NAV "schone brok"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 13:03

wat houd eigenlijk het V.E.P. in?

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 15:23

Voeder Eenheid Paard.
Komt een beetje overeen met het aantal calorieën in de brok, maar dan toegespitst op paarden

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-04 16:41

Ik geloof dat ze vanaf januari 2005 alleen nog maar de Mj of calorieën gaan vermelden. Dat is geloof ik makkelijker te vergellijken. Maar ik heb er verder nog niets van gehoord.

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 13:49

dus hoe meer vep hoe meer energie of zie ik dat nu weer verkeerd?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:14

Nee, dat zie je goed. 800 VEP is minder energie dan 900 VEP

vicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-04 14:57

oke bedankt!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:05

En is de lijst er al of staat hij in een ander topic?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 17:06

Morgen komt Equi - sanum hier langs voor een babbeltje Lachen
Zijn er mensen die ervaring hebben met dat voer?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:29

gouda schreef:
En is de lijst er al of staat hij in een ander topic?
Ships, helemaal vergeten Bloos!
Ik ga het morgen meteen doen.
Door de verhuizing ed heb ik er niet meer aan gedacht.
Dus mensen, morgen komt de lijst er.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 18:52

jeuj Haha!
Ben benieuwd.
Hoe bevalt je Treurniet Muesli?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:01

Ben ik nog niet aan begonnen. Wilde eerst die van Havens op maken...
Nog een 1,5 week denk ik. Dan ga ik hem openen Haha!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:01

Whahaha, je hebt ook een behoorlijke voorraad Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-04 19:07

Ehm ja...
Ik heb nog staan:
+/-
10 kg brok zo ongeveer
7 kg Havens Muesli zonder haver
8 kg gerst
20 kg Spirit muesli
7,5 kg slobber van St Hippolyth
4 kg appels

Dus genoeg ja...

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-04 14:08

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 18:07

Hier het mailtje wat ik van Havens heb ontvangen op mijn vraag over de toevoegingen van de E-nummers in voer, toch wel interessant om te lezen hoe zij er over denken en er ook, serieus, op reageren.

"Ik begrijp uw zorgen aangaande de anti-oxydanten, zeker gezien de zaken die hierover (o.a. op internet) gepubliceerd worden. Maar bij elke publicatie, op internet of waar dan ook, is het belangrijk te weten op welke bronnen men zich beroept. Dit om als consument het "waarheidsgehalte" van een artikel indien nodig te kunnen controleren. Dit is precies de reden dat men bij wetenschappelijke publicaties altijd de geraadpleegde bronnen vermeld: de lezer kan dan altijd zelf de bronnen nog nachecken om te kijken of de auteur geen interpretatiefout gemaakt heeft.

Het artikel op http://www.labjes.be/antioxydanten.html vermeld deze bronnen niet. Bovendien worden er nogal wat "gekleurde" stellingen gegeven, die pertinent onjuist zijn. Zo beweert men dat anti-oxydanten alleen maar toegevoegd worden om "slechte grondstoffen" of "destructiemateriaal" te verbeteren. Onze voeders bevatten geen slechte grondstoffen of destructiemateriaal, temeer daar ze 100% plantaardig zijn. De reden dat wij anti-oxydanten gebruiken is om onverzadigde plantaardige oliën (zoals soja-olie bijvoorbeeld) gegarandeerd goed te houden. Deze zeer belangrijke voedingsstof voor paarden is van nature zeer gevoelig voor oxydatie (=bederf). Met een zeer kleine hoeveelheid anti-oxydanten (1 tot enkele duizendsten van een procent) kan dit proces uiterst effektief worden tegengegaan, zodat de kracht van deze essentiële voedingsstof voor uw paard behouden blijft.
Daarnaast zijn alle E-nummers door de EU goedgekeurde hulpstoffen die gebruikt mogen worden in de voeding van dieren, waarmee aangenomen mag worden dat ze veilig zijn voor gebruik. Een E-nummer wordt namelijk pas toegekend als de fabrikant duidelijk heeft kunnen maken (o.b.v. een wetenschappelijk dossier) dat een bepaalde stof niet schadelijk is in gebruik. Door middel van grote zorgvuldigheid en gedegen controle wordt via deze lijst misbruik van gevaarlijke stoffen voorkomen. Verder wordt per E-nummer een acceptabele dagelijkse inname (ADI) vastgesteld, die varieert van produkt tot produkt. De ervaring leert dat deze ADI's zéér veilige grenzen zijn om te voorkomen dat mogelijke neveneffekten optreden. Uiteraard nemen wij deze ADI's mee in het besluit een bepaald middel in te zetten of niet.

Dezelfde zorgvuldigheid nemen wij in acht als het gaat om de produktie van paardenvoeders. Wij zullen nooit grondstoffen of produkten gebruiken waarvan algemeen bekend is dat ze kwaad kunnen doen aan de gezondheid van dieren. We zouden dan onze naam als één van de toonaangevende paardenvoerproducenten in Europa te grabbel gooien en daar zit niemand op te wachten: U niet en wij zeker niet.

Vandaar dat ik u nogmaals wil wijzen op de website www.food-info.net die per E-nummer duidelijk en eerlijk aangeeft welke stof het betreft, waarom deze ingezet wordt en wat de eerder vemelde ADI van deze stof is.

Tot slot hoop ik dat ik u heb kunnen overtuigen van de zorg die wij besteden aan de samenstelling en produktie van onze paardenvoeders en dat u deze met een gerust hart in kunt zetten bij uw dier(en). Mocht u naar aanleiding van dit verhaal nog vragen hebben, aarzel dan niet om kontakt op te nemen."

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:36

Hele nette e-mail van Havens. Iets van die strekking heb ik ook gehad.
Daarom heb ik in mijn stukje ook geschreven dat ik niet wil beweren dat het slecht is (op die Ethoxiquine na), maar dat je wel moet weten waar het wel en niet inzit.
Feit blijft nl ook dat er dus fabrikanten zijn die het er niet in doen....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-04 21:38

En als je de verklaringen bij BHA en BHT leest op die site word ik er toch ook niet erg vrolijk van
Het wordt niet voor niets steeds verder beperkt in gebruik...

Jade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:46

naar aanleiding van [WN] merk voer,juist voor quarters!
en het schema met merken voer die BHT en BHA bevatten dat aan de hand van dat topic is opgesteld:

Afbeelding

de mensen die dachten veilig te zijn met vipagraan van arie blok/hippostar; hier zit dus ook bha en bht in; zag het toen ik net nieuw voer had gehaald.
ik ga er nu dus maar vanuit dat alle hippostar producten BHA en BHT bevatten.

Horse_

Re: NAV "schone brok"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:48

Fijn dat je het meld. Ik had ook een tijdje terug Hippostar gehaald. Mijn paard vond het niet zo lekker ze is heel moeilijk wat brok/muesli's betreft. De muesli van Subli lust ze wel en laat die nu net wel goed zijn. Zal ze soms weten wat goed voor dr is?

Jade

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 13:57

Billy schreef:
Antwoord van Marstall:Marstall wordt door ons afgeleverd in de regio Rotterdam.

Ook kunt u afhalen in Vierpolders. U bestelt dan via ons en wij berichten u wanneer u het bestelde daar kunt ophalen.

Supplementen kunnen ook per post verzonden worden.

Met vriendelijke groet,

Evert Brooijmans

So much voor de verkrijgbaarheid dus.
Ik ga wel eens bij Treurniet snuffelen wat ze daar allemaal hebben. Zal vast wel een van de schone merken tussen staan denk ik.

wel vreemd dat ik het hier in enschede ook gewoon kan krijgen dan Verward
die van mij deed het overigens ook niet goed op treurniet Knipoog

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:01

gouda schreef:
Fijn dat je het meld. Ik had ook een tijdje terug Hippostar gehaald. Mijn paard vond het niet zo lekker ze is heel moeilijk wat brok/muesli's betreft. De muesli van Subli lust ze wel en laat die nu net wel goed zijn. Zal ze soms weten wat goed voor dr is?

hmsja.. ik weet het niet.. die van mij staat al een jaar of 3 op vipagraan en heeft het er altijd goed op gedaan, maar laat sinds een aantal weken alle vitaminebrokjes liggen Hamer
met een beetje muesli krijg ik ze dan nog wel naar binnen, maar nu hij ook gestopt is met hooi eten Frusty denk ik erover om naast lucerne ook eens over te stappen op marstall. ben nog op zoek naar goede hoeveelheden lucerne/hooi/granenmix.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:06

Er is hier nu toch een banner met een link naar een enquete over voeding. Aan het einde kun je een opmerking kwijt. Ik heb even gemeld dat bht, bha en ethoxyquine niet meer in het voer gestop moet worden Knipoog

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:14

OK dan!
Ga ook even zoeken naar de banner.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:24

Veel geluk! Steeds maar op refresh drukken werkt niet altijd Knipoog

SharirBobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:36

Djilan schreef:
Ik geloof dat ze vanaf januari 2005 alleen nog maar de Mj of calorieën gaan vermelden. Dat is geloof ik makkelijker te vergellijken. Maar ik heb er verder nog niets van gehoord.

Per 1 januari is de VEP eruit in Nederland. Ze hebben nu iets nieuws om de energie mee aan te geven. Volgens mij een eenheid die europees beter overeen komt. Weet alleen niet meer hoe ze die eenheid aangeven.