Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Muze schreef:Soms vraag ik me af of Nederland ( nog) wel zo geschikt is voor 24/7 buiten… de uitzonderingen van echte mooie plekken met genoeg droge ruimte daargelaten… heb het idee dat het de laatste jaren steeds meer en ook langer heel nat is..
Ja dan staan ze buiten.. maar ook niet altijd ideaal.
lletam schreef:Muze schreef:Soms vraag ik me af of Nederland ( nog) wel zo geschikt is voor 24/7 buiten… de uitzonderingen van echte mooie plekken met genoeg droge ruimte daargelaten… heb het idee dat het de laatste jaren steeds meer en ook langer heel nat is..
Precies dat. Of er moet dusdanig geïnvesteerd worden in drainage en noem het maar op, dat de gemiddelde pensionstalling daar niet aan (kan) beginnen.
Dat gevoel krijg ik ook bij eigen beheer, als ik hier op de klei de boel geschikt wil maken moet er een enorme zak geld mee..
LWDaisy schreef:Maar om eerlijk te zijn - ik zou een paard alleen op deze manier willen houden. 24/7 buiten, en alles zelf doen. Je krijgt vanzelf een betere band met je paard, je ziet veel meer qua gezondheid, en dagelijks een uurtje buiten aan de slag zijn is nog eens gezond ook. Ik mis het.. Hoe vaak ik ook heb gevloekt
Iris82 schreef:VogeltjeM schreef:Hier hebben we gewoon 2 voerbeurten per dag, ik span touwtjes tussen de paarden zodat ieder gewoon z'n eigen voer heeft. Ook op andere plekken waar ik 24/7 buiten in pension stond, was dit eigenlijk nooit een issue.
Wij hebben idd aan de rand voerpaddockjes van 3 bij 3 waar ze hun krachtvoer krijgen. Werkt prima.
Muze schreef:Soms vraag ik me af of Nederland ( nog) wel zo geschikt is voor 24/7 buiten… de uitzonderingen van echte mooie plekken met genoeg droge ruimte daargelaten… heb het idee dat het de laatste jaren steeds meer en ook langer heel nat is..
lletam schreef:Zelf denk ik dat veel vrije beweging en sociaal contact heel belangrijk is voor een paard. Maar zijn er ook nadelen? Als het niet klikt in de groep bijvoorbeeld of een paard te mager/te dik/te noem het maar op wordt van een 24/7 buiten systeem. En ook de nadelen voor de ruiter die wel fatsoenlijk in een bak wil kunnen trainen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen maar houd het vriendelijk ajb
Popstra schreef:Geloof mij, wij hebben 8 jaar terug een godsvermogen geinvesteerd in drainage om droge paddocks te houden maar die staan nu ook gewoon blank hoor! Is met een dag of 2 wel weer droog maar dan nog. Ze staan hier momenteel binnen. Het is koud en zeikend nat. De paarden staan heerlijk te soezen binnen.
In de weides loop je nu te soppen zo drassig. En dan zitten wij op zand grond.
Het is verzadigd.
Nee NL is niet geschikt om je paard 24/7 fatsoenlijk!! Buiten te kunnrn hebben
Achterom schreef:Popstra schreef:Geloof mij, wij hebben 8 jaar terug een godsvermogen geinvesteerd in drainage om droge paddocks te houden maar die staan nu ook gewoon blank hoor! Is met een dag of 2 wel weer droog maar dan nog. Ze staan hier momenteel binnen. Het is koud en zeikend nat. De paarden staan heerlijk te soezen binnen.
Het is verzadigd.
Hmmm, ik woon toch echt in Nederland en hier echt geen probleem op dit moment, eigenlijk bijna nooitIk denk dat wij gewoon een gunstige plek hebben hier, in de zomer vaak wel erg droog, maar dat boeit de paarden dan weer niet
Soms is het even soppig, maar dat is vaak met maximaal een dag weer over. Ook heeft de ene wei er meer last van dan de andere, dus daar kan ik een beetje mee spelen. Maar de paarden hebben sowieso altijd droge verharding ter beschikking en een schuilstal. De paddock is denk ik 330 dagen per jaar droog, en staat eigenlijk nooit helemaal onder water.
Ik besef me goed dat ik mazzel heb met deze plek, maar om nou te roepen dat het allemaal niet meer kan in Nederland... nee dat is echt overdreven.
Achterom schreef:Popstra schreef:Geloof mij, wij hebben 8 jaar terug een godsvermogen geinvesteerd in drainage om droge paddocks te houden maar die staan nu ook gewoon blank hoor! Is met een dag of 2 wel weer droog maar dan nog. Ze staan hier momenteel binnen. Het is koud en zeikend nat. De paarden staan heerlijk te soezen binnen.
Het is verzadigd.
Hmmm, ik woon toch echt in Nederland en hier echt geen probleem op dit moment, eigenlijk bijna nooitIk denk dat wij gewoon een gunstige plek hebben hier, in de zomer vaak wel erg droog, maar dat boeit de paarden dan weer niet
Soms is het even soppig, maar dat is vaak met maximaal een dag weer over. Ook heeft de ene wei er meer last van dan de andere, dus daar kan ik een beetje mee spelen. Maar de paarden hebben sowieso altijd droge verharding ter beschikking en een schuilstal. De paddock is denk ik 330 dagen per jaar droog, en staat eigenlijk nooit helemaal onder water.
Ik besef me goed dat ik mazzel heb met deze plek, maar om nou te roepen dat het allemaal niet meer kan in Nederland... nee dat is echt overdreven.
Achterom schreef:Hmmm, ik woon toch echt in Nederland en hier echt geen probleem op dit moment, eigenlijk bijna nooitIk denk dat wij gewoon een gunstige plek hebben hier, in de zomer vaak wel erg droog, maar dat boeit de paarden dan weer niet
Popstra schreef:Maar dan is het nu dus al een paar weken achtereen soppig want het regent dagelijks flink. (Tenminste hier op de Heuvelrug)
Vind je het dan nog goed genoeg dat ze in het nat staan?
En worden jullie weides nooit kapot gelopen met dit weer dan? Blijft het een prachtige groene grasmat?
Paarden trekken toch wel eens een sprintje?
Popstra schreef:Laten we zo zeggen, de 1 zijn standaard kwa huizing en verzorging is ook wat groter of lager dan de ander.
Wat de 1 prima vind aan nattigheid kan ik wel not done vinden.
Ik vertrek zaterdag voor een week wedstrijd naar Equita Lyon en heb hier geschoren paarden die dagelijks getraind worden. Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt ze met dit hondenweer 24/7 buiten te laten! Ook niet met deken.
Komt bij ze het ook echt niet leuk vinden nu. Zelfs de jaarling niet.