problemen met mijn veulen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cinny1

Re: problemen met mijn veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:36

Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat we het niet alleen over opfaok hebben gehad. Maar als je net zo slecht leest als dat je schrijft kan ik er wel inkomen dat je het niet begrepen hebt.
Maar goed, je verandert je eigen verhaal om de minuut, dus wat er ook gezegd wordt je geeft er wel weer een draai aan.
Het beste voor jou is dat paardje verkopen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:48

cinny1 schreef:
Als je goed gelezen had, dan had je gezien dat we het niet alleen over opfaok hebben gehad. Maar als je net zo slecht leest als dat je schrijft kan ik er wel inkomen dat je het niet begrepen hebt.
Maar goed, je verandert je eigen verhaal om de minuut, dus wat er ook gezegd wordt je geeft er wel weer een draai aan.
Het beste voor jou is dat paardje verkopen.

En er geen meer terugkopen Lips are sealed Lips are sealed Lips are sealed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:24

cinny1 schreef:
Wat ik dus in deze situatie echt niet uit kan staan, is dat zo'n dier hardgrondig verziekt wordt en dat er dan met dusdanige grove middelen ingegrepen moet worden. Als deze mensen nu eerst eens goed nadenken voordat ze aan een jong paard beginnen dan zou een heleboel leed voorkomen kunnen worden.

En dat is waarom ik er dus zo boos over kan worden, Dit paard gaat een heel, heel rottige komende paar weken tegemoed............. en niet omdat hij nou zo een rotzak is, maar gewoonweg omdat hij verwend is. En hij kan er niks aan doen............ helemaal niks, en dat is sneu, heel sneu

_Spooky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:27

Citaat:
En dat is waarom ik er dus zo boos over kan worden, Dit paard gaat een heel, heel rottige komende paar weken tegemoed............. en niet omdat hij nou zo een rotzak is, maar gewoonweg omdat hij verwend is. En hij kan er niks aan doen............ helemaal niks, en dat is sneu, heel sneu

precies, terwijl TS aan de paaseieren zit, staat en een niet begrepen, verkeerd behandelde pony in de wei te wachten op een baas die hem aan kan en een mooi leven kan geven!
Verdrietig

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:57

gijsenkim schreef:
cinny1 schreef:
Wat ik dus in deze situatie echt niet uit kan staan, is dat zo'n dier hardgrondig verziekt wordt en dat er dan met dusdanige grove middelen ingegrepen moet worden. Als deze mensen nu eerst eens goed nadenken voordat ze aan een jong paard beginnen dan zou een heleboel leed voorkomen kunnen worden.

Maar het is met mij toch altijd gezelli Tong uitsteken Haha!
Hij krijgt geen rottige weken... ik zal het rustig aan doen allemaal en het wat tijd geven... niet dat hij geestelijk zo'n opdonder krijgt. Ik kan niet aankomen en hem zo afstraffen op alles wat in onze ogen niet goed is want dan heb je een getraumatiseerd paardje ja. Rustig aan allemaal en je zal zien dat het een het ander ook oplost.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:09

fsoudan schreef:
Maar het is met mij toch altijd gezelli Tong uitsteken Haha!
Hij krijgt geen rottige weken... ik zal het rustig aan doen allemaal en het wat tijd geven... niet dat hij geestelijk zo'n opdonder krijgt. Ik kan niet aankomen en hem zo afstraffen op alles wat in onze ogen niet goed is want dan heb je een getraumatiseerd paardje ja. Rustig aan allemaal en je zal zien dat het een het ander ook oplost.

Dat is nou wat je juist wel moet doen, vanaf het eerste moment dat jij het dier in handen heb elke minimale "fout" die hij maakt, maximaal afstraffen. Hij mag de eerste paar weken geen milimeter ruimte krijgen, alleen al dreigend kijken, voor je uit willen lopen, je meetrekken ergens naartoe moet voor jou al reden zijn om flink in te grijpen.......... later kan je hem wel weer wat meer ademruimte geven, als hij laat merken dat hij dat aan kan dan he Haha! Haha! Haha!

Eerst de rangorde bepalen, dan de rust erin Haha! Haha!:D helaas voor Romeo zal het zo moeten werken.

Verdrietig , maar je bent inderdaad best een hele gezellige meid hoor Fem Haha!, maar denk hier niet te lichtzinnig over, als dit niet werkt dan blijft er niet zoveel meer over, en dan zal hij steeds "gemener" worden omdat hij nu leert dat hij mensen kan intimideren EN sterker is. Dus verdiep je heel goed in wat je nu gaat doen, en ga niet over een nacht ijs Haha!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:24

Ja uiteraard laat ik hem niet over me heen lopen... maar eerst de ernstige streken oplossen en daarna stukje heropvoeden...
Moet toch ergens beginnen dus dat zal dat aanvallen en steigeren wel worden.. Tong uitsteken
Nee ik denk er niet te licht over maar net als wat jij hebt... paarden doen dat niet snel in mn buurt.

Ik zie wel hoe alles veloopt... kan daar van te voren weinig van zeggen veel dingen zie je op het moment zelf wel.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:29

Fem, als jij het al niet goed vind dat hij boos naar je kijkt, zal hij het niet in zn bol halen om te steigeren of aan te vallen.

Dat bedoel ik dus, vanaf moment een heel duidelijk zijn naar hem, dit wel....... dat niet, en dan zal hij al gelijk veel minder praatjes hebben en als je het gelijk goed doet zal hij ook niet steigeren of aanvallen. Gewoonweg omdat je hem daar de ruimte niet voor geeft Haha! Haha! Haha!

Het is niet makkelijk hoor, maar als ik een iemand weet van dit clupje mensen die dit enigsinds aan kan ben jij dat wel............ Haha!

Kyan01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:34

Dankie wel voel me gevleid Haha!
Heb ook niet het idee dat het me niet lukt... goh wat klinkt dat hoogmoedig Clown
Maar met de juiste instelling... "mij gebeurt dat niet" kom je al ver...

Ik zal verslag geven van hoe en wat.

En even over Pris... die wist niet goed waar ze aan begon toen ze hem kocht. Dus die had dit ook niet aan zien komen...
Pris kennende als ze dit allemaal wist had ze hem niet gekocht!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 17:44

Ga met GK mee. Jij zult niets, maar dan ook helemaal niets van hem mogen accepteren. Niet beginnen bij het ergste, meteen ongenadig op zijn plek zetten. Nu alleen de ernstige dingen aanpakken zal er uiteindelijk op uitdraaien dat hij toch steeds meer probeert zijn grenzen te verleggen. Wat hem in het verleden ook is gelukt.
Omgaan met een hengst is konsekwent zijn, konsekwent zijn en nog eens konsekwent zijn. Wat wij als "moet kunnen" ervaren, kan in paardenogen wel net zo erg zijn als het steigeren. Paard maakt geen onderscheid in: : kan netaan wel: , of "kan netaan niet". Dat is iets wat je nooit uit het oog mag verliezen.

xSuusx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:31

even voor iedereen die zo heerlijk commetaar levert, ik luister nu zeker niet meer naar jullie zolang ik het beter weet is dat best, en fem je mag komen hoor maar zolang ik dan maar geen gezeur krijg over je verslag want mensen hier op b okt denkne alles beter te weten en houde nergens rekening mee en noemen dit mishandeling jullie moeten ff je eigen parden aan kijken zoek het ff uit zeg nou zal het hele mal mooi worden kom nou pffff ik ben romeo_haffie maar zat ff op xsuusx der naam hoiiiiiiiiiiiiiiiiii

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:34

xSuusx schreef:
even voor iedereen die zo heerlijk commetaar levert, ik luister nu zeker niet meer naar jullie zolang ik het beter weet is dat best, en fem je mag komen hoor maar zolang ik dan maar geen gezeur krijg over je verslag want mensen hier op b okt denkne alles beter te weten en houde nergens rekening mee en noemen dit mishandeling jullie moeten ff je eigen parden aan kijken zoek het ff uit zeg nou zal het hele mal mooi worden kom nou pffff ik ben romeo_haffie maar zat ff op xsuusx der naam hoiiiiiiiiiiiiiiiiii

Slim hoor , gelukkig heb jij het allemaal heel best gedaan, en heb je nu een heel fijn dier waar je leuk mee aan het werk kan.................. Frusty

En inplaats het fijn te vinden dat er zoveel mensen toch met je meedenken en je willen helpen........... krijg je een reactie als dit Lips are sealed

weltrusten.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:34

Wie heeft er hier problemen met zijn paard????

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:50

Ik wilde niet meer reageren, maar ik weet zeker wel hoe sterk een paard is en wat de gevaren zijn, ik ben niet degene zonder ervaring die het hier fout heeft aangepakt!!!En natuurlijk geef ik een paard ook op zijn donder, maar zoals er hier over gesproken wordt lijkt het meer opscheppen en stoer doen, daar draait m'n maag dus van om. En dat ik dus nog steeds niks hoor van wat de ouders hier nu van vinden, want laten we wel wezen met alle ouwe bokkers, uiteindelijk zijn het kinderen en zijn de ouders verantwoordelijk.En ik bespeur enig gevaar voor een oudere pony als ze "moeilijke"'pony's zo leuk vinden, want dan is zo een braaf opgevoed paardje niet spannend. Misschien heb ik al teveel ellende gezien in dit wereldje door hele foute mensen om nog objectief te blijven, dat zal het zijn!!!!regels voor het nemen van dieren en krijgen van kinderen, lijkt me ideaal!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:54

Superpony, ik ben zoiemand die zegt "skup m zn hok door" maar ik ben ook 35 jaar en werk sinds mijn 15de af en aan met sportpaarden......

heeft niks te maken met stoer doen, maar meer met het weten waar de grenzen liggen mbt verantwoord hengstenhouden

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:57

Romeo haffie, ik zou als ik jou was maar wel luisteren, naar de mensen die hier jou raad geven, ten eerst hebben zij geen problemen met hun paard, jij wel en jij vraagt om advies, dat geven ze je en je word kwaad.... tja wat wil je dan ? een lief antwoord je bent heel goed bezig ??

Tijdje geleden was mijn veulen ook zo, lang niet zo erg als jij, en dat zou hij ook niet moeten proberen ook en hij is nu heel braaf. en heb destijds ook RAAd van hun gehad waar ik erg veel aan heb gehad, dus je moet zelf weten of je gaan luisteren of niet, maar je hebt veel aan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:17

Ouders zijn hier zeker verantwoordelijk, maar uit de verhalen te horen, zijn die totaal niet op de hoogte van wat er gebeurd.
Snappen doe ik dat ook niet?
Misschien is het meer van, kindjes mooi opgehoepeld bij paard, hebben wij ook weer rust??

Stoer doen.
Ik doe het zeker niet.
Als ik stoer deed zou ik zeggen, ga zo door, kei gaaf een jaarling hengst die doet wat hij zelf wil.
gaaf om over op te scheppen op school.

Of bedoel je van de penny's hier?
gaaf een paard dat niemand aan kan, alleen ik (en dat ook niet)

Helaas heb ik deze paarden te vaak gezien Verdrietig
paarden die je ff op mocht knappen op een africhtingstal, om ze 3 maanden later opneiuw terug krijgen.
want de baasjes weten wel hoe het moet, net zoals hier Hamer

Daarom is mijn advies, verkopen aan iemand die echt weet wat hij doet.
dan komt het met een paar tikken misschen nog wel goed.
Gaat dit verder, wil ik niet weten waar hij overal beland en wat er allemaal met hem gaat gebeuren.
Met misschien als nog uiteindelijk slager.
daar beland een pony nog weer eerder dan een paard, omdat die meestal toch voor kinderen bedoeld zijn.
En wie wil nou een half gestoorde, door toe doen van een eigenwijze ..(woorden ingeslikt)

En ik word hier zo kwaad, omdat ze al een half jaar adviezen negeert en gewoon doorgaat
En weer een arm, arm beest, met nu al 2 hoefjes in het slachthuis

Verdient een paard dat??!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:31

Zo is het ook, het kan zich nu nog naar het positieve keren............ en zo niet dan is voorbode voor dit dier om als 3 jarige met het stempel levensgevaarlijk op zijn voorhoofd bij de slager te staan.

Helaas, zo werkt het............. en ik gun dat dit dier dus niet.

labe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:32

Als je een hond of kat uit het asiel wil halen wordt je eerst aan een kruisverhoor onderworpen, vervolgens moet je een 1001 vragenformulier invullen en als je geluk hebt mag je langs de hokken om te kijken (alleen kijken he). Haal je zo'n dier op dan krijg je ook nog controle na verloop van tijd. Perfect geregeld!

Misschien ook iets voor pennymiepies? Een paard-, of ponyvaardigheidstest? Scheelt een hoop ellende achteraf.

En anders weet ik nog wel een leuk paard voor zulke figuren: staat bij C&A voor de deur......

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:53

gijsenkim, ik heb jou niet aangevallen en ik denk dat ik wel mag zeggen dat ik ook heel goed weet wat paardenhouden is, incl hengsten. Lees mijn reacties, misschien kun je het daar ook wel uit opmaken. Verder bedoel ik dus dat idd die meiden het stoer vinden om op te scheppen over hoe moeilijk hun pony is, gebeurt overal. Ik vind het stoer dat die van mij luisteren. Ik vind het ook stoer dat mijn kind nu al er beter mee omgaat.Ik heb nooit gezegd dat ik van de zachte aanpak ben, maar dat het deskundig moet gebeuren, alleen schoppen en slaan helpt niet, correct straffen wel.paard spreekt chinees nu en degene die het gaat doen nederlands, dus dat kost even tijd.Verder vind ik alleen hoe het gezegd werd ook niet zo tof. Uiteindelijk gaat ie hard aangepakt worden,maar heb ik het nare gevoel er toch bij dat het niet nodig was geweest en hij dat niet had hoeven meemaken,maar als wij dus ervaring hebben en de kennis hoeven wij elkaar ook niet aan te vallen. Het gebeurt ook aan de lopende band, daarom verdienen sommigen hier hun geld mee, tenminste ze krijgen vergoeding. Ik hoop dat deze ouders van die suus en die romeo dit eens lezen of iemand ze hierop aan gaat spreken. De stalhouder ofzo?Het gebeurt toch ook op je terrein en we leven toch in Nederland? We zijn nog altijd te laat, maar halen zielige beesten naar Nederland, terwijl het hier ook misgaat. Alleen kan je erg ver gaan, voordat iemand iets roept, zie ook bij kinderen en over honden maar niet te spreken. Hoop dat het met dit beestje goed komt, op naar de tig volgende!!!!!!!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:02

Als je het goed doet dan hoef je alleen maar boos naar het dier te kijken........... en komt er nul comma nul lichamelijk contact aan te pas Haha! Haha!:D

maarja dan moet zo een beessie wel weten waar de grenzen liggen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:06

Haha! Ik ben 39 en ben vanaf mijn 9e al bezig met paarden/ponys.

Maar ik weet wel wat je bedoelt hoor superpony, ben het met je eens. Je ziet ook steeds vaker in advertenties waar zo'n meisje een verzorgpony zoekt staan: ik heb veel rijervaring op wilde hengsten, bokkende ponys en ponys die op hol slaan, ik kan alle paarden aan.
Nou dan hoef ik al niet meer, heb liever dat zo'n meisje zegt dat ze nog een hoop moet leren Haha! Het komt idd. zo over dat zo'n meisje het een beetje uit de duim zuigt dat de pony zo gevaarlijk is en dat alleen zij op het dier kan rijden terwijl een paar posts verderop staat dat er ook volwassenen op rijden, verschillende zelfs (als er wordt geoppert dat ze beter hulp kan gaan zoeken) tja, waar blijft zo'n kind dan met haar verzonnen verhaaltje he Clown Al is de leugen nog zo snel........enz.

Daanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 00:12

Hoi,

Ik heb voornamelijk even de reactie gelezen en zit nu met een brandende vraag;

Romeo zegt dat haar jaarling met 2 shets staat, en wat andere oudere paarden? als ik het goed heb...
Maar wat is nou het drastische verschil tussen een veulenopfok/inscharing in een kudde en gewoon in de wei in een kudde opgroeien? Is opfok beter of slechter?

Ik las het volgende op de site van een trainingsstal:

Citaat:
Indien u het met de volgende stelling eens bent gun u veulen dan deze training.
“Is het eerlijk om een kind tot zijn 6e levensjaar thuis te houden en hem daarna naar school te sturen en hem een dictee te laten maken.” Nee, Dream Stables is van mening dat het niet eerlijk is om een paard de eerste drie jaar van zijn leven op de wei te laten doorbrengen en daarna binnen 1 maand alles moet kunnen zoals stilstaan, volgen, poetsen etc. Wij zijn wel van mening dat een veulen sociaal gedrag moet leren binnen een kudde met andere paarden. Daarnaast is het verstandig om het veulen in zijn eerste levensjaar te trainen om hem al voor te bereiden op zijn toekomst als rijpaard.

Ik ben het sterk met deze stelling eens! Ik heb zelf een veulen tot haar vierde gehad. Eerst mijn "verzorgpony" en daarna gekocht. Zij is in een kudde geboren en ook in diezelfde kudde opgegroeid. Dit was dus geen veulenopfok.... tuurlijk was ze niet makkelijk, maar ondanks dat ik haar van veulen afaan heb verzorgd is het een schat van een merrie geworden, op haar vierde aan een 10-jarig meisje verkocht wat allemaal super is gegaan...
Maar goed, die heeft behalve mijn opvoeding ook de opvoeding van zowel leeftijdgenoten als volwassen paarden gehad..ligt het misschien daaraan?

Nu heb ik een jaaling gekocht en wil ik het echt op de beste manier doen. Kreeg het advies om toch in de opfok te doen. Dit lijkt me voor haar sociale contacten ook zeker het beste, alleen 2 jaar niets doen met haar en dna zo van t land plukken gaat ook tegen mijn gevoel in. Ze zou dit weekend van haar fokkerij waar ze nog staat naar de veuleopfok in Brabant gaan. Toch twijfel ik no en denk erover haar met wat andere jaarlingen wat dichter in de buurt te zetten. Wat andere jaarlingen...is dat geen opfok dan??

Citaat:
buiten staan is helaas niet genoeg... Er zijn heel goede opfokstallen waar ze zomer en winter, dag en nacht buiten op de wei staan. Niet in een paddock of bak, maar een echte wei met gras!
Als hij al wat brutaler is zou hij eigenlijk met leeftijdgenoten en oudere paarden moeten staan. Met leeftijdgenoten speel je, de oudere paarden voeden hem op. Dit zou je eigenlijk moeten doen tot hij 3 jaar is en je ermee aan de slag kan.
Ook al verkoop je hem, dit zou wel het beste zijn voor hem want niemand kan een paard beter opvoeden dan een ander paard met levenservaring!

Bovenstaand voorbeeld betekent geen opfok, want dan worden ze ingeschaart naar leeftijd.... dus dan missen ze blijkbaar weer de opvoeding van een volwassen paard, of niet soms?

Citaat:
Mensen opfok is geen optie!! Waarom laat jullie haar nou niet in dr waarde betreffende haar keuze om Romeo niet de opfok in te doen?

Hij staat bij mijn andere paard op dezelfde pensionstal, wel 24/7 in de wei met een gemengde kudde. In die zin ben ik blij dat ik géén opfok heb gekozen, zo van: "pleur maar in de wei, liefst 150 km verderop in Drente en over 3 jaar zien we wel"

Zeker als je dit vergelijkt met de stelling van de trainingsstal, ben ik het hier mee eens. Ik ben het er ook wel mee eens dat je een veulen niet in een pensionstalling moet proppen en dan al als volwassen paard behandelen, want dan wordt het ook wel een monster...misschien is een combi het beste?

Citaat:
Sorry voor jou
Maar jij bent het voorbeeld waarom ik altijd "zeur" over opfok en niet te veel tutten met de paarden, maar ze paard laten zijn.

Dus mensen, als ik weer eens zeur daarover, hier is een voorbeeld, dat ik al honderden keren heb gezien.
Dit is helaas geen perongeluk voorbeeld.
Dit is bijna orde van de dag, bij (jonge) onervaren mensen, die niet willen begrijpen dat een jong paard houden en opvoeden iets heel anders is, als een ouder paard kopen.

Nu ben ik dus helemaal benieuwd wat er nou zo belangrijk is aan opfok??? en vooral het verschil met een "gewone kudde' of "een paard paarden"
Ja in de opfok leren ze in een grote groep te staan en te schikken naar een hierarchie en vooral belangrijk, wordt een paard sociaal... Maar wordt een veulen dit dan niet niet met een paard jaarlingen en ev. andere leeftijden in de wei? Zit het hem dan in t aantal...

Ben erg benieuwd en vooral ind e war! en wil voor mijn eigen veule zeket\r wel de goeie beslissing maken! Al maak ik me over haar opvoeding niet zo'n zorgen...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 09:07

Er loopt een topic op algemeen wat nou eigenlijk opfok inhoud.

Wellicht kan ja daar kijken wat een boel mensen die het hier over de opfok hebben daar nou eigenlijk mee bedoelen

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:52

Kijk hier maar even: viewtopic.php?f=13&t=387470&start=25&st=0&sk=t&sd=a
Zoals jij schrijft, dat je veulen in de kudde is geboren en daar ook is opgevoed is bij mij ook opfok. Opfok hoeft helemaal niet alleen maar inscharen te zijn, kan ook aan huis met andere paarden/ponys gebeuren en hoeft niet altijd bij een opfokbedrijf te zijn.