Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:58

Ik betaal op mijn huidige stal 260 euro. Ik krijg hiervoor:
- 2x per week stal mesten
- een buitenbak die helaas te mul is
- Binnen buiten zetten 7 dagen in de week
- 2x per dag een halve schep brok (basisbrok)
- 2x voerbeurten hooi per dag

Wat ik zelf moet doen:
- Weiland uitmesten (3x per week)
- Water vullen in het weiland met waterzak (mijne drinkt geen leidingwater met een hoog percentage roest)
- Elke dag hooi in hooinet bijvoeren (anders te weinig voor hem)
- De overige dagen stallen mesten

Daarbij krijgt mijn paard ander brok wat ik zelf moet kopen (Draversbrok Havens), koop ik hooi bij voor het bijvoeren (50 euro p.m.) en koop ik stro (20 euro p.m.) omdat ik door het elke dag mesten te kort kom vaak.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:09

Kabayo schreef:
Nee dan had ik ze ook verkocht denk ik. Ik heb er 2. Dat zou dan bijna 1500 per maand kosten. Als je nog wedstrijden wil rijden ben je nog meer kwijt. En nog ontwormen, enten, tandarts, fysio evt. Das toch niet leuk meer? :P Nahja voor mij niet tenminste haha. En ik vind eigenlijk de verzorging leuker dan rijden de laatste jaren. Daarom fok ik er mee, dan ‘hoef’ ik ook niet te rijden.

Wel leuk om te lezen hoe iedereen z’n prioriteiten en eisen heel anders zijn. En wat het per regio doet :j Ben dan stiekem wel nieuwsgierig wat voor baan mensen er naast doen en houden die wel iets over voor eigen leuke dingen? Of is het paard dat ‘leuke ding’ haha.

Ik denk dat ik gemiddeld aan kosten zeker wel aan de 800 euro per maand zit, zonder dierenarts kosten. En dan heb ik het niet over m’n brandstof per keer 110 km per keer dat ik ga.

Ik wil graag, omdat ik wat verder weg woon dat het geregeld is als ik een keer niet kan. Mijn paard is eigenlijk met pensioen, maar ik vind het vertrouwen in een stal heel erg belangrijk. Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat een stal niet goed heeft gezorgd voor mijn paard, maar wel die diensten aanbied. Daarom betaal ik denk ik ook wat meer. Ik wil genoeg hooi, schoon en droog bedje en dat hij buiten komt. Ik vind de verzorging ook leuker dan het rijden, alleen heb soms ook een dag dat ik een lange werkdag heb en het niet red. Dan wil ik verzekerd zijn dat het geregeld is.

En ja ik kan er nog dingen naast doen. Ik ga regelmatig een weekje op vakantie. Ik vind sporten ook erg leuk. Ga graag uit eten of naar een festival. Ik denk dat ik gewoon heel veel geluk heb. Maar ik werk er ook hard voor om dit allemaal te kunnen doen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:35

Kabayo schreef:
Nee dan had ik ze ook verkocht denk ik. Ik heb er 2. Dat zou dan bijna 1500 per maand kosten. Als je nog wedstrijden wil rijden ben je nog meer kwijt. En nog ontwormen, enten, tandarts, fysio evt. Das toch niet leuk meer? :P Nahja voor mij niet tenminste haha. En ik vind eigenlijk de verzorging leuker dan rijden de laatste jaren. Daarom fok ik er mee, dan ‘hoef’ ik ook niet te rijden.

Wel leuk om te lezen hoe iedereen z’n prioriteiten en eisen heel anders zijn. En wat het per regio doet :j Ben dan stiekem wel nieuwsgierig wat voor baan mensen er naast doen en houden die wel iets over voor eigen leuke dingen? Of is het paard dat ‘leuke ding’ haha.

Ik vind dat eigenlijk ook wel een interessante kwestie. Ik werk gewoon 40 uur als paraveterinair, maar houd zeker geen vetpot over aan het einde van de maand. Nu woon ik wel op mezelf, zonder vriend, dus niemand om kosten mee te delen. Maar ik moet gewoon hard werken voor mijn paard. Dit jaar veel dierenartskosten gehad wat er dan ook echt wel in hakt.

Ik kan best wat leuke dingen doen als dagjes weg of uit eten, maar morgen een vakantie boeken of zomaar een andere grote uitgave zit er niet in nee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 57 min geleden

Hier ook een goede baan gelukkig. Als ik paraveterinair was gebleven had ik nooit een paard en hypotheek kunnen betalen enzo. :+ Ook nog steeds geld voor wekelijks leuke uitjes en nog meer dan genoeg om goed te sparen. Koop wat ik wil zonder ergens over na te hoeven denken.

Maar die spaarrekening was wel een stuk voller geweest zonder paard. := Gelukkig heb ik geen kind(eren). :Y)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 44 min geleden

Solistar schreef:
EngeltjeS schreef:
Ik begrijp de verhogingen wel, maar soms denk ik... mijn loon gaat niet mee omhoog. Ergens is er een grens.

Echt niet? In onze CAO worden constant inflatie correcties doorgevoerd, daar komt elk jaar wel een paar % bij en bij mijn man net zo.

Mijn loon is echt niet gestegen in dit rappe tempo. Op dit moment werk ik bij een stichting die geen CAO maar een eigen loonhuis heeft, maar ook toen ik nog wel een CAO had ging het niet zo snel omhoog als alle prijsstijgingen