Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-25 23:32

Beemsterkaas schreef:
Kabayo schreef:
Zou gerust 2 kilo merrie brok voeren en zolang het goed ruwvoer is (waar ik enorm aan twijfel) moet dat genoeg zijn. De rest kan je wel weg laten
Buiten de vraag om hoe mager dit dier echt is, zoals ik het lees is het paard niet mager. Maar mist het spier. Dan heb je genoeg aan die kilo's brok.

Dat zeg je dus net letterlijk.

Ja? Ik zeg niet, je kan morgen per direct 2 kilo in je paard gooien.
Ik ging er een beetje van uit dat het logisch was, excuus.
Maar vind de toon in dit topic een beetje vervelend en drammend worden.

Ts , veel succes! Hopelijk is ie wormvrij en met voldoende voer en goed ruwvoer zal die straks in combinatie met training vast mooi aankomen in de spieren :j

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 01:08

Gini schreef:
Er is geen reden om zo op elkaar te vliegen. Iedereen geeft oprecht een eigen advies en dan is het aan TS om een plan van aanpak te bedenken. Een foto van het paard gaat daar niet echt iets aan toevoegen. TS vindt haar paard op dit moment ietwat schraal en wilt er een klein beetje reserve aan. Dat het niet om een gratenpak gaat, is vanaf de eerste post al duidelijk.

Een foto is net super belangrijk als het om voer- en wormbeleid gaat.

Je kan voeradvies altijd wel baseren op een bepaald gemiddelde dat bij een bepaald paard hoort, maar voeren doe je nog altijd met je ogen (en in twijfelgevallen gestaafd met een bloedonderzoek).

Natuurlijk mag iedereen een goed bedoeld advies geven zoals Kibayo deed, maar dat wil niet zeggen dat het niet weerlegd mag worden. Stel je voor dat TS hier naar zou luisteren en 2 kg merriebrok gaat bijvoeren, aan een quarter die uitsluitend arm hooi en wat ruwvoervervangers gewend is. Ja, ik raad dat af.

Dit zijn mijn bevindingen:

Het is een misvatting dat brok enkel vet en suiker bevat.
Een kwaliteitsvolle basisbrok is gebalanceerd samengesteld wat zowel vitamines, mineralen als koolhydraten, eiwitten, vetten,... betreft. Bovendien vind je in veel basisbrokken ook luzerne terug. Maar dan in de juiste hoeveelheid en niet als enige voedingsbron.

Een basisbrok is er om te kunnen voeren zonder je paard te overdoseren. Niet overdoseren is héél belangrijk.

Het hele 'teveel suiker/zetmeel'-verhaal? Daar valt zeker wat over te zeggen, maar paarden die baat hebben bij brok zijn naar mijn ervaring ook paarden die geen probleem hebben met een iets hoger zetmeel en suikergehalte. Brok is géén McDonald's, dit is de grootste misvatting die bokt is binnengeslopen afgelopen decennium.
McDonald's maakt ziek, onttrekt je van voedingsstoffen. Dit is het laatste wat brok doet.

Het klopt wel dat voor veel pony's en sobere paardenrassen, zelfs een basisbrok te rijk is.
Gelukkig zijn er genoeg (suikerarme) alternatieven op de markt om dieren met neiging tot overgewicht nog van voldoende vitamines en mineralen te kunnen voorzien zonder ze te overbelasten.

Als je paard méér nodig heeft dan de basis (lacterende merrie, paard zwaar in training, oud paard met tekorten, veulen, paard met ernstig ondergewicht...) kan je altijd op zoek naar een meer geschikt en aangepast krachtvoer, het type voer dat je niet standaard aan ieder paard geeft.

Hoe een paard in de spieren zit is deels genetisch bepaald. Quarters zijn van nature spierbundels, echter is het niet aan de mens om die spiermassa 'tevoorschijn te toveren' met voer of training. Een gezonde quarter heeft dit gewoon als jong dier al, los van de hoeveelheid en type voer.

Een ongezonde quarter met ondergewicht zal als vanzelfsprekend spierverlies hebben, omdat in geval van ondergewicht er ook verlies is van spiermassa - omdat voedingsstoffen worden onttrokken. Dat is logisch. Dat wil niet zeggen dat quarters extreme hoeveelheden eiwitten nodig hebben om ze op hun normale spierniveau te houden.

Wie een quarter heeft die zwaar in de sport loopt en de normale, natuurlijke spiermassa wil / moet vergroten 'moet' aanvullen met eiwitten (en magnesium wat spierbelasting betreft), aangezien dat de bouwstenen zijn van spieren.
Maar een grasmaaier-quarter heeft van nature óók een mooie bespiering, althans zo hoort het te zijn.

Ik heb totaal geen ervaring met paarden en voerbeleid in Amerika. Maar ook ik lees op fora dat quarters op alfalfa (luzerne) worden gehouden. Willen ze de natuurlijke spiermassa nóg meer vergroten? Als bodybuilders?
Hebben ze daar geen krachtvoer zoals hier? Geen idee. Daar doe ik geen uitspraken over, en vergelijk ik ook niet mee want we zijn in NL en niet in de US.

En op basis van quarters hier in Nederland, zie ik dat ze van nature netjes in de spieren zitten - zelfs zonder training. Maar wel met het juiste voer en vooral ook wormbeleid. Een paard met een ernstige worminfectie verliest ook spier.

En op basis van het aantal paarden dat wij in het verleden op stal hebben gekregen die van onbeperkt hooi + luzerne als enige bijvoer kwamen, paarden die vervolgens opknappen met een 'normaal' voerbeleid, concludeer ik dat dat nieuwe, populaire voerbeleid niet voor iedereen een succesverhaal is.
Voor velen duidelijk wel, maar niet voor iedereen. En dat onderscheid is heel belangrijk.

Wat ruwvoer betreft: je kan er vanuit gaan dat in een PP met onbeperkt hooi en paarden die niet goed op gewicht zijn, de waardes van dat hooi niet bijzonder hoog zullen liggen. Op een goede ruwvoeranalyse staat wanneer en in welke situaties een aanvulling nodig is wat eiwitten, suiker en energiewaarde betreft. Die aanvulling kan je prima halen uit krachtvoer.

Het jammere van een pensionstal is dat je weinig tot geen inspraak hebt in ruwvoerkeuze, dus het is normaal dat mensen zelf op zoek gaan naar aanvulling.

Er moet imo wel over gewaakt worden dat die zelf-bedachte-aanvulling wel binnen gezonde mate blijft. Het zelf aanmodderen, mbv. de vele voedingscoaches die als paddenstoelen uit de grond schieten en met vanalles en nog wat aan komen zetten...: mensen zijn vrij te doen wat ze willen, maar ik hoop dat mensen onthouden dat het spijsverteringstelsel en gestel van paarden nog steeds érg sober in mekaar zit en ze helemaal niet gemaakt zijn voor een luxueus dieet vol bijzondere aanvullingen.

Less is more.
En vandaar mijn voorkeur om altijd eenvoudig te starten en van daaruit te vertrekken, liever dan meteen vol gas te geven.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 01:10

Pavo 18+ een optie? Dat zet meestal goed aan.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 04:39

Beemsterkaas zoals je in al mijn reacties kan lezen zeg ik steeds weer dat ik denk dat ruwvoer het grootste probleem is. Dan kan je wel van alles er in stoppen... Maar fijn, dat wordt niet gelezen. Pas als er een radicaal advies wordt gegeven wordt er over gevallen. En ik heb ook nog gezegd dat ik geen ervaring heb met quarters en heb mijzelf gecorrigeerd. Ik opperde merriebrok omdat jij zei dat ze moest stoppen met luzerne en TS aangaf dat ze dat voerde wegens extra eiwit. Dus ik dacht gewoon even hardop mee en vroeg of merriebrok dan geen beter idee was, dan kan je al 1 ding weg laten. En daarnaast is dit een topic van oktober. En TS ziet geen verschil. Dat is niet "ineens" vol gas geven als je het nu wat opschroeft. Ze had in 3 maand tijd wel verschil mogen zien
En nogmaals. Niemand heeft een foto gezien. Volgens mij alleen jij.

Als hij eenmaal op gewicht is kan je hem prima onderhouden met dat halfje.

"Voer minimaal 1,25 kg ruwvoer per 100 kg lichaamsgewicht plus 0,3 tot 0,5 kg Subli Basisbrok per 100 kg lichaamsgewicht. De hoeveelheid is mede afhankelijk van de kwaliteit van het ruwvoer."
Nou is wiskunde m'n slechste vak, maar als je een paard van 500 kilo hebt zit je toch al snel op 1,5 kilo per dag?
Dit staat bij het voeradvies van basisbrok
https://www.paardenvoer.nl/voermeesters ... 4EEALw_wcB
Hier staat zelfs 1.5 tot 2.5 kilo per dag

Ik denk dat hij niks zal aankomen van een halfje basisbrok, maar wie ben ik ;)

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:37

Kabayo, het was niet mijn bedoeling het als een persoonlijke aanval over te laten komen. De smiley met hamer bij 2 kg merriebrok was een onhandige / onvriendelijke keuze, het laatste wat ik in dit topic wil toevoegen, zijn dan ook mijn excuses aan jou.

Inhoudelijk reageer ik niet meer, dat heb ik volgens mij uitgebreid genoeg gedaan in dit topic.

Mijn voorstel van 3/4 kg brok en van daaruit verder kijken, in combinatie met een wormonderzoek, blijft mijn advies.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 09:47

TS ik voer ipv luzernebrok de Agrobs myo protein vlokken.

Ik heb hier een PRE van het barokke type, en toen hij na een verhuizing en wat minder fysieke training wat begon in te vallen op de bovenlijn had ik die zo weer vol met de combi een voerschep Agrobs myo protein, een schep Pavo 18+ en een handje vitaminebrok.

Persoonlijk ben ik geen fan van kilos krachtvoer.

Gini

Re: Wat voeren schrale 2 jarige quarter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 10:48

Ik denk dat iedereen liever geen kilo's krachtvoer in zijn paard steekt. Maar een krachtvoer wordt wel ontwikkeld met een bepaalde aanbevolen hoeveelheid in gedachten om aan de nodige voedingsstoffen te komen. Je kan daar een beetje zelf je weg in vinden, maar ergens is het logisch dat als je rekent in half schepje dit, kwart schepje dat, dat geen enkel voeder ten volle "zijn werk" kan doen. Dat je in totaal wel een bak vol hebt, maar misschien wel met allemaal 'net nietjes'.

Persoonlijk zou ik terugschroeven naar 1 á 2 muesli's/brok/slobbers, maar daar wel dichter bij of gewoon op de aanbevolen hoeveelheid gaan zitten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:16

Inderdaad
Er staat een onderhoudsdosering op de zak en die staat er niet voor niets.
Bij een geconcentreerde vitamine korrel voor de makkelijk dikke paarden is dat uiteraard anders dan een brok/muesli die voor paarden is die meer nodig hebben.

Op een PP is meestal het hooi arm, omdat 9 van de 10 paarden de rassen zijn die meer niet nodig hebben.
Daar gaat een paard als ts niet van aanzetten. Fijn, lekker onbeperkt buik vol.
En dan kun je zelf bijvoeren in wat nodig is.

Geen 10 dingen door elkaar, dat trekt hoogstens de verhoudingen scheef.
En dan voldoende van geven en dan eens kijken wat dat gaat doen.

Schreef ik eerder en blijf ik ook bij

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat de korstte klap toch is het hooi te testen. Of de pensionstal moet elke maand balen hebben van een ander perceel, dan schiet het ook niet op.
Maar vaak word er in een pp arm hooi gevoerd omdat de meeste paarden daar recreatie paarden zijn niet meer in de groei. En er zo onbeperkt gegeten kan worden.

Eiwit te kort in het hooi is best aannemelijk en dat werkt niet voor een paard dat nog aan het groeien is.

Als hij genoeg bij het hooi kan, niet weggejaagd word zou ik het niet direct zoeken in lucerne.
Heb ook ooit ergens gelezen dat dat niet de goede verhouding heeft en je dat ook moet compenseren met bijvoorbeeld tarwezemelen. (klok klepel dus wie het even kan verduidelijken graag)
En hij krijgt toch zijn ruwvoer wel.

Ik zou een korrel voor jonge paarden in de groei geven.
Daar zitten al meer eiwitten in. Maar ook andere dingen zoals clacium en fosfor die een paard in de groei nodig heeft.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:25

hooi hooi hooi verder weinig, in de spieren zetten door um aan werk te zetten, longeren, eerst om de 4 dagen na paar weken om de drie en dan na paar weken om de 2 dagen. hoe meer in het werk kan ie wel wat brok bij gebruiken, maar niet te veel mixen met zogenaamde specials, die hebben altijd van de ene stoffen er meer in zitten als van andere stoffen en ga da maar eens uitvogel waar de jouwe er dan weer net te veel van krijgt als van wat anders net te weinig. Gewoon goede onderhouds brok zoeken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 11:49

Je kan gerust 2 kilo geven hoor.
Ik gaf mijn 2 jarige 3 volle scheppen junior mix verdeeld over 3 voerbeurten per dag
Dat was meer dan 2 kilo.
En die liep enkel nog in de paddock

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 12:19

Beemsterkaas schreef:
Nou, wijsneus, lees dan al m'n posts in dit topic. Hoeveel quarters heb jij op stal staan waarvan je het voerbeleid regelt? Heel benieuwd.

Hier moet ik als meelezer toch wel om lachen. Wie is hier nou de 'wijsneus'? Meer een pot verwijt de ketel..... volgens mij.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 13:56

Ik snap de opmerking hooi testen, want ruwvoer is en blijft het meest belangrijk, maar dat is op een pensionstalling toch geen doen? Je weet niet waar het ruwvoer weg komt, wisselende pakken.. dan blijf je bezig.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 14:29

speurneusc schreef:
hooi hooi hooi verder weinig, in de spieren zetten door um aan werk te zetten, longeren, eerst om de 4 dagen na paar weken om de drie en dan na paar weken om de 2 dagen. hoe meer in het werk kan ie wel wat brok bij gebruiken, maar niet te veel mixen met zogenaamde specials, die hebben altijd van de ene stoffen er meer in zitten als van andere stoffen en ga da maar eens uitvogel waar de jouwe er dan weer net te veel van krijgt als van wat anders net te weinig. Gewoon goede onderhouds brok zoeken.

Een 2 jarige om de 2 dagen longeren… Ik wil haar niet kapot hebben over een half jaar

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 14:45

Holis18 schreef:
speurneusc schreef:

Een 2 jarige om de 2 dagen longeren… Ik wil haar niet kapot hebben over een half jaar

dan is ie geen 2 jaar meer ff beter lezen beginnen met om de ongeveer 4 dagen paar weken etc etc etc.
enne longeren is niet in de krul met van alles en nog wat aan extra tuig om ze zo te laten lopen maar vrij spieren opbouwen grote cirkel kilometers maken eer dat je aan om de 2 dagen bent ben je al aardig wat maanden verder en is ie zeker geen 2 meer.

weet je waar ie kapot aan gaat? weg brengen naar een trainer (voor veel geld) die er in een maand super stops en spins opzet zonder eerdere training van de spieren en pezen vooraf. Zodat jij na 2 weken tijd zelf erop kunt en je eerste rainingwedstrijd met 6 onderdelen kan afwerken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:29

Holis18 schreef:
Popstra schreef:
Toevalig werd deze vraag ook gesteld op een Amerikaans forum, wat men hun te schrale jaarling reiner moest voeren.
Alfalva..alfalva en alfalva werd er geantwoord. Veel
eiwitrijk hooi dus!

Ja, dat is logisch en dat krijgt ze ook. Maar op een gegeven moment is dat gewoon niet genoeg (voor mijn paard dan he)

Dat is gewoon Luzerne. En daarvan is bekend dat dat ene schepje wat veel mensen geven helemaal niets doet. Hooguit wat meer speeksel. In Amerika is dat goedkoper dan hooi en daarom geven ze het.

Ik ben het helemaal eens met Beemsterkaas. Gewoon goed hooi en brok. Worden ze te dun dan geef je wat extra brok en worden ze te dik dan geef je wat minder. Al die supplementen in voer slaan nergens op.

Waar ze wel van gaan eten is Haemolytan. En dan heb je ze zo op gewicht.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:31

Paard is inmiddels bijna 3 toch? Als ze 3 maand geleden 2.5 is, is ze nu 2.8. 1 a 2 in de week is eerst wel genoeg :j
Volgens mij rijden ze in Amerika al op quarters als ze 2 zijn toch? Of heb ik dat mis?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:47

Zo vaak longeren is voor geen 1 paard tof.
Dan belasten ze hun benen op een verkeerde manier.

Verder ken ik geen 1 trainer in heel europa die in 1 maand Super!!!stops en Super!!! spins er op zet.
En dan loop ik toch al best even mee in die wereld...
En ja, mijn nu 3 jarige paardjes zijn nu ook vanaf vorig jaar voorjaar onder het zadel.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 15:53

Ik vind sommige adviezen trouwens wel bijzonder. Bedoel; een 2 jarig gezond paard, hoogstens een beetje schraal wat vrij normaal is in de winter en groei.
Gewoon een schepje extra voer doet toch vaak wel wonderen. Quarter, of geen quarter, het blijft "gewoon" een paard hè.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:49

Popstra schreef:
Zo vaak longeren is voor geen 1 paard tof.
Dan belasten ze hun benen op een verkeerde manier.

Verder ken ik geen 1 trainer in heel europa die in 1 maand Super!!!stops en Super!!! spins er op zet.
En dan loop ik toch al best even mee in die wereld...
En ja, mijn nu 3 jarige paardjes zijn nu ook vanaf vorig jaar voorjaar onder het zadel.

er zijn er die met 3 wedstrijden rijden in hogere klasses, ga me nou niet vertellen dat ze dat er net in een week in hebben.... nu 3 is vorig voor jaar net 2, nee das goed voor zo'n jong dier dus zonder training spieropbouw er zo op en gaannnnnn

longeren niet met 10 meter lijn maar een halve baan, net als dat er heel veel gereden worden in de western op de halve baan cirkels en dan ongetraind met een ruiter erop, ja tuurlijk is dat beter voor het belasten van hun benen en spieren volgens jou.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 16:51

Kabayo schreef:
Paard is inmiddels bijna 3 toch? Als ze 3 maand geleden 2.5 is, is ze nu 2.8. 1 a 2 in de week is eerst wel genoeg :j
Volgens mij rijden ze in Amerika al op quarters als ze 2 zijn toch? Of heb ik dat mis?

hier ook, al willen ze dat niet toegeven velen zitten er al met 2 op zonder enige training vooraf, rondje aan de lijn hup zadel erop en dag erna zelf erop.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 18:54

Natuurlijk zijn onder andere!! foto's wel belangrijk om te beoordelen of adviezen goed zijn.

En dat mensen quarters hebben zegt niet alles. De quarter is een groot ras met behoorlijke onderlinge verschillen. Probeerde al te vertellen dat ik nu nr 4 uit een familie heb en er zijn echt onderlinge verschillen.
Andere quarters die we hebben gehad, waren ook niet 1 standaard model.

Basis bespiering moet goed zijn, maar dat komt door alle factoren vanaf geboorte of eigenlijk al vanaf de dracht. Tijdens de groei kan het met ups and downs gaan, vooral als er ergens een dip is opgelopen. Bijv door een achterstand bij de merrie, wormen etc.

Misschien zit TS heel erg te vergelijken met anderen, maar moet ze gewoon naar haar eigen paard kijken die misschien prima in elkaar zit.

Van basisbrok moet je wel voldoende geven om aan voldoende voeding te komen. Maar zonder testen van het ruwvoer weet je nooit exact wat je voert. Dan kan je teveel, maar ook te weinig geven.
Als je dan zoveel meer brok moet geven om aan de juiste hoeveelheden te komen, kan het soms wel degelijk verstandig zijn om dan een vitamine brok of supplement apart erbij te geven.

Lucerne kan je over discussiëren. Niet elk paard kan er goed tegen en er zijn meer manieren om eiwitten te voeren. Daarbij moet je bij teveel wel gaan kijken naar de verhoudingen.

Die van mij is van Mei 2022 en ik volg aardig wat trainers en ruiters. We zitten nu ong 30jr in de quarters en er waren er vorig jaar al een hele hoop onder het zadel. Zonder schaamte laten trainers en ruiters zien hoe een toen nog 2jr op cirkels loopt, kleine stopjes maakt en al leert de spin in te zetten. Dat is altijd al zo geweest en zal vast nog een tijd zo blijven.

En als er een keer rodeo volgt, plaatsen ze dat ook en wordt er hartelijk om gelachen. Niemand die zegt dat dan het voorwerk niet goed is. En tegenwoordig is het bij kritiek dat mensen azijn zeikerds zijn, dus mensen houden vaak hun mond maar.

Met ruwvoer vervangers en geweekt voer kan je wel extra voeren. Mensen geven het om beter te kauwen, voor de structuur etc, maar als ik kijk naar wat ik bijv mijn 26jr erbij geef, zou hij langer doen over zoveel kg hooi, dus het is wel extra. En je kan er makkelijk wat bij geven zoals lijnzaad.

Je hoeft niet per se te longeren om een goede basis te leggen. Ik longeer vrijwel niet en heb wel wat basis gelegd, bevestig dat en doe net zo makkelijk weer tijden niks. Maar goed, ik neem alle tijd en werk nergens naartoe, geef niks om showen.

Holis18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-25 18:59

Ik ga zometeen filmpjes van haar in de zomer en van nu op youtube zetten. Voor degene die interesse hebben wil ik via pb de link sturen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:06

Maar laat je dan alsnog niet gek maken.

In de zomer kan ze er anders hebben uitgezien dan nu. Dat zegt niet zoveel. Ze is in de groei en zomer en winter kunnen ook verschil maken. Zeker als ze dan minder of meer buiten lopen, wel of niet ook op gras staan etc.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:06

Wat is er veranderd met de zomer en nu? Alleen het gras?

TamaraFloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-25 19:07

Ik zou langs een goede voedings adviseur gaan.
Ik heb daar heel veel aan gehad voor 2 totaal verschillende paarden. En in de loop van de tijd hadden ze andere behoeften. Ook icm supplementen.
Zoek er wel 1 die er echt verstand van heeft.