wat doe je met je paard als die dood is???????????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 14:28

Voor mij staat mijn paard op hetzelfde level als mijn andere huisdieren, ik heb daar dezelfde soort band mee. En het idee dat ik er geld aan over houd als hij naar de slager gaat staat mij gewoon tegen, vind ik bijna oneerbiedig. (voor mijn eigen gevoel dan he)
Ik laat mijn dierenarts beslissen hoe hij hem af wil maken.
Heb gisteren weer een hond in moeten laten slapen, en ik vaar blind op mijn dierenarts, heb enorm veel vertrouwen in zijn kennis en kunde.

Mijn honden zijn begraven op een dierenbegraafplaats, als dat voor mijn paard mogelijk was deed ik dat ook, gewoon mijn eigen gevoel van respect voor het beest.
Ik ken iemand die een graafmachiene heeft laten komen en zijn paard achter op het land heeft begraven, maar dat is zo illegaal als de pest (en niet zonder reden) dus dat durf ik niet.
Denk dat het uiteindelijk wel de destructie zal worden, maar als hij in de grijper in de lucht hangt kijk ik even de andere kant op, en daarna is het klaar voor mij.

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 15:04

laat ik iedereen even uit de droom helpen. hoe mooi jullie voornemens ook zijn en hoe gevoelig het onderwerp ook ligt.
bij na vraag bij de gezondheidsdienst voor dieren ben ik te weten gekomen dat:
het begraven van dieren in je eigen tuin je een boete kan op leveren van minimaal 10.000 euro en het maakt niet uit of het nu een kat, hond, hamster of goudvis is je kan iets met een besmettelijke en overdraagbare ziekte verspreiden op die manier, nu kan je een grafje van je kat of hamster nog goed verbergen onder een boom, maar hoe wil je een graf van een groot paard verbergen?
crematoriums voor dieren zijn er wel, maar die mogen ( nog) geen paarden cremeren of ze risceren ook een fikse boete, er zijn er wel die ontheffing krijgen maar dat moet aan gevraagd worden en de kosten voor die vergunning worden verhaalt op de eigenaar van het grote landbouwhuisdier (geitjes schapen excotisch vee) en daar vallen ook paarden onder.
ik vroeg hun toen hoe ik mijn trouwe kammeraad het meest waardige afscheid kon geven?
dat was dus achterlaten bij de dierenarts en er verder niet meer bij nadenken, daar wordt hij dus opgehaald en als nog verbrand.
dus helaas voor iedereen er is nog geen oplossing.
ik zelf ben wat dat betreft misschien erg koud in jullie ogen, maar ik laat mijn paard gewoon een spuitje geven als hij ernstig ziek mocht worden en laat hem daarna ophalen door de distructie wagen, want zeg nu zelf voelt je paard nog iets als hij dood is? dus het zijn voornamelijk onze eigen gevoelens die opspelen. sorry hoor

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:01

Ylana schreef:
Ik zal mijn paarden laten cremeren (en mijn honden ook hoor trouwens) en in een urn in de kast zetten.

uh ben je rijk of zo?? Bloos!

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:07

Cassidy schreef:
Geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken om mijn paard te laten opzetten, of ook maar eraan zou denken om mijn paard te laten klonen. Een paard is een combinatie van alle ervaringen die het in zijn leven heeft meegemaakt, en ook al zou je een kloon van hem kunnen krijgen, zal het toch nooit hetzelfde paard zijn. Het uiterlijk misschien wel (en ook dat is nog de vraag) maar zijn gedrag zeer zeker niet. Ieder paard is uniek en nooit meer terug te halen. Je moet het nieteens willen proberen...

Een paard op laten zetten alleen maar om hem bij je te mogen houden valt in mijn ogen in dezelfde categorie als het laten droogvriezen van je geliefde kat of geliefde hond. Zo mag hij dan nog een paar jaartjes op de bank blijven liggen en hoeft het baasje er geen afscheid van te nemen. Brr, moet er toch even niet aan denken.

Een opgezet dier (of drooggevroren dier) blijft gewoon een leeg omhulsel, wat het dier uitmaakt en zo uniek maakt is weg en komt nooit meer terug....

sluit ik me bij aan

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:12

[quote="Mithrandir"]Levi ik respecteer je mening, alleen is mijn mening anders. En Cassidy, als zei dit nou wilt! Doe daar niet zo moeilijk over!

Ik vind het ook niets om naar het hoofd van een paard te kijken (opgezet) ik heb al moeite met dieren die ik niet eens ken.

Maar er zullen genoeg mensen zijn d
Laatst bijgewerkt door Irisje3 op 29-08-04 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:13

Amethyst schreef:
Als het met mijn paard gedaan is, wordt die waarschijnlijk opgehaald door een destructie-bedrijf. Mij best. Ik hoef ook geen plukjes manen of opgezet paard. Vind ik onnodig, want ze zit in m'n hoofd en in m'n hart, en dat is voldoende Lachen

sluit ik me ook bij aan het beste is haar ziel die altijd bij je is

Irisje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 18:32

smurf schreef:
mijn paard is slachtdier, die gaat dus in de salami als ie dood is.....

zo lekkere liefde heb je voor je paard

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-04 19:31

Irisje3 schreef:
zo lekkere liefde heb je voor je paard

Ik denk niet dat je zo maar even kan bepalen hoeveel iemand voor zijn of haar paard voelt
Als het gewoon pijnloos gebeurt is er helemaal niets mis mee...
En Morrie heeft bij smurf echt wel een heel goed leven achter de rug (incl ringsteken Tong uitsteken ) als die dag eenmaal aanbreekt...
En ik denk dat ook bij deze reactie van Smurf er wel weer een flinke dosis humor in zit Haha! Knipoog

dus ik vind dat jouw reactie niet echt gepast is Lachen

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 13:17

Irisje3 schreef:
uh ben je rijk of zo?? Bloos!

Uh, maakt dat uit dan?

A0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:17

Ylana schreef:
Uh, maakt dat uit dan?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 14:57

Laat ik het zo zeggen; Mijn beesten gaan bij mij voor alles! Ook na hun dood.
Als dat inhoud dat, wanneer ik ze wil laten cremeren ik moet afzien doe ik dat zonder er twee keer er over na te denken!
Dan maar geen nieuwe kleding, dan maar even niet uit eten of een bioscoopje, al moet ik op water en brood!
En ach, wat noem je rijk?!?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-04 20:21

maarja cremeren kan legaal toch niet in nl... dus waarom de discussie? Haha!

Aroree

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:03

ik wil er gewoon niet meer an denken! Haha!
ik sluit het abbonement op dit topic af Knipoog

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:42

runningkawa schreef:
ovens zijn te klein, dus dan moet je hem in porties hakken

vind ik ook niet zo'n geweldig idee.

AAn stukken gaat ie toch. Als er een frikandel van wordt gemaakt moet ie toch ook gesneden worden?

Dan liever cremeren dan dat een paard waar je je leven mee gedeeld hebt op een vreemd bord beland!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-04 19:46

Ik houd heel veel van mn paarden/pony's er zijn nu 2 paarden bij ons overleden en ze zijn allebei opgehaald door het destructie-bedrijf.

Dat vond ik in het begin een naar idee je kunt kiezen uit 2 dingen, individueel op laten halen of met de rest van het vee mee, er zit wel een prijverschil in, maar uiteindelijk na het enkele reisje belandden ze toch allemaal op dezelfde hoop dus ik heb voor het laatste gekozen, gelukkig kwamen ze met een klein wagentje waar niet meer dan 3 a 4 dieren in konden. Ik wil er bij zeggen dat ik bijzonder sociaal en vriendelijk te woord ben gestaan ze zijn bij dat bedrijf meelevener dan de DA.
De paarden worden op een hoop gegooit en verbrand al die wilde verhalen over frikandellen zijn onzin, behalve als hij bij de slachterij beland.

Volgens mij kun je idd nog geen paarden in ned laten cremeren (zeker weten doe ik het niet), al kon het wel dan zou ik daar niet voor kiezen.
Ik doe alles voor mijn paarden ook op financieel gebied ga ik bijzonder ver en probeer het onderste eruit te halen (zolang ze leven), maar als ze dood zijn, gaat het dus puur om mijn eigen emotie en daar houd ik mn portomonee voor dicht.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:29

klomp schreef:
AAn stukken gaat ie toch. Als er een frikandel van wordt gemaakt moet ie toch ook gesneden worden?

Dan liever cremeren dan dat een paard waar je je leven mee gedeeld hebt op een vreemd bord beland!!

cremeren gebeurt niet in NL... Scheve mond

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 20:50

http://www.dood.nl/xtra.php3?id=3

met de quote:
Citaat:
In Nederland kun je een dood paard nergens begraven of laten cremeren. Of de slachterij wacht, of het paard wordt als destructiemateriaal verwerkt. Heijting neemt de paarden mee naar Engeland. “Het grote bezwaar is dat het paard nog moet leven. Een dood paard mag niet vervoerd worden.” Het dier krijgt in Engeland de kogel of de spuit. Heijting reist met het dier mee naar Engeland, is er bij als het dier wordt geëuthaniseerd en neemt de as mee terug naar huis.

Om je ziek paard nog een hele reis naar Engeland te geven om hem daar te cremeren terwijl het eigenlijk voor het paard zelf geen fluit uitmaakt wat je met zijn lichaam doet, alleen je eigen gevoel, vind ik het zelf niet waard.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:06

idd
had ik ook al geschreven... dat zou ik mijn paard echt nooit aandoen alleen voor mijn eigen gemoedsrust

elissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 21:21

jeetje wat reageren jullie makkelijk zeg
ik heb twee jaar geleden een paard in moeten laten slapen die we 6 jaar hadden gehad vanaf veulen af aan.

Ten eerste in nederland kun je nog niet cremeren ovens zijn te klein ze zijn er wel mee bezig dus ooit kan het wel.

ten tweede naar de slacht vind ik ook oneerbiedig dat beesje heb jaren voor je gewerkt en als dank gaat hij naar de slager nou bij mij gaat dat er niet in sorry.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:01

ooit wel... maar nu nog niet Tong uitsteken

maarja aan alle kanten van je paard in laten slapen zitten oneerbiedige kanten, je kan mij namelijk ook niet wijs maken dat je het geen klote gezicht vind om je geliefde paardje in de grijper van het destructie bedrijf te zien hangen?

ik weet op dit moment ook nog niet wat ik zal beslissen als de tijd eenmaal komt.
Mij maakt het op zich niet uit... als mijn paard maar een pijnloze dood krijgt, dan vind ik alles best.
als ik daarvoor voor de slager zou moeten kiezen... dan moet dat dan maar.
Zelf vind ik dat dan misschien wel een klote idee, maar ik heb liever dat mijn paard pijnloos heengaat dan dat ik me in gedachte lekkerder voel.
Maar als in laten slapen een even goede oplossing is zou ik daar eerder voor gaan dan voor het slachten... dat wel

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:03

Als t nog kan: naar een GOEDE slager, en dan blijf ik er bij tot t voorbij is.
Kan hij niet meer vervoerd worden ivm pijn, dan maar een spuitje.
Ben meerdere keren in t slachthuis geweest en heb daarna besloten dat dat echt een hele vriendelijke manier is.
Het geld dat je er voor krijgt, ach, dat kun je uitgeven aan een mooie herinnering aan het beestje, of aan een goed doel geven.

Climax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 22:15

Ik weet het eigenlijk niet, heb de beslissing gelukkig nog niet hoeven nemen.

Als hij zelf dood zou gaan, zou ik hem gewoon laten ophalen voor destructie.
Ik zou hem denk ik liever naar de slager brengen dan laten inslapen, niet voor het geld, maar ik heb ooit eens gehoord van iemand dat haar paard tegen het spuitje ging vechten, daar wil ik echt niet bijstaan
Weet overigens niet of ik mijn paard dan zelf zou wegbrengen naar het slachthuis..

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:35

toch ken ik iemand die haar paard heeft laten cremeren en het beestje echt in een urn thuis heeft staan.
ik zal eens even zoeken voor jullie.
want volgens mij moet het dus in nederland ook kunnen

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:40

ja,ik heb een stukje erover gevonden.:

Paarden mogen niet begraven worden. Dit staat in het wetboek van strafrecht en dateert uit de tijd dat miltvuur een veel voorkomende doodsoorzaak was. Er is momenteel in Limburg een "paardencrematorium". Zowel pony''s als paarden kunnen hier naar toe, maar bij paarden moet erbij vermeld worden dat deze in 3 stukken moeten worden gezaagd omdat ze anders niet in de oven passen. De meeste paarden gaan nog steeds naar de destructie."

hmm, je moet hem wel in 3 stukken zagen Scheve mond

carola1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-04 23:57