Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:04

Bloodymary schreef:
Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.

Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.

Hier in de omgeving zie ik inderdaad vaker dat buiten paarden 24/7 hooi hebben dan paarden die 's nachts op stal gaan.
Er zijn wel stallen die nog een avondronde doen bij sluiting, maar niet mega veel.

Zelf zou ik ook liever meerdere voerbeurten per dag hebben, maar hier in de omgeving mag je blij zijn als je 2x per dag ruwvoer krijgt plus extra ruwvoer op de weide.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:56

henshem schreef:
mavantos schreef:
Ik sta alleen maar op stallen waar ik moet vragen of ze mijn paard alsjeblieft wat minder ruwvoer willen geven, omdat ze bij de ene alles wat teveel was door de stal heen stampte en bij de andere wel een heel 'dressuurgevoerd' figuur kreeg... _O-

Overigens heeft een dierenarts wel eens tegen mij gezegd dat in de nacht een paar uur zonder ruwvoer helemaal niet erg is als ze overdag wel genoeg hebben. Dat ze echt 24/7 moeten eten was achterhaald.

Lees de conclusie van het redelijk recente onderzoek hierboven. En wat is een paar uur?

De conclusie die jij aanhaalt zegt alleen dat ze in de nacht minder eten, maar niet wat het effect op de maag is. Dus dat heeft geen relatie met mijn opmerking.

Overigens doen de meeste stallen die ik ken nog een avond ronde, waardoor de laatste portie niet al om 17:00 uur is. Dat zou ik ik ieder geval niet OK vinden.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:15

Josien_ schreef:
Bloodymary schreef:
Denk dat paarden die 's nachts naar binnen gaan toch vaak de hele nacht zonder staan. Dan gaan ze om 17.00 naar binnen, hebben ze een berg hooi die voor 18.00 uur op is en dan 's morgens weer. Lijkt mij ook niet goed.

Paarden die buiten staan hebben vaak wel dag en nacht beschikking tot ruwvoer. Waar ik nu sta in ieder geval wel, ook overdekt zodat het niet nat wordt.

Hier in de omgeving zie ik inderdaad vaker dat buiten paarden 24/7 hooi hebben dan paarden die 's nachts op stal gaan.
Er zijn wel stallen die nog een avondronde doen bij sluiting, maar niet mega veel.

Zelf zou ik ook liever meerdere voerbeurten per dag hebben, maar hier in de omgeving mag je blij zijn als je 2x per dag ruwvoer krijgt plus extra ruwvoer op de weide.

Maar ook voor stalpaarden geldt dat het tijdstip van voeren niet per definitie betekent dat ze dan wel of geen deel van de avond/nacht zonder eten staan.

Het valt of staat dan nog steeds bij de hoeveelheid en evt de vorm waarin het wordt aangeboden.

Ik voerde mijn paard altijd bij binnenkomst (in de winter rond 17.00 uur), gewoon een grote berg hooi achterin de stal op de grond.
En ik hoefde geen hooi als ontbijt klaar te zetten, want hij had 's morgens altijd nog genoeg hooi liggen.

Het was nog steeds niet op wanneer hij dan naar buiten ging.

Ik hoefde niet met een hooinet of slowfeedernet te werken, ik kon gewoon een berg achterin de stal neer leggen, net zoals ik, nu hij 24/7 buiten loopt, een open hooibak voor op het plaatsje heb staan zonder net of anderszins iets tegen te snel eten of knoeien nodig heb.

Dus ook als er maar 1 of max 2x per dag gevoerd wordt, wil dat niet zeggen dat je het slecht doet voor je paard of dat hij dan altijd meerdere uren achtereen zonder hooi staat.

Of een paard wel of niet lang zonder hooi staat, hangt niet uitsluitend af van hoe vaak er gevoerd wordt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:20

Marije_jiplover schreef:
Maar ook voor stalpaarden geldt dat het tijdstip van voeren niet per definitie betekent dat ze dan wel of geen deel van de avond/nacht zonder eten staan.

Het valt of staat dan nog steeds bij de hoeveelheid en evt de vorm waarin het wordt aangeboden.

Ik voerde mijn paard altijd bij binnenkomst (in de winter rond 17.00 uur), gewoon een grote berg hooi achterin de stal op de grond.
En ik hoefde geen hooi als ontbijt klaar te zetten, want hij had 's morgens altijd nog genoeg hooi liggen.

Het was nog steeds niet op wanneer hij dan naar buiten ging.

Ik hoefde niet met een hooinet of slowfeedernet te werken, ik kon gewoon een berg achterin de stal neer leggen, net zoals ik, nu hij 24/7 buiten loopt, een open hooibak voor op het plaatsje heb staan zonder net of anderszins iets tegen te snel eten of knoeien nodig heb.

Dus ook als er maar 1 of max 2x per dag gevoerd wordt, wil dat niet zeggen dat je het slecht doet voor je paard of dat hij dan altijd meerdere uren achtereen zonder hooi staat.

Of een paard wel of niet lang zonder hooi staat, hangt niet uitsluitend af van hoe vaak er gevoerd wordt.

Dat is zeker waar! Gelukkig zie ik meestal grote bergen hooi en soms zie ik nog wel dat er de volgende dag over is, maar dit is bijna altijd het hooi dat in de slowfeeder zit. Misschien lag er ook nog wat op de grond maar ik ben er niet heel vaak vóórdat ze uitmesten in de ochtend :') .
Hier zie je wel dat het bijvoorbeeld vaak snel op is wanneer het op de weide ook op was. Dan hebben ze logischerwijs wat meer trek.

Britta31

Re: Pensionstalling die zegt 2x per dag te voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:30

Mijn paarden, 1 paard is van ons en 2 pensionpaarden lopen 24/7 buiten met grote schuilstal, ze krijgen in de winter ieder een ruif vol hooi een zeer ruime hoeveelheid en dat rond 8.00 en 17.00. De eigenaren zijn tevreden. Ik heb een haflinger in pension gehad en hij werd moddervet in het voorjaar, maar mijn paard moet wel 24/7 op het land.Dus een graasmasker dag en nacht en zijn gewicht was goed onder controle.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:35

Waar ik vroeger op stal stond was ook nog een voerronde om 22;30, flinke berg.
En dat in een tijd dat altijd ruwvoer hebben nog veel minder bekend was.

gelukkig zijn die plaatsen er nog steeds.

Daar waar om 18;00 een hoopje gegeven wordt zou mijn plek ook niet zijn.
Daarnaast worden de paarden dan nog wel gezien tot de volgende ochtend?
Toch wel een goede controle of paarden ook meteen gaan eten bij de voerronde nog om 22.30