Slechte stallen en paard zorgen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 09:58

MyWishMax schreef:
Marije_jiplover schreef:
Hier hebben we op de een of andere manier pech met de wikkels, het hooi zelf is van prachtige kwaliteit (het is praktisch gezien hooi, maar het is wel gewikkeld, omdat er op het erf geen plaats is om een hele jaar voorraad binnen op te slaan.
En er is dit jaar iets met de wikkels, waardoor we veel lokale natte plekken in het hooi hebben zitten. Deze worden niet gevoerd, is een enorme kostenpost voor de stalhouder, want i.p.v. alle balen helemaal opvoeren, wordt er nu steeds een deel op de mesthoop gedeponeerd.

Hebben wij ook dit jaar. Heel apart en enorm zonde idd. Zo erg heb ik het nog nooit gezien.

Ik begreep dat een pallet plastic dit jaar 11.000 euro kostte :( bij ons ging de prijs per baal daarom ook omhoog. Maar ja een laag of twee minder plastic kan ook..

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:03

996981 schreef:
Wintu schreef:
Die ene post? Maar ja, das evengoed niet fair, als een iemand dat schrijft dat we dan allemaal maar te beroerd zijn om voor ons paard te willen betalen. Net zo als je niet alle pensionstallen over 1 kam kunt scheren. Je hebt overal de rotte appels zitten.

Als je andere topics over stalling (of andere beroepen in de paardenwereld) tegenkomt is de tendens hetzelfde. Men vindt in de paardenwereld nog vaak dat men niet mag verdienen aan hun hobby.

Handelaren zijn slecht, de dierenarts te duur, pensionstallen slecht en te duur etc.

Ook in dit topic veel mensen met die insteek, waarvan ts de kroon spant.

Zo heb je aan beide kanten ellende ;)

Dierenartsen zijn erg duur geworden na overname van buitenlandse investeerders, dus dat daar steen en been over wordt geklaagd snap ik wel. En het zijn niet enkel paardenhouders die daar tegen aan lopen.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:14

Ik ben de laatste 2 jaar ook met 20 euro per maand omhoog gegaan.Nu dus 120 euro per maand.Ik verdien er niets aan.Maar,ja er moet ook iets met het land gebeuren.Kan het ook verpachten en mukjes op zetten.Maar vind het verzorgen van de paarden leuk om te doen.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:16

Miss_Mii21 schreef:
MarjanB schreef:
Als ik ga kijken naar tijd, machines, voer, stro en omheining enz. Nou als ik voor 500 euro de perfecte stal vond _O- kwam ik wat meer aan rijden toe.

Veel mensen onderschatten ook wel hoe veel werk alles is. Denk dat veel stallen genoeg ruwvoer geven maar het doseren is een probleem. 1 keer per dag een hele bult voer is gewoon niet handig. Om ze dan genoeg te voeren om een tijdje vooruit te kunnen moet je eigenlijk meer voeren dan goed is voor je paard.

Ik heb een stal met 70 paarden gezien waar ze alles professioneel doen met een loader(2x per week, verspreid over 2 kanten). Super efficiënt, nog nooit ergens gezien. Gaat super snel, paarden naar buiten, alles in 2x leeg trekken en opnieuw opstrooien, stallen weer dichtzetten et voila. Voor jullie beeldvorming 380/maand. Incl 2x voeren/dagelijks dik opstrooien/schone stal gangen blazen ze 2x-3x per dag doorheen.
En tja, je hebt mensen met paarden (heel veel, die zeuren het meeste dat het allemaal niet rendabel is) en paardenmensen (in dit geval gaat alles super efficiënt met een loader, nooit gezeur dat je geen hooi bij mag pakken en dat het geld kost). Hooi van eigen land overigens.
Dan denk ik, blijkbaar kan je er niet van leven, doe dat dan ook niet en ga niet ten koste van paardenwelzijn je klanten benadelen. Want dat gebeurt er. Het is duur dus och minder hooi, stallen dunner op gestrooid zodat ze op beton liggen, minder mesten want oh kost geld. Ja stop er dan mee, beter niet dan op zo'n manier denk ik dan.... Veel troep gezien.
En als dit hierboven voor 380 per maand kan, incl alle voorzieningen binnenbak buitenbak longeercirkel... Hoezo zeurt men dan over 500 euro om alles rendabel te hebben. Dan doe je iets verkeerd. Of heb je pech en kan je niet groots inkopen/heb je niks van eigen land.... Tja... Is het dan nog rendabel..

Voor welk bedrag het kan , moet je als ondernemer gewoon een nette kostprijs berekening maken. Zomaar roepen dat dit dus allemaal kan voor 380 pm en dat 500 nooit nodig is, is kortzichtig

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:19

Wintu schreef:
996981 schreef:

Als je andere topics over stalling (of andere beroepen in de paardenwereld) tegenkomt is de tendens hetzelfde. Men vindt in de paardenwereld nog vaak dat men niet mag verdienen aan hun hobby.

Handelaren zijn slecht, de dierenarts te duur, pensionstallen slecht en te duur etc.

Dierenartsen zijn erg duur geworden na overname van buitenlandse investeerders, dus dat daar steen en been over wordt geklaagd snap ik wel. En het zijn niet enkel paardenhouders die daar tegen aan lopen.

Daar zit de crux, dat TS niet ziet dat de ellende aan beide kanten zit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:22

Miss_Mii21 schreef:
MarjanB schreef:
Als ik ga kijken naar tijd, machines, voer, stro en omheining enz. Nou als ik voor 500 euro de perfecte stal vond _O- kwam ik wat meer aan rijden toe.

Veel mensen onderschatten ook wel hoe veel werk alles is. Denk dat veel stallen genoeg ruwvoer geven maar het doseren is een probleem. 1 keer per dag een hele bult voer is gewoon niet handig. Om ze dan genoeg te voeren om een tijdje vooruit te kunnen moet je eigenlijk meer voeren dan goed is voor je paard.

Ik heb een stal met 70 paarden gezien waar ze alles professioneel doen met een loader(2x per week, verspreid over 2 kanten). Super efficiënt, nog nooit ergens gezien. Gaat super snel, paarden naar buiten, alles in 2x leeg trekken en opnieuw opstrooien, stallen weer dichtzetten et voila. Voor jullie beeldvorming 380/maand. Incl 2x voeren/dagelijks dik opstrooien/schone stal gangen blazen ze 2x-3x per dag doorheen.
En tja, je hebt mensen met paarden (heel veel, die zeuren het meeste dat het allemaal niet rendabel is) en paardenmensen (in dit geval gaat alles super efficiënt met een loader, nooit gezeur dat je geen hooi bij mag pakken en dat het geld kost). Hooi van eigen land overigens.
Dan denk ik, blijkbaar kan je er niet van leven, doe dat dan ook niet en ga niet ten koste van paardenwelzijn je klanten benadelen. Want dat gebeurt er. Het is duur dus och minder hooi, stallen dunner op gestrooid zodat ze op beton liggen, minder mesten want oh kost geld. Ja stop er dan mee, beter niet dan op zo'n manier denk ik dan.... Veel troep gezien.
En als dit hierboven voor 380 per maand kan, incl alle voorzieningen binnenbak buitenbak longeercirkel... Hoezo zeurt men dan over 500 euro om alles rendabel te hebben. Dan doe je iets verkeerd. Of heb je pech en kan je niet groots inkopen/heb je niks van eigen land.... Tja... Is het dan nog rendabel..

Vind dit wel heel kortzichtig..
Ik ken 1 stal blablabla...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 10:26

DuoPenotti schreef:
Ik kende zo'n stal die dat met een loader kon. (25 jaar terug al. Zo iets nieuws is dat niet)
Hij is daarmee gestopt.
Veel te duur want alle stro gaat er uit. Ook het goede.
En de paarden die snel vies staan vond hij juist te vies staan.
Hij wilde juist maatwerk.

Maar ts, stro mocht je paard toch niet?
Dan is zo'n stal toch niks.

Natuurlijk mag stro. Maar niet als hoofdvoer. Hooi als hoofdvoer en stro om gewoon wat te knabbelen.
Ik bedoel dat er stallen zijn waar ze op stro staan, hooi in paar uur op waarna je paard tussen 22h en 11 uur zonder hooi staat. En dan zeggen stalhouders dat het knabbelen van stro'tjes volstaat. Terwijl ze dan echt kilo's stro gaan eten en daar koliek van krijgen. Die nuance doel ik op.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:27

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:
Ik kende zo'n stal die dat met een loader kon. (25 jaar terug al. Zo iets nieuws is dat niet)
Hij is daarmee gestopt.

Natuurlijk mag stro. Maar niet als hoofdvoer. Hooi als hoofdvoer en stro om gewoon wat te knabbelen.
Ik bedoel dat er stallen zijn waar ze op stro staan, hooi in paar uur op waarna je paard tussen 22h en 11 uur zonder hooi staat. En dan zeggen stalhouders dat het knabbelen van stro'tjes volstaat. Terwijl ze dan echt kilo's stro gaan eten en daar koliek van krijgen. Die nuance doel ik op.

De nuance dat ze van stro eten allemaal per definitie koliek krijgen?

Heel genuanceerd inderdaad :j

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 10:30

Britta31 schreef:
Ik ben de laatste 2 jaar ook met 20 euro per maand omhoog gegaan.Nu dus 120 euro per maand.Ik verdien er niets aan.Maar,ja er moet ook iets met het land gebeuren.Kan het ook verpachten en mukjes op zetten.Maar vind het verzorgen van de paarden leuk om te doen.

Overigens hier in een jaar tijd +75 euro. Vroeger was een paard houden voor 300 euro per maand nog leuk. Tegenwoordig ga je boven de 400 euro en is de lol er al snel vanaf met alle zorgen en extra kosten die je hebt. Elke paar maanden paar honderd euro medicatie voor maagzweren, een dierenarts/kliniek die zegt goh meer hooi meer hooi. Tja, nergens te vinden. Oja en rij ook nog voor 70 euro benzine per week weg. Mijn paard kost meer dan mijn hypotheek. Nooit meer een paard. Alleen maar zorgen en het kost een berg geld en alleen maar gezeur.

Kortzichtig ben ik het niet mee eens. Als je het niet rond krijgt, begin dan geen pensionstal. Als je hypotheek te hoog is en je die doorberekent, zet dan lekker je eigen paarden neer maar belast daar niet een ander mee. Ik heb inmiddels te veel gezien, te veel gehoord. En mijn paard is elke keer de dupe. Elke paar maanden kiep ik er 200 euro voor maagzweermedicatie tegenaan, ik vind het echt bizar. De lol is er echt vanaf. Ik loop letterlijk leeg op de ellende van slechte stallen.
Als ze meer zouden voeren (hooi) dan had ik een stuk minder zorgen en kosten.

Mij hoor je niet klagen over tientjeswerk die het extra kost, des te meer over de honderden euro's die ik er elke maand in pomp voor extra hooi en voer. NAAST de al +400 euro die ik elke maand voor de stal neertel.
Ik heb een "gewoon" paard, maar door toedoen van andere paarden die de mijne trappen en het bijvoeren, ben ik per maand goed 300 euro EXTRA kwijt. Ik zit dus op de 300 euro per maand, nog geen les voor gehad, nog geen zadelonderhoud of noem het maar. En ALTIJD zorgen. Hoelang duurt het voor de maagzweren weer terug zijn? Want geen enkele stal in de buurt kunnen ze non-stop eten, OVERAL staan ze uren zonder. Volgens de kliniek EN dierenarts funest. Dus over een maand of 3 kan ik WEER 200 euro maagzweermedicatie er in duwen. Nog even en ik verkoop m'n paard. Ik ben er zo klaar mee.
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 30-01-24 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:31

En je zal nooit eens kunnen denken het dier de zweren door stress heeft die jij het zelf bezorgd?
Stress door je omgang je training...

Waarom is dat altijd de stalhouder zn schuld?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:35

Ik heb nog nooit een paard met koliek van stro gehad.... En mijn huidige kiest regelmatig het stro boven het hooi tussendoor.

Je mist echt de nuance, ts. En jouw paard is anders als andere paarden, dus wat de jouwe nodig heeft kan compleet anders zijn als wat anderen nodig hebben. Die hele wetgeving die jij wilt op basis van jouw paard werkt dus niet.
Te veel gezien en gehoord, je hebt 1 paard en dat is de 1e. Er reageren mensen die al veel langer en meer eigen paarden hebben, maar die ervarinfen veeg je gewoon van tafel want jij weet het beter? Juist met je 1e paard moet je alles nog leren, vroeger werd er gezegd dat je je 1e paard sowieso verpest door gebrek aan ervaring. En hoewel verpesten misschien vergezocht is, er zit wel een kern van waarheid in door het gebrek aan ervaring.

Maagzweren is niet alleen voer, ook stress. Dan kan je het voerbeleid 100 procenr voor elkaar hebben en alsnog zweren hebben. Voor aankomen is het ook van belang dat ze niet alleen maagvulling krijgen, maar ook voedingsstoffen/energie. En voor sommige een deken, een andere kudde en noem maar op. Want stress zorgt ook voor niet aankomen.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 10:37

Miss_Mii21 schreef:
MarjanB schreef:

Vind dit wel heel kortzichtig..
Ik ken 1 stal blablabla...[/quote]

Daar zie je hoe het efficiënt en winstgevend kan zijn. Hoe ze weinig tijd kwijt zijn en alles op orde hebben. Een stal is per definitie volgens mij gewoon niet winstgevend als het kleinschalig is en je alles zelf aan handwerk doet. Dus of je pakt het professioneel aan, of je stopt er gewoon mee. Al dat gezeur van die stalhouders, ga er gewoon naast werken want een stal is niet winstgevend op deze manier.
Wil je het winstgevend, automatiseren zo veel mogelijk. En zo veel mogelijk zelf doen. Ik geef dus aan, met 70 paarden, dat het dus efficiënt kan en dan is het ook nog winstgevend.
Zoals zo veel stallen alles zelf doen en stal voor stal, alles met de hand en kruiwagen, kost te veel tijd, dan is het zeker niet winstgevend. Maar dan moet je ook niet zeuren vind ik. Of je stopt je stal als je het te veel werk vind, of je pakt het een stuk professioneler aan. Al dat gezeik van die stalhouders, ik heb er helemaal genoeg van.
Heb er een aantal gezien die bulkten van het geld, nooit meer hoefden te werken, en toch zeuren dat het allemaal zo veel moeite kostte en zo veel geld kostte. En dan precies de mensen die nooit meer hoefden te werken.
De mensen die er hard voor werkten en er nog naast werkten, die hoorde je nooit. Dan ben je ook eerder geneigd om die eens te helpen, ipv de mensen die in het geld zwemmen en toch nog zeuren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:39

Je weet dat machines geld kosten he? Dat dat helemaal niet goedkoper is of hoeft te zijn...

Daarnaast als al die stallen stoppen kan jij je paard ook wel wegdoen, want fan worden de stallen die overblijven vele malen duurder.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-01-24 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:39

zijn er dan nog andere opties dan de volgende @ Miss_Mii21?
- Miss_Mii21 start zelf een stal want heeft duidelijk een perfect inzicht in hoe zoiets perfect moet
- Miss_Mii21 gaat verhuizen naar een plek waar haar paard aan huis kan (en koopt er dan minimaal 1 bij, want paard alleen kan ook niet) en regelt het dan zelf allemaal perfect
- Miss_Mii21 blijft tot het einde der tijden afgeven op eenieder die voor haar paard zorgt
- Miss_Mii21 verkoopt haar paard

Ik heb mijn jongens aan huis staan. En er zijn soms écht dingen die niet perfect zijn en die ik zelf nog graag wat anders zou zien. Maar we doen ons uiterste best en het welzijn is prima.

Ik heb dus 2 paarden bij gekocht, omdat ik per definitie niet iemand met jouw (gebrek aan) inlevingsvermogen op het erf wilde. Als ik nieuw hooi ga halen en 's avonds thuis ontdek dat ze het niet eten dan heb ik niet op diezelfde avond een nieuwe partij hooi liggen.
Dan voeren we alleen graszaadhooi voor een dag, en wordt er her en der wat extra's verstopt.
Is dat ideaal? Nee. Maar wel de realiteit.
Je zou er dan zo'n type bij hebben, het lijkt mij horror. Voor jou ''kost het allemaal teveel moeite naast beide fulltime werken'', wij doen het naast fulltime werken :')
(klopt klopt, geen pensionklanten hier dus. Bewuste keuze. Dit topic laat zien waarom)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:44

Tancreda4 schreef:
Maartje1990 schreef:
We hebben wel volpensionners maar bieden nu enkel halfpension (1 mest en hooibeurt per week), werk werd echt teveel voor ons. Ivm slowfeeders gaat hoefijzers bij ons ook niet, heeft hier wel een paard met plakbeslag gestaan.

Prijs is trouwens een stuk lager. 260 volpension en 230 halfpension en dan zijn we flink gestegen afgelopen jaarwisseling. Tov andere PP's wel nog goedkoop.

Wat voor slowfeeders heb je dan dat ijzers niet kunnen? Kan me er even geen voorstelling bij maken.

Juist dat mechanisch uitmesten schaar ik eerder onder mensen met paarden dan paardenmensen. Qua tijd efficiënt, qua zuinigheid niet (of de stallen moeten zo vies laten worden dat wel alles er ook echt uit moet en weinig schoon strooisel weggaat)

Oa zo, ook netten die tot op de grond hangen dus risico (dat ik niet wil nemen) dat de paarden met ijzers vast komen te zitten. Ooit met mijn eigen paard gehad. Maar plakbeslag kan dan wel die hebben we ook gehad.
Afbeelding

Celebi schreef:
Maartje1990 schreef:
We hebben wel volpensionners maar bieden nu enkel halfpension (1 mest en hooibeurt per week), werk werd echt teveel voor ons. Ivm slowfeeders gaat hoefijzers bij ons ook niet, heeft hier wel een paard met plakbeslag gestaan.

Prijs is trouwens een stuk lager. 260 volpension en 230 halfpension en dan zijn we flink gestegen afgelopen jaarwisseling. Tov andere PP's wel nog goedkoop.

260 volpension?! Jeetje dat is toch bizar. Snap dat je voor 30 euro per maand extra dat niet meer aan wil bieden. Dat is toch een te klein verschil? Anyhow, ik had daar geen 260 maar prima 500 voor neergeteld als mijn paard daar goed zou staan en ik geen zorgen meer zou hebben als ik een keertje ziek ben of op vakantie wil (heb al jaren geen vakantie geboekt omdat ik toen op stallen stond waar ik gewoon echt niet weg durfde of de dagelijkse taken niet uit handen kon geven). Ik zou ervoor tekenen! Maar afgezien dat het totaal de andere kant van Nederland is, heeft mijn pony ook een setje voor ijzertjes zodat hij niet zijn eigen voeten kreupel schraapt. Had het liever ook niet gedaan maar het is nou eenmaal zo. Maar daarvoor wordt hij ook uitgesloten inderdaad.

Er zijn trouwens vast goede stallen hoor, maar ze zijn of niet te vinden, of vol. Of je past nét niet in het management omdat ze bijvoorbeeld heel arm (of stoffig) voer geven en je paard blijft afvallen en enorme buikpijn krijgt en doordat het bijvoeren niet vanuit stal kan gaan je eigenlijk nog steeds 3x per dag moet gaan voor een bak voer omdat je zoveel moet voeren om de tekorten aan te vullen dat het nergens meer over gaat. M'n baas ziet me al aankomen met dat verzoek. En andere paarden gaan er dan misschien wel goed op dus het is niet dat de stal het echt verkeerd doet, maar het is wel vaak het hele extreme of het andere extreme uiterste. Veel pp's zijn inderdaad gericht op koudbloeden zonder ijzers of dekens.

Hier naast ons erf bouwen ze er eentje maar die is exclusief voor IJslanders.. :')

Hier in de buurt is volpension PP 300. Dus daar zitten we nog wel ruim onder. Maar onze volpension prijs was 225. Kan dat echt niet maken om opeens naar 300 te gaan los van het feit dat er eerst echt wat verbeterd dient te worden qua modder en faciliteiten (er wordt nu eem wc gebouwd, maar die hadden/hebben we dus niet)

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 10:55

Wintu schreef:
996981 schreef:

Daar zit de crux, dat TS niet ziet dat de ellende aan beide kanten zit.[/quote]

Als de stallen zorgen dat er altijd iets te eten is en de stallen schoon zijn / paarden droge voeten hebben overdag, dan valt er toch ook niks te klagen. Het mes snijdt aan twee kanten.
In de winter staan paarden in paddocks met voer, omdat ze op het kale gras zandkoliek krijgen. Lees: de een na de ander op stal heeft koliek op het gras richting de winter; dat is vaak aanleiding om de paarden te verhuizen naar de paddocks. Maar de stalhouder houdt vol dat dit niet door hem komt. De dierenarts zegt zelf dat de paarden te veel zand tov gras binnen krijgen.
Eigenaren halen hun paarden dan dus eerder naar binnen. En toch beweert de stalhouder dat dit niet aan hem ligt, nee ligt aan de eigenaar. Nou schiet mij maar lek.

Dan denk ik: haal die paarden wat eerder naar binnen, dan ben je het voor. Dan heb je ook geen gezeur van klanten.

Natuurlijk is zoiets 2 kanten in; maar als de basis op orde is, dan hoeft niemand te zeuren en dan is het leven als stalhouder ook een stuk leuker.
Maar die stalhouders maken er veelal een potje van, vinden het normaal dat paarden uren zonder eten staan. De dierenarts zei vorig jaar nog dat er iemand was die 5 kg per dag gaf voor een groot paard en verbaasd was dat dat paard eigenlijk het dubbele nodig had. Hoe dom zijn mensen. En dan is het gek dat klanten zeuren?

Paarden die te lang op kaal gras staan en vervolgens zandkoliek krijgen. Stalhouders denken niet: goh misschien even maandje eerder naar de paddocks halen. Nee nee het ligt ALTIJD aan een ander.

Nooit denken ze: waarom klagen mensen? Is dit reëel? Het is altijd meteen, het ligt aan de ander. Als ze de basis op orde hebben, klaagt er niemand, is alles een stuk gezelliger.
Veelal voeren ze te weinig, paarden hele dag in de nattigheid en klagen dat alles duur is en de klanten zo moeilijk zijn. Sorry hoor, zorg dat je genoeg voert, paarden droog kunnen staan , dan is het gevolg dat klanten niet meer klagen.

Dus die opmerkingen hier boven, over onervarenheid, vind ik grote onzin. Paarden krijgen maagzweren van +3 uur zonder voer. Als stalhouders geen gezeur willen, zorg dan voor droge voeten en voldoende eten elk uur, dan is er ook geen reden meer om te zeuren. Probleem opgelost.
Wij willen het beste voor onze paarden. Maar ook een koudbloed die al dik wordt van de lucht, heeft de hele dag eten nodig anders krijgt ook die maagzweren. Het ideaal is nergens, dat snap ik, ik moet altijd bijvoeren. Maar het voorkomen van maagzweren en rotstraal lijkt mij toch wel iets waar we allemaal met elkaar rekening mee kunnen houden.

En mbt verdienen aan de paardenwereld, volgens mij kan dat enkel nog maar als je fokt en zelf opleidt. Pensionstalling is niet meer rendabel. Of je moet het anders aanpakken. Als je zelf uren staat te mesten en schoon te houden, is het zeker niet rendabel.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 10:57

Miss_Mii21 schreef:
DuoPenotti schreef:
Hij is daarmee gestopt.

Ik ken geen stal die 's morgen geen hooi voert rond tussen 7 en 8

Maar dat ze hun hooi te snel op hebben en langer dan jou gewenste 2 uur zonder hooi staan in de nacht... Ja dat is praktisch niet te voorkomen. En dan is stro heel mooi want staan ze dus niet met die lege maag.
En word het nog steeds geen hoofdvoer.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:00

Dat het niet leuk meer is om een paard te houden, omdat het zo duur wordt, dat ligt toch niet aan de pensionstalhouders?

Een pensionstal hoeft jouw hobby toch niet te financieren?

Daarnaast is het op heel veel stallen lastig een paard met een blessure in te passen in het reguliere stalmanagement.
Op de stal waar mechanisch gemest wordt terwijl alle paarden buiten staan, is dat onwijs onhandig als die van jouw boxrust heeft.
Idem met de stallen uit"vegen" met een bladblazer, dan krijgen we hier te lezen dat je paard met blessure en maagzweren ook nog gaat hoesten van al het stof dat in de gangen opwaait tijdens het blazen.

Kortom, voor een paard met blessure is het niet eerlijk om je pensionstalhouder zwart te maken dat je paard niet in het systeem past.

Ik zou er ook niet blij van worden als ik een paard op stal heb staan waar iemand 2x per dag de stalgangen als wandelpad gebruikt om te stappen, omdat die zijn paard buiten of in de piste aan de hand niet ik bedwang kan houden.
Wat een onrust geeft dat, zeg, een stappend paard door de stalgangen.
Hoe zou jij het vinden als jouw kennelijk stressgevoelige paard 2x per dag 20-30 minuten gestoord wordt door een voorbij stappend paard dat moeilijk in de hand te houden is?
Dan zou je hier waarschijnlijk mopperen over de pensionstal waar het super onrustig is op stal waardoor je paard stress ervaart en dat is zo slecht want hij is zo gevoelig voor maagzweren!

Dus ja, ook ik vind dat je behoorlijk onredelijk een kant op redeneert, alles moet in jouw straatje passen en de andere kant telt niet mee.

In dat geval ben je misschien wel beter af zonder eigen paard, lees ook hier de posts van bokkers met paarden aan huis die al concessies moeten doen, laat staan wanneer je pensionstalhouder bent en alle mensen met wisselende eisen tevreden probeert te houden voor een bedrag wat nauwelijks uit kan...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 11:01

Miss_Mii21 schreef:
MarjanB schreef:

Voor welk bedrag het kan , moet je als ondernemer gewoon een nette kostprijs berekening maken. Zomaar roepen dat dit dus allemaal kan voor 380 pm en dat 500 nooit nodig is, is kortzichtig[/quote]

Ligt aan je schaalgrootte; in hoeverre je hebt geautomatiseerd/ hoeveel werk je er zelf aan besteed in combi met wat je de mensen zelf laat doen. Hoe groot kan je inkopen/koop je in; wat koop je in. Soms kan het rendabel zijn om met een paar stallen in de buurt gezamenlijk in te kopen. Je hebt geluk als je van eigen land kan rooien, dat is weer voordeliger dan wanneer je in moet kopen. Als je handmatig elke stal zelf moet mesten, kost het veel meer tijd dan wanneer je dat allemaal geautomatiseerd kan doen. tijd = geld. efficiëncy.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:02

MyWishMax schreef:
Ik heb nog nooit een paard met koliek van stro gehad.... En mijn huidige kiest regelmatig het stro boven het hooi tussendoor.

Je mist echt de nuance, ts. En jouw paard is anders als andere paarden, dus wat de jouwe nodig heeft kan compleet anders zijn als wat anderen nodig hebben. Die hele wetgeving die jij wilt op basis van jouw paard werkt dus niet.
Te veel gezien en gehoord, je hebt 1 paard en dat is de 1e. Er reageren mensen die al veel langer en meer eigen paarden hebben, maar die ervarinfen veeg je gewoon van tafel want jij weet het beter? Juist met je 1e paard moet je alles nog leren, vroeger werd er gezegd dat je je 1e paard sowieso verpest door gebrek aan ervaring. En hoewel verpesten misschien vergezocht is, er zit wel een kern van waarheid in door het gebrek aan ervaring.

Maagzweren is niet alleen voer, ook stress. Dan kan je het voerbeleid 100 procenr voor elkaar hebben en alsnog zweren hebben. Voor aankomen is het ook van belang dat ze niet alleen maagvulling krijgen, maar ook voedingsstoffen/energie. En voor sommige een deken, een andere kudde en noem maar op. Want stress zorgt ook voor niet aankomen.

De mijne wel. Nieuwe eigenaren op een stal waar het daarvoor gewoon dik in orde was. Al snel kregen de paarden geen hooi meer voor de 1e krachtvoerbeurt en werd er nog maar 2 x gehooid in plaats van 3 x en veel te weinig. 2 paarden en 1 ervan vrat zich vol aan het stro, waardoor de mest te droog werd en hij dus een lichte verstopping kreeg. De ander kreeg een maagirritatie. Een beetje olie door het voer hielp daar niet tegen. Daar zijn we dus ook zelf hooi gaan bijvoeren, en al snel werd hij ook minder opgeblazen. Verder voerden we pavo daily bij de krachtvoerbeurt. Dat zetten we dan voor de stal in bakjes klaar; dan krijgen ze toch nog wat ruwvoer mee met de krachtvoerbeurt. Het zou niet moeten hoeven, want je betaalt natuurlijk gewoon voor voor huisvesting en voer, etc. En het was daar niet goedkoop. Geld was daar echt niet het probleem; het was gewoon luiheid. 'smorgens werd onregelmatig gevoerd omdat niemand hun bed uitkwam. Kwam vaak voor dat de paarden om 8:00 uur nog niet gevoerd waren, terwijl 7:00 hun normale tijd was. En het was veel te veel moeite om 3 x te hooien. Er werd slecht uitgemest. Saillant detail: hun eigen paarden werden wel anders gevoerd. Er waren wel meer dingen mis en we staan er uiteraard niet meer; het is een stal met groot verloop.

Als het echt te erg is, is het advies zoek wat anders. Er zijn best stallen die het goed doen, soms wat verder weg. Daarnaast kun je zelf ook wel e.e.a. doen. Zelf hooi bijvoeren, daily plus bij het voer, etc, etc.

smurffieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:02

Miss_Mii21 schreef:
Daar zie je hoe het efficiënt en winstgevend kan zijn. Hoe ze weinig tijd kwijt zijn en alles op orde hebben. Een stal is per definitie volgens mij gewoon niet winstgevend als het kleinschalig is en je alles zelf aan handwerk doet. Dus of je pakt het professioneel aan, of je stopt er gewoon mee. Al dat gezeur van die stalhouders, ga er gewoon naast werken want een stal is niet winstgevend op deze manier.
Wil je het winstgevend, automatiseren zo veel mogelijk. En zo veel mogelijk zelf doen. Ik geef dus aan, met 70 paarden, dat het dus efficiënt kan en dan is het ook nog winstgevend.
Zoals zo veel stallen alles zelf doen en stal voor stal, alles met de hand en kruiwagen, kost te veel tijd, dan is het zeker niet winstgevend. Maar dan moet je ook niet zeuren vind ik. Of je stopt je stal als je het te veel werk vind, of je pakt het een stuk professioneler aan. Al dat gezeik van die stalhouders, ik heb er helemaal genoeg van.
Heb er een aantal gezien die bulkten van het geld, nooit meer hoefden te werken, en toch zeuren dat het allemaal zo veel moeite kostte en zo veel geld kostte. En dan precies de mensen die nooit meer hoefden te werken.
De mensen die er hard voor werkten en er nog naast werkten, die hoorde je nooit. Dan ben je ook eerder geneigd om die eens te helpen, ipv de mensen die in het geld zwemmen en toch nog zeuren.

Wat is er mis met jou :=
Weet je wat, stop jij anders met zeuren, ga wat extra werken ernaast en betaal het vreten van je paard zelf anders! En anders gewoon ermee kappen.
Tot je je paarden een tijd in eigen beheer gehad hebt, weet hoeveel tijd en geld het kost, kun je vooral je mond houden over wat stalhouders moeten.
Want het zou heel gek zijn om de hypotheek niet door te rekenen.
Een huurhuis betaal je toch ook meer dan het de huiseigenaar kost? Zo werkt onze maatschappij nou eenmaal.
Dus lekker paarden in eigen beheer, beetje harder werken voor de kosten die je gaan tegen vallen, beetje harder werken voor het extra werk, ben je wel van al het gezeur af :)

Ik weet weer waarom ik geen stallen verhuur :=

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:03

Citaat:
Dus die opmerkingen hier boven, over onervarenheid, vind ik grote onzin. Paarden krijgen maagzweren van +3 uur zonder voer. Als stalhouders geen gezeur willen, zorg dan voor droge voeten en voldoende eten elk uur,

Wanneeroffer jij je op en gaat om de paar uur naar stal toe in de nacht?

Echt verschrikkelijk...ga je paard in eigen beheer houden..spreken we je later wel

Dit soort mensen is dus waarom ik geen pension paarden meer heb.

Paard hoest, komt door het dak, wanneer komt er een ander dak? (dak was oud maar lekte niet)
Ja als jij me nu 25.000 geeft bel ik vandaag de aannemer...vond ze een flauw antwoord.
Volgens da was het gewoon een virusje overigens maar die beste man had het ook mis.
Maar echt wat moet je et zulke mensen?
ja van je erg aftrappen....

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:04

De goede stallen zijn wel te vinden maar niet dikgezaaid en duur. Het is maar net wat je wil, ik wil mijn paarden niet 24/7 buiten of in een (wisselende) kudde dus ik ben tevreden op de stal waar ik sta. Goed voldoende hooi, schone stallen, goede rijbanen, naar buiten zoals ik het wil. Maatwerk per paard, ook bij blessures
Maar ben ca 700 per paard kwijt. So be it….

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-24 11:05

Marije_jiplover schreef:
Dat het niet leuk meer is om een paard te houden, omdat het zo duur wordt, dat ligt toch niet aan de pensionstalhouders?

Een pensionstal hoeft jouw hobby toch niet te financieren?

Daarnaast is het op heel veel stallen lastig een paard met een blessure in te passen in het reguliere stalmanagement.
Op de stal waar mechanisch gemest wordt terwijl alle paarden buiten staan, is dat onwijs onhandig als die van jouw boxrust heeft.
Idem met de stallen uit"vegen" met een bladblazer, dan krijgen we hier te lezen dat je paard met blessure en maagzweren ook nog gaat hoesten van al het stof dat in de gangen opwaait tijdens het blazen.

Kortom, voor een paard met blessure is het niet eerlijk om je pensionstalhouder zwart te maken dat je paard niet in het systeem past.

Ik zou er ook niet blij van worden als ik een paard op stal heb staan waar iemand 2x per dag de stalgangen als wandelpad gebruikt om te stappen, omdat die zijn paard buiten of in de piste aan de hand niet ik bedwang kan houden.
Wat een onrust geeft dat, zeg, een stappend paard door de stalgangen.
Hoe zou jij het vinden als jouw kennelijk stressgevoelige paard 2x per dag 20-30 minuten gestoord wordt door een voorbij stappend paard dat moeilijk in de hand te houden is?
Dan zou je hier waarschijnlijk mopperen over de pensionstal waar het super onrustig is op stal waardoor je paard stress ervaart en dat is zo slecht want hij is zo gevoelig voor maagzweren!

Dus ja, ook ik vind dat je behoorlijk onredelijk een kant op redeneert, alles moet in jouw straatje passen en de andere kant telt niet mee.

In dat geval ben je misschien wel beter af zonder eigen paard, lees ook hier de posts van bokkers met paarden aan huis die al concessies moeten doen, laat staan wanneer je pensionstalhouder bent en alle mensen met wisselende eisen tevreden probeert te houden voor een bedrag wat nauwelijks uit kan...

Klopt indd, ik klaag toch niet dat mijn paard staat te hoesten van stof door een bladblazer? Ook dat gebeurt bij ons, het moet toch schoongemaakt worden. Mij hoor je daar niet over.

De paarden die 24/7 op box staan - en niet in de kudde want oh dan gaan de tere beentjes kapot, geloof me ik heb al heel wat kosten gehad maar ze staat bij mij toch in de kudde omdat dat dierwaardig is een paard moet met soortgenoten staan - die kunnen niet tegen een lopend paard? Sorry? Als die te veel stres hebben, moeten ze lekker naar buiten, want daar hoort een paard.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-24 11:06

Miss_Mii21 schreef:
Ligt aan je schaalgrootte; in hoeverre je hebt geautomatiseerd/ hoeveel werk je er zelf aan besteed in combi met wat je de mensen zelf laat doen. Hoe groot kan je inkopen/koop je in; wat koop je in. Soms kan het rendabel zijn om met een paar stallen in de buurt gezamenlijk in te kopen. Je hebt geluk als je van eigen land kan rooien, dat is weer voordeliger dan wanneer je in moet kopen. Als je handmatig elke stal zelf moet mesten, kost het veel meer tijd dan wanneer je dat allemaal geautomatiseerd kan doen. tijd = geld. efficiëncy.

En ik geef net een voorbeeld van iemand die daar mee gestopt is omdat al dat goede stro eruit schuiven juist veel duurder is. Plus heel belangrijk niet alle paarden stonden er netjes bij.

Toch blijf je hameren over dat geautomatiseerd.

En potver, je hebt nogal wat land nodig om zelf hooi te hebben jaar rond.
Wat denk jij dat een hectare grasland kost... kun je heel wat pakken van kopen.