Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:13

SANEX schreef:
Mag ik vragen welke ervaring met veulens je hebt ?
Op welke manier ?
Gewoon zomaar een vraag hoor...

Lees bv heel veel manegepaarden en verzorgpaarden in je profiel die je hebt gereden en verzorgt... vandaar dat ik me afvraag waar jou ervaring met het opvoeden van veulens dan ligt.
Opvoeden van een veulen is iets anders dan met een veulen om gaan...

in mijn profiel staan indd alleen mijn verzorgpaarden.. die ik verzorgt heb.. de ervaring met veulens heb ik niet maar wel met jonge paarden ( 1½ t/m 3jr ) en bij mij op mijn oude stal stond een veulen.. en daar is een meisje van 7 heel de tijd mee bezig geweest waar door die nu dus zeer zeer zeer braaaf is.. aan de overkant staat een veulen met precies dezelfde vader.. en op de keuring afgelopen zomer ging haast ieder veulen de lucht in en dat veulen bleef vrijwel als enigste rustig doordat er zoveel mee gedaan was door dat kleine meisje.. dus ik denk niet egt dat je jaren ervaring er voor nodig heb... als je maar weet waar je mee bezig ben..en dat weet ik egt wel.. anders begin ik dr egt niet aan we hebben het over een dier dat leeft, gevoel heeft en niet zomaar aan de kant kunt schuiven. kunnen jullie misschien wel denken van ach ze is pas 15 weet niet waar ze over praat.. ( daar komt het telkens bijna wel weer op neer ) maar ik heb 10 jaar ervaring met paarden.. zowel jonge paarden als de wat oudere.. rijd M2 niveau heb al meerdere pony's ingereden als verder dan de basis geleerd.. ( wel met begeleiding.. maar weet nu wel wat ik meot doen.. )

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:14

Voordat een gezond veulen 3 is heeft het 4000 euro gekost, en dan moet ie niet een keer koliek krijgen, gaan kreupelen, hoesten of andere hele gewone dingetjes krijgen...... Wij hebben vorig jaar een jaarling merrie 2 weken op de kliniek gehad, zouden we aan dat dier nog moeten verdienen moet deze als tweejarige 4000 euro op DIT moment opbrengen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:14

Hoe oud is dat veulen van dat meisje nu?

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:16

ik hoef niet aan een dier te verdienen.. eerder is al gezegd "een paard zonder papieren vang je niks voor" dat maakt mij niet uit.. al zou mijn paard OOIT weg moeten ( wat mij niet lijkt want ze staat vrijwel voor niks op het land ) dan hoef ik dr niet eens wat voor te hebben als mijn beessie maar een goed tehuis krijgt.. desnoods laat ik dr leasen tot ik het zelf weer kan betalen... maar ik heb ten aller tijden mijn ouders gelukkig nog...en die betalen het voor me.. ik moet wel klein deel mee betalen en dat is af en toe de hoefsmid.. maar dat zijn ook de kosten niet

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:17

gijsenkim schreef:
Hoe oud is dat veulen van dat meisje nu?

die is denk ik nu precies 1 jaar..zen vader is overigens Polansky.. moeder is engels volbloed

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:19

O joh, dan komt het nog wel......... wees maar niet bang......... maar misschien kan je dat dan als voorbeeld nemen.......

(met mijn geluk is dit weer eens zo een uitzondering die de regel bevestigd Haha! )

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:19

hoe bedoel je..Verward snap t niet egt.. ghehe

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:21

De kleuterpuberteit Angel Schijnheilig ...die komt pas met 2- 2,5 jaar....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:21

Nou dat de praatjes dan echt nog wel komen......... grote kans dat het meiske er heel veel problemen mee krijgt.........

Maargoed, zoals ik al zei

(met mijn geluk is dit weer eens zo een uitzondering die de regel bevestigd Haha! )

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:23

jah indd.. maar der tante en moeder zijn dr ook bij en die hebben dr ook wel verstand van Haha! ze wonen namelijk met opa, oma, moeder, vader en tante op een boerderij.. hihi meissiej heeft zelf een shetlander merrie met een hengst veulen die ook al alles voor dr doet.. oma heeft engels volbloed met dat veulen.. waar dat meissiej ook alles mee doet.. moeder en tante hebben ook nog hun eigen paard.. poeh druk daar hor hahaha

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:25

O.... dus het dier groeit op in de schoot van oma, mamma en neefjes en nichtjes, ik neem aan op het land........ dan zal het wel meevallen...... Ik dacht dat het in de schoot van het meiske en in een stalletje opgroeide.......

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:25

neej ze gaan lekker elke dag het land op Haha!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:26

zo niet het land.. hebben ze voor hun stal nog een groot stuk waar ze dan los lopen.. dus ze staan alleen 's nachts op stal..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:28

Maar misschien is het handig om daar even een tijdje mee te helpen met vanalles en nog wat....... daar kan je dan weer een hoop van leren dat je bij je eigen veulen in praktijk kan brengen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:29

heb ik al gedaan haha

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 19:30

Ik was ook 15 en toen had ik ook een veulen.
Dat is dus Lodewijk die nu inmiddels weer 8 is.

Toen ik 13 was mocht ik op de manege helpen met de jonge paarden in te rijden.daar heb ik veel van geleerd en vooral geleerd consuqent te zijn.
Als jij dat ook bent en als jij je veulen tot 2.5 jaar in het land kunt laten staan denk ik dat er niets mis mee is dat je een veulen komt.
3 jaar geleden heb ik nog een veulen gekocht en afgelopen jaar weer een veulen.

Als ik ooit weer een paard koop is het weer een veulen.
Ik vind dat juist leuk!Tuurlijk zitten er veel nadelen aan.Over het algemeen ben je als het paard 3 is en je kan er wat mee doen meer geld kwijt als een 3 jarige die je koopt en je hebt natuurlijk 3 jaar risico van ziekte etc.

Verder kun je met een veulen niet zoveel ik hield het op eens in de 1 a 2 maanden eens een stukje wandelen en eens in de 2 weken even hoefjes optillen en soms borstelen.

Maar om eindelijk weer eens ontopic te gaan.
Ik zou het veulen even laten nakijken door een veearts.Die kan 'm gelijk chippen en dan kun je er een paspoort bij aanvragen als alles goed is en zo niet dan ga je lekker opzoek naar een ander leuk veulen of misschien wel een jaarling of 2 jarige.
succes

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 19:37

ja ze kan zeker tot haar 2½ op het land.. nog veel langer ook.. ze gaan dan wel 's nachts op stal in de winter.. maar ik wil wel een veulen dat bij de moeder vandaan komt dus.. Lachen dit veulen waarover ik eigenlijk het topic ben gestart gaat niet door... k heb eens alles op een rijtje gezet.. er zit geen papier bij.. nou dat is geen ramp.. zit geen paspoort bij.. is aan te vragen.. er zit geen entingsboekje bij.. nja ook dat is aan te vragen... maar die man DENKT dat ze 1m48 word.. maar dat weet hij niet zeker.. ze KAN dus groter worden maar ook kleiner blijven.. en dat risico wil ik niet dat ik dalijk een te klein paardje heb.. ik wil er van uit kunnen gaan dat het veulen ong 1m50 word... en dat kan ik bij dit beessie niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:32

Pff.. ik vind dat je wel erg makkelijk over alles denkt. Ik ben 16 jaar, en ik heb in Oktober ook een veulentje gekocht waar ik af en toe een hele kluif aan heb. Het is leuk hoor, maar echt ontzettend moeilijk af en toe, want Shaseera begint namelijk met haar tien maanden al te puberen.
Zelf weet ik ook niet alles, en doe ik ongetwijfeld dingetjes fout (ik ben af en toe te lief, maar daar wordt aan gewerkt Haha! ), maar ik heb wel professionele mensen die ieder jaar veulens fokken om mij heen die me helpen met het opvoeden van Shaseera. Als ik die mensen niet had gehad, dan wist ik nu niet wat ik moest beginnen, want mijn veulentje is echt niet zo "lief en schattig en knuffelig" meer als toen ik haar kreeg. En er zijn af en toe ook echt momenten dat ik het niet meer zie zitten, en dat ik niet weet wat ik moet doen.
Nu heb ik het geluk dat ik deze mensen heb getroffen, want ik had hier van tevoren niet goed over nagedacht, terwijl ik alles wel zelf dacht te kunnen en weten, precies zoals jij.
Denk er alsjeblieft goed over na, en maak niet dezelfde fout als ik door te zeggen dat je alles al weet. Als je er goed over nagedacht hebt, prima, maar zorg wel dat er mensen in de buurt zijn die verstand van veulens hebben en die je kunnen helpen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-04 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:37

dat heb ik ook.. en ik zit hier al 2jaar over na te denken.. en nu is het moment dat ik het echt zeker weet en de kans heb er 1 te kopen...

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:38

en ik zie dat jouw veulentje een arabisch volbloedje is.. die dus over het algemeen ook een stuk drukker zijn dan gewone veulens... mja het is en blijft een dier en dus onvoorspelbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:39

Je kunt er wel twee jaar over nagedacht hebben, heb ik ook, meer dan dat zelfs! Denk alleen ook eens na over wat je moet als het niet gaat, wat ik dus duidelijk niet gedaan heb.
Ik heb altijd voor lastige jonge paarden gezorgd, maar een veulen is echt wat anders hoor!
Is niet banketstaaf bedoeld hoor, maar met een jong diertje kun je helaas weinig fouten maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:41

sweet_angel schreef:
en ik zie dat jouw veulentje een arabisch volbloedje is.. die dus over het algemeen ook een stuk drukker zijn dan gewone veulens... mja het is en blijft een dier en dus onvoorspelbaar..

Hier wil ik toch nog even op reageren, mijn veulentje is ABSOLUUT niet druk, en niet alle arabieren zijn nerveus en weet ik veel wat. Er zitten nerveuse arabieren tussen ja, net zo goed als bij andere rassen.
Mijn veulentje begint mij te domineren, maar voor de rest is ze GEEN zenuwpees, en ook GEEN heethoofd.
Het is wel zo dat mijn veulen een speciale aanpak nodig heeft met sommige dingetjes, maar als je een beetje doorhebt hoe dat werkt, dan is ook mijn veulentje relaxt en koel in het hoofd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 05-02-04 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:42

weet ik.. en ik heb ook de nodige begeleiding die kan vragen mogt het mij zelf niet lukken... maar zoals k ook al eerder zei.. ik ben heel lief en zacht voor paarden mar echt heel consequent.. als ik wil dat iets niet gebeurd gebeurd het ook echt niet! en ik heb tot nu toe altijd overwicht gehad op paarden zonder slaan en trappen... ik sla en trap alleen als ik gebeten word of getrapt anders probeer ik het met mijn stem op te lossen..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-04 21:43

Shaseera"]
[quote="sweet_angel schreef:

Hier wil ik toch nog even op reageren, mijn veulentje is ABSOLUUT niet druk, en niet alle arabieren zijn nerveus en weet ik veel wat. Er zitten nerveuse arabieren tussen ja, net zo goed als bij andere rassen.
Mijn veulentje begint mij te domineren, maar voor de rest is ze GEEN zenuwpees, en ook GEEN heethoofd.
[/quote]
daar heb je dan wel geluk mee gehad als dat er ook nog eens bij komt.. word het indd moeilijk.. ik wilde indd eerst een arabisch volbloed veulen.. maar ik weet dus dat sommige zo verschrikkelijk druk kunnen zijn dat ik liever een iets rustiger ras heb.. kijk maar zoals ik al zij.. het zijn en blijven dieren.. en dus onvoorspelbaar..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-04 21:47

Ja, maar wat wil je dan doen als je stem niet werkt, waarna je het veulen waarschijnlijk een tik wil verkopen, waarop het veulen reageert met een mega-steiger waarbij de benen boven je hoofd bengelen?
Dat heeft die van mij dus ook een keer geflikt, en ik kan je vertellen, dan weet je echt niet wat je moet doen hoor! En ja.. als je niks doet dan heeft het veulen dat natuurlijk door, en zo gaat het van kwaad tot erger...
Maar goed, als je denkt dat je hier mee om kan gaan dan is dat prima. Zorg alleen dat je genoeg hulp hebt.