Prijsstijging equest pramox

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Prijsstijging equest pramox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:37

Ik denk dat heel veel paarden (zelfs met mestonderzoek) toch zeker 2 keer per jaar ontwormd worden. ik noem dat redelijk preventief. Als je pas ontwormt nadat je paard "enorm besmet" is en dus waarschijnlijk ook al wel (beginnende) ziektesymptomen vertoond, vind ik dat meer naar curatief neigen.

Tenzij ik "enorm besmet" dus anders inschat dan wat hier bedoeld wordt. Voor mij klinkt dat al best wel heftig. Als mijn dierenarts zou zeggen dat mijn paard "enorm besmet" is met bloedwormen, zou ik denken dat ik een slecht ontwormbeleid heb.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:37

lailapri schreef:
Ik vind het een veel enger idee dat er dus al grotere stallen en enkele individuele gevallen zijn in mijn omgeving waar paarden dood gaan aan wormen door de resistentie... dan kan je dus niets meer...

Waar is dat en welke wormsoort betrof het hier? Wat voor soort bedrijf hebben we het dan over?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 16:52

Marije_jiplover schreef:
Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.

De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.

Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.

Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.

Maar hoe weet je dan of je paard lintworm heeft dan?
Ik heb ook geen idee hoe vaak dat voorkomt in Nederland.

Krijg hier ook de pramox, maar als minder heftig ook kan, dan graag.
Maar waarom word deze dan aangeraden?

Hier zelfs al jaren geen gele eitjes gezien, dus is überhaupt ontwormen in December dan wel nodig?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 18:17

Gini schreef:
Ik denk dat heel veel paarden (zelfs met mestonderzoek) toch zeker 2 keer per jaar ontwormd worden. ik noem dat redelijk preventief. Als je pas ontwormt nadat je paard "enorm besmet" is en dus waarschijnlijk ook al wel (beginnende) ziektesymptomen vertoond, vind ik dat meer naar curatief neigen.

Tenzij ik "enorm besmet" dus anders inschat dan wat hier bedoeld wordt. Voor mij klinkt dat al best wel heftig. Als mijn dierenarts zou zeggen dat mijn paard "enorm besmet" is met bloedwormen, zou ik denken dat ik een slecht ontwormbeleid heb.

Dus als jou paard besmet raakt met een verkoudheid is jou beleid ook slecht? Een beetje wormen zorgt ook voor weerstand en kunnen de meeste dieren prima hebben. Sterker nog mijn 2 jarige had een telling van 3000 epg en is nu gezakt naar 200 epg bloedworm en hij heeft in die 2 jaar enkel 2x een pyrantel ontworming gehad, als veulen en als jaarling. Na de winter als alles weer wakker wordt doe ik weer mestonderzoek. Ik heb wel de mazzel dat ik een ovacyte op het werk heb staan.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:47

Ik stel eigenlijk vooral vragen. Ik weet niet beter dat je gewoon voldoende ontwormt met verschillende middelen om besmettingen voor te zijn. Mestonderzoek kan je beleid daarbij verbeteren zodat je niet in het wilde weg wat geeft. Maar tot op heden wordt Equest Pramox ook "gewoon" voorgeschreven door de dierenarts.
Als er dan iemand zegt: 'oh, maar dat middel moet je niet gebruiken in je normale wormbeleid, alleen wanneer je een heel ernstige besmetting hebt', komt dan best als een verrassing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 19:54

Gini schreef:
Ik stel eigenlijk vooral vragen. Ik weet niet beter dat je gewoon voldoende ontwormt met verschillende middelen om besmettingen voor te zijn. Mestonderzoek kan je beleid daarbij verbeteren zodat je niet in het wilde weg wat geeft. Maar tot op heden wordt Equest Pramox ook "gewoon" voorgeschreven door de dierenarts.
Als er dan iemand zegt: 'oh, maar dat middel moet je niet gebruiken in je normale wormbeleid, alleen wanneer je een heel ernstige besmetting hebt', komt dan best als een verrassing.

Er zijn best wel al wat dierenartsen die dit beleid hanteren hoor. En equimax geven ipv equest pramox. Ik krijg ook echt niet elk jaar pramox meestal hooguit eens in de 3 jaar

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:00

Ik betaal die Pramox elke keer 40 euro/stuk, 28 euro vind ik heel goedkoop eigenlijk.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:46

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 20:53

Ik heb afgelopen week €29,95 betaald.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:11

Waar????
Ik moest ook € 38 betalen .....

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-23 21:35

Kendra schreef:
Waar????
Ik moest ook € 38 betalen .....

DAP Bodegraven :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 04:43

Solistar schreef:
Moxidectine werkt ook tegen ingekapselde bloedworm, ivermectine niet, daarom ontworm ik (ook op advies van dierenarts) elk najaar met pramox https://www.horses.nl/algemeen/experts-waarschuwen-voor-de-gevaren-van-ingekapselde-bloedworm/

Ik heb €26 betaald afgelopen week

Dus jou paard heeft elk jaar ingekapselde bloedwormen?

Wat betreft mijn dierenarts zal het wel weten. De inzichten veranderen jaarlijks. Deze cursus was in het najaar dit jaar dus vrij recent. Er komen 2 dingen naar boven waar ik best van schrok en dit werd verteld door mensen die helemaal in de wormenwereld zitten. 1 is dus dat moxi langer aanwezig blijft in het systeem en 2 is dus dat als je bepaalde wormen uit de omgeving en uit het paard haalt er amderen juist kunnen groeien. Katten en honden kun je maandelijks ontwormen en daar is voor zover zij wisten geen maar ze zetten het dan voor de zekerheid op nauwelijks resistentie. Juist bij alle dieren die in koppels leven (schapen, paarden, koeien, ...) is er veel resistentie. Dat verhaal past dan dus wel heel goed bij de manier van houden en behandelen. Mestonderzoeken komen ze nu wel weer een beetje van terug ook. Maar goed alles elke 6 tot 12 weken ontwormen willen we ook liever niet meer. In schapenweides kunneb ze al heel wat wormdruk verlagen met het inzaaien van kruidenmengsels. We weten ook gewoon nog lang niet alles.

LoessM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-23 08:24

Marije_jiplover schreef:
Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.

De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.

Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.

Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.

Jeetje, ik wou dat mijn dierenarts mij dit had uitgelegd. Het is geen onwil van mijn kant maar puur onwetendheid. Heb al jaren dezelfde kudde paarden, er komen geen nieuwe en er gaat er geen 1 van het erf af. Zie (ook na het ontwormen) geen wormen ervanaf komen. Weide, paddock en stallen worden dagelijks gemest. (Incidenteel een dag niet) Er is mij gewoon altijd verteld, in het najaar na de eerste vorst geef je een stoot pramox, en in het voorjaar voordat het weideseizoen begint een stoot groene equest. En dan gooi ik er meestal mid zomer nog een 5 daagse verm-x kuur in. Puur omdat ik als de dood ben dat ze iets overkomt, dat er wormen ze van binnen helemaal kapot maken op die toch al veel te gevoelige darmen van een paard.
Dus eigenlijk best heel erg interessant om dit zo te lezen. Voor mijn portemonnee juig ik minder of anders ontwormen alleen maar toe hoor haha.
Wil alleen het beste voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 09:41

Jeetje maar preventief ook in het voorjaar wordt helemaal bijna niet meer gedaan. En zeker niet met equest...

Ik kan je aanraden de ontworming cursus van iris van gulik dierenarts te volgen.

Want juist door zo te blijven ontwormen help je de resistentie in de hand en werkt straks niks meer.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:06

lailapri schreef:
Solistar schreef:
Moxidectine werkt ook tegen ingekapselde bloedworm, ivermectine niet, daarom ontworm ik (ook op advies van dierenarts) elk najaar met pramox https://www.horses.nl/algemeen/experts-waarschuwen-voor-de-gevaren-van-ingekapselde-bloedworm/

Ik heb €26 betaald afgelopen week

Dus jou paard heeft elk jaar ingekapselde bloedwormen?.

Dat weet ik niet want die kun je dus niet tellen. Hij is wel een hoge uitscheider, elke telling moet ik ontwormen. Dus ik kies er tot nu toe voor om op advies van mijn dierenarts met pramox te ontwormen. Ik geloof best wat je schrijft, maar ik heb geen tijd om zelf alle cursussen op paardengebied te volgen en ga daarom op mijn dierenarts af. Het duurt inderdaad vaak langer voor voortschrijdend inzicht overal is ingeburgerd, maar wordt op den duur vaak wel overgenomen als het bewijs ervoor is.
Laatst bijgewerkt door Solistar op 23-12-23 10:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 10:08

Spenk schreef:
Gini schreef:

Er zijn best wel al wat dierenartsen die dit beleid hanteren hoor. En equimax geven ipv equest pramox. Ik krijg ook echt niet elk jaar pramox meestal hooguit eens in de 3 jaar

Ik krijg ook niet ieder jaar Pramox mee, maar omgekeerd krijg ik het niet alleen mee bij een ernstige besmetting. Sowieso gaat er zeker iedere 3 jaar wel eens een Pramox aan mijn paard in. Daarvoor hoeft er geen ernstige bloedwormbesmetting te zijn.

Stp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 17:35

Voorheen bestelden we de wormkuren in Ierland, geen idee of dit nog bestaat en tegen welke prijs.

Laatste jaren via dierenarts, maar idd €40,- is absurd!

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 18:31

Stp schreef:
Voorheen bestelden we de wormkuren in Ierland, geen idee of dit nog bestaat en tegen welke prijs.

Laatste jaren via dierenarts, maar idd €40,- is absurd!

Ja, dat kan nog steeds, maar daar zijn ze duurder dan de gemiddelde prijs die in dit topic voorbij komt :-(

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 19:18

Ik doe al enkele jaren mestonderzoek voor de hele stal (7paarden) bij wormenco. Wat ik daar zie is dat ik 3-4 jaar terug voor iedereen de pramox kreeg. 2-3 jaar terug kreeg ik een advies. Waren er geen wormen gevonden het afgelopen jaar > equimax, wel wormen pramox. En afgelopen jaar zie ik eigenlijk van alles sommige paarden een mestonderzoek (dan wel aangevuld met speekseltest), andere de equimax en eigenlijk alleen mijn paard heeft de pramox gekregen. Nu test zij vrijwel ieder mestonderzoek positief (niet altijd in zodanige mate dat ik ook moet ontwormen, maar wel positief dus), dus ook daar zie je dat ze niet zomaar meer de pramox adviseren. Wat ik wel jammer vind en hopelijk komt dat nog is dat ik met mijn paard een traject ben gestart bij eqinful vanwege haar astma, daarin heb ik het ook gehad ober de wormen. Zij gaf aan dat een terugkerende lage besmetting vrijwel altijd immuunsysteem gerelateerd is. De laatste x het advies van ontwormen genegeerd (was iets van 200 epg) en de keer erna was het aantal zelfs iets lager (in de tussenliggende periode hard gewerkt aan het immuunsysteem op te krikken). Dus ik hoop dat in de toekomst dierenartsen daar ook meer naar gaan kijken en eventueel onderzoek naar gaan doen. Met name paarden die jaarrond eigenlijk altijd een lage besmetting bij zich dragen

Jaydee_WP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-23 20:03

Hier wordt de hele kudde jaarlijks met pramox ontwormd en de rest volgens mestonderzoek.
Hier was de pramox laatst 26,50. Prima prijs als ik de rest zo lees.... :$