Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
The_Cat schreef:Maar de Fjord stond ook niet achter een speciale omheining. Een gewone eigenlijk.
Maar laat dat ook net dubbel zijn, want natuurbeheer & groen willen niet dat elke hobby houder zijn weide afmaakt, want dan kan het wild er niet meer door zoals de reeën.
Mindim schreef:elnienjo schreef:De wolf hoort een natuurlijke vijand te hebben. En dat is nu eenmaal de mens. Maar aangezien wij geen natuurlijk gedrag mogen vertonen (de wolf verjagen/afschieten) loopt het volkomen uit de hand.
Hoort dat zo? Had de mens dat ook maar, zou een heel stuk schelen.
Palmera schreef:Mensen zijn nog steeds een stuk gevaarlijker....
Die wolf geeft me zo'n dubbel gevoel. Enerszijds vind ik het prachtig, leve de natuur. En we mogen niet alles voor onszelf hebben.
Aan de andere kant al dat leed.
Zo verschrikkelijk.
Mindim schreef:elnienjo schreef:De wolf hoort een natuurlijke vijand te hebben. En dat is nu eenmaal de mens. Maar aangezien wij geen natuurlijk gedrag mogen vertonen (de wolf verjagen/afschieten) loopt het volkomen uit de hand.
superpony schreef:Ik vind het ook heel dubbel nog steeds. Ik hou van dieren en ergens gaat het keihard tegen mn gevoel in om 3 honden te knuffelen en de wolf dood te wensen. Natuurlijk is het een ander dier, maar de agressie van de anti wolf mensen en het stoere roepen dat ze allemaal dood moeten, vind ik wel een uiterste.
En het gaat niet helpen, want 1 doodschieten, komt gewoon de volgende langs.
Ik lees alleen maar dat je je paarden moet ophokken en anders slecht bent. Ze zullen ook stallen en schuren in komen en dan kan je paard helemaal geen kant meer op.
Daarbij is 24/7 vrij bewegen beter, dan ophokken voor als, ooit, wie weet........Niet alle paarden zullen gepakt worden, maar staan dan wel onnodig op stal.
En nu steeds langer, want het is steeds eerder donker.
Ik maak me zorgen en doe mn best om alles te voorkomen, maar ik kan gewoon niet alles voorkomen. Hele avonden en nachten op stal kan er van alles gebeuren.
Het grote verschil is wel dat voor de mens de beelden erger zijn na een aanval van de wolf. Een paard met koliek, een gebroken been etc etc vind men dan blijkbaar minder erg om aan te zien en een meer aanvaardbaar risico.
Ook wordt alles nu onder de wolf geplaatst, maar al mijn hele leven worden paarden ook gepakt door honden en mensen met dezelfde nare gevolgen. Tot nu toe nog steeds meer als door de wolf. In eerste instantie zijn wij er op gericht om mensen en honden buiten te houden. De wolf kwam later.
Ik zie ook alleen een oplossing in de wolf bestuderen en leren hoe we ze wel kunnen verjagen. Dus licht, geluid, geur. Hoewel dat voor je eigen dieren weer naar kan zijn.
Schieten mag niet en ik vraag me af hoeveel dierenliefhebbers het ook echt kunnen. Nood breekt wet, maar het is een behoorlijk drempel die je al onervaren persoon over moet om op een levend iets te schieten. Ik hoor en lees ( vooral op fb ) veel stoere praat, maar daar heb je niks aan.
Ons hondje is aangevallen door een grote groep honden van een uitlaatservice en aan de gevolgen toen overleden. Het is echt een trauma. Ik stond alleen, de afstand tot hun bus was al te groot en het gaat nooit van mn netvlies. Ook al wil je van alles en doe je van alles, ik ben er niet trots op dat ik zelfs heb getrapt en neem het vooral de mensen kwalijk en niet de honden.
superpony schreef:Ik zie ook alleen een oplossing in de wolf bestuderen en leren hoe we ze wel kunnen verjagen. Dus licht, geluid, geur. Hoewel dat voor je eigen dieren weer naar kan zijn.
Schieten mag niet en ik vraag me af hoeveel dierenliefhebbers het ook echt kunnen. Nood breekt wet, maar het is een behoorlijk drempel die je al onervaren persoon over moet om op een levend iets te schieten. Ik hoor en lees ( vooral op fb ) veel stoere praat, maar daar heb je niks aan.
mysa schreef:Wat een ellendige ervaring, Superpony!
Tja, dat ophokken: mijn dame kan daar echt niet tegen, raakt in paniek, tot koliek aan toe. Vroeger veel geoefend van heel kort tot steeds iets langer, maar het gaat gewoon niet.
Daarbij vraag ik me af: met de temperatuur van vorige maanden is het toch niet uit te houden in een dichte stal? Met nachttemperaturen van twintig graden en hoger? Niet te doen, lijkt me!
anjali schreef:office schreef:Je heb zorgplicht en dat betekent dat je niet je fjord buiten laat staan in een gebied waar al meerdere wolvenaanvallen geweest zijn.De wolf is beschermd en meer natuur als dieren gevangen achter stroomdraadjes houden.Gelukkig leeft het dier nog arm beestje.
Waarom zijn wolven eigenlijk beschermd? Ze zijn helemaal niet zeldzaam en daarbij zeer schadelijk en gevaarlijk.
elnienjo schreef:De wolf hoort een natuurlijke vijand te hebben. En dat is nu eenmaal de mens. Maar aangezien wij geen natuurlijk gedrag mogen vertonen (de wolf verjagen/afschieten) loopt het volkomen uit de hand.
elnienjo schreef:Mindim schreef:
De mens heeft de mens als natuurlijke vijand, vooral in overbevolkt gebied.
Josien_ schreef:The_Cat schreef:Maar de Fjord stond ook niet achter een speciale omheining. Een gewone eigenlijk.
Maar laat dat ook net dubbel zijn, want natuurbeheer & groen willen niet dat elke hobby houder zijn weide afmaakt, want dan kan het wild er niet meer door zoals de reeën.
Niet een speciaal hek, maar wel meer hek dan waar menig paard achter staat in de weide.
Huertecilla schreef:elnienjo schreef:De wolf hoort een natuurlijke vijand te hebben. En dat is nu eenmaal de mens. Maar aangezien wij geen natuurlijk gedrag mogen vertonen (de wolf verjagen/afschieten) loopt het volkomen uit de hand.
Tja, de mens als ´natuurlijk´ in ecosystemen is een zeg 40.000 jaar geleden gepasseerd station.
En afschieten... jaja heel natuurlijk.
Nogmaals de méns is het enige probleem voor natuur. Dat NL te klein zou zijn is zelfverklarend daarvoor. Een bewijs van mens als probleem, niet de wolf.
Klimaatopwarming, milieuvervuiling, grootschalige ontbossingen, massaal uitsterven van diersoorten, oorlogen en dan roepen dat de wólf gevaarlijk is??![]()
Ja, de wolf is een probleem voor ménsenbelangen. Niets natuurlijks aan, aan die belangen.
De rest is compromis.
Streef daar naar; BINNEN DE WETalle andere is strafbaar. Ook voor Bokt als platform.
lies_sparkle schreef:Zou je willen ophouden dit topic zo vol te spammen HC?
Laten we het over oplossingen en zorgen hebben om onze huisdieren. Er zijn genoeg andere topics waarbij het over de wolf an sich gaat. Dankjewel.
Huertecilla schreef:Wolven jagen om te éten, voor hun grut.
speurneusc schreef:laatst aangevallen fjord stond aan huis, zeg maar in de tuin onder de slaapkamer daarom zijn bewoners wakker geworden van de aanval en paniek van de fjord.