Omheining aanpassen ivm wolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pantykous

Re: Omheining aanpassen ivm wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 16:18

Allemaal leuk hoor maar er is al een wolven topic. Dit topic gaat over wat er nu gedaan kan worden mbt omheining.

De rest gaarne opzouten naar het andere discussie topic :j

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:18

ga je lekker pantykous?

De buurman hier is dus omwille van geen goede omheining kunnen plaatsen gestopt.
Want die had al braaf overal zo'n net staan, maar daar geeft die wolf niets om.

Dus die boer de weggezet word als voor het geld zou graag de oplossing zien

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:28

Pantykous schreef:
Allemaal leuk hoor maar er is al een wolven topic. Dit topic gaat over wat er nu gedaan kan worden mbt omheining.

De rest gaarne opzouten naar het andere discussie topic :j

Wat een bijzondere manier van reageren heb jij, dat maakt het niet gezelliger hier. Bovendien is ieder vrij om een mening naar voren te brengen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 17:41

Opzouten maar liefst? Gezellig! Ik wilde mee komen praten, maar haak maar alvast af.
Succes mensen, ik hoop dat jullie een goede omheining vinden en dat jullie dieren niet gepakt worden.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:05

Voor wie een haag van o.a. meidoorn wil planten;
Meidoorn
Laatst bijgewerkt door Lindsey_99 op 06-12-22 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:05

Lindsey_99 schreef:
Voor wie een haag van meidoorn wil planten;
Meidoorn

Meidoorn is wel op meer plekken te koop . Maar voor je een dichte hoge haag hebt ben je zo jaren verder.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:11

Citaat:
Maar voor je een dichte hoge haag hebt ben je zo jaren verder.

Joh.... :))

het is maar een linkje... ;) en een dichte hoge haag kopen...tsja, dat gaat niet. Nu beginnen is over een paar jaar een haag hebben. De berichtgeving volgend wordt er voorlopig nog niet beheerd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:27

Rizette schreef:
Nikass schreef:
Minder jagen lijkt mij heel goed, maar als individuele burger die toevallig wat hobby diertjes heeft, heb je daar natuurlijk weinig over te zeggen?
Wat raadt je deze mensen aan om te doen? Niet iedereen beschikt over stallen. Of soms alleen buiten-stallen. Die zijn denk ik niet afdoende?

Als er minder wordt gejaagd ( wat al gebeurt als de wildstand afneemt) is het wild hooguit iets later op. Maar op gaat het met die grote hoeveelheid wolven.

Dat is nou echt een antwoord waar je niets aan hebt.
Het was een serieuze vraag aan HC.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-22 21:52

Internet is moeilijk communiceren, het was uiteraard met een knipoog geschreven.

Ik lees hier alleen mee voor de inzichten dus wilde graag de boel weer on topic trekken. Ik heb vooralsnog verder geen mening over gemeentes, wolven, schieten, etc dus sta er verder neutraal in.

Excuseer als dat verkeerd is over gekomen, in m’n hoofd was het heel duidelijk dat het wat humoristisch was bedoeld. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 09:46

In Schaarsbergen is een pony dood gebeten. Hele verwijten en discussie over omheining en opstallen. Jaren geleden was 24/7 buiten het advies, want natuurlijk gedrag stimuleren, op stal was dierenleed. En nu zouden we 24/7 moeten opstallen, want buiten gevaar laten lopen is dierenleed.
https://www.facebook.com/degelderlander ... &ref=notif
De meest idiote adviezen komen voorbij, die mensen weer ergens gelezen hebben en bedachten dat het een goed idee was ofzo. Zoals een anatolische herder of kangal bij de paarden laten lopen. Alsof je die niet moet trainen. Alsof ik in staat ben om die te trainen. Of zo'n hond een goed idee is om in het weiland, dat midden in het dorp langs een schoolroute ligt, te laten lopen.

Ik vind de discussie wel een pittige. Hier de omheining op laagste draad 25 cm, met een klap stroom (en dagelijks bezig om begroeiing weg te halen). Hoogste draad op 1.40m. En aan 1 kant zelfs een dubbele omheining met een meter er tussen. Dat moet dan wolfwerend zijn. Ik betwijfel het. Vertragend misschien. Maar werend?
Maar volgens mensen in de discussies is het genoeg. En zo niet, moet ik ze op stal zetten. En anders ben ik een dierenbeul omdat ik mijn paarden doelbewust in gevaar breng door ze buiten te houden.
Dat ik vergunningen nodig heb, al duizenden euro's geïnvesteerd heb om mijn paarden zo natuurlijk mogelijk te kunnen houden (en dat maar 1x uit kan geven), dat niet overal een hoog hek of stal mag staan, dat willen ze niet horen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:03

Erg he Daihyo

ik stoor me daar ook enorm aan.
Die domme opmerkingen van mensen die ergens wat hebben horen waaien.
Zelf hoogstens hun konijn of 3 kippen veilig moeten houden en wat 300 euro heeft gekost.

Honden gevechten die ineens prima zijn....want dode bewakingshonden genoeg gezien in buitenland.
Of honden vol met lange pinnen en bloed er aan.
Nog maar niet gesproken over dat die honden in het buitenland hectares en hectares hebben in tegenstelling tot hier en hier waarschijnlijk veel blaffen.

Schapenhouders die steeds verplaatsen, dat is ook niet te doen.

En vooral de angst als er een wolf in de buurt zit. Dat lijken ze ook maar niet te snappen.

Ik heb het zelf hier 150/60 hoog met gaas.
En ja zolang een weiland verderop schapen lopen achter 1.20 hoop ik maar dat ik daarom veiliger ben.
Laatst bijgewerkt door DuoPenotti op 07-12-22 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:08

Was ook een domme gans (die vervolgens best terecht de grond werd ingetrapt) die zei dat wij als dierenhouders niet moesten zeiken.
De overheid gaf immers gratis omheiningen weg.

:')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:17

Waar zijn die te halen... :D

Ik hoorde wel dat er per 1 januari subsidie zou zijn/komen op wolfwerende omheiningen, maar doordat de regels om in aanmerking te komen nogal streng zijn (van horen zeggen want nergens terug te vinden) zullen niet veel mensen daar iets aan hebben .

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:32

De hele buurt zal eerst wel eens bijna opvreten moeten zijn wil je aanspraak kunnen maken.
Preventief zal vast niet in het woordenboek staan.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-22 11:37

Nou hier te horen gekregen van gemeente dat ze niet willen mee werken aan wijzigen van bestemmingsplan. Mooi dan bespaar ik 500 euro voor de leges en rond de 8000 euro voor het veranderen van de omheining. :+

Voor 8000 euro kan ik nog wel wel slachtpaarden opkopen toch? Trauma's kunnen we voor in therapie dus ach komt goed toch?? Niet kunnen slapen daar hebben alleen mijn collega's, familie en vrienden last van als mijn humeur het helemaal niet meer trekt. Oke alle gekheid op een stokje.

Opties voor mij.

1. de stal staat bij ons in de tuin, daar mag ik wat hoger omheinen. De tuin is redelijk wat hoger omheind met panelen rond de 180 met een haag. Alleen de poort 1.50 hoog en de haag ernaast (ik gok 1 meter) zijn wat lager. Dan zou ik voor de stal (poetsplaats) palen kunnen slaan en daar stroomdraden spannen naar hoger of daar met panelen gaan werken omdat er ook bomen staan. Dan moet ik alleen bedenken wat ik kan doen met de opening richting de bak. Of een poort of met veel draden werken.

2. Ik koop de hoogste prikpaaltjes die er zijn en die ga ik langs de omheining van de wei doen (niet zo duur als compleet nieuwe omheining) en daar een flinke klap op zetten. Als dit weg moet dan heb ik in elk geval geen 8000 euro verlies.

We hebben hier 1 voordeel, er schijnt een roedel te zijn al enkele jaren op de meinweg. Van deze roedel heeft volgens mij niemand last. Maar zorgt er tevens ook wel voor dat er minder kans is voor plaatsing van een nieuwe roedel en dat zwervers doortrekken voor een andere plek.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 11:48

joyce83 schreef:
We hebben hier 1 voordeel, er schijnt een roedel te zijn al enkele jaren op de meinweg. Van deze roedel heeft volgens mij niemand last. Maar zorgt er tevens ook wel voor dat er minder kans is voor plaatsing van een nieuwe roedel en dat zwervers doortrekken voor een andere plek.

miss heeft deze roedel genoeg voedsel om op te jagen gehad, maar als dat op is??

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 12:55

Mijn man is lid van zowel de pro-wolf groep als de anti-wolf groep op facebook, gewoon om te kijken wat een ieder voor argumenten ter tafel brengt.
Het valt ons op dat er vooral in de pro groep, zo ontzettend hardvochtig wordt gedaan over de aanvallen op de hobby dieren naar de eigenaren toe, het gif druipt er af…
Waar is de compassie gebleven?

Ik denk dat we qua omheining gewoon niet kunnen voorkomen dat ze binnendringen, wel ontmoedigen, maar niet voorkomen. Ik heb ooit eens een documentaire gezien van een man die tussen de wolven leefde (wel in gevangenschap) en verschillende roedels had. Het hekwerk wat er omheen stond had echt Jurassic park achtige afmetingen. Toen dacht ik nog, nou, nou wat overdreven zeg! Maar het is me inmiddels wel duidelijk, je mag je paard wel met een compleet harnas aan, de wei opsturen want als ze jouw paard willen hebben, krijgen ze hem. :n

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:04

Wat in principe het beste werkt is een paard in een echte kudde.

Met een goede leadmare en een stoere knul.

Tja, mijn Knollie staat dus in het plaatselijke merrieweiland naast een natuurgebied.
We hebben een paar hengsten op stal, maar die wil ik ook niet in 'mijn' merriewei.
Goede ruinen met alfaknul kwaliteiten - "wie zal hen vinden?"

(Paarden op echt natuurlijke wijze gehouden zijn echt niet weerloos tegen wolven. Een kudde dieren uit de Oostvaardersplassen is naar Estland verhuisd waar altijd al wolven waren en een jaar lang geobserveerd - en mbt wolven wisten de Koniks precies wat ze moesten doen.)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:13

In Maaseik (België) zijn vier konikpaarden uit een kudde in het natuurgebied opgegeten door wolven, dus een kudde gaat je ook niet redden. Hooguit leren ze hoe ze op paarden moeten jagen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:16

Mac schreef:
In Maaseik (België) zijn vier konikpaarden uit een kudde in het natuurgebied opgegeten door wolven, dus een kudde gaat je ook niet redden. Hooguit leren ze hoe ze op paarden moeten jagen.

Ehm, in Estland is welgeteld 1 veulen opgegeten, het eerste veulen van een jonge moeder.

Paarden zijn niet weerloos, schreef ik.
Garanties bestaan niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:22

In Brabant 2 jaar terug al 4 schots hooglanders "jaarlingen" uit een groep.
In Duistland 1,5 jarige rijpaarden in een groep. Die zijn dan ook niet klein klein meer.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:32

.... jaarlingen uit een groep klinkt naar opfok.

En opfok-groepen zijn mijlenver verwijderd van een behoorlijke kudde.
Kudde als: een stabiele groep van verschillende leeftijden en met een duidelijke structuur van leadmare en alfaknul.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:34

maar dan is het dus geen probleem dat die leadmare of stoere hengst eventueel (zwaar) gewond raken, of de andere dieren in de kudde? Als ze de wolf dan maar verjaagd hebben?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:36

ja zal vast opfok zijn.
Maar mijlenver van een kudde, nee dat echt niet

Of daar ook twee of driejarigen bijstonden is mij niet bekend.
Plus je hebt in zo'n grote groepen ook altijd paarden die leiden en andere die volgen.

En laten we wel wezen, de meeste pensionplaatsen en al helemaal mensen aan huis hebben geen kudde met een paar hengsten, een paar merries in alle leeftijden.
Dus als die groep opfok niet veilig is, zijn alle andere dat ook niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-22 13:38

Wat Kinke zegt vind ik idd ook niet acceptabel, net zo min als honden inzetten als bescherming tegen wolven. Terwijl hondengevechten illegaal zijn, dat is ook niet met elkaar te rijmen.

Twee van mijn merries uit mijn kudde van vier zijn behoorlijk beschermend en jagen alles wat in de wei komt er zonder pardon uit. Een geit heeft dat al met de dood moeten bekopen en onze honden hebben ook al meerdere keren moeten rennen voor hun leven. Tegen een enkele wolf hebben ze misschien wel een kans. Tegen een roedel is alles kansloos. Maar dan nog: stress, verwondingen, ellende ...

joyce: ik denk dat beide aanpakken goed zijn die je noemt. Ik weet niet wat voor omheining je hebt, maar je kunt anders ook houders aan de buitenkant van de palen vastmaken en daar stroomdraad/-lint aan doen. Wel minder makkelijk weg te halen als blijkt dat het niet mag natuurlijk, maar wel steviger.
Heb je stroom bij de bak? Dan iets onder stroom met veel draden tot laag bij de grond of betonplaten of paddockplaten er onder tegen het graven. Anders een hoge poort met van boven tot beneden ononderbroken verticale spijlen. Wij hebben er eentje van twee meter met "stekels" er bovenop.