Ietwat stress over de vorst komende week

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Re: Ietwat stress over de vorst komende week

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:57

Ik zie ook niet zo'n probleem in die wei, mits ze er veilig in kunnen komen. Maar je kent zelf je eigen paarden en grenzen het beste :j

Hier heb ik Mareentje lekker de wei op gebonjourd. Ze vindt wel een acceptabel paadje tussen de stukken maanlandschap door hoor. Na een jaartje of 30 weet je het als gouwe ouwe wel hoe dat werkt :))

Hier achter zijn ze de akker aan het ploegen, vannacht hoorde ik ze ook bezig. Die zien hun kans schoon :j

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 14:50

Het scheelt ook wel per paard wat ze gewend zijn en hoe ze hier mee om gaan. Die van mij staat al jaren 24/7 buiten in weer en wind en is altijd zuinig op zichzelf. Dat merkte ik gisteren ook met buitenrit. In het bos was de bovenlaag meestal nog zacht, ook gedraafd en gegaloppeerd. Maar als een stuk minder is geeft hij zelf aan dat hij wil gaan stappen, of liever in de berm loopt of juist ergens anders. Die vrijheid krijgt hij dan ook, dan gaat het prima.
Maar er zijn bij ons op stal ook een stel van die te blije paarden op stal die ongeacht hoe de bodem is na een dag binnen staan als een dolle door de wei gaan rennen en schuiven, dat moet je nu niet hebben natuurlijk.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:38

Bij ons vandaag ook binnen en ook de waterbakken bevroren. Gelukkig gaan ze paar keer per dag langs om de paarden water te geven want ben gewoon aan het werk en kan vanavond pas een bak met water vullen. We hebben nieuwe stallen sinds 2 weken en er zou een pomp worden geplaatst zodat het blijft rond pompen het water maar die was nog niet aangesloten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 15:55

Bloodymary schreef:
Het scheelt ook wel per paard wat ze gewend zijn en hoe ze hier mee om gaan. Die van mij staat al jaren 24/7 buiten in weer en wind en is altijd zuinig op zichzelf. Dat merkte ik gisteren ook met buitenrit. In het bos was de bovenlaag meestal nog zacht, ook gedraafd en gegaloppeerd. Maar als een stuk minder is geeft hij zelf aan dat hij wil gaan stappen, of liever in de berm loopt of juist ergens anders. Die vrijheid krijgt hij dan ook, dan gaat het prima.
Maar er zijn bij ons op stal ook een stel van die te blije paarden op stal die ongeacht hoe de bodem is na een dag binnen staan als een dolle door de wei gaan rennen en schuiven, dat moet je nu niet hebben natuurlijk.

Mede daarom laten wij ze nooit binnen staan, gewoon iedere dag naar buiten en ze passen zich wel aan. :) Alleen draven en galloperen zou ik niet doen op een bevroren ondergrond. Vind dat te risicovol.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:07

Hier heb ik ook de meest natte gedeeltes afgesloten zodat ze zichzelf niet opsluiten...ze zouden in de middag rustig door een bevroren plas gaan en het dan in de avond ineens eng vinden om over de opnieuw dichtgevroren plek te gaan -O-
Dus blijven ze relatief dicht bij huis zodat de weg naar de (schuil)stallen altijd begaanbaar blijft en ze bij hun water en hooi kunnen.

Zand is wel hobbel en bobbel, maar met vier beentjes blijven ze goed in evenwicht en ze passen zich inderdaad super aan de omstandigheden aan +:)+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:14

Bo_San schreef:
Gisterochtend had ik ze buiten gezet en gingen ze midden in het ijs staan. Eentje wou helemaal niet meer lopen, vond het te hard aan de voeten. Doe ze er geen plezier mee vrees ik en ook het feit dat ze over het ijs willen lopen vind ik geen prettig idee. Vooral ook omdat het bij de drinkbakken ook ligt.
Ik hou er echt niet van om alles binnen te laten, maar het is maar voor een paar dagen, het is even niet anders

Weet je, daar krijgen ze niks van hoor.
Tuurlijk, het is niet leuk. Maar uitglijden en een blessure ook niet. En daar ben je dan misschien langer mee zoet.

Als het voor jou niet goed/ veilig voelt, dan binnen houden voor die paar dagen. Geloof dat het donderdag weer gaat dooien.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:56

Pff, zag vandaag mijn merrie voetje voor voetje over het ijs lopen, en toch ineens gaan breakdancen. :\ Gelukkig bleef ze op de been, maar ik heb nu wel een paar draden om de uitloop van de stallen gespannen.

(ze kon er ook omheen lopen, maar ja, dit was de kortste weg). :')

Ik dacht dat paarden zich wel konden aanpassen aan de bodem, maar het ijs is dus toch te glad.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:58

pinto_1 schreef:
Pff, zag vandaag mijn merrie voetje voor voetje over het ijs lopen, en toch ineens gaan breakdancen. : Gelukkig bleef ze op de been, maar ik heb nu wel een paar draden om de uitloop van de stallen gespannen.

(ze kon er ook omheen lopen, maar ja, dit was de kortste weg). :')

Ik dacht dat paarden zich wel konden aanpassen aan de bodem, maar het ijs is dus toch te glad.

Verschilt heel erg per paard.

Mijn jonkie is niet zo voorzichtig met zichzelf. Dus die moet ik voor zichzelf beschermen.

De ander is iets voorzichtiger, maar daar neem ik liever ook geen risico mee

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:02

Ijs kennen ze niet goed genoeg is mijn ervaring.
Dat vind ik dus ook doodeng.

Ik heb gelukkig net om het ijs heen af kunnen zetten.
Maar over ijs heen naar buiten nee dat durf ik niet
Niet erg als dat een plasje van 30 cm is of zo en ze dan weer tegen zand botsen en geen bambi kunnen doen.
En als ze eenmaal liggen is opstaan echt moeilijk op glad ijs

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:08

Ijs moet je ze niet bij in de buurt laten komen, zo snugger zijn ze niet :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:11

Oh die van ons gingen gister ook tekeer in de paddock. Gelukkig was alleen de bovenlaag hard en daaronder zacht.

Maargoed, het ziet er voor nu niet naar uit dat het weken gaat vriezen. En over het algemeen lijken de paarden er meer oke mee dan ik, waneer ze een dag of 2 binnen moeten blijven. :o

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:13

Het ligt inderdaad ook een beetje aan je paard (hoewel ijs natuurlijk gewoon tricky is). Ik heb er 2, beiden jong en vol energie, beiden altijd buiten. De ene is zich altijd erg bewust van zijn ondergrond geweest, let op waar hij loopt. De ander gaat op iedere ondergrond even hard als hij het even in z'n bol heeft, gaat vanzelf een keer op z'n plaat (als het bv modderig is) en gaat dan net zo hard weer verder. Lijkt er ook gewoon niet van te leren :+
Hier blijven ze vanwege de harde en erg onregelmatige ondergrond helaas binnen totdat de bodem weer wat zachter is.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:34

Wel mooi om te zien als ze ijs wel kennen en er zo heel voorzichtig met hun hoef een gat in maken als het bovenste laagje van het drinkwater bevroren is. Vind ik toch best heel slim.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:33

Hier lagen ze vanmiddag op de weide te slapen. De stallen waren nog helemaal schoon. Ze komen echt amper binnen nu de weide open is.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:35

Hier ook dag en nacht buiten (mag geen gesloten boxen zetten namelijk).
Het is een maanlandschap aan de waterbakken en doorgangen, maar ze stappen echt heel voorzichtig.
Ze staan meestal toch gewoon rond de hooibak en daar liggen tegels waar ze op staan. Gesmost hooi heb ik ook expres niet opgeruimd zodat de tegels niet glad worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:43

Hier konden ze vandaag op de wei en daar waren ze heel blij mee. De paddock is echt rampzalig, maar vanuit de wei is er een redelijk begaanbaar paadje naar het verharde deel en de stal. Dus ben blij nu.

Alleen nu waterbak drama natuurlijk haha.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 18:46

Hier is de paddock gelukkig vlak, en ook vlak bevroren. Ze bewegen wel een stuk minder, dus ik stap heel wat af. Door de bevroren bak :)) Gelukkig is die flink gesleept voor het ging vriezen, dus ook die is vlak.

Afbeelding

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 19:37

Mijn bak was redelijk vlak en inmiddels dusdanig bevroren dat ze daar wel even in los mochten, paddock is 1 ijsplaat na alle regen dus dat zit er sowieso niet in. Maar die beesten vlogen toch een partij rond in die mooie grote baan, hoop maar dat ze hun benen heel gehouden hebben :+

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 20:52

Zo vreselijk om nu de mest weer letterlijk uit de paddock te moeten hakken :') Wat er van vanmiddag lag zat nu al helemaal vastgevroren in de grond.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:05

Maar alles is beter dan dan in regen!!! :D

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 21:06

Westhof schreef:
Zo vreselijk om nu de mest weer letterlijk uit de paddock te moeten hakken :') Wat er van vanmiddag lag zat nu al helemaal vastgevroren in de grond.

Hamer en bijtel :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:13

Hier waren de paddocks te doen. Wel hard, maar wel ff de paarden kunnen laten wapperen. :)

En idd, het is droog :j

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:20

Tja helaas toch bevroren waterbakken op stal dus met het emmertje rond...3 paarden 2 pony's en geiten en de rest :brr:

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 22:21

Hier zijn ze vandaag nog in de wei geweest maar de merries (waaronder mijn paard) gaan vanaf morgen in de bak. Is vlak en goed te doen. Hier was vandaag even wat angst ivm ijs waar ze over heen waren gegaan maar waarna ze niet meer terug durfden en heb absoluut geen zin in blessures. Gelukkig konden de andere eigenaren zich er ook in vinden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 23:11

Onze bak is een drama qua gaten en dichtgevroren modder. Dus ze staan op de wei met hooi. Dat is mooi vlak en lopen ze nu niet kapot.

De dames zijn zeeeer content met de weide, ondanks dat ze niets kunnen eten behalve hooi haha

Die Dikkie Pluis (Haflinger) van mij is Heppie de Peppie met dit weer. Die kan het niet koud genoeg en bid nu elke avond voor sneeuw }>