Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marith_Ov

Re: Gevoelstemperatuur-20, wel deken/geen deken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:20

Ik ben blij dat ik de deken heb opgedaan, de schuilstal met bodembedekking, waar ze normaalgesproken ligt met dit weer (regen/kou) ligt vol met sneeuw. Met die deken kan ze tenminste nog gewoon liggen zonder nat te worden :+

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 11:28

Ik ben blij dat ik niet te erg vertrouwd heb op de stallen en er toch maar een 100 grams deken op gedaan heb :+
Gure wind, harde sneeuwvlagen, ijsslierten aan manen, hals,hoofd en benen maar in elk geval een droge romp.

Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:05

Hier pure horror...

Regendeken met fleece in, op 1 of andere manier heeft het deken besloten deze nacht lichtjes door te lekken.

Conclusie: paard onderkoeld en nu in alle chaos op zoek naar een andere deken en ze verhuist naar de buurvrouw zodat ze daar meer uit de wind en sneeuw kan gaan staan.

Het mag stoppen, zucht.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:24

Mi_Amore schreef:
Hier pure horror...

Regendeken met fleece in, op 1 of andere manier heeft het deken besloten deze nacht lichtjes door te lekken.

Conclusie: paard onderkoeld en nu in alle chaos op zoek naar een andere deken en ze verhuist naar de buurvrouw zodat ze daar meer uit de wind en sneeuw kan gaan staan.

Het mag stoppen, zucht.

waar woon je? Ik heb dekens over in 205

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:26

Mi_Amore schreef:
Hier pure horror...

Het mag stoppen, zucht.

O mijn god. Hou op met me. Ik kan niet naar stal toe komen en de extra deken ligt in mijn kast, achter het slot :( hopelijk blijft alles goed, stalgenootjes checken voor me..
Laatst bijgewerkt door Macs op 07-02-21 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:26

Horseloverl: dat is superlief! Maar ik ben van België, ik heb ondertussen iemand stand by staan met een gans assortiment aan dekens. Als mijn weidegenoot geen passende heeft, springt de andere in de wagen.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:28

Mi_Amore schreef:
Horseloverl: dat is superlief! Maar ik ben van België, ik heb ondertussen iemand stand by staan met een gans assortiment aan dekens. Als mijn weidegenoot geen passende heeft, springt de andere in de wagen.

Oh ja das wel een eindje weg haha

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:31

Ik ben ook superblij dat ik ze dekens op heb gedaan. De wind is ijskoud en het sneeuwt nog steeds.
Dekens waren aan de buitenkant ook helemaal hard geworden.
Alleen is een van de dekens door gaan lekken helaas. Heb de pony direct een andere en dikkere deken opgegooid, al is die iets te groot. Direct een andere deken besteld.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 12:38

Hier de shet ook zijn deken omgedaan, zelfs de geit staat met een honden jas. De wind is echt guur.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:14

Volgens mij heeeft de oudste ijspegels aan zn buik hangen. We gaan er zo heen om te checken en ze te verzorgen maar twijfel om m eerst zn fleecedekentje op te doen en dan toch n deken.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:18

Hier mijn jonge shet zonder deken gelaten.
Zijn vacht zat vol met opgevroren sneeuw, maar zijn huid nog droog gelukkig.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:40

Afbeelding

shetlander, maar heeft cushing, dus die vacht werkt niet zoals het hoort, vandaar toch deken op gedaan.
Maar dat ding is stijf bevroren.
Evenals zijn manen (waar tennisballen sneeuw in hangen) en zijn benen (hangen gewoon pingpongballen sneeuw aan).
Heb hem toch maar even in de stal gezet met hooi omdat de merries liever (zonder deken) buiten stonden (ook bevroren, ijspegels aan de vacht).

Afbeelding

Maar kom ik net weer, ligt meneer gewoon buiten in de vrieskou in te sneeuw, berg hooi nog in de stal. Het zal wel :+
Heb hem maar handje hooi onder zijn neus gegeven, hopelijk ontdooit hij dan van binnen uit.

Afbeelding

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 13:57

Die geniet van de sneeuw haha.

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:09

J_emma schreef:
Ik ben blij dat ik niet te erg vertrouwd heb op de stallen en er toch maar een 100 grams deken op gedaan heb :+
Gure wind, harde sneeuwvlagen, ijsslierten aan manen, hals,hoofd en benen maar in elk geval een droge romp.

[ [url=m/IZb7k7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zo ziet mijn schuilstal er ook uit. Ook ik ben blij dat ik een deken op mijn paard heb gekwakt :=

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:14

Hier heeft de sneeuw ook zijn weg in de schuilstal gevonden, maar gelukkig zijn de houtkrullen enkel wat vochtig en niet door- en doornat.

Veulenlief heeft dus an sich nog ietswat ruimte om te gaan liggen.

Het to-do lijstje voor op de weide wordt langer en langer nu je nog eens zo'n weer meemaakt.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:21

Weidepaardjes zijn goed door de nacht gekomen ( zonder deken!). Ik had toch maar even gevraagd hoe ze erbij stonden. Erheen ga ik nu maar even niet aan wagen.

Ze stonden gewoon te eten alsof er niks aan de hand was. Of ze stonden samen met hun kont tegen de wind in. Leuk hebben ze het natuurlijk niet zo , maar ze lijken zich prima te kunnen weren tegen de wind.

Ik ben in ieder geval weer gerustgesteld :j

Edit: Ook mijn 2,5 jarige is de nacht goed doorgekomen maar die hebben ook meer beschutting dan mijn oudere paard.
Laatst bijgewerkt door Zebrastreep op 07-02-21 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:32

Mijn, destijds 2,5 jarige, stond zonder deken, en voelde zich niet happy, ondanks een dikke wintervacht en niet eens zulke omstandigheden van nu.

Dus toch maar een ongevoerde regendeken op gegooid, en hij werd weer een stuk actiever en wilde weer spelen met anderen.

Dus.. een dekentje is niet per definitie slecht.

Bedenk óók dat een paard met zijn kont in de wind gaat staan.. en de haren liggen ook naar de wind toe.. dus die harde wind waait door die haren.
Een dekentje houdt dan in ieder geval de wind en nattigheid er vanaf.. ;)

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 14:50

Ik ben enigszins blij dat ik niet de enige ben met de dekenvraag. Wilde eigenlijk zonder doen, paard is jong en heeft een wintervacht. Maar kreeg net telefoon van stalgenoot dat paard het koud heeft. Schuilstal staat helaas met open zijde naar de wind toe. Zij heeft zijn deken opgedaan, ik had een oude 200 grs liggen.

Eigenlijk zou ik 100 grs. nu ideaal vinden, is vooral tegen de gure wind. Maar die heb ik net niet. Wel een 0 grs. waar een fleece onder kan. Ik denk nog even na terwijl ik erheen glibber.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:47

Ik ben zo blij dat ik toch een deken op heb gelegd.

Madam stond er vrolijk en soepel bij! Hele opluchting!

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 15:56

maralyn schreef:
Ik ben zo blij dat ik toch een deken op heb gelegd.

Madam stond er vrolijk en soepel bij! Hele opluchting!

Als ik al die laatste berichten zo lees, leg ik precies toch ook beter een 100gr even op deze week..

BrittS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:23

Oke, donderdagnacht wordt het hier -18(!!) en ik ben nu dus serieus aan het overwegen om een deken aan te schaffen voor mijn quarter watje. Hij valt al in als het een nacht slecht is kwa regen, dus dan heeft hij een regendeken op, maar de combinatie van nat+wind+min18 geeft me echt zorgen.

Hoeveel grams zou geschikt zijn? Ik ben een leek op het gebied van dekens, hij heeft wel een wintervacht, maar niet zoals mijn shetlanders zeg maar :+

Hij staat 24/7 buiten, met goede schuilstal en onbeperkt hooi, maar valt dus erg snel af.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:26

miereneter schreef:
Ik ben enigszins blij dat ik niet de enige ben met de dekenvraag. Wilde eigenlijk zonder doen, paard is jong en heeft een wintervacht. Maar kreeg net telefoon van stalgenoot dat paard het koud heeft. Schuilstal staat helaas met open zijde naar de wind toe. Zij heeft zijn deken opgedaan, ik had een oude 200 grs liggen.

Eigenlijk zou ik 100 grs. nu ideaal vinden, is vooral tegen de gure wind. Maar die heb ik net niet. Wel een 0 grs. waar een fleece onder kan. Ik denk nog even na terwijl ik erheen glibber.

Maar die 200 g is denk al een paar keer gewassen? Dat tast ook wel vulling aan hoor, zal waarschijnlijk richting 150 zitten afhankelijk van hoe vaak ie gewassen is

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:27

Britts, Als hij zo snel afvalt had ik hem zelf al eerder onder een dek gezet.

Voor de jouwe zou ik nu denk ik gaan voor 100 of 200 en dan ábsoluut góéd waterdicht.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:29

Ik volg even.

Mijn ijslanders zijn superhappy en daar blijf ik ver weg van met een deken.

Mijn warmbloed merry van 23 is nu duidelijk nog happy en was lekker in de sneeuw aan het rollen maar die ga ik voor de nachten tot min 10 en kouder toch voor de 1e keer een waterdichte 150gram opleggen.
Ik hoop alleen dat zij het eens is met die beslissing en dat ik de deken erop krijg :D .

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:33

Hier ook Yeti's met ijspegels, maar totaal geen probleem. Blij en vrolijk en ukje gaat wel uit de wind staan achter die grote. Kont naar de wind.
Paar keer een extra zak hooi en zodra de sneeuw weg is, bergen mest van de track ruimen... :x >;)