Kan je rijden als je Z bent?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:54

Levy schreef:
Dat heb ik al eerder aangegeven. Ik heb jarenlang les gehad van zo iemand.
En dat beviel me prima! totdat hij iets té persoonljik werd Haha! maar dat is een ander verhaal
Ik heb nog wel stukken video waarbij hij op mijn paard zit en toch een knap stukje kan rijden hoor.

Maar nu heb jij toch ook les van een bekende amazone, die zelf wel uitkomt in de wedstrijdsport. En als je die 2 vergelijkt met elkaar, wat heb je dan liever (even het persoonlijke aspect buiten beschouwing gelaten Haha!)?

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 16:56

@Anouk, sorry dan heb ik je even verkeerd begrepen. Dacht dat je het over de sport in het algemeen had Knipoog

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:57

Anoukie schreef:
Maar nu heb jij toch ook les van een bekende amazone, die zelf wel uitkomt in de wedstrijdsport. En als je die 2 vergelijkt met elkaar, wat heb je dan liever (even het persoonlijke aspect buiten beschouwing gelaten Haha!)?

Ik weet wel dat als dat persoonlijk aspect niet om de hoek was komen kijken, ik gewoon bij hem was blijven lessen. Ik heb echt ontzettend veel van hem geleerd.
Mijn huidige instructrice is vaak op buitenlandse concoursen waardoor het plannen van een lesje best moeilijk is. In dat opzicht was het bij mijn vorige instructeur makkelijker.
Maar om het even duidelijk te maken, ik heb geen voorkeur omdat mijn huidige instructrice toevallig wel wedstrijden rijd.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 16:58

Vonnie84 schreef:
Ja maar die enkele voorbeelden zijn al voldoende om de stelling te ontkrachten en hiermee erken je het zelf.

de stelling is, dat als je Z start dit niet wil zeggen dat je goed rijd.

Gijsenkim beaamt dat door te zeggen dat ze altijd enorm veel gerommmel en gepruts in het Z ziet rond rijden.

Waarop ik alleen gezegd heb: Gijsenkim kijk eens om je heen er rijden toch ook wel een paar mensen rond, die niet rommelen en prutsen?

voor de duidelijkheid ik ben niet voor de stelling dat Z rijden goed rijden is, maar ik heb er moeite mee, dat er wordt gedaan als of Z rijden dus bullshit is en helemaal niets zegt over je capaciteit als ruiter, want ondanks dat er misschien prutsende ruiters rond rijden in de Z, in het algemeen moet je toch wel een beetje een paard kunnen sturen en rijden! wil je in die klasse terecht komen, wat niet automatisch zegt dat alles in die klasse goed rijdt, daarom vind ik de stelling ook zo twee slachtig.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:00

Lielle schreef:
absoluut niet Haha! maar er is ook geen zwart/wit in dit verband. wat ik aanvecht is de teneur die ik regelmatig proef "die Z ruiters kunnen absoluut niet rijden".

Misschien is het ruiterbewijs trouwens de graadmeter voor 'goed paardrijden' Tong uitsteken

die is leuk OK dan!

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:00

Oke, dat wilde ik graag weten .

Ik heb jaaaaaren les gehad van Frans van Haaren (voor de Tilburgers onder ons, een springparcoursbouwer die al enkele jaren dood is helaas). Man was ruim 60 jaar, maar kon er nog steeds opklimmen om iets te laten zien, hoe slecht zijn rug ook was. Geen hoogstaande dressuur maar wel de basis op zn allerbest. Wat een kennis en ervaring had die man. Zo iemand zou ik wel weer willen vinden, om die te kunnen raadplegen als je het even niet meer weet. Een lopende paarden-enceclopedie. Maar sorry, ik ga een beetje offtopic.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:01

WWWiske"]
voor de duidelijkheid ik ben niet voor de stelling dat Z rijden goed rijden is, maar ik heb er moeite mee, dat er wordt gedaan als of Z rijden dus bullshit is en helemaal niets zegt over je capaciteit als ruiter, want ondanks dat er misschien prutsende ruiters rond rijden in de Z, in het algemeen moet je toch wel een beetje een paard kunnen sturen en rijden! wil je in die klasse terecht komen, wat niet automatisch zegt dat alles in die klasse goed rijdt, daarom vind ik de stelling ook zo twee slachtig.
[/quote]

precies
[quote="Lielle schreef:
Wat mij nogal eens irriteert is de houding van "die Z ruiters doen wel alsof ze alles zijn, maar ze rijden ook maar kunstjes". Vaak zie je dat bij mensen die zelf roepen thuis op "M niveau" te rijden Lips are sealed ja ik generaliseer nu. En als je dat met een KWPNer bereikt is het kunstjes tonen, maar krijg je het met een Fjielinker voor elkaar, dan is het ineens een wereldprestatie. Die dubbele moraal irriteert me ook mateloos Haha!

Nee, het Z is niet zaligmakend maar voorlopig moet je toch iig 26 winstpunten (vroeger) en 51 wp'en (nu) gehaald hebben om te kunnen zeggen dat je een Z ruiter bent. En dat krijg je niet voor elkaar als je niet ten minste een beetje kunt rond sturen.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:02

Lielle schreef:
waar heb jij dat ooit gezien? Dat komt bij mijn weten alleen voor op het WK springen, dus eens in de vier jaar. (nrs 1/4 trouwens Knipoog )

Manege de Verende Wagen, in Houten ieder jaar een groot kerstconcours de drie daagse, met dit als slotje op zaterdag avond, echt fantastisch, het is wel een paar jaar geleden alweer, maar het was altijd Anne van Vulpen die het won

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:03

Pipo schreef:
Dat is niet in het Z wiske, dat is bij de wereldruiterspelen in de zware toer. Das ff heel wat anders dan een Z parcours Haha!

Dat nivo is vergelijkbaar met het nivo van OS en dus ook de Grand Prix dressuur.

Wel dus!!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:04

WWWiske"]

Gijsenkim beaamt dat door te zeggen dat ze altijd enorm veel gerommmel en gepruts in het Z ziet rond rijden.

Waarop ik alleen gezegd heb: Gijsenkim kijk eens om je heen er rijden toch ook wel een paar mensen rond, die niet rommelen en prutsen?

[/quote]

[quote="gijsenkim schreef:
Ook al start ik niet ik ben wel elk weekeiinde op concours (met de winkel) en ik moet zeggen dat ik soms (helaas te vaak) mensen rond zie hobbelen in het het Z waarvan ik echt bij mezelf denk............. hoe is het mogelijk, HOE IS HET MOGELIJK! Mensen die aan alle kanten hun paard aan het verraggen zijn, beest dat bol staat van spanning en een ruiter die alle kanten opvliegt met een handhouding die misschien bij een giraffe correct in zou werken...... Dus voor mij zeg ik Nee, je hoeft niet persee goed te kunnen rijden om in het Z te rijden, en ja iedere jan doedelzak kan door elk weekeinde 4 keer te starten uiteindelijk ook wel in het Z komen............ en dat zijn dan vaak de ruiters waar mijn eerste stukje over gaat!

LEEEEEEZUH

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:09

Nee Kim, altijd staat er, beter lezen Knipoog.

Maar het klopt wel, ook in het Z zie je zo nu en dan echt heel bedroevende zaken. Maar in het B of L wil je het helemaal niet zien . En het M,... Lips are sealed

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:09

gijsenkim schreef:
LEEEEEEZUH

hee gijsenkim, en die "HELAAS TE VAAK" dan? lezen Knipoog

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:10

WWWiske"]
de stelling is, dat als je Z start dit niet wil zeggen dat je goed rijd.
[/quote]
Nee, de stelling is dat je goed kan rijden als je Z bent en je kan voor- of tegenstander zijn

[quote="WWWiske schreef:

en daarom zeg ik dat het onderling geen verband hoeft te hebben

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:13

WWWiske schreef:
hee gijsenkim, en die "HELAAS TE VAAK" dan? lezen Knipoog

Helaas te vaak bedoel ik zoals ik het zeg, helaas te vaak! Een keer per jaar is al helaas te vaak Knipoog Ik vind dat je dat soort combinaties helemaal niet in een Z ring (of M of L for that matter) mag zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:14

Aimee schreef:
Nee, diegene die met elk paard een voldoende proef kan rijden heeft zichzelf goed voor elkaar.
Daarnaast zal het ene paard zich makkelijker door een ander laten rijden dan het andere paard, maar een goede ruiter "prikt" daar doorheen.

Ik ben het wel eens met Essie. Degene die zijn paard het best voorelkaar heeft staat inderdaad meestal onderaan. Die heeft zijn paard zo goed voorelkaar dat alle ruiters er zo mee weg sturen Haha!

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:15

Vonnie84 schreef:
en daarom zeg ik dat het onderling geen verband hoeft te hebben

Waaaaaah, ik wordt licht duizelig hier Ziek

de uitspraak: dat je goed kan rijden als je Z bent, wordt hier ter discussie gesteld versus als je Z bent wil dit niet zeggen dat je goed rijdt.

Dat is toch hetzelfde?

Zo niet?

dan verschuil ik mij nu weer achter mijn haarkleur, ik kan er niets aan doen dat ik zo dom ben Blond

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:17

Pipo schreef:
Ik ben het wel eens met Essie. Degene die zijn paard het best voorelkaar heeft staat inderdaad meestal onderaan. Die heeft zijn paard zo goed voorelkaar dat alle ruiters er zo mee weg sturen Haha!

Haha! Alleen denk ik dat het andersom ook geldt dat die ruiter die z'n paard zó fijn voor elkaar heeft, ook op de andere paarden weg kan sturen, die rijdt dus met 4 paarden een fijne proef. De andere drie ruiters rijden met het fijn na te rijden paard goed, met hun eigen paard okee en met de andere twee kunnen ze niets beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:19

Anoukie schreef:
Nee Kim, altijd staat er, beter lezen Knipoog.

Maar het klopt wel, ook in het Z zie je zo nu en dan echt heel bedroevende zaken. Maar in het B of L wil je het helemaal niet zien . En het M,... Lips are sealed

Zo nu en dan Anoukie? Of zie je zo nu en dan iemand die wel fijn zijn paard rondstuurt en 90% van de tijd niet ?

Andere vraag: Wanneer kan een jury beoordelen of iemand wel of niet de proef netjes rijd. Hoeveel jurys weten werkelijk hoe lengtebuiging te zien is? Of een paard los in het lijf is, waarom een schouderbinnenwaarts word gereden enz enz?

Want waar ligt het werkelijke probleem: Zijn de ruiters zo slecht of zijn de jury's zo slecht. Met andere woorden: Wat was er eerst, het kip of het ei?

Waarom is in Duitsland het nivo van rijden zo ontzettend veel hoger? Wij vinden Happie Minderhoud en Remy Bastings goed paardrijden. Maar in Duitsland zie je alleen maar dat soort ruiters!

Veel vragen he Haha!

( Overigens, ik ben zeer bewust dat ik het niet kan, niet ga leren enz enz. daar word je erg bewust van als je veel evenementen gaat bekijken door het hele land en buitenland. Alleen word je dat niet bewust als je de landelijke wedstrijdjes ziet. Wat het is wel een beetje bedroevend allemaal)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 25-10-04 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:20

Aimee schreef:
:D Alleen denk ik dat het andersom ook geldt dat die ruiter die z'n paard zó fijn voor elkaar heeft, ook op de andere paarden weg kan sturen, die rijdt dus met 4 paarden een fijne proef. De andere drie ruiters rijden met het fijn na te rijden paard goed, met hun eigen paard okee en met de andere twee kunnen ze niets beginnen.

Denk ik niet, want een paard wat jaren lang minder fijn te rijden is krijg je niet in die drie minuten goed. Net als dat je dat fijn te rijden paard niet in drie minuten rot te rijden krijgt Haha!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:20

WWWiske schreef:
Waaaaaah, ik wordt licht duizelig hier Ziek

de uitspraak: dat je goed kan rijden als je Z bent, wordt hier ter discussie gesteld versus als je Z bent wil dit niet zeggen dat je goed rijdt.

Dat is toch hetzelfde?

Zo niet?

dan verschuil ik mij nu weer achter mijn haarkleur, ik kan er niets aan doen dat ik zo dom ben Blond

Ja, maar, even off-topic dan, ik heb altijd geleerd dat als er 2 partijen zijn, dat ze niet allebei een stelling hebben, maar dat er één stelling is, en dat je voor of tegen kan zijn. En aangezien de TS het in de vraagvorm stelt maak ik er maar van dat je dan wél goed kan rijden aangezien zo'n stelling zelden ontkennend is want dan wordt het te ingewikkeld om dan weer tegenstander te zijn want dan is het niet-niet.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-04 17:25

Vonnie84 schreef:
Ja, maar, even off-topic dan, ik heb altijd geleerd dat als er 2 partijen zijn, dat ze niet allebei een stelling hebben, maar dat er één stelling is, en dat je voor of tegen kan zijn. En aangezien de TS het in de vraagvorm stelt maak ik er maar van dat je dan wél goed kan rijden aangezien zo'n stelling zelden ontkennend is want dan wordt het te ingewikkeld om dan weer tegenstander te zijn want dan is het niet-niet.

Ok misschien was mijn stelling niet goed geformuleerd Haha!
Maar het was gewoon bedoeld als vraag om een discussie te starten Knipoog Voor- en tegenargumenten dus en zowel voorstanders als tegenstanders.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:27

Pipo schreef:
Denk ik niet, want een paard wat jaren lang minder fijn te rijden is krijg je niet in die drie minuten goed. Net als dat je dat fijn te rijden paard niet in drie minuten rot te rijden krijgt Haha!

Inderdaad, alleen zal een handige ruiter dat minder fijn te rijden paard imo wel minstens zo kunnen rond sturen als de bijbehorende ruiter en een niet-handige ruiter zal hopeloos verloren met dat paard in de baan staan.

Overigens heb ik het wel meegemaakt dat een hopeloos verkeerd gereden paard binnen drie minuten volledig anders én wel fijn te rijden liep. 'Gewoon' been eraan, hand eraf en het paard was niet meer terug te herkennen. Jammer dat de ruiter van dat paard alleen niet de moeite wilde doen om het te leren voelen en daarom terug greep op het oude vertrouwde gevoelloze rijden; dan maar geen winstpunten in de M2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:30

WWWiske schreef:
Wel dus!!!!

Wat wel dus? Die ruiterwissel is niet in het Z.

WWWiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:30

Vonnie84 schreef:

Aha, kan je rijden als je Z bent? antwoord mag alleen ja/nee zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-04 17:31

Aimee schreef:
Overigens heb ik het wel meegemaakt dat een hopeloos verkeerd gereden paard binnen drie minuten volledig anders én wel fijn te rijden liep. 'Gewoon' been eraan, hand eraf en het paard was niet meer terug te herkennen. Jammer dat de ruiter van dat paard alleen niet de moeite wilde doen om het te leren voelen en daarom terug greep op het oude vertrouwde gevoelloze rijden; dan maar geen winstpunten in de M2.

Dat is iets wat ik ook vaker zie.