Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Corona: Neemt jouw stal maatregelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 01:05

Het gaat er bij mij ook niet over of je van de eigenaar van de stal mag komen, maar of het verplaatsen naar de stal toe een noodzakelijke verplaatsing is aangezien je enkel noodzakelijke verplaatsingen mag doen en die ook omschreven worden (boodschappen, apotheek, bank, post en tanken). Voor de rest dien je thuis te blijven en als je buiten wil komen mag dit enkel in de buurt zodat je geen auto nodig hebt. Daar gaat het mij om, hoe de overheid/politie daar tegenover staat. Heeft een staleigenaar ook niks op te zeggen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 01:23

Ik geef het op. Bovenstaande zijn beleid regels en uitgegeven op het vlaams paardenloket volgens de regels vd overheid. Meer kan ik er niet van brouwen. het is de aardeliga en niet de story die de regels aangeven he.Ze zijn nota bene aangepast de 18e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 01:28

Ik sta op een stal met ongeveer een kleine 20 paarden,3 pensionklanten en de rest is prive. Het is hier heel ruim, dus nog geen restricties. Ik denk okk dat iedereen verantwoordelijk genoeg is. Als ik me ook maar iets van verkouden voel, dan ga ik niet. Mijn paard staat vol pension en over zijn verzorging maak ik me absoluut geen zorgen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:43

[***] schreef:
Het gaat er bij mij ook niet over of je van de eigenaar van de stal mag komen, maar of het verplaatsen naar de stal toe een noodzakelijke verplaatsing is aangezien je enkel noodzakelijke verplaatsingen mag doen en die ook omschreven worden (boodschappen, apotheek, bank, post en tanken). Voor de rest dien je thuis te blijven en als je buiten wil komen mag dit enkel in de buurt zodat je geen auto nodig hebt. Daar gaat het mij om, hoe de overheid/politie daar tegenover staat. Heeft een staleigenaar ook niks op te zeggen.

Mijn paard staat halfpension gestald. Zij krijgt ontbijt van de staleigenaar, de rest doe ik zelf. Mijn paard staat op een wei met schuilstal, hij hoeft haar dus niet buiten te zetten. Ik vind haar avondkorrel en het uitmesten van de stal wel noodzakelijk :)
Een 10-tal paarden bij ons komen binnen voor de nacht, degenen die op halfpension staan worden buiten gezet door de staleigenaar met ontbijt, maar de rest (binnen zetten, 's avonds voeren en stal uitmesten) is voor de paardeneigenaars. Lijkt mij ook noodzakelijk. Ik verzorg voor 2 paarden van stalgenoten de volpension, waarbij ik dus binnen haal, uitmest en voer, ik ben dus wel best lang (anderhalf uur tot 2 uur) op stal, maar doe enkel de noodzakelijke dingen en blijf niet rondhangen.
Ik woon in de buurt (5tal kilometer) en verplaats me met de scooter.

Verder zie ik ook hier dat er wel degelijk mensen zijn die de kinderen meenemen. "Anders zitten ze heel de dag thuis". Ehm ja, dat is de bedoeling :?
Ik zeg er natuurlijk niks van, ruzie maken zal er niet aan helpen, maar denk er wel het mijne van.
En verder draag ik ten allen tijde handschoenen omdat we bepaalde spullen (kruiwagens, rieken, bezems) delen. Ik probeer daar niet meer naar het toilet te gaan (en ik was nog wel zo blij dat we daar een wc hebben, op mijn vorige stal ging ik op een emmer :+ ) en heb ook voor iedereen desinfecterende handgel voorzien. Had gisteren een stalgenootje die nergens nog handschoenen vond - ik heb haar een doos van mij gegeven. Deze handschoenen heb ik jaren geleden al gekocht, ik heb niét gehamsterd :)

En ik hou natuurlijk ook afstand. Dat lijkt niet iedereen te snappen, sommigen blijven stapjes dichter te zetten. Ik stap dan achteruit, maar ze blijven volgen :+ Misschien moet ik met een zweep beginnen rondlopen haha.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 08:55

Maar mijn zweep is maar 110cm. Ze zien mij al aankomen in de supermarkt. _O-

Ik hoorde ook dat we in buitenland al allemaal boetes zijn gegeven voor het ongeoorloofd buiten je huis bevinden en dan Frankrijk zelfs een document bij je moet hebben. Zal ik dan een printer moeten gaan kopen? :=

Hopelijk komt er op een of andere manier duidelijkheid/vrijstelling voor verzorging van je paard.

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:09

Ik zag gisteren dit bericht op Facebook voorbij komen over de maatregelen wat betreft paarden in Spanje:

"We willen niet op de zaken vooruit lopen, maar via contacten in Spanje vernemen we vandaag dat daar inmiddels ivm Corona niemand meer naar zijn paard toe mag op pensionstallen. Er mag ook niet meer gereden worden(gesport), wel mogen paarden gelongeerd worden of aan de hand gewerkt/gestapt door stalhouders."

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:31

Huh wel longeren maar niet rijden wat is het verschil?
Stel pensionhouder heeft zelf paarden en komt als enige op het bedrijf en dan mag je niet rijden dat vind ik echt flauwekul.
Maar goed zie wel van meer regels de logica niet.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:32

Ja, maar zo’n document houdt in Italië in dat je een papiertje moet hebben waar op staat dat je negatief getest bent voor Corona......
Hoe gaan ze dat doen dan als er hier onvoldoende tests zijn en er dus niet getest wordt! En daarbij; als je na die test naar buiten loopt en in contact komt met een besmet iemand, dan is die test gelijk al wc papier?!? :oo

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:36

rumay schreef:
Stel pensionhouder heeft zelf paarden en komt als enige op het bedrijf en dan mag je niet rijden dat vind ik echt flauwekul.

Dit zijn de regels hier ook.
Longeren kan door het stalpersoneel gedaan worden, maar zij mogen mijn paard niet rijden.
Wij hebben ook verschillende paarden op hoog niveau, die kun je echt niet ineens stil zetten :):)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:40

Ik denk dat het voor de meeste paarden niet goed is om ineens stil te zetten.
Ongeacht niveau, manege paarden zullen er ook niet beter van worden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:41

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:41

rumay schreef:

Wat ik begrepen heb, is dat Spanje ongelukken bij het paardrijden wil voorkomen en daarmee zoveel mogelijk ziekenhuisbedden vrij wil houden voor coronapatiënten. Ik heb dit echter wel via iemand anders, dus in hoeverre deze informatie betrouwbaar is, weet ik niet.
Laatst bijgewerkt door xNK op 19-03-20 12:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 12:42

De medische redenen is inderdaad ook waarom de verzekering de paardensport in Canada stilgelegd heeft.

Ladygiroc schreef:
Ik denk dat het voor de meeste paarden niet goed is om ineens stil te zetten.
Ongeacht niveau, manege paarden zullen er ook niet beter van worden.

Uiteraard, maar onze manege paarden staan niet zo hoog in het voer en als het weer het toelaat 24/7 buiten. Dat maakt de overgang net iets makkelijker.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 13:42

Bagheera_206 schreef:
Maar mijn zweep is maar 110cm. Ze zien mij al aankomen in de supermarkt. _O-

Ik hoorde ook dat we in buitenland al allemaal boetes zijn gegeven voor het ongeoorloofd buiten je huis bevinden en dan Frankrijk zelfs een document bij je moet hebben. Zal ik dan een printer moeten gaan kopen? :=

Hopelijk komt er op een of andere manier duidelijkheid/vrijstelling voor verzorging van je paard.

Je moet een longeerzweep nemen ~~}>

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:00

Mag privé les nog bij jullie op stal? Met een instructeur van buitenaf?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:05

Ja bij ons wel, wat ik persoonlijk heel vreemd vind maar goed. Niks mag meer maar dat mag nog wel. Nu heeft er wel maar 1 persoon les bij ons op stal. Maar dan nog is zij wel van buitenaf. Ik probeer die tijden ook te vermijden want dan is het behoorlijk druk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:16

Neen, hier compleet geen lessen meer en ook niemand van buitenaf (tenzij dierenarts of hoefsmid gok ik). Gewoon alleen zelf je paard doen en weer weg. En op voorhand laten weten wie wanneer komt zodat er niet teveel mensen tegelijk zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 20:28

eilleen333 schreef:
Mag privé les nog bij jullie op stal? Met een instructeur van buitenaf?

Nee...
Manegelessen gaan niet door en ( vind ik geheel logisch) daardoor privé lessen van buitenaf zeker niet.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:27

Ons stalletje is gelegen in de grensstreek, in Nederland. Elke paardeneigenaar heeft een mest/voerbeurt in de ochtend en een voerbeurt in de avond. Er zijn 3 eigenaren uit Belgie en 3 uit Nederland. Mogen de Belgen nog naar stal komen voor hun beurten? Vooralsnog wel toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:57

mooney schreef:
Jorienn schreef:
https://www.google.nl/amp/s/www.gids.tv ... r-nat.html

Zij zegt letterlijk: ik geef rijles, dat is nu gesloten alleen privé eigenaren mogen erin en ik mag erin omdat ik dus 16 paarden..... dus dan mag je gewoon als je eigenaar bent je paard verzorgen en beweging geven..

Even nog een update, want die is dus verouderd. In haar tweede video gaf ze al aan dat eigenaren ook niet meer naar hun paard mogen, enkel personeel.
https://www.gids.tv/video/187227/deel-2 ... -1-km-lang

Jeetje.... dan ben ik toch benieuwd hoe dat hier zou gaan lopen. Onze pension eigenaar krijgt niet eens een halster om, laat staan beweging geven. Dan trek ik daar wel in...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 22:59

Overigens vind ik dat niet rijden echt geen probleem een periode maar hij krijgt aangepaste voeding wat hij ook echt nodig heeft en de staleigenaar gaat dat niet lukken. Gelijk stress hier :Y) Ik wacht het wel gewoon af. Meer kunnen we toch allemaal niet doen op dit moment..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:28

Zolang wij geen klachten hebben en de regels van het rivm naleven zijn wij welkom bij ons paard. Gewoon je ding doen en dan weer vertrekken. Niet blijven hangen en afstandhouden.
Hoefsmid en dierenarts zijn gewoon welkom. Wel heeft mijn hoefsmid op Facebook geplaatst dat ze gewoon werken maar zelf het paard pakken en vasthouden, ze willen de eigenaar er niet bij hebben.

Ten tijde van de MKZ ben ik zo’n 3 maanden niet bij mijn pony geweest. Dat was wel heftig, ook geen hoefsmid, ijzers zaten er nog onder maar vraag niet hoe.
Toch had ik daar wel begrip voor, er stonden ook koeien en de stal lag net buiten het ruimingsgebied. Drama, dat hoop ik nooit meer mee te maken, maar deze crisis haalt dat wel naar boven.

Ik hoop ook zo dat we nu welkom blijven op stal, moet er niet aan denken de bevalling van mijn paard te missen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:31

Heftig Tiwi! Dat heb ik destijds gelukkig niet mee hoeven maken. Maar dat zal je ook flink verdriet hebben gegeven (en de pensioneigenaar ook).

Het is gewoon vreselijk wat er nu aan de hand is voor iedereen en ik hoop dat we er allemaal redelijk doorheen komen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-20 23:37

Jorienn schreef:
Heftig Tiwi! Dat heb ik destijds gelukkig niet mee hoeven maken. Maar dat zal je ook flink verdriet hebben gegeven (en de pensioneigenaar ook).

Het is gewoon vreselijk wat er nu aan de hand is voor iedereen en ik hoop dat we er allemaal redelijk doorheen komen...

Voor ons heftig, de stal waar ik nu sta is wel geruimd(koeien en varkens) dat is nog steeds een pijnlijk onderwerp. Dan is 3 maanden geen paard peanuts.

It_is_I

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 00:52

rumay schreef:

Misschien iets met risico van vallen, de ziekenhuizen zijn al overbelast daar wil je niet nog wat paardrijd ongelukken bij.