Nadelen 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Re: Nadelen 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 15:01

Jongens, dit weer is toch overal om te huilen? Onze eigenlijk altijd droge bak trekt het momenteel ook niet meer, de plassen staan op het land (kansloos op klei)

Gelukkig kan ik makkelijk met de trailer weg dus dat scheelt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:05

Soms vraag ik me af of Nederland ( nog) wel zo geschikt is voor 24/7 buiten… de uitzonderingen van echte mooie plekken met genoeg droge ruimte daargelaten… heb het idee dat het de laatste jaren steeds meer en ook langer heel nat is..
Ja dan staan ze buiten.. maar ook niet altijd ideaal.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-23 15:08

Muze schreef:
Soms vraag ik me af of Nederland ( nog) wel zo geschikt is voor 24/7 buiten… de uitzonderingen van echte mooie plekken met genoeg droge ruimte daargelaten… heb het idee dat het de laatste jaren steeds meer en ook langer heel nat is..

Precies dat. Of er moet dusdanig geïnvesteerd worden in drainage en noem het maar op, dat de gemiddelde pensionstalling daar niet aan (kan) beginnen.
Dat gevoel krijg ik ook bij eigen beheer, als ik hier op de klei de boel geschikt wil maken moet er een enorme zak geld mee..

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:10

lletam schreef:
Muze schreef:

Precies dat. Of er moet dusdanig geïnvesteerd worden in drainage en noem het maar op, dat de gemiddelde pensionstalling daar niet aan (kan) beginnen.
Dat gevoel krijg ik ook bij eigen beheer, als ik hier op de klei de boel geschikt wil maken moet er een enorme zak geld mee..

Als je het echt goed wil doen dan kost het inderdaad bakken met geld.
Dat is zowel bij droogte als deze nattigheid.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:29

LWDaisy schreef:
Maar om eerlijk te zijn - ik zou een paard alleen op deze manier willen houden. 24/7 buiten, en alles zelf doen. Je krijgt vanzelf een betere band met je paard, je ziet veel meer qua gezondheid, en dagelijks een uurtje buiten aan de slag zijn is nog eens gezond ook. Ik mis het.. Hoe vaak ik ook heb gevloekt :')

Ik zie eigenlijk niet waarom je een betere band zou krijgen en veel meer zou zien qua gezondheid? Ik hoef maar weinig, of eigenlijk bijna niks, zelf te doen maar we zijn er toch ook elke dag een aantal uren. Zien ze buiten lopen, hebben ze elke dag in handen, zien ze eten, noem alles maar op.

Voor mijn paard is het nadeel dat ze te weinig rust neemt. Juist geen onderdanig paard, staat juist bovenaan. Maar met 24/7 buiten raakte ze uitgeput. Daarnaast vonden al mijn paarden grote vlaktes prettiger dan kleinere paden of strookbegrazing. Dat is meteen alweer een beperking vaak want op het land kan niet het hele jaar en de pp's hebben of geen land, hele kleine stukjes en vaak alsnog strookbegrazing.(helemaal als je dus ook nog droge voeten in de winter wilt met schuilstal die groot genoeg is.) Even los van de regels die er regelmatig bijkomen over dekens en ijzers en verschil in voedingsbehoefte met ruwvoer al. Aan huis is het 'makkelijker' te realiseren, even los van het geld he? Maar dan heb je al niet te maken met zulke eisen haha.

Verder wat jullie schrijven, om het goed te doen moet je echt flink investeren. Als ik ze ooit aan huis zou kunnen hebben zou ik het nog wel eens willen proberen, maar ook geen probleem met nachten op stal als dat beter werkt.

Regen heb je ook last van als ze 's nachts op stal staan, ze worden overdag nog steeds nat haha.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:37

Geloof mij, wij hebben 8 jaar terug een godsvermogen geinvesteerd in drainage om droge paddocks te houden maar die staan nu ook gewoon blank hoor! Is met een dag of 2 wel weer droog maar dan nog. Ze staan hier momenteel binnen. Het is koud en zeikend nat. De paarden staan heerlijk te soezen binnen.
In de weides loop je nu te soppen zo drassig. En dan zitten wij op zand grond.
Het is verzadigd.
Nee NL is niet geschikt om je paard 24/7 fatsoenlijk!! Buiten te kunnrn hebben

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:45

Onze paddocks zijn nog wel droog, maar die zijn 2 of 3 jaar geleden nog opgeknapt. Enige plas die erin ligt is waar er een paar hebben gegraven en dat telkens opnieuw doen :+ Maar dat zijnb1 of 2 kleine plassen, de rest droog. Moet ook wel, want ze gaan gewoon elke dag naar buiten tenzij het erf gevaarlijk is door extreme gladheid.
De paddocks die weer toe zijn aan nieuwe zand of niet meegenomen waren in opknapbeurt zijn natter, want met alleen drainage ben je er niet.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 15:46

Iris82 schreef:
VogeltjeM schreef:
Hier hebben we gewoon 2 voerbeurten per dag, ik span touwtjes tussen de paarden zodat ieder gewoon z'n eigen voer heeft. Ook op andere plekken waar ik 24/7 buiten in pension stond, was dit eigenlijk nooit een issue.

Wij hebben idd aan de rand voerpaddockjes van 3 bij 3 waar ze hun krachtvoer krijgen. Werkt prima.

Ik heb overdekte voerpaddockjes van 4 bij 4, daar staan ze s nachts *D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:10

Muze schreef:

Precies dit... het is mij ook opgevallen dat de winters natter zijn geworden.
Ik ben ergens heel erg blij dat mijn ruin niet meer 24/7 buiten staat.
Zo heb ik mijn pony vanmorgen buiten laten lopen met zijn huidige vriendinnetje toen het nog droog was, maar rond een uur of 1 voor het begon te regenen naar binnen gehaald. Hij stond al klaar. Het helpt dat mijn pony ook een hekel aan regen heeft. Die is allang blij dat die droog binnen kan staan wanneer het buiten regent.
Mijn 6 maand oud veulen komt bij mijn pony in na afspenen en zal ik ook niet 24/7 buiten zetten. Mijn veulen staat nu wel overigens 24/7 buiten. Die zal wel even moeten wennen aan het nieuwe management.
Overdag gaan hij en mijn pony de hele dag naar buiten en 's nachts samen op stal zodat ze de rust kunnen pakken.
En zo kan mijn veulen zijn energie in het groeien steken na afspenen ipv in groeien en zichzelf warm houden in de koude en natte herfst en winter.
Ik snap echt dat 24/7 buiten voor veel fijn lijkt, maar sinds ik zie hoe goed mijn ruin het op het nieuwe management doet ben ik om.
Ik kan zelfs stoppen met dekens op doen bij mijn ruin omdat het zo goed gaat.
Met 24/7 buiten had die dekens nodig. Nu niet meer.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:23

lletam schreef:
Zelf denk ik dat veel vrije beweging en sociaal contact heel belangrijk is voor een paard. Maar zijn er ook nadelen? Als het niet klikt in de groep bijvoorbeeld of een paard te mager/te dik/te noem het maar op wordt van een 24/7 buiten systeem. En ook de nadelen voor de ruiter die wel fatsoenlijk in een bak wil kunnen trainen.
Ik ben benieuwd naar ervaringen maar houd het vriendelijk ajb :)

Ik zou geen enkel nadeel kunnen noemen.
Maar het is ook maar net wat je onder 24/7 buiten schaart.
Ik zie 24/7 buiten als je paard niet verplicht ophokken op structurele basis, maar hen wel de mogelijkheid bieden om binnen te kunnen staan.
Een ander ziet het wellicht weer anders.
En wat TS noemt als mogelijke nadelen heeft weinig te maken met 24/7 buiten staan, maar vooral met management/ systeem en invulling geven aan die 24/7 buiten.

Hoe ik mijn paarden nu hou is wat mij betreft nagenoeg het perfecte plaatje.
(Nóg perfecter zou aan huis zijn :D )
Ze hebben onbeperkt ruwvoer tot hun beschikking, de mogelijkheid om droog te staan, ze kiezen zelf hun beweging en ik heb nagenoeg geen modder.
Op slechte dagen zie je dat ze zelf de voorkeur geven aan in de stal staan dus dan hang ik daar voer op.
En als het echt afschuwelijk is, slapen ze een nachtje achter slot en grendel, maar die dagen zijn jaarlijks op 1 hand te tellen.
Dat in combinatie met dekens waar eventueel nodig, heb ik hele gelukkige paarden!
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 25-10-23 16:33, in het totaal 2 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:24

Popstra schreef:
Geloof mij, wij hebben 8 jaar terug een godsvermogen geinvesteerd in drainage om droge paddocks te houden maar die staan nu ook gewoon blank hoor! Is met een dag of 2 wel weer droog maar dan nog. Ze staan hier momenteel binnen. Het is koud en zeikend nat. De paarden staan heerlijk te soezen binnen.
Het is verzadigd.

Hmmm, ik woon toch echt in Nederland en hier echt geen probleem op dit moment, eigenlijk bijna nooit :n Ik denk dat wij gewoon een gunstige plek hebben hier, in de zomer vaak wel erg droog, maar dat boeit de paarden dan weer niet :+
Soms is het even soppig, maar dat is vaak met maximaal een dag weer over. Ook heeft de ene wei er meer last van dan de andere, dus daar kan ik een beetje mee spelen. Maar de paarden hebben sowieso altijd droge verharding ter beschikking en een schuilstal. De paddock is denk ik 330 dagen per jaar droog, en staat eigenlijk nooit helemaal onder water.

Ik besef me goed dat ik mazzel heb met deze plek, maar om nou te roepen dat het allemaal niet meer kan in Nederland... nee dat is echt overdreven.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:29

Die nattigheid is wel een ding ja. Ik heb een deel van de track dat lager ligt dan de rest. Daar hang ik nu geen voer op, om ze daar minder te laten lopen. Wordt het echt te nat, dan kan ik dat afsluiten. Ik voer nu ook alleen op de hoge en droge plekken. En op een aantal slechte plekken heb ik zand gegooid. Ik heb nu nog een paar plekken van een paar m2 die wat blubberig zijn die ik nog aan moet pakken. Maar met een track van 350m, 5 droge weitjes en een paddock van 18x30, schuilstal met zand en een rij bomen in het midden is er altijd nog meer droog dan nat.
Maar goed, dat kan alleen omdat we op zandgrond zitten, het afloopt (er zit ruim een meter hoogteverschil tussen de schuilstal en het laagste deel 70 meter de andere kant op) en er niet teveel paarden op staan. Met 2 paarden meer was de boel een stuk slechter door het kapot lopen.
Andere optie is de boel keren, maar dat mag helaas niet.
Op de helft van het land zit een puinlaag op 30cm onder de grond. Dat scheelt enorm in het weg zakken van het water.

Het kan wel. Maar dan moet je het goed aanleggen én goed managen. Anders is het echt niet te doen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:29

Bij ons hebben ze de keuze, binnen of buiten , extra schuilstal in aanbouw .
Maar huur de grond ! Dan zijn dure investeringen weer wat lastiger want tja als de grond verkocht wordt ofzo moet je weg en ben je wellicht deel investering kwijt .

Probeer dus low budget te doen .
Gelukkig zand grond. Maar 1e deel schuilstal was er al en helaas op laagste stuk van de wei . Voor de stallen dus erg nat er is een stuk waar we tegels hebben . En willen nog paddock roosters leggen.
Maar zoals de regen die we vanmorgen hadden dan mis ik de binnen bak en overdekte stalgang .
M'n paarden boeit t weinig die hebben een gevoerde regendeken aan en vreten vrolijk verder .

Maar ik vindt veel regen een enorm nadeel voor de rest enkel voordelen.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 16:31

Achterom schreef:
Popstra schreef:
Het is verzadigd.

Hmmm, ik woon toch echt in Nederland en hier echt geen probleem op dit moment, eigenlijk bijna nooit :n Ik denk dat wij gewoon een gunstige plek hebben hier, in de zomer vaak wel erg droog, maar dat boeit de paarden dan weer niet :+
Soms is het even soppig, maar dat is vaak met maximaal een dag weer over. Ook heeft de ene wei er meer last van dan de andere, dus daar kan ik een beetje mee spelen. Maar de paarden hebben sowieso altijd droge verharding ter beschikking en een schuilstal. De paddock is denk ik 330 dagen per jaar droog, en staat eigenlijk nooit helemaal onder water.

Ik besef me goed dat ik mazzel heb met deze plek, maar om nou te roepen dat het allemaal niet meer kan in Nederland... nee dat is echt overdreven.

Hier net zo!
Het stuk waar ze staan loopt heeeel licht af naar achteren (je ziet het bijna niet) en het is zandgrond, dus nagenoeg nooit modder en als het wat drassig is, dan is het zo weer weg.

Als ik dan kijk naar mijn buurvrouw die haar stallen letterlijk misschien max 50 meter tegenover mij heeft, dan heb ik echt geluk!
Al het water loopt bij haar juist richting de stallen en het is daar echt een drama qua afwatering en modder.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 17:38

Achterom schreef:
Popstra schreef:
Het is verzadigd.

Dat zijn dus de uitzonderingsplekken….
Althans, ik ken maar maar weinig écht goede 24/7 buitenplekken.
Tuurlijk, concessies doe je overal. Op elke stal, maar ook thuis. Er is altijd wel íets wat je misschien anders had gewild.
Maar ( teveel en te lang) modder en weinig droge warme plekken voor paarden om te kunnen slapen ( liggend, gestrekt), dat is wel iets wat ik met zeer grote regelmaat terugzie

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:33

Laten we zo zeggen, de 1 zijn standaard kwa huizing en verzorging is ook wat groter of lager dan de ander.
Wat de 1 prima vind aan nattigheid kan ik wel not done vinden.

Ik vertrek zaterdag voor een week wedstrijd naar Equita Lyon en heb hier geschoren paarden die dagelijks getraind worden. Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt ze met dit hondenweer 24/7 buiten te laten! Ook niet met deken.
Komt bij ze het ook echt niet leuk vinden nu. Zelfs de jaarling niet.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:37

Ondanks dat het nat is nu
Heb ik wel het jaar rond grote schuilstallen met vlas bodem . Ze kunnen ten alle tijden droog staan en droog gaan liggen . Nu met de regen heb ik m'n hoogst gelegen stuk weide open voor ze 24/7 .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:38

Achterom schreef:

Maar dan is het nu dus al een paar weken achtereen soppig want het regent dagelijks flink. (Tenminste hier op de Heuvelrug)
Vind je het dan nog goed genoeg dat ze in het nat staan?
En worden jullie weides nooit kapot gelopen met dit weer dan? Blijft het een prachtige groene grasmat?
Paarden trekken toch wel eens een sprintje?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:41

Toen ik 23jr geleden met paarden begon stonden ze in de zomer 24/7 buiten en in de winter op stal met soms een uurtje paddock.
Toen ze aan huis kwamen werd dat 24/7 buiten jaarrond maar vooral mijn oudere merrie wilde weg graag naar binnen.
Toen ik later weer in pension stond waar ze overdag buiten en snachts op stal stond werd ze weer haar oude blije zelf. Ik had ook het idee dat ze buiten niet genoeg rustte.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 19:47

Bij ons staan ze ook 's nachts op stal - dat kan bijna niet anders, omdat wij alleen weiland hebben en maar één paddock voor 6 paarden. En eens met Popstra, sommige paarden vinden het echt niet leuk om altijd buiten te zijn.

Ik vind het trouwens wel leuk om te zien dat er ook toppaarden zijn die 24/7 buiten lopen, af en toe zie je dat langskomen. Vooral als 'lichtend voorbeeld', dat het wél kán!

Volgens mij is het belangrijk - of je ze nu wel of niet 's nachts op stal hebt - dat je een comfortabel, paardvriendelijk tehuis maakt. Wij hebben ruime lichte stallen. Onze paarden staan echt samen op stal, ze kunnen contact hebben en hangen allemaal gezellig met hun hoofd naar buiten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:16

Popstra schreef:
Maar dan is het nu dus al een paar weken achtereen soppig want het regent dagelijks flink. (Tenminste hier op de Heuvelrug)
Vind je het dan nog goed genoeg dat ze in het nat staan?
En worden jullie weides nooit kapot gelopen met dit weer dan? Blijft het een prachtige groene grasmat?
Paarden trekken toch wel eens een sprintje?

Hier is het ook op plekken soppig tijdens de regen. Maar een uurtje droog weer en 90% is weg gezakt. Maar zelfs als het altijd regent zijn er droge plekken. Want daar heb ik een stuk afgegraven en zand gestort (o.a. in de schuilstal zodat ze altijd droog kunnen liggen). Of bestraat. Of het is gewoon hoger gelegen en daardoor droog. Mijn standaard zal ongetwijfeld anders zijn, want ik hoef ook geen prachtige groene grasmat. Ik wil een diverse wei met verschillende soorten gras en andere planten. Dat is sowieso al minder strak.

Maar dit was van het weekend een wei waar ze nu 3 weken staan. Ik zet ze elke maand op een andere wei en maar max 3 uur per dag. Dat scheelt ook in het kapot lopen. Verder staan ze op hooi en stro uit slowfeeders. Iets met snel te dikke paarden. Ook dat is managen.
Afbeelding

En dit is mijn stal met het natte weer. Werkt ook prima.
Afbeelding

Dit zal voor een aantal mensen best een te lage standaard zijn. Voor mijn paarden werkt het prima. Mijn merrie (de bonte) ligt graag in stal. Mijn haflinger liever buiten, weer of geen weer. De shet wisselt. Die kan de beschutting best waarderen, maar gaat dan ook gerust tussen of onder de bomen staan.

Maar ook ik vind: het moet absoluut comfortabel zijn. Ze moeten hun rust kunnen pakken, genoeg kunnen eten en genoeg kunnen bewegen. En er zijn genoeg paarden die dat liever in de nacht op stal doen. Als de basisvoorwaarden goed zijn en er overdag voldoende vrije beweging is (en daarmee bedoel ik dus niet een uurtje paddock in de winter), dan is dat toch prima?

Ik heb de luxe dat ik er maar 3 heb lopen en dus maatwerk kan bieden. Dat kan met een deken zijn, maar ook plekken waar ik apart kan voeren of hoogtes van slowfeeders en verschillende mazen of gewoon los in een bak. Ik zou mijn paarden nooit alleen maar op een modderig stuk willen. Aan mij om daar voor te zorgen. Heb ik de ideale plek? Nee. Dan had ik een enorme inloopstal en overdekte paddock of bak erbij gewild of een gekeerde zandtrack. Maar dat kan nu eenmaal niet :+
Binnen de mogelijkheden doe ik wat ik kan en dat is comfortabel genoeg voor mijn paarden. Ik denk dat ik er zelf nog het meeste last van heb als het regent of dat ik geen stroom of water heb. De paarden komen niets te kort :D

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 20:48

Popstra schreef:
Laten we zo zeggen, de 1 zijn standaard kwa huizing en verzorging is ook wat groter of lager dan de ander.
Wat de 1 prima vind aan nattigheid kan ik wel not done vinden.

Ik vertrek zaterdag voor een week wedstrijd naar Equita Lyon en heb hier geschoren paarden die dagelijks getraind worden. Geen haar op mijn hoofd die er nu aan denkt ze met dit hondenweer 24/7 buiten te laten! Ook niet met deken.
Komt bij ze het ook echt niet leuk vinden nu. Zelfs de jaarling niet.

24/7 buiten wilt niet perse zeggen dat ze 24/7 niet droog kunnen staan :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:19

Hier momenteel geen problemen met de nattigheid. Ze liggen ook nog gewoon buiten in het mulle zand (behalve eentje die de schuilstal met gehakseld stro verkiest). Het zand is eigenlijk altijd droog. Zit op zandgrond, perceel is hoger gelegen dan dat van de buren rondom en ook nog eens gedraineerd. Er blijven wel plassen staan op de bestrating, dat vormt een probleem als het erg nat is geweest en het gaat vriezen. Dan moet ik actief maatregelen nemen. Verder gelukkig nul problemen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 21:56

Nog een nadeel. Dat ik het zielig vind als ze buiten in de pisregen staan te slapen. Ze hebben verdorie een stal van 36m2 met hooi. En toch gaan ze buiten staan soezen. Grrr

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 22:54

Moest aan deze denken :')