In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 16:55

keona schreef:
Poekkie schreef:

Bevestigd door een dierenarts... Sorry maar ik zie dan echt geen mogelijkheid meer tot welles/nietes discussie over wat mager is.

Daarnaast... zonder vacht in 2 graden buiten in een ongevoerd deken? Dat is gewoon mishandeling.
een dierenarts ziet toch niet zonder foto hoe het hoefbeentje zit hè. Of heft die röntgenogen

Te mager ja maar de da zei ook dat ze niet bevangen geweest zijn dat is onzin.

Moet je rontgenogen hebben om te zien of een dier te mager is en het koud Heeft dan? En zou een kanteling van het hoefbeen het dier dan opeens in goede conditie laten lijken? Dacht het niet.
Ik heb ook twee ex hb-ers en die moeten zeker niet te dik zijn. Maar te mager bevonden door een DA is te mager, geen discussie over mogelijk.[/quote]

Poekkie

Re: In hoeverre bemoei jij je met je pensionklant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:01

Waar staat dat?
Ik las alleen dat de DA zei dat de pony nu niet bevangen staat. Dat kan je best zonder rongenfoto concluderen.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:44

Waar ik een moeite mee heb is dat deze TS die zich als pensionhouder en dus professional presenteert haar problemen met een klant uitgebreid bespreekt op een paarden forum.

Als ik op die stal zou staan, zou ik direct op zoek gaan naar een andere plek. Ook al was ik of mijn paard niet het onderwerp van gesprek,
Een keertje advies inwinnen bij een conculega is tot daaraan toe... maar een paarden forum is in mijn ogen echt not done.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:47

Waar zou een stalhouder dan terecht moeten met haar twijfels? Juist mooi dat dat op een forum kan.

Daarbij is ‘professional’ misschien wat sterk voor iemand die 1 stal verhuurt voor 3 kleine ponietjes.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:52

SjonnieZ schreef:
Waar ik een moeite mee heb is dat deze TS die zich als pensionhouder en dus professional presenteert haar problemen met een klant uitgebreid bespreekt op een paarden forum.

Als ik op die stal zou staan, zou ik direct op zoek gaan naar een andere plek. Ook al was ik of mijn paard niet het onderwerp van gesprek,
Een keertje advies inwinnen bij een conculega is tot daaraan toe... maar een paarden forum is in mijn ogen echt not done.

Ben het met je eens! Ik keek even in de eerdere berichten van TS, maar is makkelijk te herkennen aan de hand van foto's.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:53

Ik heb niet het gehele topic doorgelezen, maar ik begrijp je wel TS.
Hoewel ik ook vind dat je te ver gegaan bent.

Op onze pensionstal is het "redelijk simpel". Mijn stal = mijn regels en ik moet me er ook goed bij voelen.
In principe zorg ik enkel voor huisvesting (voldoende ruwvoer, ruime paddock met schuilhok en vers drinkwater). Al de rest moeten ze eigenlijk zelf regelen.
Dat wringt wel eens, want tja.. soms zie je wel eens paarden met veel te lange hoeven of die niet helemaal verzorgd worden zoals je het zelf zou willen. Meestal probeer ik dan toch subtiel wat advies te geven, beetje langs mijn neus weg. Als het paard er zelf niet teveel hinder van ondervindt zie ik het door de vingers en bemoei ik me er niet mee.

Maar het is ook wel eens gebeurt dat ik het qua dierenwelzijn echt te ver vond gaan en dan grijp ik in door de klant vriendelijk te verzoeken een andere stalling te zoeken. Ik wil namelijk niet ongewild deel uitmaken van een slechte verzorging.
Een concreet voorbeeld: Zo hadden we ooit een extreem hoefbevangen paard van een klant. Ze wou geen medicatie toedienen en het paard stond eigenlijk gewoon een beetje te sterven. Daarnaast wou ze ook nog dat ik haar éxtra op het gras zou zetten. Nou ja... Ik heb haar toen gezegd waarom ik dat niet wilde, en als ze het er niet mee eens was ze mocht vertrekken. Ik had echt het gevoel dat ik dat paard eigenhandig de dood in zou jagen, dat ging me echt te ver.
Als klant heb je dan uiteindelijk 2 keuzes: Ofwel ga je akkoord met het stalbeleid en blijf je op die stal. Ofwel aanvaard je dat de stal niet geschikt is voor jou en verhuis je.

En net dát zie ik zo vaak fout gaan! Mensen hebben vaak echt onrealistisch hoge verwachtigen van een stalling, of weten niet goed waar ze aan beginnen.
Zo hebben wij een erg ruime paddock voor onze kudde IJslanders. Het beleid is 24/7 buiten met 5 keer per dag porties ruwvoer. Als iemand zijn paard op onbeperkt hooi wil, of zijn paard echt élke nacht op stal (2 vragen die we daadwerkelijk al gehad hebben) valt daar natuurlijk wel over te praten, maar dat strookt niet helemaal met het beleid van onze stal. Dus eigenlijk kan je dan beter een stal zoeken die geschikter is voor de noden van je paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 17:53

Divers schreef:
Wat ik begrijp uit dit topic is dat veel mensen dus ook 144 niet zouden bellen bij het zien van een uitgemergeld dier want ‘het is niet mijn probleem’. Dat vind ik schrijnend.

Oh, ik zou zeker bellen. Maar dan wil ik wel iets meer info.
Bij ons kwam de dierenberscherming ook eens. 1 maal voor mijn paard onder de deken met ZE en eenmaal om mijn oude paard van 34 die vrij schraal was. Beide keren zijn ze gerust weer naar huis gegaan.
Tuurlijk heb je liever dat men even komt informeren, maar ik snap ook dat men dat niet durft. Zoals je in het topic hier ook voorbij ziet komen, zijn sommige mensen daar niet van gecharmeerd. Ook al komt het met goede bedoelingen, eigenaren zien het toch als bemoeienis en aanval.
Maar als ik nalatigheid vermoed, hang ik als eerste met 144 aan de lijn en dan heb ik er maling aan wat een eventuele eigenaar er van vindt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:32

Oh wat een lastige situatie zeg!! Alshet ten koste van de gezondheid van een pony gaat en de eigenaar na aandringen niets wilt ondernemen, snap ik je 'bemoeienis' helemaal en kan ik dat alleen maar snappen en toejuichen. Dat het gros er hiee niet van gediend is snap ik, maar die zouden hun pony niet zo laten verpieteren en het zo ver laten komen.... Een te mager dier scheren, te koud weg zetten en met onvoldoende voer zou ik ook niet laten gaan. Dan had ik wellicht gezegt: of aanpassen en mijn adviezen aannemen, of vertrekken. Het gaat anders ook ten kosten van jou zelf, jij word elke dag geconfronteerd met een niet happy pony....

Je hebt natuurlijk een heel berg grens gevallen, en niet iedereen zorgt op zelfde manier voor zijn haar paard en moet dat gerespecteerd worden. Maar wel tot op zekere hoogte. En ik denk dat je daar als pension houder zeker wat van mag zeggen en wat van mag vinden. Is de pensionklant daar niet mee eens, dan idd wellicht een beter idee ergens anders te gaan staan....

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:41

TS, ik had in jouw geval hetzelfde gedaan. Ik zeg altijd, als je er een naar gevoel van krijgt dan moet je er iets mee doen. Jouw erf, jouw regels. Het staat de eigenaar niet aan. Prima, dan vertrekt hij maar. Ik zou liever spijt hebben van de dingen die ik heb gedaan dan heb gelaten. Er zullen altijd mensen een andere mening hebben, helemaal goed. Aan het eind van de rit moet jij die pony daar de hele dag zien bibberen en jezelf nog in de spiegel kunnen aankijken. Mocht ik ooit paarden hebben zou ik ze zo bij stallen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:47

Ik had precies hetzelfde gedaan! Geen twijfel. Ik zou ook niet op een stal kunnen staan waar bijv. een stalgenoot de zweep steeds over een paard gooit. Daar krijg ik binnen no time mot mee.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 18:52

Lindaonline schreef:
Ik had precies hetzelfde gedaan! Geen twijfel. Ik zou ook niet op een stal kunnen staan waar bijv. een stalgenoot de zweep steeds over een paard gooit. Daar krijg ik binnen no time mot mee.

Exact. Precies dit heb ik op mijn eigen stal meegemaakt en heb toen de persoon in kwestie verzocht om dit noooooit meer te doen, op mijn erf. Anders kon hij vertrekken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:13

kiki1976 schreef:
Nee ik vind niet dat je te ver gegaan bent, als stalhouder heb je ook zorgplicht. Ik vind dat je juist hebt gehandeld.
Zo'n pony graatmager, geschoren onder een regendeken kan gewoon niet.
En dat je een deken hebt gekocht als cadeautje omdat de eigenaar daar zelf geen geld voor had, vind ik juist super!
Je hebt het diertje niet aan zijn lot over gelaten en dat siert je

Mee eens! er wordt al genoeg weggekeken omdat het zijn of haar pakkie niet is.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:26

Poekkie schreef:
Askja schreef:
Men leest niet goed maar begint direct vol verontwaardiging een reactie in te typen. Dan krijg je dat.

Het is ook allemaal geschreven woord en dat maakt het extra moeilijk.

Ook ik heb sommige reacties echt wel geinterpreteerd als ‘je had je mond moeten houden’. Een voorbeeld hiervan was bvb de ‘bah bah bah’ reactie waartegen ik ook in ben gegaan in dit topic. Die vond ik er ver over en die persoon had uiteindelijk ook excuses aangeboden. Maar er zijn er meerdere die enigszins dubbel te interpreteren zijn, waarvan enkele in de post met de verzamelde quotes hierboven.

Dat was ik en ik had me niet handig uitgedrukt, iets met te vlug reageren voordat ik nadenk.
Maar ik wil wel even heel erg duidelijk maken dat ik met die eerste reactie absoluut niet bedoelde dat ts haar mond had moeten houden.
Denk dat je me helemaal verkeerd begreep daarmee.
Ik ben het helemaal eens met de bezorgdheid van Ts over het diertje, mijn reactie ging puur om het bemoeien betreft ongevraagd dierenarts er naar laten kijken en ongevraagd een deken kopen.
Dat ze het voor het welzijn van het beestje opneemt is alleen maar goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:39

Iemand weg sturen omdat je dergelijke praktijken niet op je erf wilt, is nog een nette, goede oplossing. Dat had ook gewoon oké geweest.
Alleen het zomaar actie ondernemen zonder dat op voorhand aan de eigenaar van de pony te laten weten, is hetgeen wat men te bemoeizuchtig vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:55

Gini schreef:
Iemand weg sturen omdat je dergelijke praktijken niet op je erf wilt, is nog een nette, goede oplossing. Dat had ook gewoon oké geweest.
Alleen het zomaar actie ondernemen zonder dat op voorhand aan de eigenaar van de pony te laten weten, is hetgeen wat men te bemoeizuchtig vindt.

En ik vind dat wegkijken van nalatigheid en het dier schiet er niets mee op.

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:57

Ergens gaat het te ver.
Je gaat niet met het kind van een ander naar de tandarts of huisarts.
Je trekt het kind van een ander niet ongevraagd een nieuwe jas aan.

Maar ik ben het ook helemaal eens met je gevoel!!
En met een eerdere reacties dat je zorgplicht hebt en er véél te veel wordt weggekeken als het om andermans dieren gaat.

Zoals er een reclame is voor huiselijk geweld 'het houdt niet op, niet vanzelf' zou er ook 1 voor dieren moeten zijn. De dierenpolitie of dierenbescherming doet helaas té weinig voor dieren die het niet zo goed hebben. Zoals er bij kinderen sprake kan zijn van verwaarlozing versus ernstige mishandeling kan er bij dieren ook sprake zijn van verwaarlozing en daar wordt helaas niet snel op ingegrepen.

Voor kinderen kun je vaak nog je zorgen uiten op een school, bij veilig thuis etc maar voor een paard kun je in dit geval vrijwel nergens aankloppen.

Wij zijn er natuurlijk niet bij geweest, je intenties zijn hartstikke goed, maar ik denk dat je hiermee de eigenaar wel hebt afgeschrikt. De truc is om je goede intenties denk ik zó te brengen dat er (soms te langzaam) iets veranderd voor het paard. Dus allicht in de toekomst op een andere manier het gesprek aan gaan.

Ik wilde pas geleden iets betalen in de winkel voor iemand die geen geld meer op de rekening had staan. Meneer schaamde zich zo erg dat hij het niet wilde aannemen (dat schamen zei hij niet, maar was hartstikke duidelijk). De kassa mevrouw bleef ook maar herhalen 'u heeft geen geld op de rekening' en hij maar ontkennen. Was lastig discreet aan te pakken met meerdere klanten om ons heen (ik stond erachter) dus toen heb ik creatief een beetje onzin verkocht 'oohh nu zie ik het, ING, ja die hebben storing vandaag, sommige pasjes weigeren, mijn ING pas ook. Het moet binnen een paar uur verholpen zijn maar daar heeft u nu niks aan, rotbanken ook. Zal ik met een pas van een andere bank dan toch maar betalen voor u?' En toen nam hij het wel aan en bedankte alsnog wat onwennig en zei 'ja vast een storing dan, bedankt mevrouw'.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 19:59

Mindim schreef:
Gini schreef:

En ik vind dat wegkijken van nalatigheid en het dier schiet er niets mee op.

Dat vind ik dus ook. Er wordt teveel weggekeken

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:05

Rosje8 schreef:
Ergens gaat het te ver.

En met een eerdere reacties dat je zorgplicht hebt en er véél te veel wordt weggekeken als het om andermans dieren gaat.

Zoals er een reclame is voor huiselijk geweld 'het houdt niet op, niet vanzelf' zou er ook 1 voor dieren moeten zijn. De dierenpolitie of dierenbescherming doet helaas té weinig voor dieren die het niet zo goed hebben. Zoals er bij kinderen sprake kan zijn van verwaarlozing versus ernstige mishandeling kan er bij dieren ook sprake zijn van verwaarlozing en daar wordt helaas niet snel op ingegrepen.

Voor kinderen kun je vaak nog je zorgen uiten op een school, bij veilig thuis etc maar voor een paard kun je in dit geval vrijwel nergens aankloppen.

Wij zijn er natuurlijk niet bij geweest, je intenties zijn hartstikke goed, maar ik denk dat je hiermee de eigenaar wel hebt afgeschrikt. De truc is om je goede intenties denk ik zó te brengen dat er (soms te langzaam) iets veranderd voor het paard. Dus allicht in de toekomst op een andere manier het gesprek aan gaan.

Ik wilde pas geleden iets betalen in de winkel voor iemand die geen geld meer op de rekening had staan. Meneer schaamde zich zo erg dat hij het niet wilde aannemen (dat schamen zei hij niet, maar was hartstikke duidelijk). De kassa mevrouw bleef ook maar herhalen 'u heeft geen geld op de rekening' en hij maar ontkennen. Was lastig discreet aan te pakken met meerdere klanten om ons heen (ik stond erachter) dus toen heb ik creatief een beetje onzin verkocht 'oohh nu zie ik het, ING, ja die hebben storing vandaag, sommige pasjes weigeren, mijn ING pas ook. Het moet binnen een paar uur verholpen zijn maar daar heeft u nu niks aan, rotbanken ook. Zal ik met een pas van een andere bank dan toch maar betalen voor u?' En toen nam hij het wel aan en bedankte alsnog wat onwennig en zei 'ja vast een storing dan, bedankt mevrouw'.

Als dat kind van een ander in vriesweer met een dun katoen pulletje komt mag ik hopen dat je het wel een jas aantrekt?

Rosje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:23

Poekkie schreef:
Rosje8 schreef:
Ergens gaat het te ver.

Als dat kind van een ander in vriesweer met een dun katoen pulletje komt mag ik hopen dat je het wel een jas aantrekt?

Tuurlijk, maar als je daarna het contact met de ouder volledig verliest en dus niks meer voor het kind kan doen (een luistert oor, een fijne middag etc) dan zijn er ook andere opties om het probleem bij de oorzaak aan te pakken.. Dat is bij paarden lastiger.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:45

Rosje8 schreef:
Ergens gaat het te ver.

Zo dan, dat vind ik echt briljant en ongelofelijk lief van jou.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 20:55

Poekkie schreef:
Waar staat dat?
Ik las alleen dat de DA zei dat de pony nu niet bevangen staat. Dat kan je best zonder rongenfoto concluderen.

Dat kun je inderdaad zien zonder foto.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:17

Popstra schreef:
Ik sta werkelijk perplex hoe men hier de TS min of meer aanvalt op het feit ze voor de pony op kwam.... :n

Inderdaad, en dan nog niet geloven dat pony te mager is, terwijl een dierenarts het bevestigt. Ik zou blij zijn met een pension houder die zo voor een pony opkomt.
Gevoeligheid voor HB is nog geen excuus je pony te laten verhongeren en geschoren in de kou te laten staan. En nee, dan kan die HB gevoelige pony beter geen voordroog krijgen, maar een beetje fatsoenlijk hooi, verspreid over de dag moet toch kunnen. TS moet het allemaal maar aanzien en zakelijk blijven... Door zelf in te grijpen heeft ze in ieder geval aan het welzijn van de pony gedacht, ipv meteen hup dat dier de laan uit te sturen of letterlijk in de kou te laten.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 21:45

Wat een onzin er wordt heel vaak gezegd dat de aanpak van TS anders had gekund maar niemand zegt laat die pony maar creeperen.Er is veel begrip.
Er wordt amper gereageerd op tips om het ( een volgende keer) het anders aan te pakken of hoe het nu zou kunnen zonder gelijk de eigenaar op de achterste benen te laten staan

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 23:37

SjonnieZ schreef:

Tja, Zolang de eigenaar niet met naam en toenaam genoemd wordt, en er geen foto's van de pony geplaatst worden, vindt ik het zo raar nog niet dat TS advies vraagt op notabene een paarden forum, waar ook pensionhouders tussen zitten.

Om soortgelijke situaties in de toekomst voor te zijn, kunnen die TS misschien helpen met ideeën om een beter contract of duidelijke stalregels op papier te zetten.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 00:03

Zoolgangster schreef:
Tja, Zolang de eigenaar niet met naam en toenaam genoemd wordt, en er geen foto's van de pony geplaatst worden, vindt ik het zo raar nog niet dat TS advies vraagt op notabene een paarden forum, waar ook pensionhouders tussen zitten.

Om soortgelijke situaties in de toekomst voor te zijn, kunnen die TS misschien helpen met ideeën om een beter contract of duidelijke stalregels op papier te zetten.

Daarvoor heeft een professional geen forum voor nodig. Daarvoor heb je jouw netwerk.

Daarbij komt TS plaatst redelijk vaak foto’s van haar pony’s en haar stal. De paardenwereld is klein. Ik kom niet uit haar buurt maar wil wedden dat er mensen herkennen om welke stal het gaat en dan is het een kleine stap naar een klant naam. De wereld is klein.