Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lokii

Re: Stalgeld 2026, wat mag jij betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 16:58

Ik betaal op mijn huidige stal 260 euro. Ik krijg hiervoor:
- 2x per week stal mesten
- een buitenbak die helaas te mul is
- Binnen buiten zetten 7 dagen in de week
- 2x per dag een halve schep brok (basisbrok)
- 2x voerbeurten hooi per dag

Wat ik zelf moet doen:
- Weiland uitmesten (3x per week)
- Water vullen in het weiland met waterzak (mijne drinkt geen leidingwater met een hoog percentage roest)
- Elke dag hooi in hooinet bijvoeren (anders te weinig voor hem)
- De overige dagen stallen mesten

Daarbij krijgt mijn paard ander brok wat ik zelf moet kopen (Draversbrok Havens), koop ik hooi bij voor het bijvoeren (50 euro p.m.) en koop ik stro (20 euro p.m.) omdat ik door het elke dag mesten te kort kom vaak.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:09

Kabayo schreef:
Nee dan had ik ze ook verkocht denk ik. Ik heb er 2. Dat zou dan bijna 1500 per maand kosten. Als je nog wedstrijden wil rijden ben je nog meer kwijt. En nog ontwormen, enten, tandarts, fysio evt. Das toch niet leuk meer? :P Nahja voor mij niet tenminste haha. En ik vind eigenlijk de verzorging leuker dan rijden de laatste jaren. Daarom fok ik er mee, dan ‘hoef’ ik ook niet te rijden.

Wel leuk om te lezen hoe iedereen z’n prioriteiten en eisen heel anders zijn. En wat het per regio doet :j Ben dan stiekem wel nieuwsgierig wat voor baan mensen er naast doen en houden die wel iets over voor eigen leuke dingen? Of is het paard dat ‘leuke ding’ haha.

Ik denk dat ik gemiddeld aan kosten zeker wel aan de 800 euro per maand zit, zonder dierenarts kosten. En dan heb ik het niet over m’n brandstof per keer 110 km per keer dat ik ga.

Ik wil graag, omdat ik wat verder weg woon dat het geregeld is als ik een keer niet kan. Mijn paard is eigenlijk met pensioen, maar ik vind het vertrouwen in een stal heel erg belangrijk. Ik heb nu 2 keer meegemaakt dat een stal niet goed heeft gezorgd voor mijn paard, maar wel die diensten aanbied. Daarom betaal ik denk ik ook wat meer. Ik wil genoeg hooi, schoon en droog bedje en dat hij buiten komt. Ik vind de verzorging ook leuker dan het rijden, alleen heb soms ook een dag dat ik een lange werkdag heb en het niet red. Dan wil ik verzekerd zijn dat het geregeld is.

En ja ik kan er nog dingen naast doen. Ik ga regelmatig een weekje op vakantie. Ik vind sporten ook erg leuk. Ga graag uit eten of naar een festival. Ik denk dat ik gewoon heel veel geluk heb. Maar ik werk er ook hard voor om dit allemaal te kunnen doen.

Cruise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:35

Kabayo schreef:
Nee dan had ik ze ook verkocht denk ik. Ik heb er 2. Dat zou dan bijna 1500 per maand kosten. Als je nog wedstrijden wil rijden ben je nog meer kwijt. En nog ontwormen, enten, tandarts, fysio evt. Das toch niet leuk meer? :P Nahja voor mij niet tenminste haha. En ik vind eigenlijk de verzorging leuker dan rijden de laatste jaren. Daarom fok ik er mee, dan ‘hoef’ ik ook niet te rijden.

Wel leuk om te lezen hoe iedereen z’n prioriteiten en eisen heel anders zijn. En wat het per regio doet :j Ben dan stiekem wel nieuwsgierig wat voor baan mensen er naast doen en houden die wel iets over voor eigen leuke dingen? Of is het paard dat ‘leuke ding’ haha.

Ik vind dat eigenlijk ook wel een interessante kwestie. Ik werk gewoon 40 uur als paraveterinair, maar houd zeker geen vetpot over aan het einde van de maand. Nu woon ik wel op mezelf, zonder vriend, dus niemand om kosten mee te delen. Maar ik moet gewoon hard werken voor mijn paard. Dit jaar veel dierenartskosten gehad wat er dan ook echt wel in hakt.

Ik kan best wat leuke dingen doen als dagjes weg of uit eten, maar morgen een vakantie boeken of zomaar een andere grote uitgave zit er niet in nee.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 18:52

Hier ook een goede baan gelukkig. Als ik paraveterinair was gebleven had ik nooit een paard en hypotheek kunnen betalen enzo. :+ Ook nog steeds geld voor wekelijks leuke uitjes en nog meer dan genoeg om goed te sparen. Koop wat ik wil zonder ergens over na te hoeven denken.

Maar die spaarrekening was wel een stuk voller geweest zonder paard. := Gelukkig heb ik geen kind(eren). :Y)

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 19:06

Solistar schreef:
EngeltjeS schreef:
Ik begrijp de verhogingen wel, maar soms denk ik... mijn loon gaat niet mee omhoog. Ergens is er een grens.

Echt niet? In onze CAO worden constant inflatie correcties doorgevoerd, daar komt elk jaar wel een paar % bij en bij mijn man net zo.

Mijn loon is echt niet gestegen in dit rappe tempo. Op dit moment werk ik bij een stichting die geen CAO maar een eigen loonhuis heeft, maar ook toen ik nog wel een CAO had ging het niet zo snel omhoog als alle prijsstijgingen

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-25 23:24

Vandaag bericht gehad: verhoging van € 485 naar € 510.
Veel voorzieningen: 3 binnenbakken, 4 buitenbanen, waarvan 3 met agterbergbodem, overdekte stapmolen en overdekte longeercirkel. 'S zomers weidegang, in de winter paddock. Kantine.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 02:08

Ik ga 350 euro betalen vanaf januari.
Faciliteiten; 2 buitenbanen, longeercirkel, grondwerk paddock, parkje met ruiterpad naast de stal
's zomers in de groep met inloopstal en weidegang, 's winters in de groep met inloopstal
Mesten wordt gedaan enkel zelf bijvoeren, contractueel is het verplicht om minimaal 1x in de week zorg te dragen. Stal regelt entingen en wormenonderzoek

Ik heb zeker geen vetpot aan salaris en woon ook op mezelf, maar hopelijk krijg ik met mijn jaargesprek weer een loonsverhoging. Ik zou een hoop geld kunnen sparen als ik geen paard had en dat voelt soms vervelend, maar uiteindelijk is mijn paard wel onwijs belangrijk voor mij.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 20:45

Kabayo schreef:

Ik heb een 38 uurs baan in productie werk, dagdienst dus geen toeslagen.
Normaal salaris, ik werk op zaterdag nog weleens een ochtend elders voor wat extra's.
Ga regelmatig naar een festival, uit eten of wat dan ook maar ik moet wel heel erg op mijn tellen passen en ga ook niet echt op vakantie of dure kleding.
Mijn 2 eerste shetten heb ik de merrie 12,5 jaar al en de zoon 8,5 jaar. Die wil ik voor geen goud kwijt en mogen hun tijd uitdienen. Maar ze zijn pas 13,5 en dus 8,5 :')
Mijn 3,5 jarige shet mag blijven zolang het kan en de Dpony word wel verkocht als de verzorgster ooit stopt. Die heeft voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde maar voorlopig laat ik haar gewoon lopen en ze krijgt gewoon alles wat nodig is :+ zou ook niet weten waar ik er mee naartoe moet :')
De hobby is gewoon erg duur en word alleen maar meer. Dus om het hobby te houden...

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 21:10

Mijn paard is pas 2,5 ik ga van 400 naar 450 euro per maand.
+verzekering +brok +smid en ontwormingen en vaccinaties….

Tatyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-25 22:00

Vroeger wilde ik graag in de paarden gaan werken en toen heeft mijn toenmalige wijze manegehouder gezegd, ja kan beter een goede baan zoeken en de paarden als hobby houden... Dat heb ik gedaan, dus nu een goed betaalde baan op HR binnen een grote internationale organisatie met bijbehorende werkuren en verantwoordelijkheden, maar ook bijpassend loon. Daarmee kan alles prima betaald worden, incl skivakantie en kind .
Maar naast geld kost een paard gewoon veel tijd en dat vind ik naast een veeleisende baan soms lastiger. Het is gelukkig ook mijn ontspanning en rustpunt en iets wat ik samen met mijn dochter kan doen...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 00:49

Ik heb ingeleverd op mensenluxe en vooruit op paardenluxe.
Zo staat hij als het weer ok is hele dag lekker met een kleine kudde op een grote paddock met meerdere voerplekken.
Uitstekend ruwvoer, dik in het stro, en vooral álles valt haar op!
Ik heb nog nooit zo gerust gestaan.
Ik kan omlaag in prijs maar dat gaat fysiek niet.

Bij de prijs in gratis koffie en thee, magnetron, koelkast, verwarmde kantine.
Schone wc, overdekte bak met 2 kanten windgaas, súper weides voor hem.
Service op maat kan je fysiek iets niet wat wel hoort dan vervalt dat bij mij dus.
In mijn geval de wei mesten en paddock.

Hij is áltijd blij, er wordt vollop opgeknapt nog dus gespaard voor verbeteringen.
Maar het ruwvoer is duur hier inkoop, dat is echt zeer zeer goede kwaliteit.
En dit gaat in slowfeeders als service kosteloos bij zo’n vierkant net.
Bij hooizakken moet je zelf vullen wat ze klaarleggen en dat is echt voldoende.
Buiten hebben ze onbeperkt te vreten uit een slowfeeder dus zo slecht is het leven niet.
Maar paddocks aanleggen is hier duur.
En er zijn dingen zoals hooi, stro, vrije beweging waar absoluut niet op beknibbelt wordt.
Je betaald hetgeen wat je mist aan luxe daar aan hooi, stro, en vrije beweging en aanleg ervan, recent nieuw aangelegd de megapaddock.
Ik sta dus alsnog goedkoop voor de omgeving.
Maar mijn pony heeft de hemel op aarde daar gevonden.

Ik mis de luxe ook niet bij het zien van hoe waanzinnig goed hij eruit ziet.
En ik bemoei me niet met hoeveel hooi hij krijgt.
Dat reguleren ze fantastisch, beetje vetmesten voor de kou maat niet té zodat hij iets buffer heeft ivm leeftijd.
En een deken krijgt hij op zonodig, maar hij leeft lekker als schaapje tot zijn vacht in de weg zit.

Eigenlijk aardig naar natural horsemanship toe.
Geen ijzers en superhoeven, veel buiten tenzij het hondenweer is, hooi in de paddocks.
Op stal s’nachts ivm veiligheid en ook slaap in zijn geval, maar dat vind hij heerlijk.
Lekker in een dik pak stro slapen doet hem goed merk ik ipv 24/7 vrije uitloop en nergens een grote ruimte met stro.
Hij is 25, deed het vrije uitloop goed maar nu nog veel beter.
Deken is puur ter bescherming bij guur weer zodat hij niet onnodig invalt hij is enorm kieskeurig dus lastig vetmesten.
Dat rusten op stal doet hem goed, maar dat overdag met vrienden hele dag buiten: ik wil nooit meer anders.

Ik zocht dat wel maar dat is lastig vindbaar.
Ik betaal ook ongeveer hetzelfde als toen hij nog op een stal met stapmolen en luxe stond.
Maar dat zie ik terug in stro, hooi, uren buiten en ook echt kunnen bewegen.
Geen grote stal grof gezegd.
En hij is zo gelukkig.
Kleinschalig, wat fijn is maar tegelijk komt er minder geld binnen voor luxe en verbeteringen.
Maar ik ben zeer tevreden zo en mis de luxe niet I love this lifestyle met de paarden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 06:17

Dat vind ik nog behoorlijk veel luxe voor de mens moonfish. Hier geen kantine, wc of overdekte bak. De grootste luxe is warm water op de poetsplaats :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 07:36

Narcissa schreef:
Dat vind ik nog behoorlijk veel luxe voor de mens moonfish. Hier geen kantine, wc of overdekte bak. De grootste luxe is warm water op de poetsplaats :')

:j

Ik keek ook al bedoelde ze nu dat dit er was op de vorige plek?

Maar klinkt als een super plekje.
En gelukkig geen beknibbelen op hooi.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-25 07:40

moonfish13 schreef:
Ik heb ingeleverd op mensenluxe en vooruit op paardenluxe.
Zo staat hij als het weer ok is hele dag lekker met een kleine kudde op een grote paddock met meerdere voerplekken.
Uitstekend ruwvoer, dik in het stro, en vooral álles valt haar op!
Ik heb nog nooit zo gerust gestaan.
Ik kan omlaag in prijs maar dat gaat fysiek niet.

Bij de prijs in gratis koffie en thee, magnetron, koelkast, verwarmde kantine.
Schone wc, overdekte bak met 2 kanten windgaas, súper weides voor hem.
Service op maat kan je fysiek iets niet wat wel hoort dan vervalt dat bij mij dus.
In mijn geval de wei mesten en paddock.

Hij is áltijd blij, er wordt vollop opgeknapt nog dus gespaard voor verbeteringen.
Maar het ruwvoer is duur hier inkoop, dat is echt zeer zeer goede kwaliteit.
En dit gaat in slowfeeders als service kosteloos bij zo’n vierkant net.
Bij hooizakken moet je zelf vullen wat ze klaarleggen en dat is echt voldoende.
Buiten hebben ze onbeperkt te vreten uit een slowfeeder dus zo slecht is het leven niet.
Maar paddocks aanleggen is hier duur.
En er zijn dingen zoals hooi, stro, vrije beweging waar absoluut niet op beknibbelt wordt.
Je betaald hetgeen wat je mist aan luxe daar aan hooi, stro, en vrije beweging en aanleg ervan, recent nieuw aangelegd de megapaddock.
Ik sta dus alsnog goedkoop voor de omgeving.
Maar mijn pony heeft de hemel op aarde daar gevonden.

Ik mis de luxe ook niet bij het zien van hoe waanzinnig goed hij eruit ziet.
En ik bemoei me niet met hoeveel hooi hij krijgt.
Dat reguleren ze fantastisch, beetje vetmesten voor de kou maat niet té zodat hij iets buffer heeft ivm leeftijd.
En een deken krijgt hij op zonodig, maar hij leeft lekker als schaapje tot zijn vacht in de weg zit.

Eigenlijk aardig naar natural horsemanship toe.
Geen ijzers en superhoeven, veel buiten tenzij het hondenweer is, hooi in de paddocks.
Op stal s’nachts ivm veiligheid en ook slaap in zijn geval, maar dat vind hij heerlijk.
Lekker in een dik pak stro slapen doet hem goed merk ik ipv 24/7 vrije uitloop en nergens een grote ruimte met stro.
Hij is 25, deed het vrije uitloop goed maar nu nog veel beter.
Deken is puur ter bescherming bij guur weer zodat hij niet onnodig invalt hij is enorm kieskeurig dus lastig vetmesten.
Dat rusten op stal doet hem goed, maar dat overdag met vrienden hele dag buiten: ik wil nooit meer anders.

Ik zocht dat wel maar dat is lastig vindbaar.
Ik betaal ook ongeveer hetzelfde als toen hij nog op een stal met stapmolen en luxe stond.
Maar dat zie ik terug in stro, hooi, uren buiten en ook echt kunnen bewegen.
Geen grote stal grof gezegd.
En hij is zo gelukkig.
Kleinschalig, wat fijn is maar tegelijk komt er minder geld binnen voor luxe en verbeteringen.
Maar ik ben zeer tevreden zo en mis de luxe niet I love this lifestyle met de paarden.

Wat heb je moeten inleveren voor jezelf dan? En ik ben nieuwsgierig, in welke omgeving sta je en wat betaal je hier voor?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 19:22

Randstad met zicht op de amsterdam arena zowat.
Wij hebben geen poetsplaatsen met water binnen al helemaal niet warm.

Ik kom af van het typische overal netjes bestraat type stalling, stapmolen, solarium, binnenbak, longeerbak, buitenbak, verwarmde zadelkamer.

Nu heb ik een klein erfje wat echt overal gebarsten beton heeft, en nog achterstallig werk heeft op meerdere plaatsen.
Maar een longeerbak is er niet, buiten afspuiten met koud water, grootste luxe is de overdekte bak en kantine.
Maar dat is een deel van een oude hooizolder geweest denk ik.
Prima maar denk niet aan luxe meubels etc.
Gewoon de tafel bij je opa en oma en stoelen.
Geen automaten gewoon een waterkoker en je kopje afwassen.

Er is nog een paddock maar dat zou ooit longeerbak moeten worden meen ik.
Maar daar betaal ik 425 voor, de boxpanelen zijn van die lage met oploop schuin dus dat is fijn open, 3x3 met een balk voor de mooi wat laag voor een groot paard bij mij.
Dus ponystal hierom.

Maar verder is het voerzakken mee naar huis, bak goed achter laten dus niet longeren op een plaats en na afloop even gladharken waar nodig.
En daar kijken ze streng op toe.
De trekker heeft het begeven en iemand met een trekpaard is nu zo lief om te slepen met haar paard nu.

De paddock is net nieuw de grote, en verder is het erf echt toe aan nieuw beton.
Maar verder ben ik ZO blij, en warm water etc mis ik niet.

Ik heb ook kort bij Wennekers gestaan met 400 paarden en tig bakken en meerdere stapmolens.
Aan het bos, maar wat een hítte al dat beton.
Achteraf kon ik ook niet tegen schiphol zo dichtbij met mijn longen.

Maar mijn andere stal had een balzaal van een kantine, kon je een restaurant beginnen.
Heb ik jaren tevreden gestaan tot een blessure en daarna ivm meer vrije beweging naar vrije uitloop in kudde.
En nu dit.

Als je aan huis vergelijkt met weide is het luxe.
Maar we hebben hier in vergelijking de basis die fijn is: een toilet, kantine, lekker dik pak stro in zijn stal en slowfeeders.
En dus in een kudde buiten met hooi en water ook in de winter.

Ik heb de luxe van een stapmolen of solarium en warm water ofzo nog geen moment gemist.
Maar elders kan je echt wel voor hetzelfde staan, maar staat je paard echt zo niet qua dierenwelzijn.
Dit is echt een zeldzaam plekje met zeer goed oog voor de paarden.
En zijn stalgebouw is niet hagelnieuw nee.
Ik heb een afstapje door het beton wat eigenlijk vervangen moet maar waar laat je effe de paarden.
Het klinkt superdeluxe en ik ervaar het ook zo door het kleinschaligere.
En het dierenwelzijn, maar een longeerbak zou zeker heel fijn zijn op termijn.
En een nieuwe sleep, nu is het heel even zorgen dat je het netjes achterlaat.

En opletten dat je geen voer morst en geeft buiten stal wegens natuurgebied, dat trekt ongedierte aan.
Dus voeren van slobber en brok enkel in stal.
En geen wortels af laten happen daar komen dieren op af, maar dan sta je wel op een hele fijne stal.
Wij wonen in het gebied van de dieren met de paarden dus ik vind dat ook prima dat we geen eetbare dingen in open bakken bewaren etc.

Maar het is echt een stal die recreanten trekt.
We grenzen wel aan 30 km ruiterpad, direct vanaf stal, dat is wel uniek helaas mag mennen er niet.

En mijn stalkast, ik heb alles in bakken.
Snoepjes in vacuum bakken, borstels.
Losse dingen in afgesloten kisten want een muisje past overal tussendoor.
Maar ik ben wel heel schoon daarin, ik wil geen muizen of ratten in mijn kast en vind zélden een poepje, niet vaker meer als mijn vorige stal.
Maar ik laat geen nestmateriaal zo liggen zoals mijn mesh beschermers en dekjes/dekens.
Dekenrekken hebben we sinds kort dat is erg fijn qua ruimte.

Maar work in progress nog, maar het is geen superstrak erf en uitstappen op het erf zelf is het te klein voor bijvoorbeeld.
Maar ik en mijn pony zijn er superhappy.

10 jaar terug betaalde ik voor 2 bij 3 ofzo €230 per maand met binnenbak en hooi.
Bij vertrek 375 zoiets nu kan ik het niet meer opbrengen daar te staan.

Maar ik moet wel zeggen er komt geen volgende pony meer.
Als ik vooraf wist dat de prijzen zo omhoog gingen en zoveel kleine stallen zouden stoppen.
Zoals boeren met paarden erbij, was ik er niet aan begonnen.
€500 was destijds belachelijk en deze stalhouder kreeg zijn nieuwe dure boxen niet verhuurd hoor.
Die is gezakt in prijs toen.
Nu zijn er stallen van €725 per paard.

Wennekers schrik je je helemaal rot all in en wat ik echt vreselijk vond: schimmel in het ruwvoer!
Bij een goede baal gaat iedereen als een gek vullen om het op te slaan in hun strobox.
En dat is daar een basis maar allemaal losse delen maken het alsnog duur tenzij je het gezamelijk doet.
Maar wat ik daar betaalde heb ik niet eens willen weten ik kon daar gewoon niet blijven ook financieel.
En dan had ik heel veel last van de vliegtuigen en het lawaai ervan en de grote afstanden lopen daar.
Aan het begin gestald was de mesthoop 200 meter lopen zoiets dus je had er al 800 meter op zitten voor 2 kruiwagens legen.
Verder als je daar geen problemen mee hebt prima maar hooi kon alleen bij huren van een locker erbij 50 euro pm plus het hooi per baal erbij nog dan.
Ja dat was geen doen en met schimmel vaak in het ruwvoer wat je mocht pakken en behoorlijk nat, was het een verademing om zo terecht te komen.
Daar had je echt goede regenkleding nodig hoor anders was je achterin staand al verzopen voor je bij je stal was.
Het is echt de een staat er al eeuwen de ander kan er niet aarden.
Verder wel enorm knap hoe ze het managen.
En de faciliteiten zijn echt mooi.
Maar het ruwvoer vond ik echt een crime, elke dag hopen op goed ruwvoer.
Daar ben ik belandt omdat ik iets moest.
Maar men zei later ook dat is niks voor jou veel te groot.
Ja dat wist ik maar de omstandigheden lagen nou eenmaal zo.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:43

Electra63 schreef:
Veel voorzieningen: 3 binnenbakken, 4 buitenbanen, waarvan 3 met agterbergbodem, overdekte stapmolen en overdekte longeercirkel. 'S zomers weidegang, in de winter paddock. Kantine.

Met hoeveel paarden moet je die delen? :D

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:47

€ 200 per maand.

Voor een plek in een grote kudde met enorm veel ruimte. Hele grote inloopstal waar ze ook kunnen eten, staan nergens in de modder, onbeperkt ruwvoer en water. Buitenbak die goed wordt bijgehouden, heb tot nu toe nog geen plas water er in gezien. Grenzend aan de bossen. Ruimte voor zadelkasten, voer en spullen en om overdekt te staan. Stallen voor noodgevallen.

Zo'n heerlijke plek. Ik vind de prijs zo belachelijk laag dat ik tegen de staleigenaar heb gevraagd of hij niet omhoog moet gaan per 1 januari.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 11:50

Overijssel; ga vanaf januari 350,- betalen voor een paard _+ 10,- voor plek voor mijn trailer)
1 buitenbak, 1 kleine(!) binnenbak, 1 longeercirkel. Zomer 24,7 op de wei in kudde. Winter in de paddock met 1 maatje. Onbeperkt hooi, automatische drinkers in paddock. 2 poetsplekken (met warm water)
Hele fijne sfeer op stal, weinig verloop ook. Ik rijd niet voor niets 40 min heen en 40 terug (auto)
Hoewel de afstand me wel eens opbreekt, vind ik absoluut geen vergelijkbare plek dichterbij mijn woonplaats (Zwolle)

Ik begrijp de prijzen (en stijgingen) helemaal. Het wordt wel steeds lastiger te betalen met alles dat zo duur wordt (alleenstaande moeder met 2 kids en gelukkig een goede baan)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 12:40

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Ongeveer 60 manegepaarden en 50 pensionpaarden.
Het maakt voor ons niet zoveel uit, wij kunnen veel overdag, soms zijn wij de enige. En longeercirkel en paddocks is via een reserveringssysteem.
Overdag tot 16 uur altijd 1 binnenbak vrij voor pensionklanten; 's avonds altijd om 19 uur een binnenbak vrij voor pensionklanten en na 21 uur, dacht ik.

Paarden worden 's morgens in de wei gezet, maar zelf (met andere pensionklanten) uit de wei halen.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 13:09

Babootje schreef:
Electra63 schreef:

Ongeveer 60 manegepaarden en 50 pensionpaarden.
Het maakt voor ons niet zoveel uit, wij kunnen veel overdag, soms zijn wij de enige. En longeercirkel en paddocks is via een reserveringssysteem.
Overdag tot 16 uur altijd 1 binnenbak vrij voor pensionklanten; 's avonds altijd om 19 uur een binnenbak vrij voor pensionklanten en na 21 uur, dacht ik.

Paarden worden 's morgens in de wei gezet, maar zelf (met andere pensionklanten) uit de wei halen.[/quote]

Komt je paard dan niet heel weinig buiten in de winter ? Lijkt mij wel een ding als je paddock moet reserveren met zoveel man ( ze zullen vast geen 30 paddocks hebben ?)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:30

Maar als je je paard iedere dag zelf uit de wei moet halen, of andere noodzakelijke dingen zelf moet doen, dan is dat geen volpension. Daaronder versta ik dat je gerust een tijd niet kunt komen en dat je paard dan toch volledig wordt verzorgd. Die stallen mogen dan wat duurder zijn. Maar in dit topic zie ik best dure stallen die dus in feite halfpension zijn. Dat is geen probleem voor degenen die dat geen probleem vinden, maar wat doe je dan als je ziek bent of op vakantie?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 14:34

Iemand anders regelen of meer betalen zodat het wel volpension wordt.

Maar zelfs met volpension regel ik iemand die mijn paard dagelijks nakijkt en aandacht geeft en eventuele dekens wisselt oid. Dat ga ik niet van de stalhouderij verwachten. Die ziet het wel als paard ineens niet goed is oid, maar echt even nakijken voor periode vanwege vakantie of ziekte nee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:38

Maar ben het wel met Anjali eens.

Hier in de regio is volpension ook echt vol pension.
Maar zie ook steeds vaker hier voorbij komen dat volpension een voor mij half pension is.

Is dat altijd al regio gebonden geweest dat verschil?
Of is het een soort van krimpflatie?

Hier werd bij volpension voor de grap gezegd, het enige wat je nog hoeft te doen is komen rijden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:40

KootMiraDrum schreef:
Gizeppie schreef:
Mijn paard staat niet op voordroog, maar op droog hooi. Daarnaast eet mijn paard gemiddeld 15/20 kg hooi per dag.

Wij mogen tegenwoordig maximaal 8 1/2 kg per etmaal geven...

Randstad tussen Den Haag en Leiden, buitenbak en 3 paddocks.
Paarden staan nog steeds overdag op het land, zal niet lang meer duren, denk ik.

Begin van het jaar betaalden we 300 euro, vanaf 1 juni (start weideseizoen :+ ) ging de prijs omhoog naar 325 euro. 1 januari gaan we weer omhoog, naar 350 euro.
10 jaar geleden betaalde ik 185 euro per paard (had er toen 3 staan).
Betaling is altijd contant, en dat blijft zo.

Edit, de dag nadat ik dit schreef was het afgelopen met het weiland. Prima, was erg nat.
Nu iedere dag in de paddocks, van 10.30/11.00 - 15.00 uur. Ik heb gevraagd waarom dat tijdstip en toen zei degene die nu het paardenspul op zich heeft genomen dat de paarden zich gaan vervelen en anders te lang zonder eten/drinken staan. Voor nu komt het er op neer dat het ochtendhooi nog niet op is als ze naar buiten gaan en dat er dus nog wel wat te snacken is als ze terug op stal worden gezet. Buitenzetten wordt voor ons gedaan. Er is nu een rooster met wie welke dag binnen haalt. Ieder groepje moet zelf hun paddock mestvrij maken. Er zijn 2 paarden die om medische redenen gedurende de buitenuren op het gras staan.
Deze opzet is in de 32 jaar dat ik er sta nooit zo geweest, dus het is voor mij even wennen. De paarden lijken er okee mee te zijn.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:44

anjali schreef:
Maar als je je paard iedere dag zelf uit de wei moet halen, of andere noodzakelijke dingen zelf moet doen, dan is dat geen volpension. Daaronder versta ik dat je gerust een tijd niet kunt komen en dat je paard dan toch volledig wordt verzorgd. Die stallen mogen dan wat duurder zijn. Maar in dit topic zie ik best dure stallen die dus in feite halfpension zijn. Dat is geen probleem voor degenen die dat geen probleem vinden, maar wat doe je dan als je ziek bent of op vakantie?

Klopt hoor, hier in de regio hebben sommige stallen een soort cafetariamodel waarbij je aan moet geven wat je wil dat stal doet. Het komt ook voor dat stallen het inderdaad volpension noemen en dan knabbelen aan wat ze leveren. Bijvoorbeeld door niet buiten te zetten, of de stal te doen op zaterdag en/of zon- en feestdagen. Er zijn nog meer voorbeelden, maar deze zie je wel veel.