Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Funnygirl schreef:Dit jaar heb ik mijn man zo gek gekregen om ook de Vegamix van DCM te strooien. Hier zitten alleen maar natuurlijke producten en geen zouten in. DCM is duurder als kunstmesten maar wij gebruiken dit ook al een aantal jaren op de kwekerij en zien hier goede resultaten van. Het vorig jaar de wei nog doorgezaaid en als dat weer groot genoeg is doen we ook bijmesten met koeien drijfmest maar als het aan mij ligt ook met de Vegamix. In mijn ogen is dit beter voor het bodemleven en dus minder zouten in de grond. Oh ja hoe zat het met je zwavel ( S) gehalte in de grond? Dit schijnt ook een probleem aan het worden te zijn.
StalNollie schreef:Ligt echt hoe je grond is. Hier is zandgrond die heeft nu vooral water nodig. Veeeeel water
Shenavallie schreef:StalNollie schreef:Ligt echt hoe je grond is. Hier is zandgrond die heeft nu vooral water nodig. Veeeeel water
Maar zit er wel genoeg voeding in je grond? En zaai je het eens in de zoveel jaar door? Hoe zuur is je grond? Wij hebben namelijk ook een stuk expres niet gedaan (dat is een stukje voornamelijk zandgrond - het ligt hoger dan het veengrond) en daar wil het maar niet opkomen. Alleen als ik honderden liters water sproei, dan komen er een paar banketstaaf sprietjes op. Heb dit stuk vorig jaar bekalkt, bemest en wat doorgezaaid, maar doet niets. Het stuk wat we vorig jaar hebben gefreesd (en daarna bekalkt, bemest en doorgezaaid), dat groeit als een tierelier. Ik heb het vorig jaar voor de grondtemperatuur te laag werd al een keer goed gemaaid (toen stond het al flink). En afgelopen week dus voor het echie.
StalNollie schreef:Ligt echt hoe je grond is. Hier is zandgrond die heeft nu vooral water nodig. Veeeeel water
Shenavallie schreef:Ik heb afgelopen week al gemaaid, het gras stond echt flink. In de zon laten drogen en de volgende dag in de schuur opgeslagen. Het gras groeit zo hard, dat ik het bij wijze van spreken van de week alweer zou kunnen maaien. Moet wel zeggen dat ik voor dit gras heel duur zaad had gekocht (70 of 75 Euro voor ongeveer 10 kilo) en dat dat zeer zeker de moeite waard is. Heb al veel verschillende zaadsoorten geprobeerd, maar dat wilde maar niet opkomen. Het was een stuk van 300 m2 om te proberen, maar nu ik weet dat het zo goed pakt ga ik ook de rest van het landje daarmee doen.
Rocamor schreef:Nou het gras gaat hier nog helemaal niet hard, helaas. Maar ik vermoed dat het gras afgelopen jaren ook weinig meststoffen en juist heeeeeeeel veel ponybekkies heeft gezien. Ik zit er toch aan te denken om eind van het jaar te laten frezen, kalken, bemesten, whatever.