Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

The_Cat

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:38

Maar de Fjord stond ook niet achter een speciale omheining. Een gewone eigenlijk.

Maar laat dat ook net dubbel zijn, want natuurbeheer & groen willen niet dat elke hobby houder zijn weide afmaakt, want dan kan het wild er niet meer door zoals de reeën.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:42

The_Cat schreef:
Maar de Fjord stond ook niet achter een speciale omheining. Een gewone eigenlijk.

Maar laat dat ook net dubbel zijn, want natuurbeheer & groen willen niet dat elke hobby houder zijn weide afmaakt, want dan kan het wild er niet meer door zoals de reeën.

Niet een speciaal hek, maar wel meer hek dan waar menig paard achter staat in de weide.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:46

elnienjo schreef:
De wolf hoort een natuurlijke vijand te hebben. En dat is nu eenmaal de mens. Maar aangezien wij geen natuurlijk gedrag mogen vertonen (de wolf verjagen/afschieten) loopt het volkomen uit de hand.

Hoort dat zo? Had de mens dat ook maar, zou een heel stuk schelen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:49

@art-ificious, volgens mij kun je je gewoon aanmelden via de app die ik hier noemde.
Er zit een groep bij voor België/grensstreek.
Mocht er een groep voor België zijn, dan weten zij dat inmiddels vast wel.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 12:49

Mindim schreef:
elnienjo schreef:
De wolf hoort een natuurlijke vijand te hebben. En dat is nu eenmaal de mens. Maar aangezien wij geen natuurlijk gedrag mogen vertonen (de wolf verjagen/afschieten) loopt het volkomen uit de hand.

De mens heeft de mens als natuurlijke vijand, vooral in overbevolkt gebied.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:00

Palmera schreef:
Mensen zijn nog steeds een stuk gevaarlijker....

Die wolf geeft me zo'n dubbel gevoel. Enerszijds vind ik het prachtig, leve de natuur. En we mogen niet alles voor onszelf hebben.

Aan de andere kant al dat leed.
Zo verschrikkelijk.

Eena hoor. Zo ontzettend dubbel... Ene kant vind ik de tegenstand echt verschrikkelijk, wij als superieur die even natuur uit ons leven willen schrappen omdat het niet in ons plaatje past. Daar word ik naar van...

Anderzijds word ik super naar van al die slachtoffers, het zal je diertjes maar zijn... Je zal ze maar moeten ophokken terwijl dat de gezondheid op een andere wijze weer enorm tegenweekt (denk aan paarden met luchtwegprpblemen of ouderdom die niet stil moeten staan...) Als ik er een bij mijn dieren zou zien zou ik er alles aan doen hem weg te krijgen...

TS succes met de overwegingen en het zoeken naar een goede veilige oplossing. Ik zou m'n kleintjes ook niet met gerust hart buiten laten in zulke gebieden. Ook niet met degelijke omheining zou ik niet echt gerust zijnn....

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:30

Mindim schreef:
elnienjo schreef:

Homo homini lupus est. Oude Latijnse uitspraak van Plautus. Vertaling: De mens is een wolf voor zijn medemens.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:44

Ik vind het ook heel dubbel nog steeds. Ik hou van dieren en ergens gaat het keihard tegen mn gevoel in om 3 honden te knuffelen en de wolf dood te wensen. Natuurlijk is het een ander dier, maar de agressie van de anti wolf mensen en het stoere roepen dat ze allemaal dood moeten, vind ik wel een uiterste.

En het gaat niet helpen, want 1 doodschieten, komt gewoon de volgende langs.

Ik lees alleen maar dat je je paarden moet ophokken en anders slecht bent. Ze zullen ook stallen en schuren in komen en dan kan je paard helemaal geen kant meer op.

Daarbij is 24/7 vrij bewegen beter, dan ophokken voor als, ooit, wie weet........Niet alle paarden zullen gepakt worden, maar staan dan wel onnodig op stal.
En nu steeds langer, want het is steeds eerder donker.

Ik maak me zorgen en doe mn best om alles te voorkomen, maar ik kan gewoon niet alles voorkomen. Hele avonden en nachten op stal kan er van alles gebeuren.

Het grote verschil is wel dat voor de mens de beelden erger zijn na een aanval van de wolf. Een paard met koliek, een gebroken been etc etc vind men dan blijkbaar minder erg om aan te zien en een meer aanvaardbaar risico.

Ook wordt alles nu onder de wolf geplaatst, maar al mijn hele leven worden paarden ook gepakt door honden en mensen met dezelfde nare gevolgen. Tot nu toe nog steeds meer als door de wolf. In eerste instantie zijn wij er op gericht om mensen en honden buiten te houden. De wolf kwam later.

Ik zie ook alleen een oplossing in de wolf bestuderen en leren hoe we ze wel kunnen verjagen. Dus licht, geluid, geur. Hoewel dat voor je eigen dieren weer naar kan zijn.
Schieten mag niet en ik vraag me af hoeveel dierenliefhebbers het ook echt kunnen. Nood breekt wet, maar het is een behoorlijk drempel die je al onervaren persoon over moet om op een levend iets te schieten. Ik hoor en lees ( vooral op fb ) veel stoere praat, maar daar heb je niks aan.

Ons hondje is aangevallen door een grote groep honden van een uitlaatservice en aan de gevolgen toen overleden. Het is echt een trauma. Ik stond alleen, de afstand tot hun bus was al te groot en het gaat nooit van mn netvlies. Ook al wil je van alles en doe je van alles, ik ben er niet trots op dat ik zelfs heb getrapt en neem het vooral de mensen kwalijk en niet de honden.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:02

superpony schreef:
Ik vind het ook heel dubbel nog steeds. Ik hou van dieren en ergens gaat het keihard tegen mn gevoel in om 3 honden te knuffelen en de wolf dood te wensen. Natuurlijk is het een ander dier, maar de agressie van de anti wolf mensen en het stoere roepen dat ze allemaal dood moeten, vind ik wel een uiterste.

En het gaat niet helpen, want 1 doodschieten, komt gewoon de volgende langs.

Ik lees alleen maar dat je je paarden moet ophokken en anders slecht bent. Ze zullen ook stallen en schuren in komen en dan kan je paard helemaal geen kant meer op.

Daarbij is 24/7 vrij bewegen beter, dan ophokken voor als, ooit, wie weet........Niet alle paarden zullen gepakt worden, maar staan dan wel onnodig op stal.
En nu steeds langer, want het is steeds eerder donker.

Ik maak me zorgen en doe mn best om alles te voorkomen, maar ik kan gewoon niet alles voorkomen. Hele avonden en nachten op stal kan er van alles gebeuren.

Het grote verschil is wel dat voor de mens de beelden erger zijn na een aanval van de wolf. Een paard met koliek, een gebroken been etc etc vind men dan blijkbaar minder erg om aan te zien en een meer aanvaardbaar risico.

Ook wordt alles nu onder de wolf geplaatst, maar al mijn hele leven worden paarden ook gepakt door honden en mensen met dezelfde nare gevolgen. Tot nu toe nog steeds meer als door de wolf. In eerste instantie zijn wij er op gericht om mensen en honden buiten te houden. De wolf kwam later.

Ik zie ook alleen een oplossing in de wolf bestuderen en leren hoe we ze wel kunnen verjagen. Dus licht, geluid, geur. Hoewel dat voor je eigen dieren weer naar kan zijn.
Schieten mag niet en ik vraag me af hoeveel dierenliefhebbers het ook echt kunnen. Nood breekt wet, maar het is een behoorlijk drempel die je al onervaren persoon over moet om op een levend iets te schieten. Ik hoor en lees ( vooral op fb ) veel stoere praat, maar daar heb je niks aan.

Ons hondje is aangevallen door een grote groep honden van een uitlaatservice en aan de gevolgen toen overleden. Het is echt een trauma. Ik stond alleen, de afstand tot hun bus was al te groot en het gaat nooit van mn netvlies. Ook al wil je van alles en doe je van alles, ik ben er niet trots op dat ik zelfs heb getrapt en neem het vooral de mensen kwalijk en niet de honden.

Ik kan me erg vinden in jouw bericht. An sich ben ik helemaal niet zo tegen de wolf, maar onze maatschappij is er niet op ingericht en als diereneigenaar vind ik het heel moeilijk te verkroppen dat ik moet kiezen tussen meer risico lopen of mijn dieren niet meer kunnen houden zoals ik wil en goed voor ze is.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:07

Wat een ellendige ervaring, Superpony!
Tja, dat ophokken: mijn dame kan daar echt niet tegen, raakt in paniek, tot koliek aan toe. Vroeger veel geoefend van heel kort tot steeds iets langer, maar het gaat gewoon niet.
Daarbij vraag ik me af: met de temperatuur van vorige maanden is het toch niet uit te houden in een dichte stal? Met nachttemperaturen van twintig graden en hoger? Niet te doen, lijkt me!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:08

superpony schreef:

Als vee de enige voedselbron is, heeft verjagen weinig kans. Motivatie door honger gaat boven veel zo niet alles. En dat maakt ook dat afschot noodzakelijk wordt, voedsel is op, hongerdood is niet alleen een lijdensweg, roofdier legt zich daar niet zo maar bij neer. Verjagen zal werken zolang er andere mensen in je buurt slechtere omheiningen hebben/wel dieren buiten hebben lopen als de jouwe op stal staan. Heel tijdelijke zaak dus.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:18

mysa schreef:
Wat een ellendige ervaring, Superpony!
Tja, dat ophokken: mijn dame kan daar echt niet tegen, raakt in paniek, tot koliek aan toe. Vroeger veel geoefend van heel kort tot steeds iets langer, maar het gaat gewoon niet.
Daarbij vraag ik me af: met de temperatuur van vorige maanden is het toch niet uit te houden in een dichte stal? Met nachttemperaturen van twintig graden en hoger? Niet te doen, lijkt me!

dat zou je op kunnen lossen met de bovenkant van de deuren tralies.
Mijn schuilstal heeft 3 wanden geïsoleerde muren, dak geïsoleerd.
En de voorkant zijn gewone panelen die je in een stal ook ziet. Onderkant (kunststof) planken bovenkant tralies.
Links en rechts een schuifdeur.
Dat staat nu open, maar zou dat wel dicht kunnen doen.
En het is daar relatief koel omdat de zonkant op de achterkant staat, niet op de traliekant.

voor jou paard uiteraard geen optie, maar voor andere misschien wel

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:25

anjali schreef:
office schreef:
Je heb zorgplicht en dat betekent dat je niet je fjord buiten laat staan in een gebied waar al meerdere wolvenaanvallen geweest zijn.De wolf is beschermd en meer natuur als dieren gevangen achter stroomdraadjes houden.Gelukkig leeft het dier nog arm beestje.

Waarom zijn wolven eigenlijk beschermd? Ze zijn helemaal niet zeldzaam en daarbij zeer schadelijk en gevaarlijk.

Vraag ik me nou ook af....

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:27

Maar goed... Hoe dan in gemeenten waar je een stal verplicht met 1 open zijde moet hebben omdat ze geen vergunning willen geven voor een afsluitbare stal?
En waar de bodem ook nog eens niet in beton mag zijn? (kunnen wolven dus onderdoor graven).

Denk dat over paar jaar iedereen genoodzaakt is paard op pension te doen waar ze snachts binnen gaan. En niemand nog paarden op weides zal hebben helaas. Welzijn van paarden gaat een flinke stap achteruit krijgen
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 14-09-22 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:27

elnienjo schreef:

Tja, de mens als ´natuurlijk´ in ecosystemen is een zeg 40.000 jaar geleden gepasseerd station.
En afschieten... jaja heel natuurlijk.

Nogmaals de méns is het enige probleem voor natuur. Dat NL te klein zou zijn is zelfverklarend daarvoor. Een bewijs van mens als probleem, niet de wolf.

Klimaatopwarming, milieuvervuiling, grootschalige ontbossingen, massaal uitsterven van diersoorten, oorlogen en dan roepen dat de wólf gevaarlijk is?? 8)7

Ja, de wolf is een probleem voor ménsenbelangen. Niets natuurlijks aan, aan die belangen.
De rest is compromis.
Streef daar naar; BINNEN DE WET -:(- alle andere is strafbaar. Ook voor Bokt als platform.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:30

elnienjo schreef:
Mindim schreef:

De mens heeft de mens als natuurlijke vijand, vooral in overbevolkt gebied.

De wereldbevolking groeit echter nog steeds, dus het helpt niet bijster of wel, dus in hoeverre zijn we dan onze eigen vijand. Niet genoeg om de aantallen te doen slinken. Dus nee...niet echt..

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 14:31

Zou je willen ophouden dit topic zo vol te spammen HC?

Het gaat hier over het zoeken naar een oplossing zodat mijn pony’s en met mij vele andere pony’s veilig blijven.

Veel succes met deze threat doorsturen naar het OM. Niemand doet hier iets strafbaars, iedereen deelt de zorgen.

Dat er op het platteland wel eens iets gebeurd wat niet helemaal netjes is, dat is simpelweg zo. Je hoort wel eens verhalen. Er wordt hier niet opgeroepen om allemaal de wolf af te gaan schieten.

Laten we het over oplossingen en zorgen hebben om onze huisdieren. Er zijn genoeg andere topics waarbij het over de wolf an sich gaat. Dankjewel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:34

Josien_ schreef:
The_Cat schreef:

Niet een speciaal hek, maar wel meer hek dan waar menig paard achter staat in de weide.

Dat klopt niet. De eigenaresse heeft zelf gezegd dat het hek van op de foto niet het hek was waar het paard achter stond. Ze zei dat hij achter een gewone lage omheining stond

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:46

Huertecilla schreef:
elnienjo schreef:

Tja, de mens als ´natuurlijk´ in ecosystemen is een zeg 40.000 jaar geleden gepasseerd station.
En afschieten... jaja heel natuurlijk.

Nogmaals de méns is het enige probleem voor natuur. Dat NL te klein zou zijn is zelfverklarend daarvoor. Een bewijs van mens als probleem, niet de wolf.

Klimaatopwarming, milieuvervuiling, grootschalige ontbossingen, massaal uitsterven van diersoorten, oorlogen en dan roepen dat de wólf gevaarlijk is?? 8)7

Ja, de wolf is een probleem voor ménsenbelangen. Niets natuurlijks aan, aan die belangen.
De rest is compromis.
Streef daar naar; BINNEN DE WET -:(- alle andere is strafbaar. Ook voor Bokt als platform.

FOUT. Haal dat bord eens voor je hoofd weg. Ook in Siberie zonder mensen vrat de wolf door tot de grazers op waren. (en nu fikt het daar elke zomer). Wolf is niet enkel een probleem voor de mens. Wolf is door geen populatiecontrole mechanisme anders dan door fokken tot voedsel op is een probleem voor elk ecosysteem. Met of zonder mensen daar in.
Ook in de middeleeuwen in periodes dat er niet op wolf gejaagd werd waren de bossen vervolgens leeg incl. de zorgen daar over geschreven door mensen destijds. Wolf zonder druk op de populatie is stomweg universeel funest voor de prooipopulatie. Yellowstone heeft nog iets van 20% over van wat er aan wild rondliep voor wolvenintroductie. Wolvenpopulatie daar is geklapt in 2005, distemper, schurft en kannibalisme. Herstel is voor zowel wolf als grofwild onmogelijk, zodra er iets meer van een of ander is, heft dat elkaar weer op. Idem voor rest midwest VS en oeps, voeg daar nu droogte en veranderende weerpatronen aan toe en de boel fikt elk jaar ernstig meer dan voor de start van dit onzinnige project.

Factor mens qua belangen vee, jacht en veiligheid zijn secundair hier in. Uitstervende diersoorten in een gebied + meer natuurbranden op grote schaal zijn bar slecht voor een ecosysteem en dat is wel wat jij hier blijft promoten als goed. Die ecosystemen staan al onder druk en dat verergeren door overbejaging is ten nadele van alles wat er leeft incl. wolf zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:04

lies_sparkle schreef:
Zou je willen ophouden dit topic zo vol te spammen HC?

Laten we het over oplossingen en zorgen hebben om onze huisdieren. Er zijn genoeg andere topics waarbij het over de wolf an sich gaat. Dankjewel.

Waarom selecteer je míj uit :o?

Het régent hier anti wolf non-oplossingen inclusief strafbaar gedrag -O-

Ook een paar prima oplossingen :)*

Voor andere huisdieren zoals duiven, kippen en konijnen bv. zijn vos, marter, bunzing, roofvogels etc. al jaar en dag een identiek probleem.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:39

Kippen en konijnen zijn veel simpeler veilig te houden, niet te vergelijken met vee en paarden.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:59

Huertecilla schreef:
Wolven jagen om te éten, voor hun grut.

Daarom vermoorden ze ook 2 pony's tegelijk en nemen ze van allebei een klein hapje. 8)7

De wolf doodt om te doden, en het ergste is dat die ze vaak nog niet eens echt doodt maar dodelijk verwond aangevreten achterlaat.

Als die wolf nu echt 1 beest doodde en dan ook compleet opvrat..
dan nog vind ik dat in ons overbevolkte land niet OK maar dan kon ik er meer begrip voor opbrengen.

Nu is het alsof die wolf een snackboetiek inloopt en van alle artikelen even een hapje neemt.
Gewoon omdat het kan. Niet omdat die honger heeft. Bij honger doodt je 1 beest en verspil je geen energie om nog meer te vangen, dan vreet je alleen dat ene beest op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:28

Ik denk dat de beste remedie toch op stal zetten is. Ik denk dat het anders toch heel lastig gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:37

speurneusc schreef:
laatst aangevallen fjord stond aan huis, zeg maar in de tuin onder de slaapkamer daarom zijn bewoners wakker geworden van de aanval en paniek van de fjord.

Ik zag het Facebook bericht, ze roept op om op te stallen. Wat ik niet snapte, de vorige aanval was een paar meter van haar weide, naar ik begrijp is er een stal aanwezig. Was het dan niet verstandiger geweest de fjord binnen te zetten.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 16:37

Blijft toch een moeilijk dilemma vind ik hoor. De wijze waarop een wolf jaagt is voor mij wel ondergeschikt. Ze doen het op deze manier omdat wij de prooidieren in afgesloten weiden houden.
Op stal houden is hier ook geen optie, in de winter staan ze dan toch nog in het donker buiten.
Wij wonen in Haspengouw, dus niet ideaal voor een wolf om zich te vestigen maar wel als doorsteek naar de Ardennen ofzo. Ben van plan om de paddock ‘onaantrekkelijk’ te maken zodat hij verderop gaat proberen. Wat op zich ook een nare gedachte is voor de andere pony’s in de buurt..
hopelijk zijn er nog wat afschrik tips te vinden, het blijft een dier en geen monster zoals soms omschreven.