Röntgenologisch keuren, wie betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:05

Pipo schreef:
Juist in de lagere prijsklasse ook! Want er zijn zoveel paarden die eerst voor duur verkocht worden, en dan niet goed op de fotos blijken, en dan worden die in de lagere prijsklasse aangeboden. Dit gebeurd zo verschrikkelijk veel!

Dat is wel zo... Zo had ik het nog niet gezien. (Maar ik dacht meer aan een jong paard.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:06

maar moet de koper dan gaan betalen?
zoals gezegt als je er zo 3 treft ben je mooi heel wat geld kwijt en nog geen paard, maar aan kosten wel al 1/3 paard.

Anoniem

holly schreef:
Ik beweer niet een gezond paard te verkopen (weet niet hoe andere dat doen, maar ik iig niet)
Ik vertel over het paardje, men kijkt zelf mee.
Welke zot gaat nu toch melden dat het paard super goed is als je dat niet vast hebt liggen.
Ik niet hoor.
Men komt kijken en ik vertel er netjes bij dat het paard voor mijn oog goed lijkt te zijn, maar dat ik de binnenkant niet kan beoordelen.
Waarom zou ik gaan zeggen, mevrouw het is een geweldig paard, ik ben er 100% zeker van dat het helemaal goed is, want dat kan ik aan de buitenkant namelijk net zo min beoordelen als de kijker.
Dan ben ik toch eerlijk geweest over hoe ik over het paardje denk en hoe ik het heb ervaren. Ik zeg daarmee niet dat ik keuren onzin vind, want ik geef een koper namelijk groot gelijk om te willen keuren, het is toch een hoop geld. Word het een afkeur dan is dat jammer voor mij en moet ik op zoek naar een nieuwe oplossing. Dat is dan toch niet de kijker zijn probleem?

Gribaldifan zit ook in het schuitje. Wil jij zeggen dat zij de schuldige is? Ik niet, want ook zij kon alleen de buitenkant beoordelen.

Niemand zegt dat Gribfan de schuldige is, maar door onderzoek te doen naar de gezondheid van het paard is ze straks wel verzekerd van een goede naam.

Anoniem

KarinvdM schreef:
Dat is wel zo... Zo had ik het nog niet gezien. (Maar ik dacht meer aan een jong paard.)

ook genoeg 3 jarige uit het land die niet goed zijn, ga die eens rijden?

Anoniem

KarinvdM schreef:

Gebeurd heel veel met jonge paarden Knipoog

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:08

holly schreef:
Gribaldifan zit ook in het schuitje. Wil jij zeggen dat zij de schuldige is? Ik niet, want ook zij kon alleen de buitenkant beoordelen.

Het verhaal van Gribaldifan heeft hier niets mee te maken. Zij verkoopt een jong paard dat nog nooit kreupel is geweest. Ze dacht zelf ook dat het dier goed was. Maar zij werkt toch aan de keuring mee? Je kunt nooit zeker weten of er niets aan de hand is. Niemand heeft daar schuld aan.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:10

KarinvdM schreef:
Het verhaal van Gribaldifan heeft hier niets mee te maken. Zij verkoopt een jong paard dat nog nooit kreupel is geweest. Ze dacht zelf ook dat het dier goed was. Maar zij werkt toch aan de keuring mee? Je kunt nooit zeker weten of er niets aan de hand is. Niemand heeft daar schuld aan.

Dus heeft het er wel mee te maken, mijn paard is ook nog nooit kreupel geweest en ook ik denk dat het een goed paard is en ik werk mee aan een keuring, dus wat is het verschil?

Idd weet je nooit iets van te voren, maar daarom mag je ook nooit zeggen dat het paard perfect is.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:12

Wat wij doen: bij goedkeuring betaald de koper en bij afkeuring betaald de verkoper. Met de afspraken duidelijk op papier!

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:12

LuvdaTossa schreef:
Wat wij doen: bij goedkeuring betaald de koper en bij afkeuring betaald de verkoper. Met de afspraken duidelijk op papier!

Precies

Lydiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:15

LuvdaTossa schreef:

Juist.
Zo heb ik laatst een pony verkocht. Zij willen hem op de foto, ik werk mee. Maar we hebben wel afgesproken bij welke cijfers ze hem zouden houden en bij welke niet.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:21

Vooraf duidelijke afspraken maken werkt het beste. Want wat als een paard wordt goed gekeurd maar wel met een bemerking?
Voldoet hij dan wel of niet aan de eisen van de aspirant koper? En zo niet, wie betaalt dan de kosten van de keuring?

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:25

LuvdaTossa schreef:

Willen mensen hier niet aan mee werken (hebben we wel eens gehad) dan gaat de koop simpel weg niet door. Er komt wel weer een andere gek voor Haha! En bij > 4500/5000 euro rondom ront. keuren, daaronder klinisch en als de VA het ergens niet 100% mee is op de foto!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:26

holly schreef:
Dus heeft het er wel mee te maken, mijn paard is ook nog nooit kreupel geweest en ook ik denk dat het een goed paard is en ik werk mee aan een keuring, dus wat is het verschil?

Idd weet je nooit iets van te voren, maar daarom mag je ook nooit zeggen dat het paard perfect is.

Nee, het gaat er in dit topic niet om of het paard wel of niet goed is. Het gaat om het betalen van de keuring.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:26

Ja, maar wat is goedkeuring en wat afkeuring. Tot hoever reikt de grens van de aspirant kopen.
Zie mijn opmerking hierboven

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:36

Guttegut al 8 pagina's Haha!
Een paard kan toch best gezond zijn met een 3tje op de foto? Dus het kan zijn dat de verkopende partij erniet vanaf weet.
Bij een wat goedkoper paard (zeg 2-3000 en jong) snap ik best dat de verkopende partij geen zin heeft om voor een rontgenkeuring op te draaien, in het geval van een 3tje. Het gaat dan wel om 1/6 waarde van het paard, en het paard is nog slechter verkoopbaar ook!
Tuurlijk dat 3tje zit er dan wel, maar dat hoeft geen enkel probleem te geven.
RK: Jouw kant snap ik ook best, dus je bent slim bezig om lekker door te zoeken naar een verkoper die er geen problemen mee heeft.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:43

Het enige wat je kunt doen om gedonder te voorkomen is strakke afspraken maken vóórdat er gekeurd word, zoals al gezegd betaald meestal de verkopende partij bij afkeuring en betaald de kopende partij bij goedkeuring, maar in principe maakt het niet uit hoe je het doet zolang er duidelijke afspraken zwart op wit staan. En idd alle mogelijkheden in die afspraken opnemen, het kost even wat tijd om dergelijke afspraken te maken maar als beide partijen van goede wil zijn moet dat kunnen. Willen mensen geen afspraken maken, kun je net zo goed de koop afblazen want dan komt er geheid gedonder van.
Desondanks blijft het kopen en wel/niet klinisch cq röntgenologsich keuren een waar mijnenveld, want ga je keuren, dan is het weer de vraag of de partijen overeen kunnen komen welke arts dat gaat doen etc.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:49

Als ik het dan eens omdraai en jij krijgt een koper op de stroep. Die meld te willen kopen, maar praat niet over een keuring. Geeft netjes aan welk tijdstip ze hem komen halen enz.
Verkoop jij dan niet?
En als je verkoopt zorg je dan niet dat jij op papier zet dat je koop definitief is bij afhaal en hoelang jij een terugname rekend bij een alsnog naar boven koment verborgen gebrek?

Joh bart, dat stomme ding is zo traag als wat, wat heb je gedaan?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 17:50

KarinvdM schreef:
Nee, het gaat er in dit topic niet om of het paard wel of niet goed is. Het gaat om het betalen van de keuring.

Orspronkelijk wel ja haha, maar ach dit is toch ook leuk om over te discusieren?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:16

Maar goed, om er maar weer op terug te komen.... Haha!
Wat gebeurt er als een paard een bemerking krijgt...paard wordt niet afgekeurd, maar ook niet goed gekeurd. Maar dus goed MET bemerking.
Wat gebeurt er dan met de kosten??

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:22

dat hangt van de afspraken af
meestal in de zin van hoe duur het paard was
goedgekeurd is goedgekeurd
als er niets afgesproken is, blijven de kosten voor de koper!

alleen "bemerking" als een paard een bemerking krijgt, maar wel goedgekeurd word, dan is het geen zodanig gebrek dat het paard niet geschikt is voor de sport
vtvoren word ook duidelijk vermeld of het om een sport fok of recreatiepaard gaat !!

ik heb niet het hele topic gelezen
maar als ik een paard verkoop is kosten altijd voor koper..
want ik hoef niet te weten wat dat beestje heeft, als ie al die jaren goed is geweest ( ga nu dus van een niet-handelaar uit ) dan neem ik aan dat ie niets heeft
en als de koper dan toch wil keuren , dan mag hij alles betalen, goed of niet goed
want wat heb ik eraan als ik weet dat mijn paard iets heeft, wat er misschien zelfs nooit meer uit zou komen, en ik moet er voor betalen ?

handelaren doen dat anders
die betalen als ie niet goed is.. maar ja das dan een stukje klantenservice..

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:28

ik vind dat de koper zou moeten betalen,
jij wilt toch keuren Verward

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:37

Crossmonster: dat vind ik persoonlijk een beetje struisvogelpolitiek...
je wordt er toch zelf ook wijzer van om te weten of je paard gezond is of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 20:57

dan is het gewoon simpel, niet bij een particulier kopen

DANIenVLIEG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:01

ik heb ook altijd ''geleerd''
kosten voor koper als ie wordt goedgekeurd,
en kosten voor de iegenaar als ie wordt afgekeurd.
maar iedereen, maak wel goede afspraken, ik heb het eerst gehad dat ik toch moest betalen omdat ie werdt afgekeurd..
niet gedaan natuurlijk, maar wel een hoop heisa mee gehad..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-04 21:04

runningkawa schreef:
dan is het gewoon simpel, niet bij een particulier kopen

Inderdaad.....alleen maar kopen bij mensen die wel de normale procedure hanteren.

Overigens....het gaat niet om afkeuren....maar om een positief of negatief koopadvies.