Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:24

Gini schreef:
Wist je dat er verschillende mensen op deze wereldbol rondlopen met ook allemaal verschillende karaktereigenschappen?

Ja leuk he :)
Maar wist je dat sommige karaktereigenschappen ook ontzettend destructief kunnen werken? Ik krijg uit de laatste posts van TS het gevoel dat ze nu allemaal dingen voor zichzelf invult En hierin doordraait. Ze zet nu een beeld neer van iemand zonder die persoon zelf erover gesproken te hebben, dat is niet correct.
En dan ben ik daar wel heel simpel in in de zin van: klaar het uit of laat het los (ongeacht een verhuis of niet). Dat mag je negatief opvatten, maar is niet zo bedoeld.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 10:28

Mocht ik dit gesprek zo hebben opgevangen zonder het hele gedoe aan vooraf: dan ging ik dit wel kunnen plaatsen. Ben best gevoelig - of ik dat nu wil of niet - maar ja, dat er 's iemand die opmerking geeft is nu ook weer niet nieuw voor mij. De stalhouder heeft al wat vaker commentaar gegeven dat ik best veel hooi geef (al vind ik het dan weer allemaal te weinig maar goed - andere discussie en niet relevant) maar dergelijk gesprek eindigt ook altijd weer met: "Je moet doen wat je niet laten kunt." Wat voor mij dan weer een signaal is dat ik zoveel hooi mag geven als ik wil.
Vandaar. Los van dit gehele gedoe vooraf: prima. Stalhouder is behoorlijk klassiek in zijn paardenhouden; dus ik begrijp best dat hij regelmatig fronst als ik opnieuw met mijn osteopaat kom aanzwieren of hooinetten wil ophangen en dat goed volstouwen met hooi.

Wat mij nu van de kaart heeft gebracht, is dat ze hem helemaal rond haar vingertje heeft gedraaid én hij er in mee gegaan is. Ook niet zo abnormaal als hij maar 1 kant van het verhaal hoort maar toch. Arm schaap mag niks meer tegen mij zeggen want ik word anders woest. Terwijl ja. Softie #1. Heb ook geen zin om mij te verdedigen: dat wordt een welles nietes spelletje.
Dat gesprek dat'k op ving, was hier de druppel en kon ik gisteren even echt niet meer plaatsen.

Nog geen nieuws van de ene stalling, echter wel nieuws van een andere stalling. Een paddock paradise waar m'n paarden samen in een kudde worden geïntroduceerd en het werk zich beperkt tot 1x per week de klusjes doen. Prijs is net wat duurder maar niet onbetaalbaar.

Weet nu alleen niet goed of ik nu moet wachten op die andere stalling waar ik eerdere deze week ben langsgegaan. Ik neig nu naar die paddock paradise want zo moet ik niet elke dag gaan. Ook al probeer ik dat wel te doen; soms loopt het werk wat uit of wil ik gewoon in de zetel hangen. Bij de andere stalling zou ik zeker elke dag aanwezig moeten zijn en zou het misschien een rondslomp zijn als ik dan 's een weekje op vakantie wil.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:32

YellowLemon schreef:
Weet nu alleen niet goed of ik nu moet wachten op die andere stalling waar ik eerdere deze week ben langsgegaan. Ik neig nu naar die paddock paradise want zo moet ik niet elke dag gaan. Ook al probeer ik dat wel te doen; soms loopt het werk wat uit of wil ik gewoon in de zetel hangen. Bij de andere stalling zou ik zeker elke dag aanwezig moeten zijn en zou het misschien een rondslomp zijn als ik dan 's een weekje op vakantie wil.

Wellicht een lijstje maken met voors en tegens van beide stallen en daarin gaan strepen wat voor jou en je paarden het belangrijkste is, kijken wat er dan over blijft op je lijstje en een keuze gaan maken, zo krijg je het vaak wat overzichtelijker als er mee in je hoofd blijven lopen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:34

Gewoon doen waar je je goed bij voelt , ik heb begrepen dat je ( niet vervelend bedoeld) een softie bent.
Dan kun je alsnog de confrontatie aangaan maar dat moet je misschien tegen je karakter ingaan en daar word je ook niet blij van.
Bij mij had ze dit niet hoeven flikken aangezien ik meteen gezegd had hoe ik er over denk , mijn paarden mijn beleid . Maar voor jou is dat schijnbaar geen optie meer.
Dus kies voor een andere stal maar bedenk wel dat je overal tegen dit soort mensen aanloopt en heb je antwoord klaar mocht het nogmaals gebeuren .

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:36

Kun je die eerste stal niet even bellen om te vragen hoe ze er in staan?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:37

Ik zou die PP zeker een bezoekje brengen om te kijken hoe je gevoel erbij is en dat je dat kunt meenemen in de afweging mbt een beslissing nemen wat je wilt gaan doen. Zou jammer zijn als je achteraf spijt hebt dat je niet bent gaan kijken.

Poekkie

Re: Prima stal met vervelende stalgenoot: veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:39

Kan je niet gewoon bij beiden nog eens rustig langs gaan, de sfeer wat opsnuiven en observeren? En dan gewoon zien waar je het beste gevoel bij hebt :)

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:43

En ik begrijp best dat je zo snel mogelijk weg zou willen, maar neem even rustig je tijd om te kiezen voor een goede stal waar je het naar jij en je paarden het naar de zin zouden hebben. Het heeft ook geen zin om van de regen in de drup te komen wat stalgenoten betreft, dus kijk ook vooral naar wat voor stalgenoten het daar zijn en hoeveel je daarmee te maken zou hebben.
Ik herken je verhaal wel hoor, denk dat iedereen wel zo'n stalgenoot heeft gehad ooit. Ik was daar vroeger ook niet tegen opgewassen, ben toen even de hele andere kant op gegaan (veel te bitchy reageren op opmerkingen) om hopelijk nu ergens in het midden uitgekomen te zijn.
Plus ik sta nu eindelijk op een super fijne plek, zowel voor mij met leuke stalgenoten, als voor mijn paard met een heerlijke kudde en veel buiten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 10:48

Poekkie schreef:
Gini schreef:
Wist je dat er verschillende mensen op deze wereldbol rondlopen met ook allemaal verschillende karaktereigenschappen?

Ja leuk he :)
Maar wist je dat sommige karaktereigenschappen ook ontzettend destructief kunnen werken? Ik krijg uit de laatste posts van TS het gevoel dat ze nu allemaal dingen voor zichzelf invult En hierin doordraait. Ze zet nu een beeld neer van iemand zonder die persoon zelf erover gesproken te hebben, dat is niet correct.
En dan ben ik daar wel heel simpel in in de zin van: klaar het uit of laat het los (ongeacht een verhuis of niet). Dat mag je negatief opvatten, maar is niet zo bedoeld.

Maar kijk: dit bericht is al veel vriendelijker en genuanceerder neergetypt dan dat eerste waar je met uitgestoken been binnenkomt. :)
Fluwelen handschoentjes is nog iets anders dan gewoon vriendelijk en netjes reageren.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:09

Bij beiden heb ik wel een leuk gevoel. Om even een opsomming luidop te maken:

Stal A:
+ Dichtbij (met de fiets sta ik er op 5min)
+ Ondanks ik nog geen prijs weet, denk ik dat het net wat goedkoper zal zijn dan stal B - scheelt rond de 40-50 euro
+ Knappe en grote binnen- en buitenpistes
+ Leuke sfeer
+ eigen lesgever mogelijk
+ eigen bekapper mogelijk
+ leuke wandelmogelijkheden met groepswandelingen

- Zeer wedstrijd- en competitief-gericht (vs mijn recreatieve doeleinden)
- Ik moet zeker elke dag gaan om eten te geven, hooi in hooinetten te droppen en water bij te vullen + uitmesten
- Ondanks de leuke sfeer & gezelligheid zal de kans er meer in zitten dat ik tegen meningsverschillen zal aanlopen. Ondertussen heb ik natuurlijk wel m'n lesje geleerd en zal ik sneller grenzen kunnen/willen aangeven maar is belangrijk om in het achterhoofd te houden.

Stal B (Paddock Paradise)
+ Paddock paradise = hélemaal mijn ding en wat ik wil voor mijn paarden
+ ik moet niet elke dag gaan om klusjes te doen; 1x per week de klusjes doen
+ heeft ook een gedraineerde en verlichte buitenpiste dus er is mogelijkheid om te trainen
+ het is er rustiger: het is een privéstal
+ mensen die op een PP staan, zullen meer in mijn kijkrichting kijken (voldoende hooi, sociaal contact...)

- het is wat verder: 10-15min met de auto
- het is een slagje duurder (+/- 40-50 euro)

De Paddock Paradise had ik al eerder bezocht, toen ik en mijn vriend net gingen verhuizen. Was er helemaal verliefd op. Uiteindelijk dan toch voor de weide in mijn straat gekozen omdat ik met mijn toenmalige job het niet mogelijk zag om 1x per week de klusjes te doen. M'n job toen was nogal hectisch, allemaal last minute waardoor er snel wat tussen mijn avondplannen kwam. Mijn job nu houdt goed rekening met de werkuren waardoor dit wel lukt.

Ik dacht eigenlijk pas gisteren weer aan deze laatste optie.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:18

YellowLemon schreef:
Stal B (Paddock Paradise)
+ Paddock paradise = hélemaal mijn ding en wat ik wil voor mijn paarden
+ ik moet niet elke dag gaan om klusjes te doen; 1x per week de klusjes doen
+ heeft ook een gedraineerde en verlichte buitenpiste dus er is mogelijkheid om te trainen
+ het is er rustiger: het is een privéstal
+ mensen die op een PP staan, zullen meer in mijn kijkrichting kijken (voldoende hooi, sociaal contact...)
+ mijn ene paard staat (helaas) op pensioen en wordt niet meer bereden door chronische hoefkatrolontstekingen. Een paddock paradise zal haar heel sterk helpen om haar toch actief te blijven houden zodat ze niet vast roest.

- het is wat verder: 10-15min met de auto
- het is een slagje duurder (+/- 40-50 euro)

De Paddock Paradise had ik al eerder bezocht, toen ik en mijn vriend net gingen verhuizen. Was er helemaal verliefd op. Uiteindelijk dan toch voor de weide in mijn straat gekozen omdat ik met mijn toenmalige job het niet mogelijk zag om 1x per week de klusjes te doen. M'n job toen was nogal hectisch, allemaal last minute waardoor er snel wat tussen mijn avondplannen kwam. Mijn job nu houdt goed rekening met de werkuren waardoor dit wel lukt.

Ik dacht eigenlijk pas gisteren weer aan deze laatste optie.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:19

Als ik het zo lees en ook dan kijk naar de manier waarop je praat erover zou ik zeggen dat je gevoelsmatig eigenlijk toch gewoon voor PP wil gaan. De voordelen ook voor de paarden, zeker de geblesseerde, zijn wel heel fijn ook.

Vanuit mij gezien zeg ik; daar zou ik dan zelf ook voor kiezen. Klinkt top allemaal en ik heb het idee dat het idd heel mooi aansluit bij wat je zoekt. De afstand vind ik zelf wel te doen, maar ik was ook gewend om 25min naar stal te rijden telkens dus 10-15min vind ik snel haha. De prijs is dan wat hoger... maar als je het kunt missen zou ik zeggen: DOEN :j

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:21

Ik denk stiekem dat je de keuze in je hart al gemaakt is.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:22

Is het 10-15min rijden of is het 10-15min langer? Want bij dat laatste hangt het af van de totale afstand dan. Ik heb 5 jaar elke dag 35 minuten enkele rit gedaan naar stal, en op een bepaald moment is dichterbij toch wel aangenamer als je voor de rest nog een drukke dag hebt

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:26

Ik denk dat het dan duidelijk is naar waar je moet gaan als je zou vertrekken.
Ik herken mezelf een stuk in jouw verhaal. Het lastig vinden om iemand te kwetsen maar zelf wel langere tijd van streek zijn als je zo'n gesprek als dat tussen je stalhouder en je stalgenoot gehoord hebt. Je weet dat je je dat niet mag aantrekken maar zoiets gaat bij sommige mensen erg diep.
Ik zou mij ook al half verplicht voelen om op stalling A te wachten omdat ik daar geïnformeerd had en beleefd het antwoord wil afwachten.
Je weet dan van jezelf dat dat "stom" is, en je zegt tegen jezelf ok, die mensen gaan daar niet van wakker liggen, de wereld zit zo in elkaar enzovoort maar het gevoel zelf niet correct te zijn geweest, dat gaat niet :D

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:30

cursebreaker schreef:
Als ik het zo lees en ook dan kijk naar de manier waarop je praat erover zou ik zeggen dat je gevoelsmatig eigenlijk toch gewoon voor PP wil gaan. De voordelen ook voor de paarden, zeker de geblesseerde, zijn wel heel fijn ook.

Vanuit mij gezien zeg ik; daar zou ik dan zelf ook voor kiezen. Klinkt top allemaal en ik heb het idee dat het idd heel mooi aansluit bij wat je zoekt. De afstand vind ik zelf wel te doen, maar ik was ook gewend om 25min naar stal te rijden telkens dus 10-15min vind ik snel haha. De prijs is dan wat hoger... maar als je het kunt missen zou ik zeggen: DOEN :j

maralyn schreef:
Ik denk stiekem dat je de keuze in je hart al gemaakt is.

Balte schreef:
Ik zou mij ook al half verplicht voelen om op stalling A te wachten omdat ik daar geïnformeerd had en beleefd het antwoord wil afwachten.
Je weet dan van jezelf dat dat "stom" is, en je zegt tegen jezelf ok, die mensen gaan daar niet van wakker liggen, de wereld zit zo in elkaar enzovoort maar het gevoel zelf niet correct te zijn geweest, dat gaat niet :D

Stiekem stiekem wel ja.... Maar zoals Balte dan ook zegt; ik heb eerst bij stal A geïnformeerd en vind het nu m'n plicht om te wachten 8)7

The_Cat schreef:
Is het 10-15min rijden of is het 10-15min langer? Want bij dat laatste hangt het af van de totale afstand dan. Ik heb 5 jaar elke dag 35 minuten enkele rit gedaan naar stal, en op een bepaald moment is dichterbij toch wel aangenamer als je voor de rest nog een drukke dag hebt

10-15minuten rijden. Heb ook ooit op een plekje gestaan waar 'k telkens een half uur onderweg was: dat weegt echt door. Wil max een kwartier onderweg zijn met de auto naar m'n knollen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:31

10-15min rijden, dan zou ik het wel doen!

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:33

Mocht je liever voor B kiezen (wat ik ook wel denk dat je liefst wil) dan zou je een mailtje naar stal A kunnen sturen en zeggen dat je op meerdere plaatsen geïnformeerd had en nu een keuze gemaakt hebt. Je kan erbij zeggen dat je hen bedankt voor hun tijd of iets in die aard.
Zo kan je het voor jezelf een beetje afsluiten en voor je gevoel toch redelijk correct zijn.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:34

Ik heb niet alles gelezen.

Wat vervelend allemaal zeg! Ik weet hoe het is om met buikpijn naar stal te gaan. Dat heb ik ook gehad in het verleden. Dit komt ook niet meer goed, denk ik zo.

Persoonlijk zou ik voor de PP gaan. En stiekem denk ik dat daar jouw hart ligt voor jouw paarden. Succes met een keuze maken.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:36

Zeker in gedachten houdend dat plekjes bij een PP normaal niet heel lang beschikbaar zijn... Als je die dan liever wilt, zou ik idd plekje A ook gewoon even een berichtje sturen en uitleggen dat je iets tegen bent gekomen wat toch wat beter aansluit bij je wensen voor de paarden en dan haal je bv. aan dat het voor je geblesseerde paard met pensioen fijner is om naar een PP te kunnen gaan bv.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:41

Citaat:
mijn ene paard staat (helaas) op pensioen en wordt niet meer bereden door chronische hoefkatrolontstekingen. Een paddock paradise zal haar heel sterk helpen om haar toch actief te blijven houden zodat ze niet vast roest

Kanttekening, kan ze ook genoeg rust krijgen?

Mijn oudje zou op het laatst er juist slechter van zijn geworden.
Ik merkte dat die in de avond op stal op zijn gemak liggen zonder gestoord te worden eten zonder op te letten, voortaan ook prettig vond.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:45

Ik vind het feit dat je er niet iedere dag naar toe hoeft ook wel een belangrijk punt.
Toch een fijn idee als je een ziek bent of een dagje weg wilt, je paardje gewoon verzorgd wordt.

YellowLemon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-20 11:48

Goeie opmerking, Penotti!

Het is wel een gretig en guitig paardje. Soms komt ze nu nog naar me toe en vindt ze het heerlijk als ik éindelijk toch eens dat halster of haar kaptoom aandoe om een wandeling aan de hand te maken.
Ze heeft voorheen ook op PP's gestaan en haar fysiek ging er schijnbaar op vooruit. Ze zette op den duur zelfs over, wat voor haar echt bijzonder is. Mits aanvulling van duivelsklauw (of soms eens kurkuma ter afwisseling), gaat dat prima voor haar.

En inderdaad, Sosha. Vind ik ook wel belangrijk. Als ik dan 's een weekje op reis wil, zal het minder lastig zijn om voor 1x een dag vervanging te vinden ipv 7 dagen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:50

YellowLemon schreef:
Goeie opmerking, Penotti!

Het is wel een gretig en guitig paardje. Soms komt ze nu nog naar me toe en vindt ze het heerlijk als ik éindelijk toch eens dat halster of haar kaptoom aandoe om een wandeling aan de hand te maken.
Ze heeft voorheen ook op PP's gestaan en haar fysiek ging er schijnbaar op vooruit. Ze zette op den duur zelfs over, wat voor haar echt bijzonder is. Mits aanvulling van duivelsklauw (of soms eens kurkuma ter afwisseling), gaat dat prima voor haar.

En inderdaad, Sosha. Vind ik ook wel belangrijk. Als ik dan 's een weekje op reis wil, zal het minder lastig zijn om voor 1x een dag vervanging te vinden ipv 7 dagen.

Dan lijkt het me duidelijk, op naar de PP :j

Bel die eerste stal even af, zeg dat je nog meer stallen hebt gekeken, bedankt voor jullie tijd maar ik heb voor de andere gekozen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:00

Tot hoe lang kan je wachten voordat je bij de PP een beslissing door moet geven? Hou er wel rekening mee dat je 3 paarden een plek moet geven en dat is veel lastiger als dat je er maar 1 hebt.