Advies nodig: alleen op stal of verhuizen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:28

ehhh hoe lang had je dit paard nu???? veel stress van verhuizen??? elk paard moet wennen aan een andere stalroutine, omgeving, andere paarden..... en dat duurt meestal paar weken voordat je echt gevoel kan hebben, op hun plaats te zijn en tevreden...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:30

Misschien inderdaad zelf, of samen met die "vriendin" de paddock opknappen zodat de paarden daar een paar uur per dag samen in kunnen staan?
Is al een grote verbetering!

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:31

StonedRomy schreef:
En waarom dan niet zelf de paddocks klaar maken voor gebruik? Dan heb je voor nu een tussenoplossing.

Ninx schreef:
Kun je niet wat mensen regelen, mouwen opstropen en zelf aan de slag gaan? Als je een goede paddock realiseert kun je voorlopig gewoon blijven....

Niet om weer een “maar” te hebben, maaaar dit heb ik al eens voorgelegd (in de zomer wel) bij de eigenaar en dit wil hij niet. Hij wil nooit hulp omdat hij dan denkt dat hij iemand dan iets schuldig is volgens mij. Ik zal het nog eens vragen :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:31

janna schreef:
Ik zou daar blijven staan en kijken hoe je een tweede box kan vullen. Misschien een leuke tweejarige of een pensioenpaard of een kleine pony er naast. Misschien een revalidatiepaard van iemand, dan heb je ook geen extra kosten.

Ja, zet een 2 jarige een heel winterseizoen op stal waar die 1 uurtje per dag vrij in de bak mag :+
Zo´n jonkie heeft het helemaal nodig om de benen meerdere uren te strekken en sociaal contact te hebben.

Een revalidatie paard is wellicht wel een optie, die toch boxrust nodig heeft. Alleen moet die niet ´gek´ worden zodra jij jouw paard uit de box haalt.

En zelf kijken of je de paddocks kan opruimen is een goede. Hopelijk wil de eigenaar daarin mee gaan, dan kan jouw paard (en misschien van vriendin) toch wat langer (samen) buiten.
Laatst bijgewerkt door ApplePapple op 17-11-21 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:33

speurneusc schreef:
ehhh hoe lang had je dit paard nu???? veel stress van verhuizen??? elk paard moet wennen aan een andere stalroutine, omgeving, andere paarden..... en dat duurt meestal paar weken voordat je echt gevoel kan hebben, op hun plaats te zijn en tevreden...

Op momenten dat een paard zich ergens thuis en goed voelt, is dit ook snel zichtbaar. Dit is hier het geval.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:35

verrekieker schreef:
StonedRomy schreef:
En waarom dan niet zelf de paddocks klaar maken voor gebruik? Dan heb je voor nu een tussenoplossing.

Ninx schreef:
Kun je niet wat mensen regelen, mouwen opstropen en zelf aan de slag gaan? Als je een goede paddock realiseert kun je voorlopig gewoon blijven....

Niet om weer een “maar” te hebben, maaaar dit heb ik al eens voorgelegd (in de zomer wel) bij de eigenaar en dit wil hij niet. Hij wil nooit hulp omdat hij dan denkt dat hij iemand dan iets schuldig is volgens mij. Ik zal het nog eens vragen :)

Misschien als je vriendin vraagt haha. Als je het weer vraagt zou ik het een beetje omdraaien richting hem. Zo van, het opruimen is geen gunst van jullie naar hem toe, maar het mogen opruimen zodat er voordeel wordt gecreëerd voor jullie, is juist een gunst richting jullie. Als dat nog logisch klinkt :+

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:36

janna schreef:
Ik zou daar blijven staan en kijken hoe je een tweede box kan vullen. Misschien een leuke tweejarige of een pensioenpaard of een kleine pony er naast. Misschien een revalidatiepaard van iemand, dan heb je ook geen extra kosten.

Ik heb inderdaad al een oproep geplaatst op marktplaats. Het euvel is dat de eigenaar geen nieuwe mensen over de vloer wil. Je mag je paard dus naast mijn paard zetten voor 200 pm maar je mag dan niet wekelijks komen kijken. Ik zou het paard dan helemaal verzorgen. Maarja, iemand die zijn eigen paard zelden wil zien is ook bijna onmogelijk te vinden (gelukkig)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:42

Overigens is dit nu precies een situatie waarvoor een wettelijke richtlijn voor het houden van paarden bedoeld zou zijn.
Verplichting tot minimaal 4 uur vrije beweging en sociaal contact.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:44

Dat betekent dus . opruimen het paard, bel de slager maar vast.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 17-11-21 10:45, in het totaal 1 keer bewerkt

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:45

verrekieker schreef:
SjonnieZ schreef:
Heb jouw eigen commentaren even terug gelezen.
Je geeft aan student te zijn en in Vaals te wonen.
Dan snap ik jouw 500,- euro per maand idee. De mogelijkheid van Duitse pensionklanten heeft de prijs bij een aantal stallen in de grensstreek verhoogd.

Met binnenbak zou je de manege in Vaals kunnen proberen, mocht die nog bestaan, stal Rademacher zal wel te duur zijn.

Iets meer land inwaarts zit.. met goede buitenbak
- Mechelen: pensionstal van van houtem en possen. Geen idee hoe die heet maar is een prima stal
- Terziet/Epen stal van Raymond vanderheijden.
- in Bocholtz een 24/7 buiten stal van mireille gehlen.

En je geeft aan student te zijn. mocht je aan de UM studeren.. dan heb je nog legio mogelijkheden rondom Maastricht. Daar zijn diverse stallen met binnenbak voor Max 395
En vallen jouw extra reiskosten weg.
Allemaal stallen die ik ken, waar ik mijnpaard zo zou durven zetten en waar je zeker geen 500,- betaald.

Dank je voor het meedenken

De manege in Vaals ben ik langsgeweest, maar daar krijgt ze een stal in de grote gang waar dus heel veel mensen en paarden staan. Ja ze komt op de wei, maar ze zal zich niet fijn hierbij voelen. Die drukte zorgt voor stress en dan is het binnen de kortste keren weer een rodeopaard.

Radermacher is een optie, ook al is het duur, maar is geen stal vrij. Ik ga straks langs om me op de wachtlijst te zetten.

Ik studeer in Sittard (nu deels online natuurlijk) dus ik ben lang niet elke dag onderweg. Combineren is dan ook verwaarloosbaar. Equine park in Hulsberg lijkt me de beste optie maar dan ben ik bijna evenveel geld kwijt aan benzine dan aan stalling :’) ik weet niet of ik langdurig die kosten kan dragen

Ik probeer je te helpen TS maar je lijkt jezelf nu wel tegen te spreken.
Als de manege in Vaals geen optie is omdat ze in een grote gang komt te staan, waarom vind je het equin park dan wel een optie? Die is qua stalling nog groter.

Ik lees dat je jouw paard pas sinds juni hebt.
Kan het zijn dat haar eerdere gedrag (ik neem bij wiertz) gewoon te maken had met de overgang van eigenaar? Kan het zijn dat jullie toen nog gewoon geen team waren?

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:46

Marizi schreef:
Misschien als je vriendin vraagt haha. Als je het weer vraagt zou ik het een beetje omdraaien richting hem. Zo van, het opruimen is geen gunst van jullie naar hem toe, maar het mogen opruimen zodat er voordeel wordt gecreëerd voor jullie, is juist een gunst richting jullie. Als dat nog logisch klinkt :+

Ik snap wat je bedoelt ja. Maar ik heb ook grenzen met aardig zijn voor mensen die me eigenlijk zo naaien hè.. Weet niet of ik het in me heb om half te smeken of ik asjeblieft zijn rotzooi op mag ruimen

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 10:48

SjonnieZ schreef:
Als de manege in Vaals geen optie is omdat ze in een grote gang komt te staan, waarom vind je het equin park dan wel een optie? Die is qua stalling nog groter.

Kan het zijn dat haar eerdere gedrag (ik neem bij wiertz) gewoon te maken had met de overgang van eigenaar? Kan het zijn dat jullie toen nog gewoon geen team waren?

Ik heb mijn eigen paard vóór het kopen 6 maanden gereden en verzorgd. Dus het lijkt me sterk dat het met overgang van eigenaar te maken heeft.

Bij Equine Park zou ze beneden komen te staan. Hier staan enkele paarden en zijn ook niet veel mensen. Bij de manege in Vaals lopen de manegekinderen door de gang en staan ze in een gang van +-25 paarden denk ik

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 10:59

verrekieker schreef:
SjonnieZ schreef:

Ik heb mijn eigen paard vóór het kopen 6 maanden gereden en verzorgd. Dus het lijkt me sterk dat het met overgang van eigenaar te maken heeft.

Bij Equine Park zou ze beneden komen te staan. Hier staan enkele paarden en zijn ook niet veel mensen. Bij de manege in Vaals lopen de manegekinderen door de gang en staan ze in een gang van +-25 paarden denk ik

Dan zou ik juist die stallen in Mechelen en terziet benaderen. En geen binnenbak is goed te doen. Vooral met de zachte winters van tegenwoordig.
In het heuvelland zijn er nu eenmaal weinig stallen met een binnenbak.
Ook met een langdurig uitstel ga je die niet vinden als
- rademacher te duur is
- wiertz geen optie is
- de manege in Vaals te druk is.

En met 24/7 binnen zonder
Sociaal contact gaat je paard er niet rustiger op worden in de winter.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:03

Stal Scheepers in Banholt?

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:05

SjonnieZ schreef:
Dan zou ik juist die stallen in Mechelen en terziet benaderen. En geen binnenbak is goed te doen. Vooral met de zachte winters van tegenwoordig.
In het heuvelland zijn er nu eenmaal weinig stallen met een binnenbak.
Ook met een langdurig uitstel ga je die niet vinden als
- rademacher te duur is
- wiertz geen optie is
- de manege in Vaals te druk is.

En met 24/7 binnen zonder
Sociaal contact gaat je paard er niet rustiger op worden in de winter.

Radermacher is niet te duur, het is gewoon duur. De bedragen lopen snel op als ik met de auto ergens naartoe moet, ook al is de stalling nog zo goedkoop.

Dank je voor je advies

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:05

fransje23 schreef:

Geen plek helaas… maar ook dat is aan de grens van mn financiële capaciteit

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:06

Nu is het wel zo als je paard echt goed staat, dus met vriendjes elke dag lange tijd buiten staat het ook minder erg is als je een dag niet komt.
dat scheelt ook weer benzine.

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:09

DuoPenotti schreef:
Nu is het wel zo als je paard echt goed staat, dus met vriendjes elke dag lange tijd buiten staat het ook minder erg is als je een dag niet komt.
dat scheelt ook weer benzine.

Klopt.

Ik zit echter elke dag met mijn neus in de boeken en kom door corona nergens meer (geen fitness) dus ik wil het liefst elke dag gaan voor mijn mentale gezondheid. Het doet me echt goed om even buiten te zijn, ik geniet er elke keer van. Ik weet niet of ik bereid ben om dat op te geven
Laatst bijgewerkt door verrekieker op 17-11-21 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:11

verrekieker schreef:
fransje23 schreef:

Geen plek helaas… maar ook dat is aan de grens van mn financiële capaciteit

Dan laat je je toch op de wacht lijst zetten. Wel mooie stal, ziet er goed uit en paard elke dag buiten.
Maar nogmaals en zeker gezien je financien kun je beter gaan zoeken naar een plek met alleen een goede buitenbak.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:12

ja ik kom ook nergens door mijn ziekte... al jaren niet, langer dan corona.
Zo kunnen we alles wel als kan niet wil niet neer zetten....
Kom uit die die slachtoffer rol... aub zeg.
Zet wat dure eisen van je aan de kant verplaats je paard naar iets waar ze minimaal 4 uur samen buiten staan. En jij krijgt een veel fijner paard terug :j

verrekieker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-21 11:15

DuoPenotti schreef:
Zet wat dure eisen van je aan de kant verplaats je paard naar iets waar ze minimaal 4 uur samen buiten staan. En jij krijgt een veel fijner paard terug :j

dank je maar van iemand die zo kort door de bocht denkt ga ik geen advies aannemen

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:15

Je wordt voor een lastig dilemma gesteld.
Hond 23/7 in de bench alleen wil je ook niet.
Je doet je best, al doe je nog je best.
Misschien je eisen versus wensenlijstje iets bijstellen in het belang van jouw paard?
De eigenaar vragen of je een klein stukje weide op hoger gelegen gedeelte mag afzetten als 'paddock' en stuk mag lopen.
Geen sociaal contact, een uurtje rondlopen in de binnenbak omdat jij een binnenbak als vereiste hebt.
Snap dat stalling lastig is in jouw buurt met deze wensen.
Er zijn vast en zeker particulieren die geen binnenbak hebben, wel een bodem die in de winter prima te rijden is en meer tegemoet kunnen komen aan jouw verdere wensen, betaalbaar, binnen rij afstand en misschien overwegen als je paard in de wintermaanden overdag minimaal 6-8u buiten komt, om haar iets verder weg te zetten en dat je een dag (en daarmee benzine kosten) overslaat, dagje extra werken zelf. Niet leuk, je wordt er mee te kakken gezet en je doet zo je best.
Ik zie dat meerdere mensen e.e.a. opperen.
Sterkte, leuke merrie heb je, maar 1 u in de binnenbak 4 maanden lang en ook geen sociaal contact. No go, succes en succes met vinden van een goede stal voor jouw paard en evt ook in jouw kader passende.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:17

verrekieker schreef:
DuoPenotti schreef:

dank je maar van iemand die zo kort door de bocht denkt ga ik geen advies aannemen

Wat vind je nu van je eigen antwoord? Je vraagt advies, is misschien kort door de bocht, maar wel iets om over na te denken en misschien iets meer in het belang van het welzijn van je paard te denken dan de vaste harde eis van een binnenbak, met een goede overregenbroek en warme waterdichte jas en handschoenen, kom je in de winter een aardig eind. Het is nu eenmaal concessies doen. Die niet t.a.v. je paard gaan, maar in het belang van je paard.
We zien dat je je best doet, super. Blijf zoeken :j

Absolem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:17

Weet je wat ik grappig vind je zegt dat je niks kunt.

Maar tegenwoordig moeten alle paarden geregistreerd worden in Nederland.

Wettelijk is het zo dat als je boven de zes paarden gaat houden je geen particulier bent maar automatisch pensionstal wordt bedrijfsmatig. Dat betekend een Heeeeeele boel regeltjes en belasting betalen voor de beste man :Y). Nou is een mondelinge afspraak gewoon geldig. Jouw paard staat daar al een poos op stal.

Ik zou als dus gewoon naar de stalhouder stappen en zeg joh ik ben dit gelazer zat en jij wil geen problemen. Ik ga slapende honden (a. K.a belastingdienst) wakker maken als mijn paard verplaatst wordt wegens een nieuw paard.

Dan kunnen er vijf dingen gebeuren. 1.Die vriendin vertrekt.2. Die stal baas steekt een stokje voor de aankoop van dat nieuwe paard.3 het nieuwe paard komt wel. Maar wordt dus wel alleen gezet waar jouw merrie nu staat. 4. Het nieuwe paard wordt samen gezet met een van die vriendin haar andere paarden. 5.ze zeggen dat je bluft lazeren jouw paard alsnog in die stal waarop jij de slapende honden wakker maakt en die vent die heerlijke problemen en gedoe die hij probeert te ontwijken verviervoudigd over zich heen krijgt. :)F

Wil niet wil praten wil moet maar voelen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-21 11:19

Je wilt zelf geen enkele luxe opgeven maar je paard mag wel verkommeren in z'n uppie in een stal.
Nice...

Ik zal maar voor mezelf houden wat ik daar precies van vind. :o

Zoals iemand terecht opmerkte, exact deze gevallen zijn degene waar een duidelijke welzijnswetgeving voor nodig is.