Prijs voor een bijrijdster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Malibu

Re: Prijs voor een bijrijdster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:15

TabeR schreef:
Exeption schreef:
Waarom zoek je een bijrijder? Of zoekt de bijrijder jou?
1. Als jij een bijrijder zoekt omdat A jij tijd te kort hebt of B financieel krap zit = Geen geld vragen. Jij wordt geholpen.

Met dit standpunt ben ik het ene kant eens maar andere kant ook niet
..
wat als je je pony moet verkopen.. en je wil hem echt niet kwijt en je hebt een bijrijdster .. die niets betaald..
misschien is het dan een tussenoplossing.. om die bijrijdster geld te laten betalen..

Tja, maar als je je bedenkt dat als je al geen geld heb voor stalling. Wat doe je dan met een DA rekening?

Kan je moeilijk je bijrijder mee opzadelen denk ik....

Ik heb een bijrijder, maar niet voor de kosten. Als ik zelf meer tijd wil kan ik haar op een stal met weidegang zetten...
Dit meisje vind het geweldig, zit midden in de stad zodat ze geen lange afgelegen wegen hoeft te rijden en met aardig wat leeftijdsgenootjes.
Ze heeft bijna een 'eigen' pony, en ik ben erg blij op de stal waar ik nu sta alleen komen de paarden daar niet buiten op de wei.
Op deze manier komt ze ook buiten en heeft iemand anders ook erg veel plezier van haar...

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:20

Nee ik zou de bijrijder ook niks laten betalen. Ik heb vroeger ook betaalt voor mijn verzorgpony en daar werd de verstandshouding niet echt beter van. Ik mocht helemaal niks enz enz.
Nu heb ik een paard waar ik niks voor hoef te betalen. Ik mag zovaak rijden als ik wil, mag zovaak als ik wil op wedstrijd. Ik wordt altijd naar wedstrijd gebracht en de eigenaar vind het prachtig wat ik met dat paard doe Maar daartegenover doe ik ook dingen. Ik koop vaak zelf dingen voor hem, zoals laatst dat hij met z'n staart schuurt dan koop ik daar wat voor. ook ben ik degene die het zadel onderhoudt en de hoofdstellen poetst. Als hij naar de smid moet of een wondje heeft meldt ik dat er verzorg ik het. Dekens die vies zijn vervang ik door schone, en ga zo maar door. Lessen en wedstrijden betaal ik zelf. De eigenaar is allang blij dat zijn paard wordt uitgebracht in de wedstrijd en dat hij goed verzorgt wordt Dit is voor mij als bijrijder ook veel leuker om te doen dat die vorige verzorgpony's!

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:22

maar ja het klopt het mes snijd aan twee kanden..
maar wat als je helemaal weg bent van je bijrijd pony je rijd altijd al gratis.. maar nu ineens komen er problemen..

en jij kan haar helpen door geld te betalen
en zei helpt jou verder geeft je lessen legt je uit hoe je dit aan pakt en dat
ik vind dan help je elkaar .. en ja je bent afhankelijk van elkaar..
maar voor welke hobby hoef je niet te betalen.. ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:23

Volgens mij gaat het helemaal off-topic, nu allemaal eigen ervaringen

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:32

TabeR schreef:
maar wat als je helemaal weg bent van je bijrijd pony je rijd altijd al gratis.. maar nu ineens komen er problemen..

Ja maar toch blijf ik bij mijn standpunt, want alleen door een bijrijder te hebben zou je dan een paard kunnen hebben! Beetje krom lijkt mij, want dan moet je in eerste instantie geen paard nemen.

En wat er gezegt wordt van lessen, dat zou wel een leuke optie zijn, je pony of paard leasen aan mensen die er dan les op krijgen van jou. Dan betaal je gewoon voor de les

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:47

anydale schreef:
TabeR schreef:

Ja maar toch blijf ik bij mijn standpunt, want alleen door een bijrijder te hebben zou je dan een paard kunnen hebben! Beetje krom lijkt mij, want dan moet je in eerste instantie geen paard nemen.

Ben ik het inprincipe mee eens, als je voor ene dier kiest kies je ook voor de verandwoordelijkheid en de kosten. Dat weet je dan.

Maar waar je geen erg in hebt is dat een situatie ook kan veranderen. Bijvoorbeeld neem ik even mezelf. (denk niet dat ik ooit zo'n situatie krijg als hieronder, want ik zorg al jarenlang iedere dag zelf voor mijn dieren, maar ff als voorbeeld genomen he)

Ik heb 2 pony's van veulen af aan waa rik als kind op reed. De 1 is er al 12 jaar, de andere al 16 jaar. Die blijft mijn vader als het goed is onderhouden.
Dan heb ik mijn paard nu 7 jaar (hij is tien) het kan best gebeuren dat mijn vriend en ik over drie jaar gaan samenwonen, kindjes willen etc. Misshcien heb ik dan wel wat minder centjes en tijd voor mijn pony. Verkopen zou ik dan nooit willen, immers ik heb hem dan al jaren.

Als er dan iemand komt die zelf zegt ik zou jou paardje best 3/4 dagen willen rijden etc, voor een klein bedrag per maand, zie ik daa rhet probleem niet van in. Ik ben er mee geholpen, het paard is ermee geholpen en de ruiter is ermee geholpen, immers betalen is niet verplicht. Je kunt ook nee zeggen, dus ik neem aan dat je hier dan bewust voor kiest.

In zo'n geval zou ik dus misshcien wel een betalende bijrijder nemen. Nu niet, ten 1e heb ik het zelf breed genoeg, ten 2e heb ik nu iemand nodig en vraag ik dus zelf iemand.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:55

Als je een bijdrage vraagt hieronder een simpel rekensommetje om tot een evenredige kosten/dagen verdeling te komen.

Stalprijs per maand : 4.3333 (gemiddeld aantal weken in een maand)= prijs per week : 7 dagen = prijs per dag x het aantal dagen dat je bijrijd x 4.33333 en je hebt een evenredig bijrijdbedrag per maand:

Vb:
Stalprijs p/m 300: 4.3333= 69,23:7= 9,98x 3 dagen bijrijden= 29,67 per week x 4.3333= 128, 57 dit is dus een evenredig bedrag van het stalgeld en aantal dagen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 15:56

Himyar schreef:
Ik heb het niet over jouw paarden liefde Runningkawa en ook niet over een situatie zoals je die schetst. Als je een berg werk verzet en niet op de paarden kan rijden, vind ik het logisch dat je dan niet betaalt.
Maar er zijn er zat die als een koninginnetje behandeld willen worden en alleen maar de lusten en vooral NIET de lasten van paarden willen proeven. Die mensen had ik het over, die types die interessant willen doen tegen over anderen met jouw paard en meer ook niet. Daar sta jij zo te zien mijlen ver vanaf.

Ik kon er ook op 6 rijden

idd, die koniginnetjes, maar die zou ik niet eens willen hebben als ze alles betaalde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:00

TabeR schreef:

Als er ineens problemen zijn, zou ik er denk ik anders over denken, maar wel op de korte termijn, geen jaren dus

En ik vind dat je als verzorger ook betaald
In natura
door de paarden aandacht en liefde te geven
En door wat voorkomende dingen te doen

myrthekatja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:14

Heej,
ik heb een verzorgpaard daar mag ik echt zowat alles mee,
en daar hoef ik helemaal niks voor te betalen, ik doe die 4
keer per week en de eigenaar is alleen maar blij dat ik er help.
Ook mag ik op haar andere pony heel vaak rijden.
ik vind eigenlijk dat je blij moet zijn als je paardje lekker voor
je word gepoetst en gereden!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 16:49

Memuska schreef:
Geen prijs! Ik vind niet dat je iemand kan laten betalen die jou uit de nood helpt door je pony te rijden. Integendeel, ik word er voor betaald ipv omgekeerd!

MAar die persoon wil graag rijden en die help jij weer uit nood door hem op je pony te laten rijden. Dus je belicht de zaak erg eenzijdig.

runningkawa schreef:
En ik vind dat je als verzorger ook betaald
In natura
door de paarden aandacht en liefde te geven

En door wat voorkomende dingen te doen
:)

dat laatste, daar hecht ik het meeste waarde aan. Zeker de laatste dagen nu ik met mijn oog niets kan (zit een beschadiging op het hoornvlies). Mike, die iones berijdt helpt mij nu met mijn stallen uit de brand. Hij heeft ze nu dagelijks uitgemest.

Kijk, als je paard op een pensionstal staat waar je veel geld voor betaalt en waar alles voor je gedaan wordt, vind ik het niet onredelijk als je een bijrijdster vergoeding voor de onkosten vraagt.

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-05 17:03

Ik zoek inderdaad een staldeler omdat ik van het geld afhankelijk ben. Maar ben ik er blij mee?? Totaal niet!!
Ik heb mijn pony samen met mijn schoonzusje gekocht en deelden ieder de helft van alle kosten. Zij is er nu mee gestopt en wil niets meer van hem weten. Als ik geen staldeler neem, moet ik hem dus verkopen. Ik heb nu al extra kosten als hoefsmid, eten en materiaalonderhoud. En als het anders kon, had ik dat graag gedaan. Dus als mensen het er nou ook zelf voor willen betalen??

Daarbuiten, er is ook groot verschil soms in niveau en dus ook het voordeel van sommige eigenaren. Als je serieus wat bijdraagt in de training van het paard, snap ik dat je betaald krijgt, maar denk dat het maar relatief weinig voorkomt.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:23

runningkawa schreef:

Ik kon er ook op 6 rijden

idd, die koniginnetjes, maar die zou ik niet eens willen hebben als ze alles betaalde

Maar door al het werk voor zoveel paarden, kwam je aan rijden niet zo erg meer toe, denk ik. Maar als je een echte paarden liefhebber bent, is rijden niet zalig makend. Dan interesseert alles aan paarden je en dus ook de gewone dagelijkse omgang.

Sommige "bijrijders" hebben een air van dat het de gewoonste zaak is dat zij alles op een gouden presenteer blaadje krijgen aangereikt. Die moet ik dus echt niet in de buurt hebben van mijn paarden.
Bij ons op stal heb ik ook wel voorbeelden gezien van types die denken dat ze van alles kunnen maken. De halve vriendenkring op het paard laten rond hobbelen, met twee mensen op het paard gaan zitten. En dat waren tieners en geen kinderen. En blijkbaar vonden ze dat ze het recht hadden. Niemand heeft het recht om een paard als een fiets te behandelen.
Ik ken ook een voorbeeld van een bijrijder die een paard kreupel had gereden en het stiekem in de stal had gedaan en hem snel was gesmeerd. Het paard bleek zo te zijn vernield, dat het later moest worden ingeslapen. Het ergste van alles vind ik dat iemand er gewoon tussen uit is geknepen en niet meteen naar de eigenaar is gegaan om eerlijk te zeggen wat er is gebeurd.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:32

Phynix schreef:
Ik zoek inderdaad een staldeler omdat ik van het geld afhankelijk ben. Maar ben ik er blij mee?? Totaal niet!!
Ik heb mijn pony samen met mijn schoonzusje gekocht en deelden ieder de helft van alle kosten. Zij is er nu mee gestopt en wil niets meer van hem weten. Als ik geen staldeler neem, moet ik hem dus verkopen. Ik heb nu al extra kosten als hoefsmid, eten en materiaalonderhoud. En als het anders kon, had ik dat graag gedaan. Dus als mensen het er nou ook zelf voor willen betalen??

Daarbuiten, er is ook groot verschil soms in niveau en dus ook het voordeel van sommige eigenaren. Als je serieus wat bijdraagt in de training van het paard, snap ik dat je betaald krijgt, maar denk dat het maar relatief weinig voorkomt.

Die dingen gebeuren geregeld en je staat in het volle recht om een bijdrage te vragen.
Ik had eens een bijrijdster die 50 euro bij droeg. Toen ik het paard verkocht en zei dat ik haar niet meer nodig had, baalde ze als een stekker. Ik deed zelf niets met het paard, geen tijd, en betaalde me blauw. Zij ging niet meer betalen dan ze deed, nou simpel dan, paard moest/ging weg. Zij was uiteindelijk meer de dupe dan ik, want zij had niets meer en ik had er nog twee. Waaronder een jonkie die nog niet was ingereden. Dus vaak heeft ook een bijrijdster er belang bij dat een paard blijft en niet alleen de eigenaar. En als de bijrijder er dan niet meer voor over heeft, dan komt deze (ook) met lege handen te staan. En ze was best wel gek op het paardje en had een vriendin op stal. Maar haar ouders wilden niet dat ze meer ging betalen en daarmee was ze ook de gezelligheid op stal kwijt. Want als je er niets meer te zoeken hebt, wil niemand je daar ook steeds zien.

duckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 07:34

Ik zou kijken wat je kwijt bent in de maand en ervoor zorgen dat ze dan echt de kosten voor deze twee dagen in de week krijgt!

Bijvoorbeeld ik betaal 185 per maand voor mijn paard, dat dan gedeeld door 7 en keer de dagen die de verzorgster komt!

Ik hoop dat je er wat aan hebt!!

Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 12:30

Ja hoor
Ik reed er meestal 4 per dag (in het weekend wel 6)
En dat is goed te doen hoor, alleen flink plannen, vroeg gaan werken, daarna naar de paarden en laat naar bed

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 13:59

runningkawa schreef:
Ja hoor
En dat is goed te doen hoor, alleen flink plannen, vroeg gaan werken, daarna naar de paarden en laat naar bed

Ik word al moe als ik er aan denk .
Was dat bij een particulier (hobby) of bij een commercieel bedrijf? Want het klinkt allemaal wel erg arbeids intensief.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 14:10

Ik vraag niets. Ze kunnen niet rijden maar wel leren mennen, beleren en mee naar shows, keuringen, enz. 1 verzorgster doet ook zelf mee aan de shows. Ik vind het niet normaal om er geld voor te vragen. Ze komen mij helpen en daar ben ik blij mee.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:39

Haha! Het begint me te verbazen waarom mensen nog bij een manege willen rijden of zelf eigenaar van een paard willen zijn . Als je het rijden toch zo vaak voor nop kunt krijgen .

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 15:54

Himyar schreef:
Haha! Het begint me te verbazen waarom mensen nog bij een manege willen rijden of zelf eigenaar van een paard willen zijn . Als je het rijden toch zo vaak voor nop kunt krijgen .

hehehehe

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-05 17:49

Momenteel betaal ik wel voor mijn bijrijder-zijn.
Ik vind dat het afhankelijk is van de reden waarom iemand een bijrijder zoekt.
Zoek je iemand omdat je de kosten niet geheel kan dragen?
Of heb je te weinig tijd.
Al moet ik eerlijk zeggen dat ik van mening ben dat je geen dieren moet houden als je ze niet kan betalen.

Vorig jaar heb ik gratis gereden, omdat de eigenaar te weinig tijd en geen klik met het paard had.
Het paard kreeg beweging en aandacht van mij, zodat hij beter verkoopbaar was, en ik had er plezier aan.
Zo hielpen we elkaar.

Nu betaal ik wel, maar ik ben nu in principe ook geen bijrijder.
Ik rij nu bij een fokker, die mij een kans geven om een soort van eigen paard te hebben zolang ik geen eigen paard kan betalen.
En ik leer vreselijk veel van deze merrie.
Ik betaal nu een soort van onderhoudskosten voor de dagen dat ik rij, ofwel stalling per maand gedeeld door 30 dagen, en dan betaal ik die dagen dat ik rij.
Vind ik een nette oplossing.
Aan de ene kant vind ik dat je niks kan vragen voor bijrijden, iemand helpt jou tenslotte met jouw paard.
Maar aan de andere kant, paarden kosten nou eenmaal geld, en dat heb ik er zeker voor over.
Als iemand met jouw paard aan de slag wil, kan diegene daar dus best een financiële bijdrage voor leveren.

Lekker dubbel verhaal he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:18

Himyar schreef:
runningkawa schreef:
Ja hoor

Ik word al moe als ik er aan denk .
Was dat bij een particulier (hobby) of bij een commercieel bedrijf? Want het klinkt allemaal wel erg arbeids intensief.

Particulier met uit de hand gelopen hobby
Die daarom ook veel handelde in paarden.
Maar in het algemeen gezien bracht hij ze uit tot het Z en dan gingen ze pas weg
Dus ze waren er altijd een paar jaar

Maar ongeveer op dezelfde manier heb ik ook bij kleine handelsstalletjes gereden.
Daar waren sommige paarden er maar een week, andere een jaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:21

Himyar schreef:

Om die reden ken ik een manege waar je 50 euro meer betaald als je daar een paard in pension hebt staan en een bijrijder hebt.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:12

Dat vindt ik heel vreemd.
Een manege heeft geen f*ck te maken met wat jij met je paard wil doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 17:46

Vanwege die bijrijders op de pensionpaarden hebben zij weer minder inkomsten, want deze mensen zullen niet op manegepaarden gaan rijden.

Ik denk dat de regel in het leven is geroepen door barre nood, je zult maar je beetje gevorderde ruiters stuk voor stuk kwijt raken aan de pensionklanten.