Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Stelling: Wedstrijd ruiters houden paarden vaker op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:32

Citaat:
Je kunt ook een stuk afzetten voor je paarden en ze daar laten lopen

We hebben 3 hectare grasland
Dat al opgedeeld is in een paar stukken.
Maar met dat groeizame weer van nu, zijn de koeien en de maaier niet overbodig Lachen
Zeker niet voor Kawa, die niet meer getraind word, die word dan idd te dik.
Maar het paard dat gereden word, heeft daar helemaal geen last van Lachen

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:45

Mijn paarden, L2 tm ZZlicht niveau lopen dus met goed weer zeker 8 tot 10 uur per dag buiten, in de winter wat minder uren Haha!
Ja ik wordt door menig wedstrijdruiter voor gek verklaard, maar daar trek ik mij niets van aan Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 18:46

Wat ik steeds zie terugkomen in de posts van VValar is dat een paard sloom wordt c.q. slecht aan de hulpen wordt van weidegang. IMO wordt een paard niet sloom of slecht aan de hulpen van weidegang. In ieder geval niet puur van het rondlopen op een weitje. Een paard kan idd wel sloom of slecht aan de hulpen worden als-ie zichzelf volpropt met gras en daardoor zowat dichtgroeit. Maar dat is in iedere tak van sport en op ieder niveau ongewenst, of je nou L-springen rijdt, Z-dressuur of op internationale endurance-afstanden uitkomt. 'Zelfs' met een volgepropt recreatiepaard is het niet prettig rijden. En nog los daarvan: overeten is gewoon niet goed, niet voor een paard, niet voor een mens, niet voor wat voor levend wezen dan ook.

De oplossingen liggen voor de hand en zijn in dit topic al door verschillende gebruikers genoemd: stukje weiland afzetten, weiland maaien of laten afgrazen voordat je paarden erop gaan, een paar uur per dag weidegang (en evt. voor de rest op zand). Kan je paard toch lekker buiten rondscharrelen (beweging!) in de frisse lucht zonder die ongewenste grasbuik op te lopen.

Stiekem heb ik het idee dat dat voor sommige mensen te veel werk is en/of dat de angst voor blessures de doorslag geeft om paarden de hele dag op stal te houden. Maar ga dan niet allerlei argumenten aanhalen die kant noch wal raken, zoals dat paarden ervoor zijn om te werken en niet om de hele dag te luieren in het land.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:06

Wat wordt hier weer lekker gediscussieerd zonder enige basiskennis van wat dan ook...

Feiten:

Een paard is een kuddedier.
Een paard is een herbivoor.
Een paard is een prooidier (en dus een vlucht- cq bewegingsdier)

(Sorry, ben maar een simpele bioloog)

En een paard is NIET op de wereld gekomen om een mens op z'n rug te dragen.

Wat kunnen we uit deze feiten concluderen:
Het spijsverteringssysteem van een paard is erop gebouwd om continue vezeligachtige voeding te verteren. Omdat het paard een prooidier is, leeft het in kuddes - immers, dan is de kans opgegeten te worden het kleinst. Om te ontsnappen aan een roofdier, zal het zo hard als het kan gaan rennen.

Om een paard dus zo natuurlijk mogelijk te houden (een streven dat ook dierentuinen nastreven voor hun wilde dieren) zul je hieraan moeten voldoen: 24 uur per dag ruwvoer eten in kuddeverband. (Roofdieren zijn optioneel Knipoog )

In aanmerking nemend dat een paard niet op de wereld is gezet om jou, de mens, te dienen, en het aannemelijk is dat je het meest van wie dan ook gedaan krijgt als je het hem naar de zin maakt, moet je dus voldoen aan de basale levensbehoeften van je paard:
24 uur per dag ruwvoer eten in kuddeverband.

En dat is simpele biologica...

Als jouw paard sloom wordt van in de wei staan, ligt dat niet aan je paard of aan het in de wei staan, maar aan jou, je houding ten opzichte van je paard, en het trainingsniveau dat jij beheerst.

Het ligt in geen geval aan je paard of aan de weidegang!

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:08

VValar schreef:
Mijn ervaring met paarden die te lang weidegang krijgen is dat ze minder aan het been zijn, laconieker, minder pit en weemoediger zijn dan wat goed voor ze is.

Als je het met rijden moet hebben van opgefokt ik-kan-mijn-energie-niet-kwijt gedrag dan doe je wat mij betreft iets verkeerd.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:24

geral schreef:
Mijn paarden, L2 tm ZZlicht niveau lopen dus met goed weer zeker 8 tot 10 uur per dag buiten, in de winter wat minder uren Haha!
Ja ik wordt door menig wedstrijdruiter voor gek verklaard, maar daar trek ik mij niets van aan Clown

Bloos! Jee echt? Die is gek. Je weet toch dat je paard dan papperig wordt, minder aan de hulpen is en geen knip voor de neus meer waard is? Rolleyes Zielig hoor Clown

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:27

Ook mijn arabier loopt dag en nacht buiten, wel met een schuilstalletje en dekens in de winter, maar áltijd buiten. Eerst is hij uitgebracht in de endurance, later ook in de dressuur met leuke resultaten. Hij is zelfs in de winter geschoren en liep zelfs toen nog dag en nacht buiten. Wel met 3 dikke dekens met hals, wel met stro in de stal, maar wel buiten. En z'n weiland is niet erg vet, en daar ben ik blij mee want anders wordt ie veel te rond.
Maar mijn sportpaard kan tenminste wel paard zijn. Al zou ik een grand prix paard hebben, dan zou ik het nog op deze manier doen. Een paard voor de sport kan prima buiten lopen, mits je het op een juiste manier doet.

Enneh... Endurance is wel ietsjes anders dan een bosritje van een paar kilometer hoor! Ik weet niet hoe jij het wil doen om 160 km af te leggen op een paard wat niet soepel is, wat niet door de rug loopt, want niet superdesuper aan de hulpen is, enz... En ik denk zelfs dat endurancepaarden nog veel en veel gevoeliger zijn dan dressuurpaarden. Bij een endurancepaard kan een klein schaafwondje al enorme problemen tijdens een wedstrijd veroorzaken, bij een dressuurpaard niet.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:30

Die van mij (kwpn, 9 jaar, dressuur) rijd ik dagelijks, training op L2 niveau (paard heeft M gelopen maar aangezien ik enkel jonge paarden mee heb gehad op concours mag ik lekker B starten), en die loopt van ongeveer 13.00 tot 19.00 op de wei samen met d'r vriendinnetje (met wie ze eigenlijk niet samen maar ook niet zonder kan)
Ik vind dit heel fijn, maar de dag vóór concours blijft ze wel op stal. Dan is ze net wat frisser. En kan ik op m'n gemakje poetsen en vlechten Clown

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:40

Ach ik hou de eer aan mijzelf en zal niet meer op jullie loze argumenten in gaan.

En idd Karin, er is niets mis mee met een stevige discussie. Maar om met z'n allen op werkelijk elke zin die een tegenhanger schrijft een 'gat' te zoeken, om vervolgens lekker met z'n allen daar tegengas op te geven is frapant en zeer kinderachtig. Jammer dat het zo moet gaan.

Ik vind dit werkelijk heel triest. Misschien geeft dit ook wel het niveau van de gemiddelde Bokker aan. Jammer want van een echte discussie komt het dan nooit. Preken tegen domheid is onbegonnen werk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:50

VValar schreef:
Preken tegen domheid is onbegonnen werk.

Je mééént het! Laat ik nu denken...........Nee laat maar.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 19:51

Ik ben van mening dat een paard zoveel mogelijk buiten moet zijn.
Ook wedstrijd paarden. Die worden getraind getraind en getraind.
Een paard is een uddedier en loopt het liefste buiten. Ik kan me niet voorstellen dat een paard het leuk vindt om elke dat een half uurtje stapmolen en een uur getraind te worden.

@VValar: Ik ben het ook niet eens met jouw uitspraken. Ik snap niet waarom een paard dat lekker op de wei staat lui zou worden. Dat heeft daar niets mee te maken. Een paard dat het moet waarderen dat hij zo af en toe een een frisse neus mag gaan halen.... nee sorry... waarderen ? Ik denk dat jij het moet blijven waarderen dat het paard lekker voor je wil blijven werken.
Ik vind het jammer dat de meeste fanatieke sportruiters hun paarden beperken in de weidegang. Stel dat er iets gebeurd op de wei mbt de benen.. ja, ik kan me voorstellen dat een paard dat 1 x per week 2 uur op de wei komt eens een hele gekke vreugdesprong maakt... en dan.... dat kan erger zijn hoor.
Maar goed, ik kon dit topic binnen gevallen en misschien zeg ik dingen die al gezegd zijn,ik wil alleen even hier neer kalken hoe ik erover dacht.

geral

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:10

Citaat:

Bloos! Jee echt? Die is gek. Je weet toch dat je paard dan papperig wordt, minder aan de hulpen is en geen knip voor de neus meer waard is? Rolleyes Zielig hoor Clown

Ja errug he Faas, erger nog, ze lopen bij mij ook nog blootvoets Bloos Staan in de stromende regen in het land en van de week onweerde het ook nog een beetje erbij Knipoog

Raar alleen, als we een zadel erop leggen, zijn ze prima aan de hulpen, werklustig en heel vrolijk Cool

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:19

Ik snap niet waarom iedereen met 'niet in de stal' , meteen 'in de wei bedoeld' . Onze 'toppaarden' lopen de hele dag buiten, 2 uur in de wei en voor de rest in de paddock Lachen . Paarden voelen zich super hoor, misschien iets minder dan de paarden die 24 uur buiten lopen maar in ieder geval beter dan de paarden die 23 uur binnen staan. Dat wij echt niet kunnen starten met een grasbuik( het is een andere tak dan dressuur he Knipoog ) ... wil nog niet zeggen dat we ze veroordelen tot de box

patos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:22

Uhmm VValar, ik ben bang dat je gewoon één van de weinig tegenstanders bent hier, en als je dan niet met argumenten komt waarmee je ons onder tafel komt, delf je al snel het onderspit. Ik had ook wel zin in een lekkere discussie, en heb me dan naar mijn weten ook fair ingestelt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:25

@ Ibbel en Karin,

Jullie gaan er hier maar voor het gemak van uit dat je, als je de keuze maakt voor weiland, automatisch ook kunt beslissen hoe, waar en hoe lang en met wie. Laten we eerlijk zijn: hoeveel mensen hebben paarden aan huis staan, en hoeveel mensen zijn ertoe verdoemd hun paarden op een pensionstal/manege neer te zetten, waar je je aan te passen hebt aan de daar geldende regels? Jullie gaan er voor het gemak maar van uit dat het luiheid, onkunde, onwil en vul zelf maar in is. Hoeveel paarden telt Nederland? Hoevel mensen hebben een paard en hoeveel mensen hebben de keuze tussen stal aan huis (om financiele middelen of uit keuze) en de pensionstal/manege?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:30

Is maandelijks op wedstrijd genoeg wedstrijd ruiter voor je?
Mijn paard komt 's winters een paar uurtje buiten.
's Zomers staan ze overdag de hele dag buiten. 's Nachts niet op stal vind ik een beetje eng. je hoort zo veel enge verhalen. Laat ze maar lekker op stal staan met de waakhonden erbij.
daarnaast vind ik ook dat een paard waar een beetje serieuze prestatie van verwacht wordt niet te dik in zijn haren mag zitten. Dat betekend weer een deken en dat vind ik niet praktisch als ze 24/7 buiten staan. Een stijf paard door een paar regenachtige dagen zit ik ook niet echt op te wachte als hij moet appuyeren en travers moet doen.

In mijn meest ideale situatie zou ik een stal met uitloop hebben maar dan moet ik nog heel wat jaartjes sparen voor mijn eigen boerderij.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:30

Cassidy: mijn paard staat op een pensionstal waar hij 3 uur per dag de wei in kan en voor de rest in de paddock. In de winter kunnen de paarden bij ons niet eens de wei op, dan zijn ze 'veroordeeld' tot een paddock. Dus ik weet heel goed hoe het is om je te moeten voegen naar de regels die op een pensionstal gelden.

En het gaat er mij niet zozeer om hoe lang een paard per dag los buiten komt en of dat in een weiland of in een paddock gebeurt. ALS hij maar los buitenkomt om lekker zijn benen te kunnen strekken. Een paard 24/7 binnen houden en alleen een uurtje uit zijn stal trekken omdat 'een paard ervoor is om te werken en niet om in het land te luieren' gaat er bij mij dan ook niet in. Dat is mijn punt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:34

Mijn paard moet in de winter ook die 3 uur in de paddock missen. Echter heb ik op die stal ook de expertise die ik nodig heb, en een heleboel sociale contacten liggen. Dus ja, ik maak die keuze. En dat betekend in de zomer halve dagen op een graspaddock (waar ze ook van dichtgroeit want de oudere merrie wordt al dik van een hap lucht) , en loom wordt door de wind en de zon). Om het dan maar meteen op je kennis en rijkunst te schuiven als je liever een paard ziet die wat meer voorwaarts is, vind ik dan ook niet kunnen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 05-06-05 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:34

Het is de wet van de marketing die zegt dat waar vraag naar is aanbod voor komt. MAW: als iedere paardenhouder in NL weidegang eist (waarbij ik paddocks voor het gemak hieronder schaar) zullen de peonsionhouders die geen weidegang kunnen bieden failliet gaan.

Ik ga ervan uit dat als jij weidegang voor je paard belangrijk vind, je dit ook zoekt - en vindt. Ik heb 20 jaar lang m'n paarden elders moeten stallen, maar altijd met 24 uur per dag weidegang - hoeveel moeite me dat soms ook gekost heeft om dat te vinden.
Ii vind dat niet meer dan fair tegenover een dier dat er niet om gevraagd heeft dat ik op z'n rug klim.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:37

Cassidy schreef:
Om het dan maar meteen op je kennis en rijkunst te schuiven als je liever een paard ziet die wat meer voorwaarts is, vind ik dan ook niet kunnen.

Nogmaals: het argument dat je paard minder voorwaarts/aan de hulpen is als het buiten komt (weidegang dan wel 'paddockgang') vind ik een non-argument van de bovenste plank.

Zoals al vaker gezegd in dit topic: frissigheid van je paard omdat het zijn energie niet kwijt kan heeft niets te maken met voorwaarts of aan de hulpen zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:37

Is je goed recht om dat te vinden Ibbel. Echter is er een groot verschil tussen de Randstad en de Veluwe, ook al wil je dat niet zien. De polder is nu eenmaal niet geschikt voor 24h/7, 365 dagen in het jaar weidegang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:38

Cassidy schreef:
En dat betekend in de zomer halve dagen op een graspaddock (waar ze ook van dichtgroeit want de oudere merrie wordt al dik van een hap lucht) , en loom wordt door de wind en de zon). Om het dan maar meteen op je kennis en rijkunst te schuiven als je liever een paard ziet die wat meer voorwaarts is, vind ik dan ook niet kunnen.

Werkelijk! Wat een onzin! Geen paard wordt sloom van zon en frisse lucht. Wat zouden de leeuwen in Afrika dat graag zien, dat de zebra's sloom worden van de hitte en de zon! Doe me lol zeg, en denk eens na.

En geen paard wordt dik van de lucht - met zo min als mensen trouwens.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:40

Cassidy schreef:
Is je goed recht om dat te vinden Ibbel. Echter is er een groot verschil tussen de Randstad en de Veluwe, ook al wil je dat niet zien. De polder is nu eenmaal niet geschikt voor 24h/7, 365 dagen in het jaar weidegang.

Ik heb 20 jaar lang m;n paarden gestald bij anderen, in de Randstad. Bij Rotterdam en Utrecht, om precies te zijn... Gewoon op de vette klei. Als je maar zoekt...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 05-06-05 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:41

Cassidy schreef:
De polder is nu eenmaal niet geschikt voor 24h/7, 365 dagen in het jaar weidegang.

Dat zijn de gebieden aan de rand van onze Sallandse Heuvelrug ook niet, die worden zompig na een paar flinke regenbuien en zijn dan ook niet altijd even geschikt om paarden op te laten lopen.

Ik snap dat een stal met uitloopmogelijkheden in sommige delen van het land lastiger te vinden is dan in andere regio's, maar je kunt jezelf natuurlijk ook wijsmaken dat je paard het niet erg vindt om niet buiten te komen, al is het maar een paar uur per dag. Of sterker nog: dat hij het niet nodig heeft, bijvoorbeeld omdat hij een sportpaard is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-05 20:42

Ik heb me ook altijd bij regels neer moeten leggen en heb dan ook altijd de plaatsen opgezocht waar ze zoveel mogelijk buiten kunnen.
Meer kun je idd niet doen.

Ik ben van mening dat een paard alleen voor het werk uit de stal komt echt een zielig gebruiksvoorwerp is.

Als ik hoor dat paarden een paar uurtjes buiten komen, zodat ze ff kunnen doen wat ze willen, ben ik al dik tevree en zou willen dat het bij elk paard kon.
En imo moet dat ook kunnen, zelfs in de winter
Gedraineerde paddocks zijn ook in dicht bevolte gebieden mogelijk.

Is het de hele dag buiten, of zelfs 24 uur, ja dat is zeker heerlijk, maar helaas niet overal haalbaar.

Maar waar ik in dit topic op stuite waren de rare woorden als
Hij moet werken ipv luieren in de stal (denk dat ze in de stal namelijk meer luieren dan in de wei)

Hij is niet meer aan het been bij teveel weidegang (nou dan kan ik zeggen, sleutel maar wat aan jezelf, want dat ligt niet aan weidegang)

Hij word te dik (nou zorg dan voor een kale wei, of een mondkap, of ff wei en de rest buiten in zand als je eigenlijk graag je paard buiten wilt hebben of harder trainen Lachen )

Ik heb geen zin hem uit de wei te halen (nou van honderd meter lopen ga je niet dood, is zelfs goed )
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-06-05 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt