Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tempura schreef:Wat ik vaak hoor van mensen op bokt is:
"Als jij geen stal kan vinden binnen jouw afstand en budget die qua paardenwelzijn minimaal voldoet, moet je eigenlijk geen paard kopen. Want een paard hebben is geen recht, maar een luxe."
In hoeverre gaat dit op? Wat is nou minimaal qua paardenwelzijn, en hoe groot is de marge? Is het simpelwel niét kopen van x paard wel echt beter voor dat individuele paard of voor de paardenwelzijn op de lange termijn?
Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb een dubbel gevoel. Aan de ene kant snap ik het, want als alle stallen in jouw omgeving super paard onvriendelijk zijn is het niet de bedoeling dat je dan tóch een paard koopt omdat je persée een paard wil hebben. En vervolgens tegen iedereen zegt dat je geen andere keus had qua stalling omdat er niks goeds in de omgeving is. De keus; 'geen paard kopen' was er eigenlijk ook...
Maar aan de andere kant is dat een extreem voorbeeld. Vaak zijn er ook stallen te vinden die zich in grijs gebied bevinden. Niet heel slecht, maar ook niet ideaal. Waar ligt nou precies de grens van die 'minimale eisen' die een stal wel of niet paardvriendelijk maakr? Wat we allemaal weten is het ideaal plaatje, maar daar voldoet éigenlijk niemand aan. Zelfs de meest uitgebreide paddock paradises hebben wel hier en daar puntjes die afwijken van het ideaal.
Dus hoever mag je er nou van afwijken? Wie/wat besluit dit? Er zijn mensen die zeggen dat een paard minimaal 12 uur per dag buiten moet zijn, met onbeperkt hooivoer, vriendjes en minimaal 1000m2. Wat nou als iemand een stal vind waar het paard 10 uur buiten staat in 800m2, 2x hooi gevoert krijgt en maar met 1 paard staat. Is dat dan opeens niet meer oké? Waar ligt de grens dan echt?
Dan denk ik ook... Er zijn zoveel paarden op de wereld waarvan de meeste altijd op stal staan. Vooral in landen als Spanje (pre hengsten). Wat is dan beter; Geen paard kopen, want je kan de perfecte stalling niet vinden. Óf wel een paard kopen, die je de beste stalling geeft die je kan vinden ookal is het niet ideaal, maar wel beter dan waar hij heen zou gaan als je hem niet had gekocht (want nu doe je het al beter dan menig paard eigenaar)
Door de meest paard vriendelijke stalling te kiezen binnen jouw budget/omgeving, ben je al goed bezig maar mijn idee.
Stof om over na te denken!
Popstra schreef:Maar Superpony hoe jij denkt perfect bezig te zijn wil niet zeggen dat dit zo is!
Wat is perfect??
Dat eeuwige zelfde rondje pp lopen hebben ze ook wel een keer gezien!
Popstra schreef:Ik vind het nogal schokkend sommige mensen denken te kunnen zeggen dat iemand geen paard hoort te bezitten als deze niet fatsoenlijk, lees minimaal 8 uur buiten kan staan!
Wie denken jullie wel niet dat jullie zijn? Is het bij jullie zo perfect voor elkaar dat je dit kan zeggen? Verzorgen jullie je paarden perfect?
Popstra schreef:Maar Superpony hoe jij denkt perfect bezig te zijn wil niet zeggen dat dit zo is!
Wat is perfect??
Dat eeuwige zelfde rondje pp lopen hebben ze ook wel een keer gezien!
Mdrf schreef:Ik zou inderdaad geen paard meer nemen als ik niet kan voldoen aan de basisbehoeften. Om die reden neem ik ook bewust geen hond, terwijl ik die dolgraag weer zou willen. Maar ik ben veel te veel van huis en heb geen fatsoenlijke tuin waarin die zou kunnen ravotten. Dus dan maak ik de bewuste keuze om geen hond te nemen.
Een paard nemen voor mijn plezier (uurtje per dag) terwijl die dan 20 uur in een krap hokje staat is voor mij geen optie. Dat zou ik een egoïstische keuze van mijzelf vinden.
tempura schreef:Mdrf schreef:Ik zou inderdaad geen paard meer nemen als ik niet kan voldoen aan de basisbehoeften. Om die reden neem ik ook bewust geen hond, terwijl ik die dolgraag weer zou willen. Maar ik ben veel te veel van huis en heb geen fatsoenlijke tuin waarin die zou kunnen ravotten. Dus dan maak ik de bewuste keuze om geen hond te nemen.
Een paard nemen voor mijn plezier (uurtje per dag) terwijl die dan 20 uur in een krap hokje staat is voor mij geen optie. Dat zou ik een egoïstische keuze van mijzelf vinden.
Ik heb ook geen tuin, werk fulltime (oke, sinds kort niet meer), maar heb wel een hondHet kán wel. Ik werk bv. thuis en ik heb een ras gekozen met een lage energiebehoefte. Ik ken ook mensen die veel geld betalen voor goede hondenoppas en voor/na werk heel veel met de hond doen. Zolang jij zelf bewust bent van wat een hond (of paard) minimaal nodig hebt kan je de beslissing nemen of je er wel of niet aan gaat beginnen. En soms vind ik dat mensen, op bokt, die grens veelste hoog zetten. Onrealistisch hoog!
DuoPenotti schreef:E ja ik merk dat de paarden op een weiland echt paard zijn. Stapje voor stapje grazen is echt heel erg paard zijn.
Pandora2 schreef:DuoPenotti schreef:E ja ik merk dat de paarden op een weiland echt paard zijn. Stapje voor stapje grazen is echt heel erg paard zijn.
Vooral dit schijnt heel erg belangrijk te zijn voor het mentale en fysieke welzijn van een paard.
Hier ook geen raaigras in het land trouwens. Weilanden zijn meer dan 40 jaar oud denk ik. Veel variatie in soorten gras en andere planten. Struiken langs een paar kanten.
Aangezien ik al mijn paarden van jongsaf aan heb en ze allemaal stokoud worden zonder al te veel problemen, denk ik dat het hier echt nog zo slecht niet is![]()
Waar sommige mensen toch het idee vandaan halen dat een weiland saai zou zijn voor een paard, blijft mij echt een raadsel. Jaloezie misschien ?
MissYvette4u schreef:Was ik vergeten, mijn paard heeft een paar maanden in een paddock paradise gestaan. Er was 1 grote schuilstal waar mijn manneke niet in mocht van de dominante merriemidden in dazenseizoen
toen ik m aantrof met een hals die aan beide kanten volledig bedekt was met dikke dazenbulten heb ik hem direct terug in volpension (overdag wei, savonds & snachts stal) gezet ik kon wel janken!
![]()
![]()
dat nooit meer, dan maar geen pp!
Ninx schreef:MissYvette4u schreef:Was ik vergeten, mijn paard heeft een paar maanden in een paddock paradise gestaan. Er was 1 grote schuilstal waar mijn manneke niet in mocht van de dominante merriemidden in dazenseizoen
toen ik m aantrof met een hals die aan beide kanten volledig bedekt was met dikke dazenbulten heb ik hem direct terug in volpension (overdag wei, savonds & snachts stal) gezet ik kon wel janken!
![]()
![]()
dat nooit meer, dan maar geen pp!
1 slecht voorbeeld is niet exemplarisch voor een heel concept natuurlijk...
superpony schreef:Horseloverl schreef:Bij mij mogen paarden kiezen. Die beginnen te hinniken bij het hek als ze naar binnen willen. Soms is dat 3 uur, soms pas tegen 6en aan in de winter. Zomer boven de 15 graden snachts gaan ze 24/7 buiten. Anders van licht tot licht als ze dat zelf willen. Ook dan geld weer als ze eerder naar binnen willen vind ik dat geen probleem
Ze hinniken hier ook 6x per dag als ik buiten kom. Dat zegt echt niks. Het is het ritme dat ze weten dat ze of iets krijgen, of ik hooi ga verdelen etc.
Zou ik staldeuren dicht doen, springen ze eruit bij wijze van........
Dat een paard even naar stal wil, zegt niet dat ze daar 20 uur willen staan.
Dat is tevens het probleem. De paarden hebben geen eigen keus. Elk stalpaard wat wij naar 24/7 kiezen hebben gezet, heeft dat probleemloos gedaan. Maar dan moet je dus altijd aanbieden dat ze kunnen en mogen schuilen, altijd ergens droog kunnen staan, liggen en eten.
Dat is dus wat zo idioot is in Nederland. Men wil de paarden wel x aantal uren buiten zetten overdag, maar dan staan ze vaak op kale weilanden of kleine paddocks zonder enige variatie, zonder beschutting, soms alleen etc.
En dan zeggen tegen mensen die de paarden 24/7 buiten hebben; je laat ze buiten staan in de regen. Nee, ze kiezen zelf en soms regent het en soms schijnt de zon. Beiden kunnen redenen zijn dat er beschutting nodig is.
DuoPenotti schreef:Sp
Ja voor jou persoonlijk.
Maar vind je dat een eis richting andere paarden houders?
Mijn persoonlijke eis is ook minimaal 8 uur.
Maar de eis voor algemeen paardenland minimaal 4 uur (uiteraard op een fatsoenlijk stuk)
En dat lees ik dus van meer mensen.
Daarom de vraag hoe vaak lees je dat er echt door gedramt word over 24/7 buiten?
Maar dan gaan wel de tegen reacties over. Dat begrijp ik niet.