Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:17

Diddykong schreef:
Ik vind wel dat je heel veel invult als ik eerlijk ben. De eigenaar heeft het paspoort nog nooit gezien, dat is toch ook krom. Als staleigenaar kun je ook prima uitleggen en afspreken dat je het paspoort ter inzage op die datum en tijd kunt inzien, dat het dan terug gaat in de kluis. En dat je het op de dag van vertrek overhandigt. Deze stalhouder speelt hoe dan ook een machtspelletje. Mijn advies aan TS is ook om daar verder niet op in te gaan, want je verliest dat toch en dat geeft alleen maar meer stress. Maar de stalhouder is hier sowieso fout om het paspoort niet eens te willen laten zien. Op verzoek van de eigenaar moet hij het ook te alle tijde klaar leggen. Hij had prima kunnen vertrouwen dat als hij zegt je mag het inzien maar ik wil het tot vertrek wel bij mij in de kluis, dat TS dat verzoek redelijk had kunnen vinden en akkoord kon gaan. Het is niet aan de stalhouder het paspoort als een soort drukmiddel te gebruiken/achter te houden. In mijn ogen is hij de enige die hier fout zit, niet TS.

Natuurlijk kan dat.
En zo zal het ook gaan als dingen nog niet zijn geëscaleerd.
Dit speelt na escalatie en dan gaan dingen vaak minder zoals het zou moeten gaan :)

daarom zei ik al, er zijn er 2 fout.
Maar niet enkel de stalhouder.

Daarnaast, het niet terug geven van het paspoort van bij verhuizing is helemaal nog niet aan de orde.
Daar maakt ts de stalhouder zwart, terwijl die dag nog niet eens is aangebroken.

Beide communiceren waardeloos.
Maar als er bij mij iemand zou gaan beginnem et, ik moet morgen, ik eis dat...

Dan kreeg je inderdaad direct het paspoort, plus de pony... :evaw:

Ik zei het al zou graag het verhaal van de pensionhouder willen weten.
En dan denk ik dat de waarheid in het midden zit.

Maar dat kan volgens sommige hier niet..

Kabayo

Re: Staleigenaar weigert paspoort terug te geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:19

Nou als ik mijn paspoort wil eis ik die ook. En dan moet ik die morgen (of per direct) hebben. Niet aan de stalhouder die achter te houden…

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:24

DuoPenotti schreef:
Diddykong schreef:
Ik vind wel dat je heel veel invult als ik eerlijk ben. De eigenaar heeft het paspoort nog nooit gezien, dat is toch ook krom. Als staleigenaar kun je ook prima uitleggen en afspreken dat je het paspoort ter inzage op die datum en tijd kunt inzien, dat het dan terug gaat in de kluis. En dat je het op de dag van vertrek overhandigt. Deze stalhouder speelt hoe dan ook een machtspelletje. Mijn advies aan TS is ook om daar verder niet op in te gaan, want je verliest dat toch en dat geeft alleen maar meer stress. Maar de stalhouder is hier sowieso fout om het paspoort niet eens te willen laten zien. Op verzoek van de eigenaar moet hij het ook te alle tijde klaar leggen. Hij had prima kunnen vertrouwen dat als hij zegt je mag het inzien maar ik wil het tot vertrek wel bij mij in de kluis, dat TS dat verzoek redelijk had kunnen vinden en akkoord kon gaan. Het is niet aan de stalhouder het paspoort als een soort drukmiddel te gebruiken/achter te houden. In mijn ogen is hij de enige die hier fout zit, niet TS.

Natuurlijk kan dat.
En zo zal het ook gaan als dingen nog niet zijn geëscaleerd.
Dit speelt na escalatie en dan gaan dingen vaak minder zoals het zou moeten gaan :)

daarom zei ik al, er zijn er 2 fout.
Maar niet enkel de stalhouder.

Daarnaast, het niet terug geven van het paspoort van bij verhuizing is helemaal nog niet aan de orde.
Daar maakt ts de stalhouder zwart, terwijl die dag nog niet eens is aangebroken.

Beide communiceren waardeloos.
Maar als er bij mij iemand zou gaan beginnem et, ik moet morgen, ik eis dat...

Dan kreeg je inderdaad direct het paspoort, plus de pony... :evaw:

Ik zei het al zou graag het verhaal van de pensionhouder willen weten.
En dan denk ik dat de waarheid in het midden zit.

Maar dat kan volgens sommige hier niet..

Je strijdt zelf al tig pagina's zogezegd voor regels en naleving daarvan maar een pony gelijk in de hand geven of in de berm zetten nav een vraag, is ook volledig tegen de wet nochtans. Ook als stalhouder heb je een verplichte wettelijke opzegtermijn hoor.

En het is vrij bijzonder te merken dat degene die een ander verwijt dat die niet deftig communiceert, een heel topic kaapt met haar eigen ondeftige communicatiestijl.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:27

Om het vervolgens ergens onveilig neer te leggen? Of in je eigen auto/huis te bewaren? Want dat is maar 15 minuten verder.
Want daar gaat het om hè.
Ze gaat niet met de trailer weg. Er komt geen dierenarts enten oid.
Ze wil het nu hebben, met de kans dat de stalhouder er niet bij kan, of dat het ergens zonder slot ligt.
En als het dan kwijt is?

Nogmaals, je moet niet kijken naar een situatie waar je gewoon fijn met de stalhouder bent.
Want dan heb je een heel ander topic :)

En na 8 jaar verzorgen wist waar al die tijd dat paspoort was en toen ook geen probleem was en dat met zelf aankoop paard die situatie ook hebt aanvaard.

Dit topic gaat over een dame die is weggestuurd.
En niet nu haar paspoort krijgt.
Niet over een stalhouder die het voor altijd wil achterhouden.

Kabayo schreef:
Nou als ik mijn paspoort wil eis ik die ook. En dan moet ik die morgen (of per direct) hebben. Niet aan de stalhouder die achter te houden…

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:30

De reden doet er toch niet toe? Voor het zelfde moet ik het even thuis kopiëren omdat het stamboek er naar vraagt of wat voor reden dan ook. Als ik hem wil hebben dan geeft hij hem maar. Gelukkig heb ik nog nooit een stalhouder gehad die daar nee tegen gezegd heeft

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:36

Eleeke schreef:
DuoPenotti schreef:
Prima, reageer je fijn niet. :D

En ik hoef niet te weten wat er allemaal speelt. Want dat is niet relevant.
Ik reageer op wat je hier zegt en dat je in de stress zit over een feit in de toekomst.
En dit topic pas relevant gaat zijn als je het werkelijk niet mee krijgt...

En alle termen van hij moet dit in mijn kast leggen, en sta ik in mijn recht en dan bel ik de politie, nogal fout van jou kant uit zijn bedacht.

Nou we horen het dan wel als het zover is.

Succes :)

Nee want TS weet niet of haar pony geent is , wat het registratienummer is. Ze heeft het paspoort niet in kunnen zien. En dat zegt echt wel wat over de ellende daar.
Als er dan ook nog opeens regels wijzigen waardoor je vaker moet gaan uitmesten ( verkapte verhoging van het stalgeld dus) . Dan zegt dat vooral iets over de professionaliteit van de stal.

Maar dit had TS met de vorige eigenaar van het paard kunnen bespreken op moment van aankoop.
Zelfs al blijf je op dezelfde stal staan na aankoop paard, imo hoort op moment van overdracht van het paard, het paspoort daarbij overgedragen te worden.

Dus imo had de vorige eigenaar van het paard bij de stalhouder naar het paspoort moeten vragen, dit tesamen met het paard moeten overdragen aan TS, TS had kunnen inzien of paspoort en paard bij elkaar horen, wat de entgeschiedenis is, etcetera en daarna het paspoort weer moeten overhandigen aan de stalhouder als wettelijk houder van het paard.

Dat de stalhouder als er al een conflict is, wat lastig gaat doen over een (in zijn ogen) niet veilige plek om het paspoort op te bergen (de kast van TS) vind ik niet zo raar.
Anderzijds hoort hij je wel de beschikking over het paspoort te geven, wanneer je bijvoorbeeld een dierenarts voor het paard ter plaatse laat komen of met het paard op pad wil, anders dan gewoon wandelend of onder het zadel.

Maar het überhaupt weten of er wel een paspoort is en of dat wel klopt met de identiteit van het paard, is een stap die al veel eerder plaats had moeten vinden, nl op het moment dat TS eigenaar werd van het betreffende paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 14:41

Kabayo schreef:
De reden doet er toch niet toe? Voor het zelfde moet ik het even thuis kopiëren omdat het stamboek er naar vraagt of wat voor reden dan ook. Als ik hem wil hebben dan geeft hij hem maar. Gelukkig heb ik nog nooit een stalhouder gehad die daar nee tegen gezegd heeft

Nee omdat jij waarschijnlijk geen stampij maakt :)

De stalhouder kan het verhaal wat de OP schetst zelfs omdraaien.
Daar waar ik zei, hier is je paarspoort en je pony, mag de stalhouder dat doen.
Er is enkele weken terug al gezegd ik wil dat je gaat.
En beide houden ook nu geen wetteljke opzeggingstermijn aan.
Dus die enkele weken terug is voldoende voor de stalhouder.

Paspoort volgt het paard: Volgens de RVO moet het paspoort altijd bij het paard zijn. De stalhouder is zelfs strafbaar als hij het paard stalt zonder paspoort óf als hij het paspoort weggeeft terwijl het paard op zijn terrein blijft. Hij handelt dus correct door te zeggen: Paspoort mee = pony mee.

De eigenaar heeft geen enkel juridisch recht om het paspoort op te eisen zolang zij de pony niet meeneemt.
Het paspoort is een identificatiebewijs voor het dier, geen eigendomsbewijs dat los van het dier verhandeld of gehouden mag worden.

De stalhouder kan de politie (geen spoed: 0900-8844) bellen vanwege een conflict op eigen terrein. De politie kan bemiddelen bij de overdracht of de eigenaar sommeren het terrein te verlaten (met paard).

Dat zou dus ook een optie kunnen zijn...
Dan kun je best blij zijn dat hij het zover niet laat komen :D

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 14:58

Duopenotti, jij maakt ontiegelijk veel aannames en legt mij woorden in de mond die ik nooit heb gezegd. Je vult gigantisch veel dingen zelf in terwijl jij niets van deze hele situatie weet. Of weet jij toevallig precies wat er aan de hand is vanuit eigen ervaring op deze plek? Je geeft zelf aan dat het niet relevant is, maar haalt zelf allemaal dingen aan die volgens jouw eigen bericht er niet toe doen, want irrelevant.

Ja ik heb geschreven dat ik woest ben. Dat betekent echter niet dat ik ook zo rond stamp zoals jij nu dit topic kaapt. Ik denk dat dit meer zegt over jou dan over mij.

Ik heb me hier redelijkerwijs opgesteld en ik heb nergens gezegd dat ik alles perfect doe, want ik ben ook maar een mens.

Ik ga jou vriendelijk vragen dit topic te verlaten. Dit is dan ook de laatste update, dankjewel voor het verzieken van dit topic (en vele andere topics).

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:07

taartjee schreef:
Dit is dan ook de laatste update, dankjewel voor het verzieken van dit topic (en vele andere topics).

En daar heb je het... Ik wist dat dit eraan zat te komen... Zo ontzettend spijtig dat het altijd dezelfde namen zijn die dit als resultaat hebben en dat over tig topics op het forum... Je weet al op voorhand welke namen je mag verwachten als je ziet dat een topic ontspoort en tig pagina's creëeert... Echt ik baal!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:09

Gefeliciteerd DuoPenotti, met je gezuig en gedram heb je het voor elkaar hoor, TS is er klaar mee. Ben je nu blij op je zolderkamertje?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:17

Graag gedaan :j

ja zeker blij op mijn zolderkamertje :j
Mooi uitzicht hier.

Ja LG, klopt, altijd dezelfde namen... :')

En ja ts, misschien heb ik via pb/app wel info gekregen en is dat mijn reden hier eens de andere kant aan de kaak te stellen....

Overigens als je had gevraagd of ik het topic had willen verlaten had ik dat gedaan. Doe ik wel vaker.
Maar dat heb je niet gevraagd.
Maar nu moet ik het topic verlaten en doe je dat zelf ook? :?

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:33

DuoPenotti schreef:

Mooi uitzicht hier.

En ja ts, misschien heb ik via pb/app wel info gekregen en is dat mijn reden hier eens de andere kant aan de kaak te stellen....

Overigens als je had gevraagd of ik het topic had willen verlaten had ik dat gedaan. Doe ik wel vaker.

Sprakeloos...
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 21-01-26 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:33

taartjee schreef:
Miran schreef:
Als jij als eigenaar van het paard om je paspoort vraagt omdat je wat wil checken mbt vaccinaties oid moet je het toch ook gewoon in handen krijgen?
Maar goed, ik denk niet dat ik nog zou kunnen wennen aan het beleid op sommige pensionstallen als ik dit zo lees…
TS, heb je het paspoort überhaupt wel eens gezien?

Ik heb inderdaad het paspoort gevraagd om de vaccinaties te kunnen checken en dit is ook geweigerd. Gelukkig kon de oude eigenaresse dit nog terug vinden, dus zit ik wat dat betreft veilig.

Ik heb zelf het paspoort nog nooit gezien of maar in handen gehad, dus ik heb ook geen chipnummer of andere registratie dingen van mijn pony. Dit is ook met name de reden waarom ik de vraag stelde in de OP

Als je een paard koopt, dan hoor je voorafgaand aan de transactie het paspoort te mogen inzien en eventueel even in bezit te hebben om bijv. een copie te maken en ook om het chipnummer te controleren en noteren. Of het verleden van het paard te bekijken (afstamming staat er vaak ook in).Misschien is dit paspoort wel kwijtgemaakt door de stalhouder? Of was hij het niet eens met de overdracht van het paard aan ts? Er is echt vanalles mogelijk als de klik en het vertrouwen tussen de paardeneigenaar en de pensionhouder ontbreekt.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:35

Zijn er hier een paar mensen toe aan frisse lucht? Even naar buiten? Wat poep scheppen en pony’s kammen? Even achter dat scherm weg?

Niet voor mij hoor, ik hou van popcorn, maar inmiddels is de popcorn bijna op….

*langeversievandoeislief*

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 15:44

Heb jij zoveeeeeel popcorn dat hij nu nog niet op is?

Jaloers...

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:01

DuoPenotti schreef:

Mooi uitzicht hier.

Het zou een beetje zuur zijn als ze straks in dit topic moet vertellen dat ze het paspoort gewoon mee kreeg. Dus ik snap wel dat er geen updates meer komen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 16:06

Allereerst bestaat er geen verplichting om paspoorten aan de staleigenaar te overhandigen, tenzij dit contractueel afgesproken/ vastgelegd werd, maar dat is dan een contractuele afspraak (om welke reden dan ook) Is dat hier het geval?
Wel dienen de paspoorten bij het dier aanwezig te zijn en dus steeds op de locatie of vergezeld (transport, wedstrijd etc) van het dier.

Als TS dus volgens het contract(of wat onderling afgesproken werd) de opzegtermijn gevolgd heeft, dan dient de staleigenaar het paspoort te overhandigen bij vertrek. Indien niet, kan je altijd een melding maken bij het NVWA.
Immers zorgt hij/zij dan dat je met uw paard niet in regel kan zijn. De persoon heeft er ook geen belang bij, want bij controle heeft hij dan onrechtmatig een paspoort in zijn bezit van een dier dat niet aanwezig is...

Uiteraard kan je steeds een kopie opvragen, maar dat kost ook geld en dan ben je wel een gehele historiek kwijt. Zolang je weinig sport valt dat nog wel mee, maar bij bvb nationale en internationale paspoort controles kan dat toch wat problemen geven. Niet zelden dat paarden dan voor de regel terug de basisvaccins en verplichte herhaling dienen te krijgen, wat ook niet wenselijk is.
Heb dit ooit eens voorgehad met een KWPN'er, na een dispuut waar ik toen ook gewoon klaar mee was en dat paspoort als soort wapen ingezet werd (gelukkig had ik wel het eigendomsstrip bij me). Destijds kostte me het opvragen van een duplicaat, allicht nu duurder, 250EUR en dan nog eens bij onze federatie (belgie) nog eens 250EUR voor het FEI paspoort.

Hopelijk geraakt TS nog in een constructieve dialoog met de stalhouder en kan ze gewoon op de voorziene datum vertrekken met het paspoort van haar paard.
Laatst bijgewerkt door bulck op 21-01-26 16:35, in het totaal 1 keer bewerkt

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-26 16:24

janderegelaa schreef:
Het zou een beetje zuur zijn als ze straks in dit topic moet vertellen dat ze het paspoort gewoon mee kreeg. Dus ik snap wel dat er geen updates meer komen.

Hoezo zou dat zuur zijn? Ik kwam hier met een simpele vraag, helaas zijn er dus mensen die dingen uit verband trekken en dingen invullen.

Ik zou juist ontzettend blij zijn als dit met een sisser afloopt. Ik heb hier niet voor gekozen.

En DP, wat kan jij goed topics verlaten zeg!

Fijne dag allemaal en eet smakelijk!

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-26 22:23

Moderatoropmerking:
Aangezien de TS voldoende tips en info heeft gekregen heeft het team in onderling overleg besloten om het topic definitief op slot te zetten.