil kunnen vallen, moet je er niet opstappen }>

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:05

en zelfs niet naast of bij een paard gaan staan

heeft mij een gebroken oogkas opgeleverd en 5 hechtingen

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:13

runningkawa schreef:
thanks

jij bent geloof ik een van de weinige die m'n berichten begrijpt

Citaat:
Al dat gezever over die cap en al de rest dan?
Net alsof je helemaal niks meer kan gebeuren, als je die cap maar draagt

Tis domheid.
Als je de de letselschade ten gevolge van paardrijden wil beperken zal je moeten gebinnen met het vallen op zich minder waarschijnlijk te maken, daarna de kans op schadelijke gevolgen ervan kleiner te maken. Beschermende kleding is pas het ALLERLAATSTE punt.
a. wees fit
b. ontwikkel een onafhankelijke zit
c. ken de inherent veilige procedures
d. gebruik veilige spullen
e. leer vallen
f. leer paardrijden
g. draag beschermende kleding

Jouw laatste opmerking mbt naast/bij een paard staan raakt het punt van paardgerichte omgang aan. Een paard is een groot beest en alleen daarom al een potentieel risico voor ons kwetsbare mensjes.
Daarbíj komt dat vooral de mens moet leren wat het paard bedoelt: dat paard ís nl. al professioneel paard
Een goed opgevoed paard is helaas zeldzaam en dat zegt veel over hun mensen, níets over die paarden....

Genoeg gezeurd, ik ga mijn hengst roepen voor een wandeling aan de lange lijn...

Liset468

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 16:24

ehm...een paard heeft wellicht inderdaad een overlevingsdrang, maar juist door deze overlevingdrang gebeuren ongelukken!!
als een paard schrikt, begint hij te rennen, omdat hij niet 'opgegeten'wil worden door het gevaar, tijdens het vluchten (als je paard echt goed bang is) heeft hij welliswaar overlevingsdrang, maar hij houd hierbij juist geen rekening met jou!!
hij heeft wel wat anders aan zijn hoofd, namelijk: overleven, zoals je het zelf zo mooi zegt...en daarbij gaat toch echt, ook voor een paard, eigen hachje eerst
Ik draag echt altijd een cap, en ook ik denk er wel eens over om hem niet te dragen, maar dan bedenk ik gelukkig altijd nog net op tijd dat een paard een vluchtdier is en in principe van alles kan schrikken...
(terwijl ik toch al een doorgewinterde, maar nog steeds pony zijnde, merrie van 22 rijd blaffende honden kunnen gewoon om dr heen rennen e.d.) maar toch, ik neem geen risico's, laat dat wel aan anderen over

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:20

Zoals al eerder gezegd is...
het is een risico-analyse. Mee eens.
Ik weet ook wel dat paardrijden (evenals autorijden, fietsen, wandelen en alle andere zaken in een mensenleven) een risico met zich meebrengt.
Ik weet ook wel dat een cap niet alles uitsluit, maar als je met betrekkelijk kleine ingreep een risico belangrijk kleiner kan maken ben je natuurlijk gek als je het niet doet.
Ik let op veel basisregels (bijv. regelmatig de veiligheidshaken van mijn zadel controleren, ze staan overigens standaard open) en ook dat vermindert de risico's, al blijft er natuurlijk altijd een zeker risico.

Tja, ik wijs er best weleens iemand op dat hij beter een cap zou kunnen dragen. Waarom? Als moeder, als volwassene, als EHBO'er? Doet er niet toe. Iedereen heeft inderdaad het recht om het zelf te bepalen maar ik heb ook het recht iemand goedbedoeld advies te geven, toch?

O ja, nog even die verzekeringskwestie: kijk even een paar pagina's terug. Samengevat: natuurlijk vergoedt de ziekekostenverzekering de ziektekosten, maar een ongeval brengt vaak meer kosten met zich mee dan alleen ziektekosten en de WA van de manege mag aan klanten voorschrijven dat het rijden op lespaarden met cap moet gebeuren omdat het anders letterlijk voor eigen risico is. Maakt voor je ziektekosten niet uit, die worden wel vergoed, maar voor al je andere schade is het helaas, pindakaas.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:59

Liset468 schreef:
als een paard schrikt, begint hij te rennen, omdat hij niet 'opgegeten'wil worden door het gevaar, tijdens het vluchten (als je paard echt goed bang is) heeft hij welliswaar overlevingsdrang, maar hij houd hierbij juist geen rekening met jou!!

Mooi voorbeeld van wat ik bedoel: onwetendheid.

Als jij op de juiste manier met jouw paard omgaat ben jij de veilige 'omgeving' en is het juist heel bewust met jou bezig. Jij bent het brein, hij/zij de rest. Het is de bedoeling dat je met de deur open rijdt en bij een als bedreigend ervaren situatie alles lós laat en er bént voor jouw paard. Jíj bent de veiligheid.
Zeg nu niet 'ja, maar...' Ik doé het, bewijs het dagelijks. Ik rij o.a. 100-150 km/week met een dominante, nerveuze merrie. Door het verkeer, door de bergen, meest in draf, veel in galop en 80% met de halsring gewoon los op de schoft liggend. Ook 'dressuur' trouwens. Ook loeidrukke dorpsfeesten. Ook 'carreras de cintas', etc. etc.

@beantje: dáár heb je nu een WA-verzekering voor. Ik rij bitloos en optomingsloos en ook dat is gewoon gedekt. Ja, heb ik nagevraagd.

Zet gerust een helm op. Niemand die beweert dat dit níet verstandig is, doch vergeet de rest niet enneh.... als je weer eens een ander zonder ziet: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Hint 99% van de ruiters stapt onveilig op. Ok, dat is zo aangeleerd, maar het blijft onveilig. Idem stijgbeugels.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:03

beantsje schreef:
...ben je natuurlijk gek als je het niet doet.

Nee; 'vind jij' ...

Citaat:
.. maar ik heb ook het recht iemand goedbedoeld advies te geven, toch?

Nee; gaat jou niets aan. Ik vind dat eenvoudige bemoeizucht: begin bij jezelf

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 01:46

Met cap op...

... zit ik niets steviger in het zadel
... kan ik nog steeds mijn rug, nek, benen, armen, bekken, etc. breken
... heb ik niet méér recht op goede zorg van de overheid dan een ander
... kan ik nog steeds in m'n vingers gebeten worden
... kan Mr. Paard nog steeds op mijn tenen gaan staan
... kan ik nog steeds pezen en spieren scheuren
... kan ik nog steeds een hersenschudding overhouden na een val
... kan ik nog steed onder een paard belanden
... kan mijn paard nog steeds op hol slaan

Goh, iemand die mij de meerwaarde van een cap kan vertellen? Die schedelbasisfractuur neem ik dan wel voor lief

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:08

Quellian schreef:
Goh, iemand die mij de meerwaarde van een cap kan vertellen? Die schedelbasisfractuur neem ik dan wel voor lief

Die schedelbasisfractuur neem je je absoluut niet voor lief hoor, geen pretje om daarmee in het ziekenhuis te liggen (ik heb ervaring )

De cap lost bij die andere dingen inderdaad niets op, dat klopt. Ben het wel met jullie eens dat de cap niet het enige is waar op gelet moet worden. Rijden met sneakers zonder chaps bijvoorbeeld. Dat zie ik bij ons op stal nogal eens. De maatregelen die je kan nemen om jezelf veiliger op een paard te hebben, zijn er, waarom zou je ze niet nemen. Het lijkt mij een kleine moeite om veilig schoeisel aan te doen, op je beugels te letten en een cap op te doen. Die dingen maak je je zo eigen en dan weet je niet beter meer.

Les nemen is ook een goed veiligheidspunt... Zou wat dat betrefd ook iedereen moeten doen. Voorkomt hier op bokt ook een heleboel andere discussies

Flurk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:14

dit is ongeveer hetzelfde gezeur als het dragen van een veiligheidsgordel in de auto als een cap goed past en lekker zit heb je er geen last van en alle mensen die zeuren zullen wel niet zo,n prettige cap hebben. een cap hoort nu eenmaal bij veilig paardrijden net als het eerst links en rechts kijken voordat je de straat over steekt

Shirlemiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:36

Ik ben 4 jaar geleden in STAP van mijn 148 cm hoge pony af gevallen.We stapte heel gewoon op een fietspad op een verlaten stuk op de Veluwe,en zonder dat er iets raars aan vooraf ging zakte hij ineens door zijn voorbenen en werd ik uit het zadel gelanceerd.Ik reed die dag zonder cap omdat het zo heet was,ik dacht ach even een beetje stappen.Nou dit gebeurde er doordat ik ZONDER cap reed:

Ik ben met mijn hoofd op het asfalt van het fietspad geklettert.
Ik ben toen buitenbewustzijn geraakt en werd pas(ongeveer)50 minuten later gevonden door een fietser,die man heeft bij de eerst dichtsbijzijnde boerderij hulp gehaald.Ze wisten bij de boerderij gelukkig wie ik was en hebben mijn man gebeld,en die is onze pony op komen halen(die had lekker mais staan vreten terwijl ik daar lag ).Ik ben met de ambulance meegenomen en het eerste half uur heb ik alleen maar bloed gespuugd.Ik heb 8 maanden lang met een vreselijke hoofdpijn rondgelopen en kon lange tijd alleen maar heel langzaam praten(ik was erg traag geworden in alles).Mijn reuk èn mijn smaak waren weg,ik proefde en rook dus helemaal niks meer.Mijn smaak&reuk zijn gelukkig voor 50% terug gekomen.Maar ik kon veel dingen niet meer aan,ik liep constant te huilen.Gelukkig werd alles beetje bij beetje weer beter,maar eer dat ik weer een beetje leek op de persoon die ik daarvaoor was,waren we 2 jaar verder!Ik had dus een zware hersenkneuzing en heb maanden lang onder behandeling bij een neuroloog gelopen.Je begrijpt natuurlijk dat ik NOOIT meer zonder cap de deur uit zal gaan.

Ik begrijp niet dat mensen als excuus om geen cap te gebruiken de vergelijking met een body-protector nemen,wat ik breek liever mijn schouderblad dan dat ik weer iets aan mijn hersens zou krijgen.In feite had ik nog heel erg geluk gehad werd me verteld in het ziekenhuis.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:49

Opvallend dat diegenen die niet in, willen, zien dat een cap géén hoofdzaak is, ook niet snappen dat dit topic niet over het wel/niet van de cap gaat.
Zet gerust een helm op, maar zeur niet tegen een ander.

@S-miep: ook jij komt met weer zo'n schijnargument. Wat heeft de autogordel er mee te maken. Die is verplicht de helm te paard niet.

Nóg een doordenker: waarom hoeft Anky geen helm op? Zij is toch het voorbeeld Waarom zegt niemand wat tegen háár dan?!

Moraal van dit verhaal: BEMOEI JE ER NIET MEE als je geen lesgeefmens bent in de les.