Vervelende staleigenaar

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

senna21

Re: Vervelende staleigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:12

Een vervelende situatie voor alle partijen TS.
Ik verwacht niet dat het zomaar goed komt tussen jullie. Je bent boos en gefrustreerd; de staleigenaar ook. Dat maakt goed communiceren nog veel moeilijker. Waar twee kijven....enz.
Ik denk niet dat het verder klagen over waar je het niet mee eens bent, je verder gaat helpen.
Wees de wijste; neem iemand in de arm die je wat onafhankelijker en minder emotioneel erbij betrokken is, voor zaken die je nog wel moet bespreken, en zoek een andere plek. Wellicht is een doe-het-zelf stal een betere plek voor je. Dan kun je meer je eigen gang gaan.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:25

Welkom op Bokt TS.
Zo te lezen is het een aardige puinhoop. Denk dat je beter energie in het zoeken van een andere stal kunt steken.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 00:45

Maar dit topic loopt dus sinds gisteren.. Als het allemaal zo erg en zo vreselijk is, dan heb je vandaag toch al een nieuwe stal geregeld?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 01:54

Misschien niet alles erbij halen wat helemaal niet van toepassing is. Als je wel echt denkt dat ie je merrie zou trappen dan is het je plicht om er gisteren al weg te zijn. Desnoods huur je tijdelijk een wei.
Als het allemaal zo'n haast niet heeft en dan is dit soort dingen roepen (en eerdere) ook bepaald niet netjes naar die man toe. Er spreelt meer waar wij (gelukkig) niks van weten en dit moet echt onderling opgelost worden.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 06:05

Vlinder84 schreef:
Daar ben ik dus ook bang voor. Dat hij haar trapt of iets dergelijks.
En dat dat schadelijk is voor de dracht.

Omdat hij het er eigenlijk ook niet mee eens was dat ik haar liet dekken.

Ik zou dit soort dingen niet online plaatsen.
Dit valt zeker niet onder de wijste zijn in een ruzie. :o
Je hoeft je niet door je emoties te laten leiden om dit soort dingen online te uiten,

Hoe denk je dat andere toekomstige stalbazen tegen je aankijken als ze dit online lezen en je morgen aan de telefoon hebben?

Dahlia85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 06:36

X
Verwijderd omdat ik dit inderdaad niet hoef te plaatsen :)
Laatst bijgewerkt door Dahlia85 op 25-08-25 06:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 06:47

Ts ik zou niet teveel plaatsen inderdaad. Hopelijk vind je snel een plekje. Volgens mij zijn er ook wel Facebook groepen waar je een oproepje kan plaatsen voor stalling. Je staat hier sinds maart, kan je misschien terug naar de vorige stalling?
Laatst bijgewerkt door Coby op 25-08-25 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:35

Dahlia85 schreef:
X
Verwijderd omdat ik dit inderdaad niet hoef te plaatsen :)

Zonder dat een mod de quote van Kabayo aanpast heb je hier heel weinig aan... Dus dan zou ik daar even een TEM op doen.

Er zijn een aantal berichten verwijderd, maar ze schetsen wel een beeld en daardoor is het nog belangrijker te realiseren dat een verhaal twee kanten heeft. De frustraties zijn duidelijk aan twee kanten opgelopen, en ik hoop dat TS zich realiseert dat als de stalhouder besluit haar niet meer te willen hebben ze feitelijk 1 okotber op straat kan staan met daar drachtige merrie...

Eerlijk is eerlijk, ik denk dat er sowieso een goed gesprek moet plaatsvinden tussen TS en stalhouder.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:40

Als je geen onderdak kan vinden voor de shet kan je haar misschien ook maar beter verkopen

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:44

Zijn er niet mensen in die regio die paardentaxi rijden? Die kennen wellicht ook nog wel wat plekjes? Je kan een advertentie zetten onder een andere naam?
Ik zou ook zsm maken dat ik daar weg kwam, ook al ga je naar een 'tijdelijk' plekje, in ieder geval met een betrouwbare stalhouder lijkt mij...

Als de emoties van twee kanten hoog zitten, zou ik gewoon maken dat ik weg kwam. Zet een advertentie op marktplaats onder een andere naam, kijk in de facebook groepen in de omgeving stalling en weidegang of daar wat voorbij komt / zet daar desnoods anoniem een advertentie.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 08:47

Ik vrees alleen dat het conflict zodanig geëscaleerd is dat een goed gesprek nog moeilijk is. Het kan geprobeerd worden met een mediator erbij (en niet via de app!), maar ik denk dat bij het minste dat een van de partijen daarna “fout” doet, het conflict weer oplaait. Oftewel: ze zullen beiden wellicht water bij de wijn moeten doen en zich blijvend moeten inspannen om op een andere manier met elkaar om te gaan en te communiceren.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:03

pateeke schreef:
mmaar ik denk dat bij het minste dat een van de partijen daarna “fout” doet, het conflict weer oplaait. Oftewel: ze zullen beiden wellicht water bij de wijn moeten doen en zich blijvend moeten inspannen om op een andere manier met elkaar om te gaan en te communiceren.

Pak even dit stukje eruit. Het is toch van den zotte dat jij als eigenaar op je tenen moet gaan lopen om iemand rustig te houden?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:04

Als de verhoudingen zo verstoort zijn van beide kanten is vertrekken inderdaad de beste optie.
Maak uit je schrijven op dat jullie beide niet echt netjes zijn gebleven. Excuses daarvoor aanbieden zou dan een optie zijn. Zolang je op een pensionstal staat zal je je als gast moeten blijven gedragen, netjes de stalhuur en eventueel andere bijkomende kosten moeten betalen. Aan de gemaakte afspraken houden wat voor beide partijen geldt. Bedenk wel dat het overal wat is. Hou de eer aan jezelf, sluit netjes af, ruim alles op, zorg dat alles betaald is. Dan kan de ander je niets verwijten.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:22

pateeke schreef:
Ik vrees alleen dat het conflict zodanig geëscaleerd is dat een goed gesprek nog moeilijk is. Het kan geprobeerd worden met een mediator erbij (en niet via de app!), maar ik denk dat bij het minste dat een van de partijen daarna “fout” doet, het conflict weer oplaait. Oftewel: ze zullen beiden wellicht water bij de wijn moeten doen en zich blijvend moeten inspannen om op een andere manier met elkaar om te gaan en te communiceren.

Ik bedoel ook niet zozeer om het op te lossen en verder te gaan zoals ze nu doen maar meer om nog enigszins netjes uit elkaar te gaan en netjes het erf te kunnen verlaten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:30

Ik vind dat een ruzie nooit ten koste van het welzijn van een paard mag gaan. Er bestaan echt wel nare stalhouders , of personen met wie het absoluut niet klikt. Het beste is om zo snel mogelijk een andere plek voor de pony te zoeken. Dat kan voor een Shetje toch niet zo heel moeilijk zijn.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:35

De stal eigenaar wilde al niet dat je de merrie liet dekken. Blijkbaar wil hij geen drachtige merrie op stal, dat komt vaker voor. Maar toch laat jij de shet dekken? Dan ben je vanaf dat moment toch ook al bezig met het regelen van andere stalling waar drachtige merries wel welkom zijn?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:44

Lithya schreef:
pateeke schreef:
mmaar ik denk dat bij het minste dat een van de partijen daarna “fout” doet, het conflict weer oplaait. Oftewel: ze zullen beiden wellicht water bij de wijn moeten doen en zich blijvend moeten inspannen om op een andere manier met elkaar om te gaan en te communiceren.

Pak even dit stukje eruit. Het is toch van den zotte dat jij als eigenaar op je tenen moet gaan lopen om iemand rustig te houden?

De pensionhouder kan wel rekening houden met bv de wens van TS om pony niet los op het erf te laten lopen. Dat heeft dan weinig te maken met op je tenen moeten lopen als stalhouder, maar ja, het is wel 'water bij de wijn doen'. Bovendien, of je nu baas bent op het erf of niet, iemand met de dood bedreigen is ook niet bepaald netjes. Ook van een pensionhouder mag verwacht worden dat deze geen (doods)bedreigingen uit.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:48

littleroosie schreef:
De stal eigenaar wilde al niet dat je de merrie liet dekken. Blijkbaar wil hij geen drachtige merrie op stal, dat komt vaker voor. Maar toch laat jij de shet dekken? Dan ben je vanaf dat moment toch ook al bezig met het regelen van andere stalling waar drachtige merries wel welkom zijn?

Of heeft geen moeite met drachtige merries maar wil niet nog meer dieren op zijn erf. (Dus ook geen veulen)

Of wil niet nog meer dieren van specifiek deze persoon op zijn erf.

Het feit dat een stalhouder aangeeft geen drachtige merries/merries met veulen te willen en het gebeurt toch is wat mij betreft al reden genoeg om te verzoeken te vertrekken.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 09:53

littleroosie schreef:

Hoeft niet perse. Er bestaan ook kraamstallen waar je merrie tijdelijk kan staan voor de bevalling en evt erna

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:02

Kabayo schreef:
littleroosie schreef:

Hoeft niet perse. Er bestaan ook kraamstallen waar je merrie tijdelijk kan staan voor de bevalling en evt erna

Dat kan helpen als je een plekje zoekt waar je merrie kan bevallen, maar als de pensionhouder ook geen drachtige merrie op zijn erf wil hebben, lijkt zo'n kraamstal mij ook niet direct een optie, of wel?
Een drachtige merrie vraagt wat extra aandacht en zorg die pensionhouder mogelijk niet kan/wil bieden. Dus het zou mij ook niet zo vreemd lijken als hij geen drachtige merrie op zijn erf wil hebben, nog los van de bevalling.

TS, hoe lang is de merrie al drachtig? Ik las dat jouw pony sinds maart op deze stal staat. Heb je haar dan snel na je aankomst daar laten dekken?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:03

Een vervelende en zorgelijke situatie zo te lezen.

Ik denk dat het kwaad al geschiet is en er geen passende oplossing op deze stal gaat komen. Ik zou als ik jou was als de wiedeweer zo gauw mogelijk een ander plekje gaan zoeken voor je paard. Bel bij mensen aan, doe briefjes in de deur, vraag paarden kennissen of ga op stallen langs, bel hen op. Voordat je een keus maakt zou ik zoveel mogelijk vragen op een rijtje zetten wat je eisen zijn. Ik zou nooit melden dat je ergens tijdelijk komt staan. Zoveel mogelijk zwart op wit werkt het prettigste.

Als de stal houder jouw geblokkeerd heeft zou ik mij zorgen maken om de veiligheid van de pony. Als er iets is, word jij niet gebeld. Daar zou mijn grootste zorg liggen.

Een verhaal heeft altijd twee kanten. Er zitten bijzondere pensionhouders tussen, maar sommige pension klanten zou ik ook echt niet op stal willen hebben. De sleutel zit hem in op een fijne manier met elkaar communiceren en vooraf afspraken maken.

Een paspoort mag een pensionhouder in bezit hebben. Dit is zelfs verplicht en geen eigendomsbewijs van het paard. Als hij deze niet heeft kan hij een boete krijgen ter controle.

Ik zou dit hoofdstuk afsluiten en een nieuwe start maken ergens anders.
Laatst bijgewerkt door Gizeppie op 25-08-25 10:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:05

Pateeke extra zorg en aandacht? Wanneer? De eerste 8 maanden echt niet hoor. Heb er nu 2 drachtig en er veranderd helemaal niks aan hun managment. Misschien dat ze na 8 maand merriebrok krijgen maar een Shet heeft dat wellicht niet eens nodig…

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:09

Maar jullie oordelen wel over de stalhouder maar het verhaal van TS is eenzijdig en zit vol met gaten. Het lijkt mij niet mogelijk een oordeel over situatie te krijgen.
TS moet gewoon op zoek naar een onafhankelijk persoon die als mediator kan fungeren in dat zadel verhaal en verder lekker op zoek gaan naar een nieuwe plek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:10

Tot aan de bevalling is er geen extra zorg nodig. En daarna valt het ook allemaal wel mee hoor als het een normale bevalling was. Maar tot aan de bevalling is een drachtige merrie gewoon een merrie en is er niets extra's nodig. Hooguit misschien wat extra brok, maar dat kan de ts kopen.

Ik sta op een stal waar ik mijn merrie wel mag laten dekken en het veulen geboren mag laten worden, maar het veulen moet na een paar maanden dan weg. Dus tja, dan heeft dekken ook niet veel zin. Dat kan gewoon, waar ik sta willen ze niet meer paarden hebben. 3 vinden ze genoeg.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 10:13

Ik heb nooit een merrie gehad, laat staan een drachtige merrie, maar ik kan mij wel voorstellen dat je ze toch een beetje extra in de gaten houdt als ze drachtig zijn aangezien ze ook een miskraam oid kunnen krijgen.
Ik ken ook een plek waar er totaal geen rekening gehouden was met het feit dat pony drachtig was. Hierdoor had beestje te weinig eten gekregen (onder andere), met als gevolg dat het veulen heel verzwakt was en het uiteindelijk ook niet overleefd heeft.