ramp opleren pony

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:16

Hoelang had jij ervaring met paarden?
Kijk het gaat zo:
van wei naar onbekende manege naar trainingsstal naar manege.
Voor een paard is dat niet leuk, stressvol, enorm spannend!
Een paard heeft zelfs een half jaar nodig om geheel aan een nieuw thuis te wennen!
En reken maar dat hij een traumatische ervaring heeft opgedaan bij die Peter! Welke gek haalt er nou een paard op en gaat er dezelfde dag mee aan de slag?!
Ik begrijp dit alles echt helemaal niet!
Jij legt jezelf van alles op! Waarom moet hij na een maand weg van de manege dan? Om het geld? Ja, want een paard moet natuurlijk niet teveel geld kosten. Breng hem dan gewoon weer naar de wei en begin in maart nog eens... Maar onee er is geen tijd, want je vader wordt ongeduldig en jij wilt ook graag een paard waar je mee kunt rijden.

Verkoop dit dier toch gewoon, het is gewoon geen geslaagde combi. Wees eerlijk tegen hem en jezelf; jij wilt gewoon een kant en klaar paard waar je zo mee weg kunt rijden. Dat is helemaal niet erg. Alleen heb je nu niet dat kant en klare paard, maar Paljas die dwars is, veel geld kost en waar allesbehalve zo mee weggereden kan worden.

Wat doe je jezelf en hem aan meid.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 00:19

Alet ik volledig in je reactie mee

Ik begrijp er nog minder van Verward daarom hoop ik dat ze besluiten de pony te verkopen aan een geduldig ervaren persoontje die op een andere manier paarden traint dat de ts en haar omgeving!

Niet om de ts nu aan te vallen of de grond in te trappen helemaal niet, maar ik krijg nav sommige zinnen uit haar reacties niet echt het idee dat deze wellicht ietswat gecompliceerde pony bij haar past!

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-05 12:52

jullie kennen me dus niet, en ik wil allesbehalve een kant en klare pony om zo mee weg te rijden, want waarom heb ik anders een onopgeleerde pony gekocht? We hebben het gewoon niet getroffen. En een geslaagde combi of niet, kan je niet zeggen als je mij niet kent.

en over die traumatische ervaring bij Peter, we proberen zo rap mogelijk weer te beginnen op een andere manier, zodat hij merkt dat die 2 andere personen het anders aanpakken en hij zo het voorval met Peter wat makkelijker zal "vergeten" door bezig te blijven op een andere manier

en dat alet zei "maar een paard mag toch niet teveel geld kosten" (ofzoiets) Ik heb gewoon niet meer geld dan dit, ik heb nu al geen geld meer over voor mijn gsmkaart,... ik heb daarom zelf geen kerstcadeautjes kunnen kopen voor vrienden en vriendinnen, dus ik geef al het geld dat ik heb al aan hem uit.

Als er deze maand nog geen verbetering is dan heb ik het gevoel dat ik al wat in mijn mogelijkheid lag voor hem gedaan heb, en hij dan maar verkocht moet worden. Ik hoop natuurlijk dat dat niet moet, maarja, ik moet ook nog een beetje realistisch blijven, en jullie gaan me heus niet van gedacht kunnen laten veranderen daarover.

en over die ervaring, ik heb een dikke 8 jaar ervaring met paarden waarvan de laatste 2 jaar met jonge pony's.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:00

Je wilt geen kant en klare pony, dan denk ik, dan koop je toch een leuke, net ingereden pony waarmee je nog alle kanten op kan!
En Paljas kan een fijn thuis krijgen, Katja heeft het je aangeboden.

Nog verder succes met Paljas.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 13:58

Paljassofie schreef:
en over die traumatische ervaring bij Peter, we proberen zo rap mogelijk weer te beginnen op een andere manier, zodat hij merkt dat die 2 andere personen het anders aanpakken en hij zo het voorval met Peter wat makkelijker zal "vergeten" door bezig te blijven op een andere manier

ik geloof er persoonlijk ook absoluut niet in dat het 'een jaar op de wei gooien' van een paard/pony met verkeerde ervaringen ook maar in de minste mate iets oplost. stop je een jaar met zo'n beestje, dan is het de laatste (in dit geval traumatische) ervaring die in zijn kopje blijft hangen - herbegin je terug na een jaar pauze, dan zal hij nét zo dwars (misschien zelfs nog dwarser) reageren als de laatste trainingsdag in zijn herinnering.

de enige manier is naar mijn gevoel wel onmiddellijk verder gaan, maar én kordaat én vriendelijk mee omgaan (vooral dat eerste heeft hij vrees ik tot nu toe gemist), tevreden zijn met kleine stapjes als vordering en hem niet meer als 'winnaar' onder het gevraagde uit laten komen. maar in eerste instantie dan ook zo weinig van hem vragen dat het haalbaar is voor hem zodat je kán belonen.

hopelijk kan zijn nieuwe trainerstweetal hem met vertrouwen weer laten meewerken ipv. tegenwerken.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:04

Ik heb niet alles gelezen, maar ik wordt een beetje humeurig van dit topic. Wat ik uit alle verhalen opmaak, is om het maar even bot te zeggen dat jij een vrij moeilijke pony hebt, je hebt zelf niet genoeg ervaring om er goed mee om te gaan en ponnielief wordt nu min of meer verknald door zogenaamde deskundigen.

Als ik jou was zou ik Katja's aanbod aannemen. Of op zoek gaan naar echt goede begeleiding.

Ik heb zelf ook een moeilijke pony. Bij het zadelmak maken liet ze zich met ruiter en al tegen de bakrand vallen en ze bokte echt heel smerig. Ik had haar toen nog niet gekocht trouwens. Ze is toen door een kundige springruiter zadelmak gemaakt die al zat jonge paarden onder zijn kont had gehad. Nadat ik haar had gekocht heb ik hele goede begeleiding gehad van een deskundige instructeur. Het was nog heel moeilijk om haar te rijden, maar dat is allemaal goed gekomen. Nu gaat het hartstikke goed.
Toen wij haar kochten was ze drachtig. Het veulen hadden we al voor de geboorte aan de oude eigenaar verkocht. Dit veulen bleek helaas het karakter van mams geërfd te hebben en was eveneens een ontzettend dominante moeilijk in te rijden tante. Zij is verkocht aan mensen die geen goede begleiding hadden en het dier is helemaal verknald, uiteindelijk beland in de handel in duitsland en ze is nu waarschijnlijk afgemaakt.

Heel naar, maar dat is wat er kan gebeuren als je een moeilijk paard door ondeskundige mensen laat inrijden. Niemand heeft er wat aan als jij met die pony verongelukt. Ga dus bij jezelf te rade. Neem je de beslissing om ervoor te gaan met goede begeleiding? Of verkoop je het dier? Andere opties heb je in mijn ogen niet. Heel veel succes met je pony. Hij is trouwens wel heel erg mooi.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:05

Alet schreef:
Wat doe je jezelf en hem aan meid.

Helaas moet ik me hierbij aansluiten.

Jammer dat je vader niet voor rede vatbaar is. Een jonge pony kopen is één ding, opvoeden/inrijden is hier onlosmakelijk mee verbonden en hier zou zeker niet op bezuinigd moeten worden! Laat je vader dit topic maar eens lezen.

Als je na 7 maanden nog geen steek verder bent gekomen dan is dat toch een duidelijk teken dat er dingen niet goed gaan. Heeft ie geen pijn (rug, gebit), krijgt ie wel voldoende tijd om de geleerde dingen te laten bezinken etc..

Daarnaast word ik nogal treurig van pony's die eerst verpest zijn en vervolgens weer te koop worden aangeboden omdat de eigenaar er geen gat meer in ziet. Wat voor kansen heeft zo'n dier dan nog?

Eerlijk gezegd vind ik jouw vader de grote boosdoener hier.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:26

Ik wil alleen even zeggen dat mijn aanbod nog staat. Een heel goed tehuis bij zeer deskundige mensen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:29

Dat aanbod zou ik met beide handen aangrijpen.
Want wat saar4 zegt, klopt akelig goed.
Dat is natuurlijk niet fijn om te horen, maar helaas heb ik het zo ook vaak genoeg gezien.

nienke07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 14:50

Paljassofie schreef:
jullie kennen me dus niet, en ik wil allesbehalve een kant en klare pony om zo mee weg te rijden, want waarom heb ik anders een onopgeleerde pony gekocht?

...ik vraag me echt af of je wist waar je aan begon...en voor mensen die zo heel erg eigenwijs zijn als jij (...of zouden al die verschillende bokkers die je hier advies geven het allemaal fout hebben?) is het dan dus extra lastig, omdat ze goeie raad niet aan kunnen nemen.

Citaat:

Heb je zelf onderhand ook niet een heel klein beetje het idee, dat je pony erg overvraagd is???? Zou meer vragen dan handig zijn???

Citaat:
en dat alet zei "maar een paard mag toch niet teveel geld kosten" (ofzoiets) Ik heb gewoon niet meer geld dan dit, ik heb nu al geen geld meer over voor mijn gsmkaart,... ik heb daarom zelf geen kerstcadeautjes kunnen kopen voor vrienden en vriendinnen, dus ik geef al het geld dat ik heb al aan hem uit.

...nog een reden om hem te verkopen...Je kunt dit paard niet betalen. (je hebt niet genoeg geld om dit paard te geven wat hij nodig heeft!)

Citaat:
Als er deze maand nog geen verbetering is dan heb ik het gevoel dat ik al wat in mijn mogelijkheid lag voor hem gedaan heb, en hij dan maar verkocht moet worden. Ik hoop natuurlijk dat dat niet moet, maarja, ik moet ook nog een beetje realistisch blijven, en jullie gaan me heus niet van gedacht kunnen laten veranderen daarover.

Je hebt dus nog niet alles kunnen doen wat
HIJ
nodig heeft: Voor langere tijd beleerd worden door iemand die er echt verstand van heeft, liefst op een goede trainingsstal en zonder tijdsdruk!!!!

Citaat:
en over die ervaring, ik heb een dikke 8 jaar ervaring met paarden waarvan de laatste 2 jaar met jonge pony's.

...je zou het niet zeggen, als je leest hoe je met dit probleem omgaat!

Ik hoop echt het allerbeste voor Paljas, en jou wens ik een leuk paardje toe, waar je lekker ongecompliceerd op kunt rijden en die nooit lastig of ziek wordt (DA kost ook geld!!)

Suc6...

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 15:25

Sofie, ik snap dat het helemaal niet makkelijk is om hem weg te doen. Maar aangezien jij niet het geld hebt en jij (of je vader) hem niet de tijd wil geven die hij die nodig is om er een fijne pony van te maken, zou ik dat aanbod van Katja heel erg snel aannemen.
Zoek zelf een iets meer ervaren en rustigere/lievere pony. Dat is voor alle partijen het beste.

Succes!

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:05

Ik heb net het hele topic zitten lezen, in het begin dacht ik, ik zou het zus of zo doen, of dat zou ze nog kunnen proberen. Ik heb 1 vraag: weet je zeker dat het geen klophengst ruin is, omdat die ook vaak wat moeilijker gedrag kunnen vertonen.. En verder, heel veel succes met de mensen die hem nu zadelmak gaan maken, wees voorzichtig met jezelf en je pony.. en verder, sluit ik me aan bij bovenstaande adviezen!!

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:30

Paljassofie schreef:
jullie kennen me dus niet, en ik wil allesbehalve een kant en klare pony om zo mee weg te rijden, want waarom heb ik anders een onopgeleerde pony gekocht?

Nou, eerder in het topic zeg je dat je een onopgeleerde pony hebt gekocht, omdat een pony niet te duur mocht zijn van je vader...

<knip>

Citaat:

Nou sorry, maar ik lees het er niet vanaf...

Ik blijf bij wat ik eerder zei; zoek een goed tehuis voor paljas (bijvoorbeeld bij katja) en neem een paard waar jij wel wat mee kan.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:33

Alet, bespaar je de moeite.
Mevrouw weet alles beter, je kunt net zo goed tegen de muur praten. Gaaaap

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:34

Ach ik begrijp het ook wel een beetje, het is nou eenmaal zwaar kl*te als je echt om een pony geeft en het zo tussen jullie loopt...

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 16:43

En dat kan ik me ook echt wel voorstellen, want als je een dier al 7 maanden hebt, dan ga je je ook hechten! En ik denk dat alles ook goed bedoeld is en Sofie haar uiterste best doet...
Maar ik kan er met de pet gewoon niet bij. Haar uiterste best is gewoon niet genoeg voor het paard. En als je zo gek bent op een dier dan gun je hem toch het beste, al is dat bij een ander als je dat zelf niet kunt bieden.
Want dit kan maar een kant opgaan en dat is de verkeerde. En mevrouw heeft inderdaad een bord voor de kop van hier tot Tokio, want zelf realistisch zijn en het inzien is er niet bij.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:15

waarom gaat iedereen er hier eigenlijk zonder meer van uit dat die paardenmensen die er nu mee aan de slag gaan helemaal geen kennis van zaken zouden hebben Verward ?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:24

Nee dat zeg ik niet....
Kan best dat ze dat wel hebben, maar dan nog is een maandje waarschijnlijk te kort Lachen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:29

een maand is erg kort voor een pony met een verleden (wat hij nu dus heeft), daarnaast heeft de eigenaar weinig geld. Dus zal de mogelijkheid tot goed lessen ed daardoor belemmerd kunnen worden.

Ik zou zeggen verkoop deze pony en koop een goed doorgereden brave pony ervoor terug (als je zo graag een eigen pony wilt hebben).

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:38

Richtje schreef:
Nee dat zeg ik niet....
Kan best dat ze dat wel hebben, maar dan nog is een maandje waarschijnlijk te kort Lachen

ja, OK, de kans is klein dat hij op een maand tijd plots een doodmakke, geroutineerde pony is Knipoog , maar ik kan me voorstellen dat paljassofie dat ook niet verwacht.
in het beste geval heeft hij op die maand geleerd dat het makkelijker en leuker is om mee te werken dan tegen te werken, en als ze er daarna dan onder begeleiding zou mee verder werken komt het misschien allemaal wél goed?
het is toch niet meer dan normaal dat ze dat nog wil proberen?

ik heb trouwens het stille vermoeden dat de kans groot is dat hij omwille van deze problemen door de vorige eigenaar verkocht is...

_Sammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 17:41

Wat raar allemaal ik snap je wel! hoor anders moet je vader nog even wachten met inrijden ofzo Haha! (als je vader dat goed vind Tong uitsteken )

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:49

ingeo schreef:

ik heb trouwens het stille vermoeden dat de kans groot is dat hij omwille van deze problemen door de vorige eigenaar verkocht is...

Hmm, de pony is 3 jaar, en ze is begonnen toen hij nog 2 jaar was, dus ik denk het niet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:51

Ze schreef dat de vorige mensen er ook opzaten, dus het kan wel. Lachen

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 18:56

runningkawa schreef:
Ze schreef dat de vorige mensen er ook opzaten, dus het kan wel. Lachen

Overheen gelezen. Dan heb ik idd beetje dezelfde idee als Inego.

ingeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-05 19:22

MoonChloe schreef:
Hmm, de pony is 3 jaar, en ze is begonnen toen hij nog 2 jaar was, dus ik denk het niet Knipoog

idd, paljassofie is er dan nog niet mee begonnen, maar de vorige eigenaren Knipoog .