Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:26

fannetje schreef:
Polly schreef:
Pantykous schreef:
Hier tegen Zeeland aan is het geen doen in de winter, al zet je 0,5 paard op 2 hectare.

En hier in Noord Holland hetzelfde.
Ik heb wel mensen gesproken die op zandgrond zaten en het maar onzin vonden dat paarden in de winter niet op de wei kwamen, het kan gewoon echt niet

Ik heb in NH gewoond (Amstelveen) en had daar een weide met schuilstal, 2 paarden 24/7 buiten in eigen beheer (was schuin aan de overkant van ons huis, bij een kweker achter de kas). Dat was ook ongeveer 1/2 hectare weiland, dat ging prima. Natuurlijk wel bijvoeren in de winter en bij de ingang van de stal was het iets blubberig (later zand gestort), maar echt goed te doen. Dus ook in NH heb je plekken waar het wel kan, maar die zullen schaars zijn.
In mijn huidige omgeving (Ede) zijn er zoveel stallen gestopt afgelopen jaren, waardoor er meer paarden dan plekken zijn en de goede plekjes schaars zijn geworden. Ik denk dat menigeen met mijn plekje wil ruilen en toch is dit niet passend voor mijn paard. Maar tot op heden nog geen betere plek gevonden, dus blijft hij hier staan tot die tijd.

Ik woon in de kop van Noord Holland en hier wil je in de winter nog geen 2 shetten op een halve hectare buiten hebben (en dat kan ook niet) op zo'n zuigende bodem. En ja ik heb het geprobeerd met shetten maar die gingen in de winter op de verharde paddock en misschien op een droge dag of met vorst een uurtje op het gras maar meer zeker niet.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 14:30

Eilandje schreef:
SjonnieZ schreef:
Verveling… tja die paarden die niet gereden worden vertonen wel eens vreemd gedrag maar das een eigenaars probleem.

Een paard gaat zich toch niet vervelen omdat het niet veel gereden wordt, maar omdat het bijna volledige dagen in een stal moet staan terwijl het een kudde- en bewegingsdier is en het er alleen maar even uit mag om te rijden?
Op de duurste stal waar ik ooit gestaan heb, omgeven door grote weides en vlak naast een bos, werd mijn paard bijterig. In die periode reed of longeerde ik nog 6 dagen per week. In het weekend deed ik lange buitenritten. Zonder dat ik het meteen doorhad had ik daar de jackpot gewonnen: ze kreeg er zowel veel te weinig hooi als dat ze er tegen de afspraken in niet werd buiten gezet. En het was er ook nog eens verboden je paard los te gooien in de bak (wist ik niet op voorhand) en er waren geen paddocks, en zelf op de weide zetten was al helemaal verboden (wat allemaal geen probleem was geweest moesten ze ze daadwerkelijk de hele dag op de weide gezet hebben zoals op voorhand was gezegd). Na bijvoeren en verhuis heeft ze dat gedrag nooit meer vertoond.

Niet helemaal eens - ik merk bij mijn jongste wel heel duidelijk verveling als die niet genoeg werkt. Klieren, vervelend gedrag naar de anderen, etc. En die staat 24/7 buiten in een kudde in de zomer en 14/7 buiten in kudde in de winter op meer dan genoeg land en wei. Mijn oudste boeit het niet, maar die wordt dan weer stijver zonder werk (sjokt alleen maar wat, gebruikt in vrijheid geen enkele buikspier, loopt volledig uit elkaar en belast eig zijn lichaam fout)

Maar idd lang opsluiten zonder eten en zonder activiteit of hersenwerk is ook recipe for disaster, klopt.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 15:09

Poekkie schreef:
Niet helemaal eens - ik merk bij mijn jongste wel heel duidelijk verveling als die niet genoeg werkt. Klieren, vervelend gedrag naar de anderen, etc. En die staat 24/7 buiten in een kudde in de zomer en 14/7 buiten in kudde in de winter op meer dan genoeg land en wei. Mijn oudste boeit het niet, maar die wordt dan weer stijver zonder werk (sjokt alleen maar wat, gebruikt in vrijheid geen enkele buikspier, loopt volledig uit elkaar en belast eig zijn lichaam fout)

Maar idd lang opsluiten zonder eten en zonder activiteit of hersenwerk is ook recipe for disaster, klopt.

Ja ok, ik kan me er iets bij voorstellen.
Mijn eigen paard maakt een enorm tevreden en stressarme indruk nu ze 24/7 op een paddock met veel hooi woont en weinig werkt. Maar het kan idd zijn dat voor veel paarden meer werken hen nog meer voldoening zou geven.
Mijn punt was vooral dat verveling en stalondeugden volgens mij veel vaker een “huisvestingsprobleem” zijn dan een “eigenaarsprobleem”. Dat mijn paard ooit muren heeft bekrast met haar tanden, in houten wanden zat te bijten en zelfs eens een plank uit een wand gestampt heeft was niet omdat ik er niet mee werkte want ik deed dat toen veel meer dan nu, maar omdat ze veel te veel in een stal moest staan zonder hooi.

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-23 17:28

Ayasha schreef:
lletam schreef:
Wat (faciliteiten en) tarieven betreft en of wat een stalhouder daar wat aan overhoudt, tja dat vind ik dan weer niet mijn probleem. Ik heb een poosje semi-prof ' in de paarden ' gewerkt en kwam er heel gauw achter dat het heel hard werken voor weinig is. Dus bewust gekozen voor een fijne job in loondienst waarmee ik de hobby kan financieren. Tot een bepaalde grens. En ook die ligt voor iedereen ergens anders.

lletam schreef:
Het verschilt ook zeker per regio, daar ben ik in de afgelopen jaren ook achter gekomen.
Ook is, net als wat Eilandje beschrijft, er nogal eens een verschil in interpretatie van 'altijd buiten ' en 'ruimschoots ruwvoer etc.'. Dat is dan niet eens per se onwil of de boel mooier maken dan dat het is, maar m.i. (en daar istie weer) een verschil van inzicht.

Edit: @popstra in dat geval zou het voor mij ophouden.

Wat een *** opmerking. Sorry maar jij vindt het dus prima dat mensen hard werken en 24/7 bezig zijn voor bijna niks voor jouw paard? Daar hebben ze zelf maar voor gekozen? Zodat jij het niet hoeft te doen en toch commentaar kan hebben?

Wat ga je doen als elke stalhouder die mentaliteit beu is en een eerlijk inkomen eist of stopt?

De meeste stalhouders weten dat ze er niet rijk van gaan worden maar deze mentaliteit vind ik erg respectloos en dan neig ik er naar te denken dat het probleem wellicht niet bij de stallen ligt. :=

Ik heb in dit topic meerdere malen aangegeven hoeveel respect ik voor de eig heb en waardeer wat ze allemaal voor de paarden doen. Nergens geef ik commentaar op, juist daarom houd ik details erbuiten. Als de stallingskosten omhoog gaan, wat de eig bepaald, en als ik dat niet kan betalen dan is dat míjn probleem.

Ik zoek het vooral bij mezelf, jammer dat je dat anders interpreteert..

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 18:48

Veronica2 schreef:
Dit is wat ik ook bespeur de laatste jaren. Er is heel veel aandacht voor buiten staan van paarden, maar er is steeds minder aandacht, tijd of zin om met paarden te werken. Vaak worden de paarden wel volgestouwd met voer, het liefst onbeperkt hooi en dan is het gek dat er ziektes ontstaan en paarden last krijgen dat ze overvoerd worden en te weinig beweging. Scharrelen in een paddock is geen beweging, het heet bij mij pas beweging als de hartslag aanzienlijk omhoog gaat.
Het echte welzijnsprobleem is naar mijn niet dat paarden te weinig buiten komen, maar juist dat paarden te weinig doen, teveel eten en te weinig beweging krijgen.

Maar dat is appels met peren vergelijken.

Niet iedereen houdt paarden om wedstrijden te rijden of te willen presteren. Er is juist steeds meer aandacht voor activiteiten naast het rijden. Dat kan ook goede training zijn zonder de hartslag te laten uitslaan.

Niet alle paarden kunnen volledig getraind worden en ook die mogen of moeten goed staan.

Wij hebben een pp en onze paarden blijven juist lang fit en hebben ene goede basis conditie en bespiering.

Er is een enorm verschil in hoe paarden gehouden worden. Als paarden voldoende vrij bewegen en ook wat te doen hebben buiten is dat gewoon helemaal prima. Het voorkomt ook veel blessures bijvoorbeeld.

Het wordt veel als smoes gebruikt bij traditionele stallen en paardenhouders dat alles wat nieuw en anders is, minder goed zal zijn en daar de problemen opduiken, maar dat is gebaseerd op niks.

Juist de middengroep heeft imo de meeste problemen. Mensen die denken dat ze een sportpaard hebben terwijl ze slechts B,L,M,Z niveau rijden en 5x pw een uurtje aan de teugels lopen te trekken.
Mensen die traditioneel staan en smoesjes verzinnen waarom dat goed genoeg is. De paarden die zogenaam lekker in hun warme bedje mogen liggen 's nachts.
De mensen die op stallen staan en elkaar helemaal gek maken wat je moet voeren en welke supplementen erbij moeten, hoeveel dure therapietjes je echt moet laten geven etc.
Maar ondertussen gaat alles naar die onzin, leuke setjes en wordt er niet geïnvesteerd in goede lessen of meer lessen die vaak de grootste probleemoplosser zijn.

De grootste problemen komen echt nog steeds door heel veel stilstaan waar een paarden lijf niet voor gemaakt is, het verkeerd voeren en slecht trainen. Maar ook het niet sociaal staan is echt een groot gebrek voor veel paarden. En ja, dat kunnen sommigen niet vanzelf meer, daar heeft de mens wel voor gezorgd. Met juiste ruimte en begeleiding kan een paard weer goed sociaal staan.

Te dik is ene groot probleem en uithongeren is zeker niet altijd de oplossing. Meer bewegen vaak wel. Maar de mooie slanke paarden zijn niet per definitie altijd gezond. Veel paarden hebben maagzweren bijv.

En dan nog kun je niet alles zomaar beoordelen of over 1 kam scheren. De basis behoeften van een paard zijn vrijwel altijd gelijk. Daar kunnen we in Nederland niet altijd voldoende aan voldoen.
Het ontkennen van de problemen of smoesjes verzinnen helpt niet en maakt het voor de toekomst alleen maar lastiger.

Welzijn is een groot ding en dat speelt steeds meer. Mensen hebben eisen en die passen bij deze tijd. Maar stallen kunnen daar niet opeens op inspelen, want dat kost veel investering. Je ziet stallen stoppen en ik hoor ook steeds vaker dat mensen geen nieuw paard meer kopen. Prijzen gaan stijgen en er komt een natuurlijke selectie welke stal kan blijven bestaan en wie paarden kan blijven houden. Dat duurt alleen echt wel langer dan we hier de problemen even kunnen oplossen waar mensen in de zoektocht naar goede pension tegenaan lopen.

Daarbij nogmaals; het is vaker aangegeven, maar het verschilt echt ook per regio. Ik woon in ZO Groningen en ik denk dat mensen met wat paardjes aan huis geen idee hebben hoe het in het western is om paarden te houden.
Maar omgekeerd had ik vroeger ook geen idee hoe anderen starten op het platteland. Ik kom echt uit een andere paardencultuur.
Door internet komen we dichterbij elkaar denk ik, maar alles kost tijd, veel tijd. Veranderingen zijn er al jaren. Eerst is er altijd verzet en daarna heeft iedereen het uitgevonden.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 20:33

Lastig verhaal pensionstallen. Ik heb op hele fijne plekken gestaan, maar ook plekken waar ik mij flink op verkeken had.
Momenteel aan het sparen voor huis met plek voor de paarden. Maar ik sta nu op enorm fijne plek, dus vind het prima als ze daar nog zo’n 2 jaar kunnen blijven :)

Het belangrijkste vind ik dat mijn paarden ergens blij zijn. Daarnaast wil ik er zelf ook niet met tegenzin heen gaan :) Het moet wel een leuke hobby blijven, daarvoor kost het tijd en geld genoeg.

nile

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:25

Ik begrijp je volledig Iletam. Het eeuwige gedonder met pensionstallen is ook voor mij een reden dat het na dit paard ophoudt. En als eis heb ik echt alleen de basis en red ik me ook zonder rijbaan, poets plaats of buitenverlichting. Ik heb het op mijn huidige stal voor dit ingewikkelde paard goed geregeld, doe ook nagenoeg alles zelf samen met stalgenoten waar ik het echt mee getroffen heb. En in de communicatie met de stalhouder tel ik tot 10, en nog eens en nog eens ….

Jouw bericht bracht gelijk dat gefrustreerde gevoel terug van het gewoon niet goed geregeld krijgen voor je paard, wat ik in de loop der jaren zo vaak gehad heb… Sterkte :(:)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 21:29

Vooral het veel te weinig hooi geven en wilde mijn paard meer moest ik het zelf maar kopen. Het was ook te veel werk om die 2 plukjes in een slofeerder net te doen. Daar ben ik snel weggegaan.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:08

marleen_usar schreef:
Vooral het veel te weinig hooi geven en wilde mijn paard meer moest ik het zelf maar kopen. Het was ook te veel werk om die 2 plukjes in een slofeerder net te doen. Daar ben ik snel weggegaan.

Nou…. Ik heb twee paarden die in de nacht een net hebben. Het vullen van meerdere netten ís veel werk. En het is ook nog eens een stomme klus vind ik. Dus op een pensionstal met meerdere paarden snap ik echt wel dat ze denken ‘vlieg een eind op jij’.

Anoniem

Re: Stoppen, verhuizen, accepteren (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 22:44

Inderdaad Olympia96, vooral tijdens de winter met bevroren handen. Dan baal je echt.

Voor je eigen paarden dit elke dag doen is leuk en gezellig, voor een hele stal is dit al snel voor je gevoel een overbodige klus :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:03

Olympia96 schreef:
marleen_usar schreef:

Nou…. Ik heb twee paarden die in de nacht een net hebben. Het vullen van meerdere netten ís veel werk. En het is ook nog eens een stomme klus vind ik. Dus op een pensionstal met meerdere paarden snap ik echt wel dat ze denken ‘vlieg een eind op jij’.

Ik was al bang dat ik de enige was… een net vullen is geen ‘paar seconden’ en als je voor 30 paarden moet beginnen met vijf a tien minuten reken dan maar uit. Als je het net zelf klaar legt zodat het alleen op gehangen moet is het nog anders maar als je moet beginnen vullen kost dat best wat tijd.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-23 23:12

Ik geef ‘s winters ‘s nachts in netten en leg dat in het weekend al klaar. voor 6 stallen en 6 dagen zijn we daar met twee (1 vullen, 1 open houden) toch wel makkelijk 2 uur aan bezig, soms langer afhankelijk van hoe makkelijk de plakken zijn. Als je 50 paarden hebt staan zou ik niet weten hoe daar aan te beginnen, tenzij er een makkelijk systeem bestaat of de eigenaar klaarlegt. Maarja iedereen die zelf in mijn hooischuur begint te klooien zie ik hier zelf dan ook niet zitten dus moeilijk -O-

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:09

lletam schreef:
Jemig jongens wat een hoop reacties! Ik kan niet op iedereen reageren. Maar laat me voorop stellen dat het niet mijn bedoeling was om hier een 'afzeik topic ' van te maken,daarom heb ik de details buiten beschouwing gelaten. Het was voor mij puur even de frustratie omdat ik ergens tegenaan ben gelopen en compleet in de twijfel schoot, hence de titel van dit topic.
Door alle reacties ben ik me wel weer gaan realiseren dat het nergens perfect is, ook niet aan huis, en dat situaties/je paard/jezelf/de stalhouder/etc nou eenmaal aan verandering onderhevig zijn en de kunst is om daar mee om te gaan.

Ja, dit :j
Ik heb op meerdere stallen gestaan en er nog veel meer gezien. En inderdaad: het is overal wel wat.

Ik heb mezelf aangeleerd om inderdaad een aantal harde eisen vast te stellen voor mijn paard:
- 24/7 buiten met schuilstal (artrose, ik wilde 24/7 beweging voor haar, rondscharrelen was al genoeg)
- voldoende kwalitatief hooi/ruwvoer heel het jaar door. Of dat nou gras of hooi is, als het kind maar eten krijgt
- voldoende stro, op zijn minst de helft van het jaar. In de zomer hoefde dat niet perse van mij, maar pakweg van oktober tot april zeker wel

En al de rest dat ik er bij kon krijgen was gewoon heel fijn, zoals de staleigenaar die de paarden van water voorziet in plaats van ik die dat moet doen. Een wc voor mij is fijn maar zeker geen must. Een plek om mijn spullen te bewaren is een dikke meerwaarde - maar geen must. Als er aan mijn harde eisen voldaan wordt, kan ik rond de rest wel heen werken :)

Probeer voor jezelf uit te vissen wat voor jou die harde eisen zijn. En probeer de rest inderdaad te relativeren :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:25

LWDaisy Precies. Sluit ik mij bij aan.

Harde eisen daar hield ik ook aan vast.
En daar week ik niet vanaf.
Dat was bij mij overdag de hele dag weidegang samen met andere.
In de avond en nacht wel op stal.
Goed en voldoende ruwvoer.

Rijbak, kantine fijn maar niet perse nodig.
Ik heb sport gereden met een simpele buitenbak.
Maar ging toch ook naar les dus dan had ik al een fijne bak. En huurde in de winter wat.

Het laatste adres waar ik niet weg gegaan zou zijn als we de paarden niet aan huis hadden gekregen had alles. Incl binnenbak en kantine.
Maar dus ook jaar rond de paarden buiten.

Ben daar wel een paar keer gaan kijken. Ook elke keer het hooi gezien. En elke keer klopte het. Toen pas verhuisd.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 08:47

Helaas is het vinden van een stal voor een paard met stofallergie nog een tikkeltje moeilijker.
Ik ben echt niet moeilijk en wil desnoods zelf ruwvoer en bodembedekking inkopen een klaarzetten, maar de meeste stallen schrikken al van het woord stofallergie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:01

marleen_usar schreef:

Je zal 20 klanten hebben met 20 netten of wat nog meer voor verschillende wensen. Dekentje zus, beschermertje zo..voer dit..voer dat...zo laat...zo vroeg...Daar heb je dan een dagtaak aan die wensen te vervullen.

Vind het nogal arrogant om zo te denken om eerlijk te zijn!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:06

ikbencarmen schreef:
Helaas is het vinden van een stal voor een paard met stofallergie nog een tikkeltje moeilijker.
Ik ben echt niet moeilijk en wil desnoods zelf ruwvoer en bodembedekking inkopen een klaarzetten, maar de meeste stallen schrikken al van het woord stofallergie.

Dat is ook gewoon oprecht lastig.
Ik heb het geluk dat ik mijn Astma paard aan huis heb, maar dat nog heb ik niet alles onder controle.
Zo zou ik hem erg graag 24/7 buiten hebben (voor zijn pssm ook goed) maar door de wolf is dit niet meer haalbaar.

Nu heb ik doordat ze aan huis staan wel het geluk dat ik andere dingen kan kiezen.
Zo heeft hij nu binnen een ruimte van ong 9 bij 20 mtr
Want als ik hem opsluit in een box staat hij ‘s morgens te zweten.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:08

Popstra schreef:
marleen_usar schreef:

Je zal 20 klanten hebben met 20 netten of wat nog meer voor verschillende wensen. Dekentje zus, beschermertje zo..voer dit..voer dat...zo laat...zo vroeg...Daar heb je dan een dagtaak aan die wensen te vervullen.

Maar hoe zou jij dat willen oplossen dan? Ik vind dit wel lastig hoor, het was namelijk ook iets waar ik tegenaan liep.
Mijn paard (staat niet meer op pension) moet haar hooi echt in een slowfeeder hebben, anders heeft ze het in een half uur op. Als ik zelf geen hooi mag pakken, hoe zou het dan anders moeten, dan dat zij het voor mij doen?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:13

lies schreef:
Popstra schreef:

Maar hoe zou jij dat willen oplossen dan? Ik vind dit wel lastig hoor, het was namelijk ook iets waar ik tegenaan liep.
Mijn paard (staat niet meer op pension) moet haar hooi echt in een slowfeeder hebben, anders heeft ze het in een half uur op. Als ik zelf geen hooi mag pakken, hoe zou het dan anders moeten, dan dat zij het voor mij doen?

Hoe ik het op loste (op een pensionstal), ik vulde zelf de netten, evt met hooi dat de stalhouder klaar legde. Zorgde dat ik minstens twee netten had, zodat er altijd een gevuld net klaar lag, netjes dichtgeknoopt. Ik had een halstertouw in de stal hangen, daar kon de stalhouder het hooinet aan vast klikken. Legde ook altijd het hooinet klaar naast de stal (daar was ruimte genoeg). Op die manier kostte het de stalhouder geen tijd :).

Nu krijgt hij gewoon genoeg hooi, dus is het niet meer nodig...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:17

Vanaf dat mijn paard uit een slowfeeder moest eten heb ik altijd zelf de netten gemaakt (soms voor meerdere dagen), soms ook zelf het hooi gekocht en desnoods ook zelf meerdere keren per dag naar stal om te zorgen dat ze het hooi ook kreeg.
De laatste stal waar we stonden was top voor mijn paard, maar een enorm eind rijden voor mij en ze hadden daar een hele kleine bak (20x20 ofzo) en dat is echt wel lastig als je Z2/ZZlicht rijdt. Dus soms wel 3x per week op pad om ergens anders te rijden, is ook weer niet gratis. En van het werk direct door, dus avond eten pas op een bizarre tijd of een opgewarmd prakje op kantoor, daar omkleden en door.

Dat was wel een heel gedoe en gelukkig staat ze nu dus aan huis.
Maar de gezondheid van mijn paard ging wel voor mijn rijambities en gemak. Maar daar zijn wij ook op een harde manier achter gekomen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:22

Ik had een hooinet altijd aan de binnenkant van de deur hangen, een vierkante die hij gewoon open kon doen en het hooi erin doen. Leek mij vrij makkelijk, maar alsnog vond ik vaak het hooi op de grond als ik toevallig net na bijvullen op stal kwam. En dat was er dan niet uitgevallen/uitgetrokken door m'n paard, maar de plakken lagen gewoon in de hoek.
Op de tweede stal waar ze stond ging het overigens wel altijd goed!

Ik snap dat het een extra handeling is voor de stalhouder, maar op zich hoort het er toch ook wel een beetje bij? Misschien dat een stalhouder dat soort dingen moet incalculeren, of gewoon elke extra dienst een bepaald bedrag tegenover stellen. 'Vroeger' was het wrs makkelijker om stalhouder te zijn, tegenwoordig (voornamelijk door voortschrijdend inzicht) zijn mensen zich gewoon meer bewust van wat hun paard nodig heeft en dat kost idd meer tijd.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:30

je paard wegdoen om deze reden lijkt me niet handig. Dan zet iemand hem 24/7 op stal en gaat 1 uurtje rijden, en heb je er niks meer over te zeggen. Je hebt er kennelijk een band mee, anders zat dit je niet zo dwars. Wegdoen gaat je niet happy maken. Die overweging kun je nemen als deze er niet meer is (Wil ik wel of niet).

Verder: kijk eens naar je paard. Is hij happy? Goed verzorgd? Glanst ie? Geen raar gedrag?
En hoe gaat het met jou in het algemeen op die stal?
Is het echt allemaal zo erg?

Als je ze in eigen beheer zou hebben ga je ook tegen dingen aanlopen. Je geeft zelf al aan dat het qua gezondheid niet ideaal zou zijn. Dus ook dan kan het ws niet precies zoals jij in je hoofd hebt.

Als het je paard goed gaat, en de sfeer is in principe goed, zodat jij er fijn je ding kunt doen, probeer je dan eens te richten op alle dingen die hier wel goed gaan. Geeft vaak alweer een heel ander gevoel, want als je blijft hangen in het negatieve, en ook nog eens geen kant op kunt, wordt het al heel gauw heel vervelend.

En verder: bedenk ook dat een paard vriendjes maakt op een stal. Jij bepaalt voor hem dat hij steeds zijn vriendjes achter moet laten en zijn vertrouwde omgeving. Ik heb gezien hoe sterk die band tussen paarden kan zijn (had hier een paard van een vereniging. Zij vroegen 3 o 4 jaar later of zijn vriendje hier ook mocht komen. Ze zagen elkaar en waren niet meer te houden...na 3 jaar). Is het zo slecht dat je hem dat steeds aan wilt doen?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:32

lies schreef:
Ik had een hooinet altijd aan de binnenkant van de deur hangen, een vierkante die hij gewoon open kon doen en het hooi erin doen. Leek mij vrij makkelijk, maar alsnog vond ik vaak het hooi op de grond als ik toevallig net na bijvullen op stal kwam. En dat was er dan niet uitgevallen/uitgetrokken door m'n paard, maar de plakken lagen gewoon in de hoek.

Ik snap dat het een extra handeling is voor de stalhouder, maar op zich hoort het er toch ook wel een beetje bij? Misschien dat een stalhouder dat soort dingen moet incalculeren, of gewoon elke extra dienst een bepaald bedrag tegenover stellen. 'Vroeger' was het wrs makkelijker om stalhouder te zijn, tegenwoordig (voornamelijk door voortschrijdend inzicht) zijn mensen zich gewoon meer bewust van wat hun paard nodig heeft en dat kost idd meer tijd.

sorry, maar ik zou dat ook echt niet gaan doen als ik stalhouder was, hoor. Als ik 20 paarden heb staan, en iedereen eigen eisen gaat stellen aan hoe het hooi gevoerd moet worden, heb ik er een dagtaak bij. Ze gooien vaak het hooi zo uit de kruiwagen op de grond (Van de grond eten is overigens ook nog een betere houding voor een paard ook). Dat gaat aanzienlijk sneller als een hooinet open doen, hooi erin, en weer dichtdoen. Ik zou zeggen: als je dat wilt, dan kom je maar lekker zelf, of je huurt er iemand voor in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:41

lies schreef:

Die vierkante netten zijn ook werk hoor, je wordt er echt niet blij van.

Een stalhouder is helemaal niets verplicht, die hooinetten hebben de mensen bedacht, een paard eet het liever van de grond :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-23 09:44

ikbencarmen schreef:

Dat kan ik me ook goed voorstellen dat dit heel erg moeilijk is.
De meeste stallen hebben al stro omdat ze de mest anders niet af kunnen voeren en dan zit je al verkeerd met een paard met stofallergie. En alleen je eigen paard op vlas is meestal niet voldoende als het buurpaard op stro staat.

Dan kom je denk ik al snel uit bij de particulier.