Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maartje1990 schreef:Duhelo schreef:Hoe bepalen jullie trouwens de kwaliteit van het hooi? En dan met name voor bv giftige planten erin? Trek je alles open of vertrouw je op de woorden van de verkoper?
Ik vertrouw de verkoper. Ook voot runderen is jacobskruiskruid giftig, als we niet zelf doen dan koop ik het van een koeienboer. En voor hem is het misschien nog belangrijker dat het vrij is van dat spul dan voor ons
pillow schreef:xXutopiaXx schreef:Ik laatst een midibaal gehaald voor €25,-
Die kun je hier zat kopen voor 22,50 Ik heb nog 11 staan van vorig jaar, ik wacht even af of ik goed hooi krijg. Zo ja dan verkoop ik de midibalen.
_Lorette_ schreef:Wij krijgen het niet droog genoeg voor de voorspelde regen morgen. Dus het gaat helaas in plastic. Ik denk dat we het verkopen. Ik heb tegenwoordig te weinig paarden om een grote baal op te kunnen voeren voordat de broei erin komt.
Mizora schreef:Voor paarden mag voordroog 1 a 2 dagen korter drogen dan touwtjes-hooi. Maar 3 dagen is over het algemeen echt te kort en gaat meer richting schapenvoordroog, die dat beter kunnen hebben (maar liever niet zo nat krijgen als koeienkuil). Hier gingen de paarden allemaal aan de dunne van te kort gedroogd, maar op zich heel mooi, paardenvoordroog. Zuur, want verder hadden we toen met andere partijen veel schimmel-problemen (al bij het opensnijden schimmel aanwezig), dus dat dit ook al geen mogelijkheid was, vonden we zeer jammer (overigens nu geen probleem meer i.v.m. overstap op touwtjeshooi en alleen nog maar 3-4 privépaarden, dus minder monden te voeren).
pol013 schreef:3 dagen is hier al heel vaak heel goed gelukt. Met heel warm weer en 2 keer schudden kun je het soms net zo droog krijgen als met 4- 5 dagen laten liggen. Ligt er heel erg aan hoe warm het is, hoe hard het waait, hoeveel dauw je er in krijgt en hoe dik het er op ligt en hoe vaak je schud.
Dat zegt allemaal meer dan alleen die 3 dagen.
En dan zeg ik niet op basis van gevoel maar op basis van analyses.
pol013 schreef:_Lorette_ schreef:Wij krijgen het niet droog genoeg voor de voorspelde regen morgen. Dus het gaat helaas in plastic. Ik denk dat we het verkopen. Ik heb tegenwoordig te weinig paarden om een grote baal op te kunnen voeren voordat de broei erin komt.
Echt? Ik red midibalen met 2,5 paard en alleen hooi in de nachten heel goed. Alleen in de echte zomer maanden moet ik soms (preventief) een baal uit elkaar trekken. Het kan wel heel wisselend zijn per snede. Heb het nooit kunnen relateren aan vocht % overigens.
.Citaat:Grappig hoe 'zo goedkoop mogelijk hooi' krijgen 'stoer' is.
Met een heeel groot perceel kun je uiteraard goedkopere balen maken dan op een kleiner perceel maar als je onbespoten hooi zonder giftig onkruid wil kun dat echt niet zomaar uit voor die prijs.
Dan loop je het óf niet na op onkruid óf je spuit ieder jaar.
Dat is niet perse fout, maar wel anders.
Van onze 1 ha gaan ze niet weg onder de 27,50