Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
lailapri schreef:Ik vind het een veel enger idee dat er dus al grotere stallen en enkele individuele gevallen zijn in mijn omgeving waar paarden dood gaan aan wormen door de resistentie... dan kan je dus niets meer...
Marije_jiplover schreef:Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.
De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.
Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.
Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.
Gini schreef:Ik denk dat heel veel paarden (zelfs met mestonderzoek) toch zeker 2 keer per jaar ontwormd worden. ik noem dat redelijk preventief. Als je pas ontwormt nadat je paard "enorm besmet" is en dus waarschijnlijk ook al wel (beginnende) ziektesymptomen vertoond, vind ik dat meer naar curatief neigen.
Tenzij ik "enorm besmet" dus anders inschat dan wat hier bedoeld wordt. Voor mij klinkt dat al best wel heftig. Als mijn dierenarts zou zeggen dat mijn paard "enorm besmet" is met bloedwormen, zou ik denken dat ik een slecht ontwormbeleid heb.
Gini schreef:Ik stel eigenlijk vooral vragen. Ik weet niet beter dat je gewoon voldoende ontwormt met verschillende middelen om besmettingen voor te zijn. Mestonderzoek kan je beleid daarbij verbeteren zodat je niet in het wilde weg wat geeft. Maar tot op heden wordt Equest Pramox ook "gewoon" voorgeschreven door de dierenarts.
Als er dan iemand zegt: 'oh, maar dat middel moet je niet gebruiken in je normale wormbeleid, alleen wanneer je een heel ernstige besmetting hebt', komt dan best als een verrassing.
Solistar schreef:Moxidectine werkt ook tegen ingekapselde bloedworm, ivermectine niet, daarom ontworm ik (ook op advies van dierenarts) elk najaar met pramox https://www.horses.nl/algemeen/experts-waarschuwen-voor-de-gevaren-van-ingekapselde-bloedworm/
Ik heb €26 betaald afgelopen week
Marije_jiplover schreef:Horzellarven gaan gewoon dood van ivermectine, daar heb je geen Equest en al helemaal geen pramox voor nodig, dus als het je om de horzellarven te doen is, zou ik de goedkoopste ivermectine spuit aan je dierenarts vragen.
De praziquantel die aan de pramox en bijvoorbeeld aan de Eqvalan Duo is toegevoegd, is ter bestrijding van lintwormen.
Dus als je geen enorme besemtting van bloedwormen hebt, en vooral tegen horzellarven wil ontwormen, heb je genoeg aan een simpele ivermectine spuit, wil je ook iets tegen lintworm, dan is een combi preparaat met ivermectine en praziquantel voldoende.
Moxodectine is eigenlijk pas nodig bij heftige bloedworminfecties, maar, zoals hierboven ook al beschreven, beter alsnog eerst met ivermectine beginnen dan.
lailapri schreef:Solistar schreef:Moxidectine werkt ook tegen ingekapselde bloedworm, ivermectine niet, daarom ontworm ik (ook op advies van dierenarts) elk najaar met pramox https://www.horses.nl/algemeen/experts-waarschuwen-voor-de-gevaren-van-ingekapselde-bloedworm/
Ik heb €26 betaald afgelopen week
Dus jou paard heeft elk jaar ingekapselde bloedwormen?.
Spenk schreef:Gini schreef:Ik stel eigenlijk vooral vragen. Ik weet niet beter dat je gewoon voldoende ontwormt met verschillende middelen om besmettingen voor te zijn. Mestonderzoek kan je beleid daarbij verbeteren zodat je niet in het wilde weg wat geeft. Maar tot op heden wordt Equest Pramox ook "gewoon" voorgeschreven door de dierenarts.
Als er dan iemand zegt: 'oh, maar dat middel moet je niet gebruiken in je normale wormbeleid, alleen wanneer je een heel ernstige besmetting hebt', komt dan best als een verrassing.
Er zijn best wel al wat dierenartsen die dit beleid hanteren hoor. En equimax geven ipv equest pramox. Ik krijg ook echt niet elk jaar pramox meestal hooguit eens in de 3 jaar