Help! Ik sla mijn paard!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:40

Juut, ik heb het over het probleem van de topic starter.

Ik ben tegen slaan, maar een corrigerende tik op de juiste moment en plaats kan voor de duidelijkheid wel is goed wezen. Daarbij nood breekt wet.

Wat jij hier noemt van het gerust stellen is daarom heel goed. Kom ik jammer genoeg niet vaak tegen. Compliment.

Even voor de duidelijkheid. Met slaan bedoel ik ongecontroleert het paard enkele keren op zijn donder geven. Een tip is een gecontroleerde tik die eenmalig word gegeven. Die laatste is dus niet verkeert, die eerste wel.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:58

woopy schreef:
Ik heb voor dit onderwerp een speciaal nieuw account op bokt aangemaakt + een nieuw email adres. Het klinkt misschien erg overdreven, maar ik heb liever niet dat iemand hier achter komt.

Okay mijn verhaal:
Ik heb dus een paard en ik sla hem, om het maar even zo bot te zeggen. Ik hou ontzettend veel van hem en ik zou hem niet kunnen missen. Maar toch gaat het steeds weer mis. Ik doe het niet met opzet, absoluut niet, maar ik heb gewoon het idee dat hij het expres doet op dat moment. En een seconde nadat ik hem geslagen heb weet ik dat het aan mij ligt!
Bijvoorbeeld: Ik stap lekker in de bak zonder hoofdstel of zadel. Maar dan ineens draat hij zich om! Ik probeer hem weer terug te krijgen op een goede, vriendelijk manier. Maar hij luistert niet! Dan wordt ik zo pissed dat ik hem een of meerdere tikken geef met de zweep, terwijl ik weet dat hij het niet verdiend want hij doet zijn best! Altijd denk ik weer: Hij doet zijn best, het ligt aan jou! Maar dat werkt niet!

Ik ben ontzettend tegen dierenmishandeling, ik eet geen vlees, heb laatst nog geld gedoneerd voor het Brooke Hospital for animals. Maar waarom moet ik dan wel mijn eigen lieveling slaan en pijn doen? Dit wil ik niet!

Kan alsjeblieft iemand mij helpen, want ik zit hier heel erg mee! Ik voel me erg depressief omdat het voorbeeld hierboven vanmiddag is gebeurt en dat de laatste druppel was en ik maar hier ben gaan zitten om hulp aan jullie te vragen!

Heeft iemand tips?

ten eerste rij hem dan gewoon met zadel en hoofstel
ten 2de als je je paard slaat moet je vooral blijven doen dan is het ook echt je maatje straks ( niet dus)

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:13

Wat een penny-antwoorden zeg met "je verdient je paard niet, bah! TS weet niet wat ze met haar gedrag aanmoet en vraagt hulp, ze zit niet te wachten op dit soort debiele antwoorden denk ik.
Buitenrijden gaat wel goed blijkbaar, behalve dat het paard soms angstig is en niet verder durft. De mijne stopt ook wel eens, ik laat haar rustig kijken, aai haar manenkam en zeg, it's OK (Iers paard Lachen ). Dan stapt ze weer verder. Ze springt ook nogal opzij in de bossen tijdens een flinke draf of galop, ik heb dan ook de neiging om met de zweep te meppen maar ben er wel achter dat dit tegendraads werkt. Ik laat hem wel in haar ooghoeken zien, en dat helpt beter! Omdraaien moet je niet tolereren maar dat kun je ook zonder slaan oplossen. Beter aan het been houden, en goed voorwaarts rijden. Ik ben gestopt met lessen omdat de instructrice zei dat ik te lief was, met andere woorden, ik moest meer schoppen en de zweep gebruiken. Mijn paard is veel te lief en geduldig daarvoor, zo krijg je een stresskip en ik wil gewoon een ontspannen paard dat wèl aan de hulpen is maar dat kan ook zonder slaan. Ik denk dat je gebaat zou kunnen zijn bij een prettig lesgeefmens. En belonen is belangrijker dan straffen.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:51

waar staat je verdient je paard niet ben ik blind ???

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 00:50

Ja, dat denk ik. Het staat er diverse keren op. Even topic aflopen!

Pikolino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:55

ze verdiend dat paard ook niet.... hallo, ze zegt dat als ze niet met zweep rijd ze dan gouw naar de kast rent om er 1 te halen en in het bos een tak pakt nouw sorry hoor maar dat slaat werkelijk waar helemaal nergens op!!!! als je jezelf niet kan beheersen tegen over je paard dan kan je beter helemaal geen paard/pony nemen

joycje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:08

steffie4ever schreef:
ze verdiend dat paard ook niet.... hallo, ze zegt dat als ze niet met zweep rijd ze dan gouw naar de kast rent om er 1 te halen en in het bos een tak pakt nouw sorry hoor maar dat slaat werkelijk waar helemaal nergens op!!!! als je jezelf niet kan beheersen tegen over je paard dan kan je beter helemaal geen paard/pony nemen

als je niks zinnigs te melden hebt over de oplossing. Hou dan gewoon je klep dicht.. Scheelt een hoop ergenis hier..

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:00

Verward Ik snap nou niet dat je jezelf zo druk kunt maken dat iemand of meerdere zeggen dat TS haar paard niet verdiend! Scheve mond
Maak jezelf druk dat TS haar paard om ongeoorloofde redenen slaat Boos! !
Dat is toch van de gekke.....
Hetzelfde geldt voor mensen die dieren bewust mishandelen, zij die zich zo gedragen, verdienen geen dier! Punt uit!

Nood breekt wetten, maar zoals eerder gezegd tussen slaan én slaan zit een groot verschil. Als een hengst mij op mn nek wil vliegen, reken maar dat hij een dreun krijgt Bloos , maar als een (jong) paard zich omdraait en dan een aantal flinke klappen krijgt omdat hij niet luistert dat is natuurlijk absoluut niet geoorloofd! En dan is het maar goed als ik TS of elke andere dierenbeul niet onder ogen krijg, want ik sta niet voor de gevolgen in ...

Zo is het en niet anders, als je je paard niet wil begrijpen of je kunt jezelf niet ín hem verplaatsen waarom zij dergelijk gedrag vertonen dan ben je geen paard waard, in mijn ogen !

Eerder in dit topic wordt aangegeven "als een paard denkt F*ck it" daar zit hem nou juist de fout Verward !!! Zo denken wij, maar zo denkt een paard niet! Een paard wil jou het leven niet zuur maken, er is altijd een logische verklaring voor zijn gedrag, maar vaak denken een hoop (domme) mensen daar niet aan... Zij denken dat het dier hun juist dwars wil zitten! BULLSHIT! Als een paard zo denkt, Bloos! dan komt niemand meer aan rijden toe!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:01

Nou kaja, je hebt anders wel paarden die echt dingen op gaan zoeken om van te kunnen schrikken. Dus ik ben het niet helemaal met je eens.

Draatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:04

steffie4ever schreef:

Wat is mijn paard dan zielig.

Ik rij altijd met zweep. Scheve mond

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:06

steffie4ever schreef:

sorry, maar met zweep rijden is dus niet goed volgens jou?
als ik train rijd ik met 2 zwepen Bloos!
ohw ja en ik rijd met sporen

en je hoeft echt geen medelijden te hebben met mijn pony hoor

nu volgens jou verdien ik mijn pony dubbel niet ?

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:20

Milkaatjuh schreef:
Nou kaja, je hebt anders wel paarden die echt dingen op gaan zoeken om van te kunnen schrikken. Dus ik ben het niet helemaal met je eens.

Onzin, als een paard schrikt voelt het zich bedreigd. Logisch want het is en blijft een vluchtdier, wat uit moet kijken dat hij niet opgegeten wordt.
En dan kan jij tien keer tegen je paard zeggen niet schrikken er gebeurd je niets, nou de elfde keer schrikt tie weer hoor als hij zich bedreigd voelt.
Geloof me er is geen enkel paard wat slim genoeg is en denkt: zo nu ga ik eens even lekker schrikken om mijn baasje te pesten...

Wat een onzin zeg! Zelfs Salinero dacht dat de fotograaf hem op wilde eten, nou dat is toch een ontzettend getalenteerd en slim paard hoor !

Hoe je het ook went of keert, een paard is er niet op uit om jou het ongeluk in te storten, het is hoogstens op zijn hoede..!!! OK dan!

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:26

Cow_horse schreef:
sorry, maar met zweep rijden is dus niet goed volgens jou?
als ik train rijd ik met 2 zwepen Bloos!
ohw ja en ik rijd met sporen

en je hoeft echt geen medelijden te hebben met mijn pony hoor

nu volgens jou verdien ik mijn pony dubbel niet ?

Laten we de zaken nou niet gaan verdraaien!
Jij traint jou paard met het doel om beter te worden en als jij daarvoor "zwaar uitgerust Bloos! " op je pony gaat zitten moet je dat zelf weten, maar daarbij ga ik ervan uit dat je je pony op een eerlijke manier zult behandelen Bloos .

Steffie bedoelt dat TS bewust haar zweep thuis laat om haar paard niet af te beulen, maar dan onderweg toch gauw een tak op zoekt om hem te meppen Verward ... En daar wilt Steffie(en anderen) mee zeggen dat zij op zo'n manier haar pony niet verdiend !

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:28

pffft wat een onzinnige discussies weer...

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 13:32

Ja als we ons allemaal dan ook eens in zouden zetten TEGEN dierenmishandeling, zou het naar alle waarschijnlijkheid ook niet meer voorkomen. En dan zijn er ook geen (onzinnige) discussies meer nodig..??!!

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:12

De topic Starter geeft duidelijk aan dat ze met opzet slaat en meerdere malen dit kan ik dus niet accepten en begrijp de mensen ook niet die het nu voor haar opnemen. Ok het is goed dat ze hulp zoekt maar dat vind ik niet een reden dat ik het goed vind waar ze mee bezig is. Een jong paard moet nog veel leren en ik denk niet dat hij hiermee op gaat houden door bewust het paard te slaan terwijl je zonder zadel en hoofdstel rijd bij een jong paard Verward

Elk paard schrikt wel eens maar dat los je niet op door te slaan maar met vertrouwen! Met slaan krijg je dus nooit dat vertrouwen.

Paarden zijn zulke sociale dieren tegenover de mens dat dit een paard psychisch veel schade aanricht want uit het verhaal kan ik opmaken dat het paard het wel wil maar gewoon niet snapt en door dat slaan word hij alleen maar banger om wat te doen omdat ie bang is dat ie wat verkeerd doet want het is duidelijk dat ze het elke keer met rijden doet. Moet je eens bedenken hoe bang dat paard is elke keer als je komt en het zadel pakt!

Mijn paard is dit dus ook gebeurd bij zn vorige eigenaren en heeft er dus echt psychisch wat aan over gehouden waardoor hij in sommige situaties erg traumatisch/panisch wordt.

Aan de TS, ik denk dat je hier je paard en jezelf geen plezier mee doet en als ik jou was zou ik je paardje verkopen en jezelf leren beheersen zonder dit jonge paardje te verpesten! Het klinkt misschien hard maar paarden hebben ook gevoel, je mag best een keer een paard op de punten wijze maar vooral met jonge paarden moet je geduld hebben en dat heb je niet en je zoekt hiermee zelf de problemen op vooral door zonder zadel en hoofdstel te gaan rijden dit begrijp ik dus ook niet Verward

Het is geen aanval maar denk aan je paardje en ook aan jezelf!

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:28

Kaja schreef:
Laten we de zaken nou niet gaan verdraaien!
Jij traint jou paard met het doel om beter te worden en als jij daarvoor "zwaar uitgerust Bloos! " op je pony gaat zitten moet je dat zelf weten, maar daarbij ga ik ervan uit dat je je pony op een eerlijke manier zult behandelen Bloos .

Steffie bedoelt dat TS bewust haar zweep thuis laat om haar paard niet af te beulen, maar dan onderweg toch gauw een tak op zoekt om hem te meppen Verward ... En daar wilt Steffie(en anderen) mee zeggen dat zij op zo'n manier haar pony niet verdiend !

Lachen daar heb je gelijk in, en ja ik gebruik alleen de zwepen voor het corrigeren net als de sporen voor verfijning wanneer ik ze nodig heb.

in ieder geval kwam haar bericht zo op mij over als: mensen die hulpmiddelen gebruiken (o.a dus de zweep) verdienen geen paar. maar nu jou uitleg en ik het bericht heb terug gelezen is het mij een stuk duidelijker Lachen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:19

Dit gaat inmiddels al een tijdje nergens meer over. Jammer voor de ts die zinnig advies vroeg wat ook wel gegeven is in het topic.