Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
geerke schreef:Muze schreef:Waarom niet? Ze kunnen droog staan, hebben ruwvoer en een schuilplek?
Ze kunnen niet eens een sprintje trekken of goed bewegen,jonge dieren moeten bewegen
koend schreef:@ cowgirl
Het hoeft niet perfect te zijn om goed te zijn.
Als er enkel nog perfect gehouden paarden mogen zijn, dan zullen er echt niet veel meer overschieten.
Daarbij, wat is perfect? Zoals in dit topic wel duidelijk naar voor komt.
Trouwens, hoeveel mensen hebben het perfect?
The best you can get, moet goed genoeg zijn.
Cowgirl schreef:Hutcherson schreef:Het is vaak ook stuk comfort voor de pensionhouder dat meespeelt.
Heb veel stallen gezien en de advertenties etc zien er altijd super uit, dus gaan kijken.
Ik ging het liefste kijken bij regen in de winter. Dan zie je het regime op zn slechtst.
Maar dan wordt toch altijd weer geenoemd: ja we gaan hier extra zand in storten of draineren of bestraten. En dat gebeurt dan 2 jaar later nog niet enzo.
En dan worden de mooiste praatjes vertelt... Van zonsopgang tot ondergang buiten... Terwijl je dan meermaals rond 13:00 uur op stal komt, en dan staan paarden nog binnen want pensionhouder was nog even bij de kapper? Of paarden staan om 15:00 uur alweer binnen want feestje/bbq/verjaardag. En dan niet eens in de zoveel tijd.. Nee wekelijks.
Of een bak die niet begaanbaar is zodra er drie druppels water vallen. Of paarden krijgen veel te weinig ruwvoer terwijl je expliciet vraagt of we zelf mogen voeren en mogen bijgeven als het op is. Ik snap echt niet dat mensen hun paard trouw op zo'n stal kunnen houden waar ze veel teveel binnen staan zonder ruwvoer. Ik snap dat echt niet.
Zo is er heel vaak vanalles aan de hand die ervoor zorgen dat ik heel gauw weer verder moet kijken.
Je hebt dan je eigen paard, maar feitelijk heb je er niks over te zeggen. Stalhouder bepaald wanneer en hoeveel je paard buiten komt, wanneer en hoeveel ie op stal staat, wanneer paard eet, hoeveel die eet, wat ie eet. Met welk paard jouw paard contact heeft etc. Ik heb met daar vaak over verbaast. En dan zag ik ook nog vaak dat de dingen waar je dan wel wat over te zeggen hebt (bv merk voer) dat je daar commentaar op krijgt dat je meer moet voeren of bv geen bietenpulp meer moet geven omdat dat niks zou doen.
Dus soms lijkt een stal echt perfectm, maar als puntje bij paaltje komt zie je toch dat op kleine stallen het comfort van eigenaar voorop stond.
Dit en daar schijnt men op bokt niet zoveel aandacht aan te willen geven terwijl je als eigenaar je in alle bocht wringt om je paard buiten te krijgen. 'je moet je paard maar verhuizen' krijg je dan naar je hoofd geslingerd.
Ik ben speciaal verhuisd van provincie, heb een enorm strenge selectie gemaakt kwa stallen en dacht dat ik goed stond. Maar inmiddels komt mijn beste maatje nog amper buiten omdat de paddocks niet meer begaanbaar zijn, heb ik slapeloze nachten en is het bijna onmogelijk iets te vinden.
Geen paard meer voor mij hierna...helaas.
(de verdere verzorging is prima, ze staan niet zonder hooi en krijgen extra stro)
smit_ilse schreef:De mijne haatte regen, sneeuw, kou of slecht weer. Zei ook altijd dat ik een tropische haflinger had. Wilde je ruzie met dr zette haar dan buiten in weer wat ze haatte terwijl ik altijd was van joh zeik niet. Maar ze vondt het echt verschrikkelijk. Zelfs zo erg dat er in de binnenbak nieuwe witte snippers inkwamen, we er met 4 man in de binnenbak hebben moeten krijgen omdat mevrouw dacht dat er sneeuw in de bak lag. Nadat we haar erin hadden deed ze dr benen zo hoog optillen en je zag dr denken oh bah sneeuw... de mijne maakte je dus echt niet blij met elke dag lang buiten ongeacht het weer. Het is echt paard afhankelijk of ze het fijn vinden. Zo had ik er jaren terug een discussie over met iemand die een kwpner had. Ze kon niet geloven dat een haflinger het zo haatte. Ze mocht het van mij proberen en is er snel op terug gekomen terwijl die van haar zo enorm blij werd van sneeuw en viezigheid.
koend schreef:@ cowgirl
Als er enkel nog perfect gehouden paarden mogen zijn, dan zullen er echt niet veel meer overschieten.
MISTRAL94 schreef:Ja hoe makkelijk is datals het je niet bevalt ga je maar weg.. Maar wel een contract opstellen. Zo sta je als pensionklant altijd met je rug tegen de muur. Ze beloven gouden bergen maar ondertussen. Ik ben halverwege oktober verhuisd. Sta in vol pension. Maar heb al 5 dagen zelf kunnen mesten. Sterker nog, toen ik er 3 dagen stond kwam de mededeling dat iedereen de weekenden zelf maar moest gaan mesten. Het werd ze teveel (En geen korting op je stalprijs) Daar is een enorme rel over ontstaan. Dat ze uiteindelijk maar een groepje meiden gevraagd heeft te mesten. Vlak daarna werd er een prijsverhoging aangekondigd
Van 15 euro per paard per maand. 5 dagen voor kerst kwam ook de mededeling, dat we zelf moesten mesten. Een dag voor kerst kwam er een berichtje. Aangezien jullie toch zelf mesten, is het handig dat jullie ze ook zelf buiten zetten. En zo speelt er nog veel meer op deze stal. Het mag duidelijk wezen dat het begrip vol pension niet op gaat en dat ze niet weten wat de betekenis van vol pension is
en je kunt het allemaal slikken. Want als het je niet bevalt zoek je toch een andere stal?
Gini schreef:koend schreef:@ cowgirl
Het gaat hier ook niet om perfectie dacht ik?
Maar ook the best you can get kan onvoldoende zijn. Als het beste wat je kan krijgen bv. een extreem modderige zandpaddock van 5 bij 5 meter is, dan is dat niet goed genoeg.
geerke schreef:Muze schreef:Waarom niet? Ze kunnen droog staan, hebben ruwvoer en een schuilplek?
Ze kunnen niet eens een sprintje trekken of goed bewegen,jonge dieren moeten bewegen
Ninx schreef:MISTRAL94 schreef:Ja hoe makkelijk is datals het je niet bevalt ga je maar weg.. Maar wel een contract opstellen. Zo sta je als pensionklant altijd met je rug tegen de muur. Ze beloven gouden bergen maar ondertussen. Ik ben halverwege oktober verhuisd. Sta in vol pension. Maar heb al 5 dagen zelf kunnen mesten. Sterker nog, toen ik er 3 dagen stond kwam de mededeling dat iedereen de weekenden zelf maar moest gaan mesten. Het werd ze teveel (En geen korting op je stalprijs) Daar is een enorme rel over ontstaan. Dat ze uiteindelijk maar een groepje meiden gevraagd heeft te mesten. Vlak daarna werd er een prijsverhoging aangekondigd
Van 15 euro per paard per maand. 5 dagen voor kerst kwam ook de mededeling, dat we zelf moesten mesten. Een dag voor kerst kwam er een berichtje. Aangezien jullie toch zelf mesten, is het handig dat jullie ze ook zelf buiten zetten. En zo speelt er nog veel meer op deze stal. Het mag duidelijk wezen dat het begrip vol pension niet op gaat en dat ze niet weten wat de betekenis van vol pension is
en je kunt het allemaal slikken. Want als het je niet bevalt zoek je toch een andere stal?
Ik begrijp je frustratie.....
Wel ontzettend klote dat dit zo uitpakt. Is er een mogelijkheid voor je om uit te kijken naar iets dat je in eigen beheer hebt?
Desnoods betaal je dan iemand voor het uitmesten; een puber die een centje wil bijverdienen bijv.
Ik denk dat je, uitzonderingen daargelaten, vaak tegen dit soort mensen aan zult lopen.
Citaat:Ok, maar cowgirl ging heel ver voor het welzijn van haar paard. Nu vind ze het op haar stal tijdelijk onvoldoende en is haar besluit dat ze in de toekomst geen paard meer wil houden.
Ik vind xat het kind met het badwater weggooien.
koend schreef:Ok, maar cowgirl ging heel ver voor het welzijn van haar paard. Nu vind ze het op haar stal tijdelijk onvoldoende en is haar besluit dat ze in de toekomst geen paard meer wil houden.
Ik vind xat het kind met het badwater weggooien.
MISTRAL94 schreef:Mijn gezondheid is sinds mei niet zo heel erg goed. Het liefst wil ik ze in vol pension hebben. Zodat ik de energie die ik heb (momenteel nog redelijk beperkt is) aan de beestjes kan besteden. Maar ik ben bang dat je wel gelijk hebt en dat het geen haalbare kaart is
Ik dacht dat ik gewoon vreselijk naïef was door in de mooie verhalen te trappenMaar zie ook dat veel meer mensen op deze stal er tegenaan lopen.
Babootje schreef:Als jij het paard zo kunt houden dat het in topconditie is en blij en gelukkig oogt en zich ook zo gedraagt dan maakt het niet uit of ze 4 uur of de hele dag buiten staan. Maar ja, al zoveel topics over gezien en gelezen.
Wat een eigenaar zelf denkt dat goed is, is niet altijd ook goed voor het paard.
Kendra schreef:Babootje schreef:Als jij het paard zo kunt houden dat het in topconditie is en blij en gelukkig oogt en zich ook zo gedraagt dan maakt het niet uit of ze 4 uur of de hele dag buiten staan. Maar ja, al zoveel topics over gezien en gelezen.
Wat een eigenaar zelf denkt dat goed is, is niet altijd ook goed voor het paard.
Dat dus. Het gaat niet alleen om buiten of binnen. Gezelschap, beweging, voer, afleiding, arbeid, .... noem maar op. Maar inderdaad, half Bokt staat hier vol mee.
Ninx schreef:MISTRAL94 schreef:Mijn gezondheid is sinds mei niet zo heel erg goed. Het liefst wil ik ze in vol pension hebben. Zodat ik de energie die ik heb (momenteel nog redelijk beperkt is) aan de beestjes kan besteden. Maar ik ben bang dat je wel gelijk hebt en dat het geen haalbare kaart is
Ik dacht dat ik gewoon vreselijk naïef was door in de mooie verhalen te trappenMaar zie ook dat veel meer mensen op deze stal er tegenaan lopen.
Ik heb zelf ook wat dingen uitbesteed waardoor het goed te doen is.
Dus alles in eigen beheer, maar ik heb 2 meisjes die voor me uitmesten. Er staan nog 2 mensen met hun eigen stukje, en we verdelen de voerbeurten.
Doordat we ieder ons eigen stukje hebben is er ook geen gedoe over de hoeveelheid voer e.d., dat kun je dan zelf beslissen. Maar ook zonder stalgenoten zou het prima haalbaar zijn, er zijn best wat makkelijke goed betaalbare voersystemen te bedenken.
Ik zou eens onderzoeken wat je mogelijkheden zijn.....
f4bjheu schreef:Stallen die a zeggen en b doen, ontzettend irritant. Ook wel contractbreuk maar goed hé.
Is ook de reden dat ik van mijn oude stal weg ben gegaan; was vol pension maar toen door Corona stalhulpen te kort dus moesten zelf uit gaan mesten. Met drukke studie wilde ik dat niet, juist heel bewust na jaren doe het zelf niet voor gekozen. Nu staat ze in een loopstal in een groep. Gaat opzich super, alleen ze staat met koudbloeden en gezien het hooi onbeperkt is, is het heel mager hooi. Mijne valt sowieso in de winter altijd in dus nu extra. Kan zelf maar 1x per dag bijvoeren dus even kijken hoe of wat. En hier moet ik ook eens in de zoveel dagen de paddock uitmesten, ook niet optimaal. Maar van al het aanbod in de buurt was dat de meest optimale combi dus hé. Zelf een 2060 binnenbak met klaargezette sprongen er voor opgegeven (wat toch echt wel mega super was)
@mistral niet mee eens. Denk dat je ook te ver kan gaan in hoe je je dingen aan trekt. Ken een paard die uit loopstal concept komt, stabiele rustige kudde etc. Nu verhuisd waardoor ze meer op stal staat en ze doet het er echt veel beter op. Er is een verschil tussen voldoen aan basis behoefte en stoppen als je geen perfectie kan bieden. Je merkt snel genoeg of je paard weg kwijnt of niet lekker in z’n vel zit. Denk zeker meer onderdanige paarden of juist super dominante paarden blij zijn als ze rustig kunnen eten en niet op anderen hoeven te letten. Daarbij als je zegt oh nee nu verkopen etc want paard staat niet in een paradijs; wat gebeurd er dan met het paard?
MISTRAL94 schreef:Sta jij dan op een doe het zelf stal? Of huur je privé iets bij een boer oid?