Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Utrecht - Dierhouders in provincie Utrecht kunnen in 2025 aanspraak maken op maximaal 20.000 euro voor wolfwerende maatregelen. De provincie opende hiervoor op 1 februari een nieuwe provinciale subsidieregeling.
03.02.2025
De provinciale subsidie is bedoeld voor de aanschaf en aanleg van een vaste of verplaatsbare wolfwerende afrastering. Ook is er subsidie voor een automatisch oprolsysteem voor een verplaatsbare afrastering. Deze subsidie maakt met ingang van dit jaar deel uit van de subsidieregeling Leefomgeving Landelijk Gebied. Hierin zijn meerdere subsidieregelingen voor het landelijk gebied opgenomen, die allemaal sinds 1 februari open zijn.
De regeling voor wolfwerende rasters is versimpeld ten opzichte van de regeling in 2024. Zo hoeven er bijvoorbeeld geen stallijsten en overzichtskaarten meer bij de aanvraag gevoegd worden. Tegelijkertijd wordt advisering voorafgaand aan plaatsing van de rasters versterkt door de gratis wolvenconsulent. Dat komt de effectiviteit van de rasters ten goede, verwacht de provincie.
Met terugwerkende kracht
Er kunnen ook nog aanvragen worden ingediend voor rasters die geplaatst zijn in 2023, 2024 en januari 2025. Dit kan volgens de provincie zowel voor als na plaatsing van het raster, mits de kosten hiervoor zijn gemaakt op of na 26 mei 2023. De hoogte van de subsidie hangt onder andere af van het aantal gehouden dieren en het soort raster. Het maximale subsidiebedrag is 20.000 euro per dierhouder.
Daarnaast kunnen professionele hoefdierhouders zich inschrijven voor een subsidie die tegemoetkomt in de kosten van aanschaf en aanleg van wolfwerende maatregelen. Daarbij gaat het om de regeling 'Productieve investeringen groenblauw en dierenwelzijn' die bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland aangevraagd kan worden.
Hiermee kan niet alleen tegemoetkoming aangevraagd worden bij aanschaf van wolfwerende maatregelen, maar ook bij de aanleg ervan. De hoogte van deze subsidie is maximaal 40 procent van de kosten van de investering. Jonge landbouwers kunnen zelfs tot 55 procent van de totale investering als subsidie aanvragen.
Citaat:Zeeland
Opnieuw subsidie voor bescherming tegen de wolf, ditmaal voor Tholen en Reimerswaal
Provincie Zeeland 06.02.2025
<<De subsidie voor wolfwerende maatregelen wordt voor de tweede keer opengesteld. Ditmaal alleen voor landbouwhuisdierhouders in de regio Tholen en Reimerswaal. Aanvallen van de wolf in Zeeland vonden vooral hier in de afgelopen jaren plaats. Daarom zet het provinciebestuur nu in op bescherming in deze risicogebieden.
Subsidie aanvragen
Van 1 maart 2025 tot en met 1 mei 2025 kunnen veehouders, die in de gemeente Tholen of Reimerswaal wonen, de subsidie aanvragen. Ook dit keer is de subsidiepot gevuld met 95.000 euro. Per aanvrager kan er maximaal 20.000 euro worden verleend. Het geld is bedoeld voor maatregelen zoals vaste, wolfwerende afrastering (1,2 meter hoog, stroomvoerend), autowinder voor flexibel vijf-draden systeem en flexinetten.
‘Maak gebruik van de subsidie en bescherm je dieren’
Gedeputeerde Wilfried Nielen is blij met het
besluit om opnieuw subsidie te verstrekken. “Door de vorige subsidieronde zijn 3700 schapen beter beschermd tegen de wolf. Als landbouwhuisdierhouder ben je wettelijk verplicht om bescherming te bieden. Mijn oproep is dan ook: maak gebruik van de subsidie en bescherm je dieren. Het is jammer dat de wolf ons uiteindelijk veel geld gaat kosten maar de wet is nou eenmaal de wet.”
Zwervende wolven
Met deze tweede subsidieronde loopt de Provincie Zeeland vooruit op de komst van een (eventuele) gevestigde wolf of meer schade door zwervende wolven. In provincies die eerder met de wolf te maken kregen, werd gewacht op een gevestigde wolf of herhaalde aanvallen voordat subsidie werd verstrekt. Sinds 2021 zwerven er soms wolven in de provincie, met tot nu toe 13 bevestigde aanvallen van een wolf.>>
Jet schreef:https://www.provincie.drenthe.nl/actuee ... erhouders/ , hier even wat meer info over de inloopdagen. Die van Grolloo komt dus nog, dus wie daar interesse in heeft en kan, kan zich daar vast nog wel voor aanmelden.
Citaat:Het bedrag dat volgt uit de berekening per meter
afrastering is hoger dan het plafondbedrag per dier.
Dus zijn de maximale bedragen per dier leidend voor
de vergoeding.
DuoPenotti schreef:Ik heb 2 paarden. Verder geen vee.
1000 meter om te omheinen. Omdat er een gaashekwerk staat is 3 draden wolfwerend.
maar die strekkende meter vervalt dus als je aan het plafond bedrag zit per dier.
Of lees ik dat zo verkeerd?
Voor mij dus
Basisvergoeding 570
2x een paard 1360
Totaal 1930
--------
Vaste basisvergoeding € 570,-
Variabele vergoeding € 3,40 per strekkende meter
Plafondbedrag € 680,-
runderen, paarden,
ezels en pony’s
----------
Dit geven ze als rekenvoorbeeld (bij mij zou je dan de geiten er niet bij moeten tellen)
[ Afbeelding ]
martinev schreef:Ik kom me ook even melden in dit topic, was erg blij met de informatie die ik hier vandaan heb gehaald!
Ik begreep dat ze binnenkort voor het eerst echt die 20000 euro gaan uitkeren aan een aanvrager, die aanvrager is de Paardenkamp in Soest. En dat begrijp ik wel, dat zij aan dat maximum komen, zij hebben zo gigantisch veel weilanden hier in de omgeving.
Zelf heb ik ruim 3 weken geleden een wolfwerende omheining laten plaatsen. Ik heb een brede sloot van ruim twee meter breed om nagenoeg het hele perceel en de omheining staat direct op de rand daarvan, dit geeft me hoop dat het goed gaat werken. De rest van het perceel hebben we ook goed omheind, en dan moet de wolf echt langs ons huis naar achter, alles kan, maar het voelt nu in ieder geval heel veel veiliger dan eerst.
Wij krijgen als het goed is bijna 2300 euro. Ik heb de aanvraag ingediend, moest nog wat aanvullende informatie sturen, en ik wacht nu op bericht. Maar zoals ik hier lees kan dat dus nog wel een tijdje duren, de aanvullende informatie en alle foto's van de omheining heb ik 2,5 week geleden opgestuurd.
Door het materiaal slim in te kopen, veel bij de 20% kortingsactie van de Welkoop, en het feit dat we onze bestaande palen en ons stroomapparaat gewoon kunnen blijven gebruiken ga ik maar ruim 100 euro boven het subsidiebedrag uitkomen. En dan hebben we het ook nog laten doen, door twee superaardige en kundige mannen, ideaal!
Het is nu dus nog even wachten op de uitkering van het subsidiebedrag. Ik verwacht dat ze hier thuis nog willen komen controleren, is dat bij jullie, bij degenen die subsidie hebben gekregen, ook gebeurd? Ik zin in de provincie Utrecht overigens.
Voor wie het interessant vindt, hierbij wat foto's:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Temeraire schreef:martinev schreef:Ik kom me ook even melden in dit topic, was erg blij met de informatie die ik hier vandaan heb gehaald!
Ik begreep dat ze binnenkort voor het eerst echt die 20000 euro gaan uitkeren aan een aanvrager, die aanvrager is de Paardenkamp in Soest. En dat begrijp ik wel, dat zij aan dat maximum komen, zij hebben zo gigantisch veel weilanden hier in de omgeving.
Zelf heb ik ruim 3 weken geleden een wolfwerende omheining laten plaatsen. Ik heb een brede sloot van ruim twee meter breed om nagenoeg het hele perceel en de omheining staat direct op de rand daarvan, dit geeft me hoop dat het goed gaat werken. De rest van het perceel hebben we ook goed omheind, en dan moet de wolf echt langs ons huis naar achter, alles kan, maar het voelt nu in ieder geval heel veel veiliger dan eerst.
Wij krijgen als het goed is bijna 2300 euro. Ik heb de aanvraag ingediend, moest nog wat aanvullende informatie sturen, en ik wacht nu op bericht. Maar zoals ik hier lees kan dat dus nog wel een tijdje duren, de aanvullende informatie en alle foto's van de omheining heb ik 2,5 week geleden opgestuurd.
Door het materiaal slim in te kopen, veel bij de 20% kortingsactie van de Welkoop, en het feit dat we onze bestaande palen en ons stroomapparaat gewoon kunnen blijven gebruiken ga ik maar ruim 100 euro boven het subsidiebedrag uitkomen. En dan hebben we het ook nog laten doen, door twee superaardige en kundige mannen, ideaal!
Het is nu dus nog even wachten op de uitkering van het subsidiebedrag. Ik verwacht dat ze hier thuis nog willen komen controleren, is dat bij jullie, bij degenen die subsidie hebben gekregen, ook gebeurd? Ik zin in de provincie Utrecht overigens.
Voor wie het interessant vindt, hierbij wat foto's:
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
Ziet er goed uit! Ik overweeg ook om het te laten doen. Hoe heb jij iemand gevonden?