Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Miss_Mii21

Berichten: 597
Geregistreerd: 08-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:09

Popstra schreef:
Ideale plaatje paarden aan huis????

Dat kan je nog eens vies gaan tegen vallen en terug doen verlangen naar dat ze in pension stonden!

Je kunt ook over alles gaan zeiken natuurlijk maar daar heb je enkel jezelf mee. Al die gestreste baasjes hebben die paarden ook niks aan. Beetje water bij de wijn doen maakt je vaak al een leuker mens.
En ohja, met de paarden aan huis word je enkel maar gemakkelijker daar waar je op een pension zo moeilijk over doet. Gewoonweg omdat sommige dingen nu eenmaal niet anders gaan. Onmacht. Zoals bijv door de vele regen van de laatste 8 maanden.
Dan is ze thuis hebben dubbel zo hard werken!


Ik vind dat hier wel grenzen zijn want mijn ervaring is dat je vaak op dierenwelzijn moet beknibbelen en dat vind ik niet acceptabel.
Het moet goedkoop en makkelijk met zo min mogelijk werk. Dus hooi is duur, ze worden vaak minimaal gevoerd waardoor ik in dit geval continue terugkerende maagzweren heb. Meer betalen voor meer hooi? Onbespreekbaar, want dat is ook meer troep met mesten. Makkelijker om ze uren zonder te zetten, dan komt het hooi niet door het vlas.. dat mijn dierenarts zegt: jouw paard mag nooit zonder hooi. Vind de stal onzin. De dierenarts zou het wel weten lijkt mij toch. Maar nee alle paarden doen het goed - mijn enige volbloed paard op stal niet - dat ligt vooral aan mij.

Bijvoeren op het gras in de winter? Vergeet het, extra werk. Doen ze niet.
Droge voeten? Kiep een berg dreinage zand in de paddock, mix dit. Maar dat mixen doen ze niet, kan mij nog zomers herinneren dat we met 3/4 personen uren zand aan het mixen waren en tot en met onze knieën wegzakten in de modder, laat staan de paarden. Waarom leg je daar niet wat tegens oid omheen zodat het om de ruif droog is.. welnee, vergeet het, kost geld.

De "basis" zoals die mijn inziens zou moeten zijn, is nergens op orde. Paarden hebben onbeperkt hooi (dik paard heel mager hooi) nodig of minstens dat ze kunnen eten wanneer ze willen en niet lang (niet langer dan 1-3 uur) zonder hooi staan. Ik zie ze vaker zonder dan met staan, overal.
Een dik schoon bedje? Ach vergeet het, vaak liggen ze in hun eigen mest en krijg je ook nog ruzie als je wat op wil strooien/opstrooit. Of je paard heeft kapotte knieën, onzin dat het van de vloer komt. Stalmatten? Nee extra werk, mag je er niet in leggen. Maar extra bijstrooien? Dan halen ze het er gewoon weer uit. Ik vind het echt te bizar voor woorden. En je moet alles pikken.
In de winter staan ze nu op postzegel paddock; met z'n 4'en ik gok zo nog geen 8x8. Wel wat uren buiten, maar amper ruimte. Al die paarden vliegen bijna omhoog in de winter. Ik vind dat echt veel te klein, als mijn paard lekker op een paddock met meer ruimte staat, is hij nog handelbaar. Nu niet. Dus dit is voor hem echt niet goed. Hij MOET nu elke dag lopen in de winter, omdat hij anders een bommetje is. En dat is dan tijdtechnisch niet haalbaar, je paard meteen voluit laten gaan is niet goed voor zijn lichaam.. tja.. ideaal is grotere paddock.
Overal is het wat, roeien met de riemen die er zijn, kijken waar bij te sturen. Het ideaal heb ik nog nergens gevonden. En ik hoor het overal om mij heen. Mensen die kwamen kijken op stal, 'zo klein, zo weinig ruimte?' Ja, het alternatief is buiten zonder voer, dat is nog veel schadelijker.. 8-)

Waren er maar standaard richtlijnen qua droge voeten, schuil mogelijkheid, voerbeleid etc etc. En handhaving.

Wat dat betreft: paard geeft genoeg stres, hierna is het klaar. Tenzij er een goede manier is dat het wel goed geregeld is en/of dat iemand je helpt voor het ideaal, nee nooit meer de zorgen van de afgelopen jaren. Als ik dit wist toen ik een paard kocht, weet ik niet OF ik er wel een had gekocht. Veel zorgen, het kost veel tijd en mede ook minstens 800 euro per maand. Periode december - mei elke maand minstens 1400 euro kwijt. Stalling, voer, medische kosten, medicatie, alles bijhouden.... en altijd gezeur krijg je er gratis bij.

Westernfreak

Berichten: 5498
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 14:29

Nee. De meeste stress had ik toen ze in volpension stonden bij een stal waar beloftes niet na werden gekomen en één van mijn paarden ook overduidelijk stress had, maar dat werd goedgepraat.

Mijn visie verschilde teveel met de visie van de staleigenaren.

Paarden aan huis vond ik veel werk, maar wel werk dat ik met plezier deed. Ook voor de pensionpaarden.

Het kost meer tijd en geld dan veel mensen van tevoren inschatten denk ik.

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:22

Ik heb inderdaad zeer veel rust bij het idee wat ik voer, hoeveel ik voer en ga zo maar door. Ze hebben nooit te weinig waar ik op een boel pension wel tegenaan liep en me druk om maakte.

Ondergrond en ga zo maar door eigenlijk. De hoeveelheid naar buiten gaan ook een punt.

Mijn paarden staan nu met genoeg ruimte met zijn alle gewoon buiten. 24/7 ruw en een bak brok voor hun samengesteld wanneer ik dat nodig vind.

Daardoor ben ik zelf veel rustiger geworden. Als ik een dagje trainen mis vind ik het ook niet erg aangezien ze de hele dag lopen en er een goede basis in alle paarden zit waardoor het zelfs na een maand is alsof je er gisteren nog opgezeten hebt.

Lang verhaal kort ik maak me dus niet meer druk sinds ze in eigen beheer staan.

BarbaraNova

Berichten: 4230
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:28

Paarden in eigen beheer en dus verzorging is gewoon een erg grote verantwoordelijkheid. Heb er nu nog drie maar hoef er geen extra meer bij, als deze dood zijn weet ik ook niet of ik nog wel echt eigen paarden wil. Ben ook altijd bezig met de paarden van mijn werkgever, dus denk eerder dat ik dan daar verder ga ofzo...

996981
Berichten: 9945
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:28

Mensen verkijken zich echt op de hoeveelheid werk die je aan huis hebt.

Daarnaast heb je thuis ook nooit alles precies zoals je het hebben wilt. Niemand heeft een onuitputtelijke bron qua tijd en geld. Als je alles een beetje voor elkaar hebt is er weer iets toe aan vervanging, krijg je een paard met andere behoeftes etc.

Thuis is heel fijn, absoluut. Maar niet zaligmakend.

meggiemeg

Berichten: 12270
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:45

pmarena ik herken je gevoel, hier gaat het net zo. Het zit zo in je systeem en ritme de paarden. Ineens is er een gat.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:47

Het is echt maf, zit veel meer met alles verweven dan ik eigenlijk bewust besefte zeg maar.

Druk zat met andere dingen dus zit niet met een echt gat van "wat ga ik nu doen...?" ofzo.
Maar het automatische systeem heeft het nu steeds fout :=

pateeke
Berichten: 2298
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:52

Tja water bij de wijn doen op pension is ok zolang je niet puur water te drinken hebt en je betaalt voor de wijn … ik ben denk ik echt niet zo moeilijk, maar ja ik verwacht wel dat de stal regelmatig uitgemest wordt, de paarden buiten komen, ze voer en hooi krijgen en er met mij gecommuniceerd wordt bij problemen. Paard in eigen beheer is voor mij ook niet haalbaar en zou me ook veel stress geven.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 15:59

Ik heb er 9 thuis plus 4 honden. Geen stress nee... of toch wel, wanneer we op vakantie willen, of wanneer ik week weg moet op wedstrijd. Regel maar even iemand die oppast en vooral, die het net zo doet als jij! Verder nooit een dag vrij. Altijd in de weer van smorgens 7.30 tm savonds 22 uur.
Er is gewoon altijd werk wil je de boel spik&span houden.

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 16:36

Wij hebben inmiddels ruim 10 jaar de paarden aan huis. Maar wij kunnen hier condities bieden die we in Nederland hadden kunnen doen. Jaarrond lekker op een grote wei, afwisselende begroeiing, heuveltje op/heuveltje af....
Voor ons en voor onze paarden is dit het ideaal en inmiddels hebben we er ook wat meer verzamelt. Maar in Nederland zou ik geen paarden meer willen omdat ik ze daar niet zou kunnen houden naar onze visie en daarin wil ik voor hen welzijn geen concessies doen.

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:09

Zien jullie jezelf überhaupt nog wel eens teruggaan naar Nederland...?

palousa_boy

Berichten: 10435
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:29

pmarena schreef:
Zien jullie jezelf überhaupt nog wel eens teruggaan naar Nederland...?


Nee :+

Ondanks dat al het werk op en om de boerderij idd weleens een beetje druk is (stress zal ik het niet snel noemen :Y) )

pmarena

Berichten: 48501
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 19:39

Hihi dat dacht ik al :D

Merk je niet dat het makkelijker wordt nu je het een beetje in de vingers krijgt en de kinders niet meer piepklein zijn?

lizy29

Berichten: 6262
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 20:26

Kinderen groter helpt ja, maar iedere keer als we denken dat we weten hoe iets moet gebeurt er weer iets onvoorspelbaars waardoor alles weer omgegooid word. We weten wel steeds beter wat we niet willen. :j

En een pensioen/opfok stal beginnen stond nooit echt serieus op het programma maar het 'dwingt' ons weer actiever met de paarden bezig te zijn en dat is stiekem gewoon genieten. Zelfs nu we eind mei nog steeds tot de enkels wegzakken op sommige stukken wei |o

Suzanne F.

Berichten: 49663
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:20

Nou met het weer en alle bagger van het laatste jaar ben ik dolblij dat ik geen paarden meer heb. En veulentjes. Dat is toch niks met dit weer en die natte weides??

GabberGill

Berichten: 6027
Geregistreerd: 11-06-04
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-24 21:31

Popstra schreef:
Ik heb er 9 thuis plus 4 honden. Geen stress nee... of toch wel, wanneer we op vakantie willen, of wanneer ik week weg moet op wedstrijd. Regel maar even iemand die oppast en vooral, die het net zo doet als jij! Verder nooit een dag vrij. Altijd in de weer van smorgens 7.30 tm savonds 22 uur.
Er is gewoon altijd werk wil je de boel spik&span houden.

Dit is voor mij ook wel een punt!

Vakanties vooral,
Ik heb heel veel moeite met de boel loslaten juist omdat ik mijn manier heb.

lletam

Berichten: 623
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 09:51

Ik heb nu wel stress van het weer. Paddock is prima, met uitzicht op het weide-seizoen. En die valt vooralsnog in het water... En nee, een geschikte plek met hele jaar buiten (al dan niet op een paddock oid) is hier niet te vinden

BarbaraNova

Berichten: 4230
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Is een paarden hobby een stressvolle hobby?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-24 10:35

Nee mijn wei is nu ook echt weer verzopen, paddock trouwens ook wel extreem nat weer, gooi ze zo wel naar buiten maar wordt niet hele dagen nu, dan is mijn postzegel weitje echt een baggerpoel...