Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Bemesten, kalken, maaien,... de lente komt in het land!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 18:49

Ik heb de afgelopen weken wel gesproeid en je ziet het gras echt de grond uit schieten.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 20:08

Funnygirl schreef:
Dit jaar heb ik mijn man zo gek gekregen om ook de Vegamix van DCM te strooien. Hier zitten alleen maar natuurlijke producten en geen zouten in. DCM is duurder als kunstmesten maar wij gebruiken dit ook al een aantal jaren op de kwekerij en zien hier goede resultaten van. Het vorig jaar de wei nog doorgezaaid en als dat weer groot genoeg is doen we ook bijmesten met koeien drijfmest maar als het aan mij ligt ook met de Vegamix. In mijn ogen is dit beter voor het bodemleven en dus minder zouten in de grond. Oh ja hoe zat het met je zwavel ( S) gehalte in de grond? Dit schijnt ook een probleem aan het worden te zijn.

Ben wel benieuwd naar de resultaten met de Vegamix!
Onze loonwerker had al snel de reguliere kunstmest ingekocht en gestrooid.
Ondanks dat er nauwelijks regen gevallen is zie ik het gras wel groeien. De ochtenddauw denk ik. Wij zitten op klei en de scheuren in de niet bemeste wei zijn er al een poosje en voor de komende 2 weken wordt geen regen afgegeven. :( .

Distels vinden paarden trouwens heerlijk om te eten als je m even laat liggen (net zoals kleefkruid en brandnetels, nog gezond ook!)
@Varekaj: Dan is het een jaar buiten gebruik geweest omdat ik er gewoon niet bij kon door wegenwerken #) en als extraatje heeft de gemeente toen de grachten uitgediept en alle rotzooi telkens over de draad gegooid. Gevolg: een ontploffing aan zuring, distel, berenklauw en JKK. dat is wel balen zeg! Hebben ze bij ons ook gedaan maar daar zat ook glas en blik tussen. Uren bezig geweest alles uit te zoeken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:25

Toch zeker 12 druppen vanavond. In de bak kun je de individuele drupjes zien liggen. Schiet dus geen donder op -O-

Misschien morgen toch maar sproeien zodat het voordat het weer mooi weer is, toch mooi nat geworden is. Onze slangen komen alleen niet zo ver. Dus ik moet nog even koppelstukken halen denk ik....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-20 22:27

Gracezarif, ook die speerdistel? Want die naalden zijn echt vlijmscherp.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:38

Als je m omhakt met een spa en (evt in nog meer stukken verdeeld) een dag laat liggen is ie wat handelbaarder. Niet alle paarden vinden het groen lekker. De paarse bloemetjes wel, dat lijken wel snoepjes voor ze.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:43

ja, regen..... Ben al 2 keer hoopvol geweest op de buienradar en toen toch niet.
Gras groeit nu nog wel goed maar daar komt wel een keer een eind aan als het zo doorgaat.
Wij kunnen maar een klein deel van de wei beregenen. Het overgrote deel ligt aan de overkant van de weg. Jammer joh.....

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 08:54

StalNollie schreef:
Ligt echt hoe je grond is. Hier is zandgrond die heeft nu vooral water nodig. Veeeeel water

Maar zit er wel genoeg voeding in je grond? En zaai je het eens in de zoveel jaar door? Hoe zuur is je grond? Wij hebben namelijk ook een stuk expres niet gedaan (dat is een stukje voornamelijk zandgrond - het ligt hoger dan het veengrond) en daar wil het maar niet opkomen. Alleen als ik honderden liters water sproei, dan komen er een paar banketstaaf sprietjes op. Heb dit stuk vorig jaar bekalkt, bemest en wat doorgezaaid, maar doet niets. Het stuk wat we vorig jaar hebben gefreesd (en daarna bekalkt, bemest en doorgezaaid), dat groeit als een tierelier. Ik heb het vorig jaar voor de grondtemperatuur te laag werd al een keer goed gemaaid (toen stond het al flink). En afgelopen week dus voor het echie.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 09:11

Hier op de Utrechtse Heuvelrug vannacht en vanmorgen een klein buitje. Goed voor het stof. Ik denk dat we een lange droge periode in gaan....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:13

Shenavallie schreef:
StalNollie schreef:
Ligt echt hoe je grond is. Hier is zandgrond die heeft nu vooral water nodig. Veeeeel water

Maar zit er wel genoeg voeding in je grond? En zaai je het eens in de zoveel jaar door? Hoe zuur is je grond? Wij hebben namelijk ook een stuk expres niet gedaan (dat is een stukje voornamelijk zandgrond - het ligt hoger dan het veengrond) en daar wil het maar niet opkomen. Alleen als ik honderden liters water sproei, dan komen er een paar banketstaaf sprietjes op. Heb dit stuk vorig jaar bekalkt, bemest en wat doorgezaaid, maar doet niets. Het stuk wat we vorig jaar hebben gefreesd (en daarna bekalkt, bemest en doorgezaaid), dat groeit als een tierelier. Ik heb het vorig jaar voor de grondtemperatuur te laag werd al een keer goed gemaaid (toen stond het al flink). En afgelopen week dus voor het echie.

Hier ook zandgrond, maar dat heeft echt veel water nodig. Dan groeit het ook enorm goed, maar zonder water is het in korte tijd droog en dor en groeit er niks meer. Dat zand houdt echt niks van water vast.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:15

Klopt, je grondwaterput gaat echt naar nul met zandgrond... -O-

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 10:32

Toen wij onze put lieten slaan stond het grondwaterniveau op 1.50 meter onder het maaivlak, vorig jaar na 2 droge zomers was dat gedaald naar 2.55 meter onder maaivlak. Nu na de natte periode was het weer terug na het oude niveau. Ik sproei zeker in de droge periode wekelijks. Dan ben ik een paar dagen aan het sproeien als ik de tuin en de borders op onze oprit ook mee pak. Ik merk niet echt dat het een grote aanslag is op het waterniveau in de put.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:45

StalNollie schreef:

Maar zit er wel genoeg voeding in je grond? En zaai je het eens in de zoveel jaar door? Hoe zuur is je grond? Wij hebben namelijk ook een stuk expres niet gedaan (dat is een stukje voornamelijk zandgrond - het ligt hoger dan het veengrond) en daar wil het maar niet opkomen. Alleen als ik honderden liters water sproei, dan komen er een paar banketstaaf sprietjes op. Heb dit stuk vorig jaar bekalkt, bemest en wat doorgezaaid, maar doet niets. Het stuk wat we vorig jaar hebben gefreesd (en daarna bekalkt, bemest en doorgezaaid), dat groeit als een tierelier. Ik heb het vorig jaar voor de grondtemperatuur te laag werd al een keer goed gemaaid (toen stond het al flink). En afgelopen week dus voor het echie.[/quote]
Hier ook zandgrond, maar dat heeft echt veel water nodig. Dan groeit het ook enorm goed, maar zonder water is het in korte tijd droog en dor en groeit er niks meer. Dat zand houdt echt niks van water vast.[/quote]

Maar voordeel van zandgrond is wel dat paarden hele jaar hier op de wei kunnen. Ons stuk ligt ook nog relatief hoog tov buren

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:46

Hier zavel, kunnen ze ook jaarrond op. Maar ik doe nu ook regendansjes hoor.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:48

Nooit gedacht dat ik het ging zeggen maar..
Ik wil regen -O- ...

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 12:49

Overdag zon en s nachts regen vind ik wel een goede oplossing +:)+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 15:53

Weide is nu gewoon toe aan regen en geen kalk of mest meer maar regen

Voordeel is jaarrond de wei op dat scheelt idd wel veel voor de paarden dat ze altijd 24/7 buiten staan.

Nu alle weides open en daar lopen ze overdag op in avond de paddock op met wat hooi.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 19:13

Shenavallie schreef:
Ik heb afgelopen week al gemaaid, het gras stond echt flink. In de zon laten drogen en de volgende dag in de schuur opgeslagen. Het gras groeit zo hard, dat ik het bij wijze van spreken van de week alweer zou kunnen maaien. Moet wel zeggen dat ik voor dit gras heel duur zaad had gekocht (70 of 75 Euro voor ongeveer 10 kilo) en dat dat zeer zeker de moeite waard is. Heb al veel verschillende zaadsoorten geprobeerd, maar dat wilde maar niet opkomen. Het was een stuk van 300 m2 om te proberen, maar nu ik weet dat het zo goed pakt ga ik ook de rest van het landje daarmee doen. :j

Kan je dat gras gedroogd aan de paarden voeren? Nat in ieder geval niet. Mijn pony’s komen 1 mei terug dus ik moet een klein stukje met de hand doen. Rest wordt later machinaal gedaan. Denk dat het beter is voor sterkte gras om te maaien voordat ze erop gaan. Is in najaar helemaal opnieuw ingezaaid

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:47

Wordt inderdaad aangeraden om het gras eerst te maaien, zodat het sterker kan worden. :j Wij hebben het dan twee keer gemaaid: een keer in de herfst, een paar weken nadat het gras was opgekomen en vóór de nachtvorst kwam, en vorige week. Dat gras van vorige week is overigens wel mooi groen van kleur gebleven, ook al hebben we het gedroogd (en het ruikt zó lekker!!!!). Ik geef het zéker niet nat, om proppen te voorkomen. Dit is goed gedroogd (twee dagen in de volle zon en verder los in een bak op stal). Omdat het nog heel erg vroeg in het voorjaar is en dus heel rijk gras, geef ik expres maar een handje of twee. Zo kunnen ze rustig wennen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:27

Goede tip. Het gras gaat nu echt hard. Vanavond weer sproeien

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:29

Nou het gras gaat hier nog helemaal niet hard, helaas. Maar ik vermoed dat het gras afgelopen jaren ook weinig meststoffen en juist heeeeeeeel veel ponybekkies heeft gezien. Ik zit er toch aan te denken om eind van het jaar te laten frezen, kalken, bemesten, whatever.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:33

Rocamor schreef:
Nou het gras gaat hier nog helemaal niet hard, helaas. Maar ik vermoed dat het gras afgelopen jaren ook weinig meststoffen en juist heeeeeeeel veel ponybekkies heeft gezien. Ik zit er toch aan te denken om eind van het jaar te laten frezen, kalken, bemesten, whatever.

Bij ons groeide het ook niet meer na jaren nalatig in onderhoud. En dan hielpen de droge zomers ook niet. Nu gaan we het bijhouden. Heb ook nieuwe pomp gekocht.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 10:08

Ik heb via sinds kort een mooie pomp en 4 sproeiers (en na de coronacrisis 5 sproeiers). Dus sproeien lukt wel (wil eigenlijk ook nog een zonnepaneeltje zodat ik geen stroom hoef te gebruiken voor mijn pompje).

Ben door het slecht groeiende gras nu juist ook bang voor bevangenheid, stressssgrass

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:05

Ik zoek een dompelpomp op zonne energie om slootwater op het land te kunnen sproeien.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:25

Ik weet niet of er sproeiers of pompen bestaan die rechtstreeks op een paneel kunnen worden aangesloten en dan voldoende waterdruk hebben om te sproeien.
Als je een schuurtje of stal in de wei hebt dan kun je wel een zonnepaneel aansluiten op een accu, en met een omvormer er tussen een normale pomp erop aansluiten. Zonnepaneel met accu set heb je voor zo'n 300 euro tot 400 euro.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 11:27

Een vriendin heeft ook een dompelpomp maar deze is niet krachtig genoeg om te sproeien, kijk daar even goed naar voordat je er geld in steekt en het werkt dan niet zoals je had gehoopt