Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 15:59

Wat een prijzen komen hier voorbij zeg :oo

Ik sta op een doe-het-zelf-stal van een particulier.
Ik betaal € 75,- kale huur (gebruik van weide, paddock, rijweide, schuilstal, slowfeeder, afsluitbare zadelkamer en stromend water)
En hooi kopen we gezamenlijk in. We hebben midibalen voordrooghooi. Vorig jaar betaalden we € 25,- per baal, en dit jaar € 26,50, incl levering en gestapeld. met twee paarden eten ze ongeveer vijf balen per maand, dit is nu dus +/- € 66,- per persoon aan hooi per maand. Qua stijging is dat dus bijna niks op maandbasis.
Verder leg ik bij wanneer er onderhoud gepleegd moet worden aan de wei (slepen, mesten, kalken, zaaien enz.)
Brok koop ik zelf in, dit is ongeveer € 10,- per maand. Al met al betaal ik dus gemiddeld € 150,- per maand.

Voor de stalprijzen die hier voorbij komen zou ik nooit geen paard gekocht hebben. Niet dat ik het geld er niet voor zou hebben, maar ik zou het er niet voor over hebben. Om te beginnen hoef ik geen luxe voor mezelf. Daarnaast wil ik mijn paard persé 24/7 buiten en wil ik persé alles zelf doen (mesten, voeren, water geven enz.)

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:03

Ik zit in het oosten van het land. Betaal €225 per maand all in, excl brok.
Daarvoor heb ik een stal van 4x4. Weidegang jaar rond, paarden gaan van 9 tot 17 naar buiten. Een buitenbak en een longeerbak. Bodem is in de zomer wel aan de zware kant overigens.

Daarnaast rij ik aan de overkant van de weg een natuurgebied in.

Ben nu naar een andere stal aan het kijken. Daar zou ik €290 betalen all in. Scheelt mij wel 40 minuten aan benzine geld en ik hoef zelf geen brok te kopen. Stal heeft ook een binnenbak. Vind deze prijzen nog wel te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:13

superpony schreef:
Dat 24/7 wei per definitie goedkoper is, is ook niet waar. Net alsof mensen die paarden 24/7 buiten houden minder voor hun paard over hebben of minder goed voor hun paarden zorgen. dat zijn van die vooroordelen......

Voor 24/7 heb je ook je afrastering, je accommodatie, faciliteiten, kosten, onderhoud etc. Wij hebben ze 24/7 op zand en hebben toen we hier kwamen ook palen en lint vervangen. Wij hebben ook geinvesteerd in een baksleep om een achterstallige bak weer een beetje in orde te krijgen. Want ook voor de niet sport paarden is een goede bodem belangrijk. Ook niet-sport paarden moeten gezond zijn en pijnvrij leven.
Wij geven veel uit aan hooi en stro en wat minder aan vlas en hebben wat minder mestafval, omdat ze weinig de stal vervuilen, maar mesten wel 2x daags netjes uit.
Mensen die graag in het bos rijden en trainen, vinden de lokatie belangrijk. En aan het bos is vaak de grond duurder.
Wij zien de vele voordelen van 24/7 buiten met een track en dergelijke zoals we nu hebben. Dat vinden wij absoluut luxe. Wij zouden nooit kiezen voor een stal met kleine paddocks, waar paarden alleen staan, slecht of weinig ruwvoer krijgen, vieze brok, een stapmolen is etc etc
De gezondheids voordelen zijn enorm groot, zeker op de lange duur.

En ik heb het er al met menig stal over gehad, maar ook de kosten en de arbeid zouden omlaag kunnen bij een dergelijk systeem. Je ziet ze ook overal steeds meer ontstaan en de vraag ernaar is echt heel groot.
Mensen die eerst anti 24/7 buiten waren, zijn soms al om en als de rest volgt, hebben zij het straks uitgevonden.

Maar alle kosten die je in je 2e alinea zet heeft een stal met stallen ook?
Inderdaad veel paarden die 24/7 staan krijgen vaak geen krachtvoer, en de schuilstallen hebben vaak rubberen matten ipv bodembedekking. Dus in die zin ben je in mijn ogen wel iets goedkoper uit ja :)
Het dikgedrukte gebeurt niet alleen op stallen waar de paarden binnen staan, ik ben bij een PP wezen kijken en moest echt huilen van de kwaliteit van het ruwvoer :n

superpony

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:21

Er werd gezegd dat 24/7 goedkoper is en dat is niet per definitie zo. Net als dat mensen een zogenaamde luxe stal vaak het geld meer waard vinden vanwege een gouden bolletje op de stallen, waar paarden totaal geen waarde aan hechten.

Alles kan je goedkoper maken of duurder, afhankelijk van kwaliteit en service.

Er komen steeds meer pp's en ook daar zijn weer mensen die het verknallen door geen kwaliteit of hygiene te leveren. Een beetje inspelen op de vraag. Meer paarden op kleinere ruimte en denken snel geld te verdienen zo met minder doen......Zo werkt dat niet, maar gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:31

superpony schreef:
Er werd gezegd dat 24/7 goedkoper is en dat is niet per definitie zo. Net als dat mensen een zogenaamde luxe stal vaak het geld meer waard vinden vanwege een gouden bolletje op de stallen, waar paarden totaal geen waarde aan hechten.

Alles kan je goedkoper maken of duurder, afhankelijk van kwaliteit en service.

Er komen steeds meer pp's en ook daar zijn weer mensen die het verknallen door geen kwaliteit of hygiene te leveren. Een beetje inspelen op de vraag. Meer paarden op kleinere ruimte en denken snel geld te verdienen zo met minder doen......Zo werkt dat niet, maar gebeurd.

Mee eens! Maar de plekken waar hier de paarden 24/7 buiten komen vind ik vaak ook te klein voor het aantal paarden dat er op staat, dat is ook belangrijk natuurlijk... Die worden ook maar erop gegooid onder het nom van "24/7 buiten is beter", maar wel op een (in mijn ogen) te klein stuk...

Het over dat gouden bolletje is ook een fout vooroordeel, maar zo bedoel je hem ook denk ik ;) Behalve dat mijn luxe stal een praaaachtige springbak heeft, zijn de stallen gewoon simpel :D Niks bijzonders aan. En mijn stal heeft het beide; inderdaad de luxe voor de ruiter, maar ok voor het paard.

Gelukkig komen er ook steeds meer stallen waar de paarden wel de hele dag buiten komen en niet perse 24/7 :)

Malle1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:42

s0173957 schreef:
jeannaa schreef:
Omdat een pensionhouder er ook wat aan over moet houden. Ik vind dat niet meer dan normaal. Jij komt ook niet voor niks werken of wel? :)

Amen!
Neem daarbij alle investeringskosten van accommodatie etc erbij en dan zal je merken dat er nog geen een pensionhouder slapend rijk geworden is... integendeel.

Ik zou mij persoonlijk heel beroerd voelen als mijn pensionhouder er niet aan verdiend. Er zijn een paar dingen in het leven die belangrijk zijn om te functioneren en belonen naar arbeid is er een van. En als mijn pensionhouder lekker in zn vel zit omdat ie een fatsoenlijke boterham kan verdienen, dan zorgt ie ook beter voor mijn paard.

Maar ik zal wel gek zijn :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:34

Popstra schreef:
Heel eerlijk, als je geeneens een tientje per dag aan je paard kunt besteden dan moet je jezelf eens gaan afvragen of je überhaupt wel voor deze dure hobby moet kiezen als je het dier dus feitelijk geeneens in een fatsoenlijke basis behoefte kan of, eigenlijk wil voorzien!

Ik betaal nu nog maar de helft aan stalgeld dan op mijn vorige stal en kan mijn paard zelfs beter voorzien in zijn basis behoefte.
Op mijn eigen basis behoefte heb ik maar wat ingeleverd maar paard staat nu een stuk beter.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:41

Ik snap ook niet precies waar de reactie vandaan komt dat je minder voor je paard over hebt als je een goedkopere stalling hebt...

Ik heb hartstikke veel voor mijn pony over. De reden dat ik op een goedkope stalling sta is omdat dat de enige in de omgeving is die de hele dag buiten aanbiedt. De stallingen waar ze meer luxe hadden zoals een binnenbak (wel maar een half uur per dag in de paddock) waren zelfs goedkoper.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:49

Amber_anne schreef:
Ik snap ook niet precies waar de reactie vandaan komt dat je minder voor je paard over hebt als je een goedkopere stalling hebt...

Ik heb hartstikke veel voor mijn pony over. De reden dat ik op een goedkope stalling sta is omdat dat de enige in de omgeving is die de hele dag buiten aanbiedt. De stallingen waar ze meer luxe hadden zoals een binnenbak (wel maar een half uur per dag in de paddock) waren zelfs goedkoper.

Dat is hetzelfde vooroordeel als dat mensen die op de dure stallen staan alleen aan hun eigen luxe denken en niet aan die van het paard ;)
Maar ik zie hier niemand dat zeggen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:52

_Dreamer schreef:
Amber_anne schreef:

Dat is hetzelfde vooroordeel als dat mensen die op de dure stallen staan alleen aan hun eigen luxe denken en niet aan die van het paard ;)

Wat Popstra zegt lijkt me duidelijk.

Ik zeg ook niet dat mensen die op een luxe pensionstal staan alleen aan zichZelf denken. Wel is het hier in de omgeving zo dat de meeste stallen de paarden helemaal niet naar buiten doen in de winter. Ik heb hard me best moeten doen om een stal te vinden waar dit wel mogelijk is. En ja ik lever daardoor in op mijn eigen behoeftes maar heb liever dat mijn pony elke dag naar buiten kan

love_odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:54

Ik sta met mijn e pony's voor €100 p.p. daar zit 5 x per dag hooi voeren bij en er word gemest.
Er zit een binnenbak bij en volgend jaar krijgen we een buitenbak. Daarnaast is lauwersoog nog geen 10 minuten rijden met de auto.
Niet veel luxe maar ik ben tevreden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:27

Amber_anne schreef:
_Dreamer schreef:

Wat Popstra zegt lijkt me duidelijk.

Ik zeg ook niet dat mensen die op een luxe pensionstal staan alleen aan zichZelf denken. Wel is het hier in de omgeving zo dat de meeste stallen de paarden helemaal niet naar buiten doen in de winter. Ik heb hard me best moeten doen om een stal te vinden waar dit wel mogelijk is. En ja ik lever daardoor in op mijn eigen behoeftes maar heb liever dat mijn pony elke dag naar buiten kan

Maar hier is dat juist andersom, dus dat vooroordeel klopt ook niet. Je betaal gewoon flink voor de grond dus als je een plek wilt waar je paard fatsoenlijk buiten komt op meer dan een postzegel zie je dat terug in de prijs.
Dus jij levert in op jou behoeftes, ik lever een lap geld in maar heb dat er met liefde voor over :)

De luxe voor mij is mooi meegenomen, maar absoluut geen eis. Als paard het maar hoed heeft en daar hangt in deze regio gewoon een prijskaartje aan...

DJZ

Re: Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:40

Ik heb jaren op een stal gestaan waar ik €90,- per maand betaalde en daarbij los het verbruik aan hooi, stro en brok. In de duurste maanden was ik max €175,00 per pony kwijt (2 D pony's). Daarvoor werden de pony's buiten en binnen gezet, werd de stal uitgemest, de weide onderhouden en kregen ze in de winter in de wei bijgevoerd. In de zomer stonden ze 24/7 buiten en in de winter van 8 tot 17 en soms nog langer. Er zat wel een buitenbak bij, maar die was met nat weer nauwelijks te rijden.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:44

Ik word gewoon jaloers van sommige prijzen hier, stallen hier in de omgeving betaal je rustig 350 voor, vaak met 1 of 2 paddocks op de 30 of meer paarden, 1 binnenbak en 1 buitenbak, waarvan de kwaliteit ook lang niet altijd heel best is, dit is nog met zelf uitmesten en buiten zetten ook, wordt dan niets voor je gedaan behalve ruw- en krachtvoer geven, wil je dat er uitgemest wordt komt er rustig 50 euro bij.

Bij de oudere boeren hier in de buurt ligt t rond de 200, bij de een heb je dan wel goede rijbak maar is t ruwvoer niet heel beste kwaliteit, bij de ander geen eigen bak en slechte paddock en zo heeft eigenlijk elke stal net iets wat niet goed is, ik heb geluk gehad een dorp verderop was nog 1 plek, super hooi 5x op een dag, stro goede kwaliteit en zoveel je wilt, goede buitenbak en longeercirkel erbij, staan zomers overdag op de wei en zolang t kan nog (nu dus ook nog, rond 11 uur naar buiten, rond 4 naar binnen) en swinters een paar uur per dag in de paddock, dit wordt door alle stalgenoten samen geregeld dat er gewisseld wordt, maar heb achteraf echt geluk gehad dat er hier plek was want nogal sceptisch maar paardlief vindt t prettig, was allang blij met een plek waar ze iig een aantal uur naar buiten komen ook swinters, dat is met de kleigrond hier bijna niet te vinden :\

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:45

_Dreamer, ik vind echt dat bij de meeste luxe stallen de paarden veel te weinig buiten komen. Je kan ook andersom denken; een paard dat 8 uur buiten komt, staat dus nog 16 uur op stal. Dat vind ik geen luxe voor een paard.

De stallen met gouden knoppen kom ik echt wel tegen hoor. Stallen die dan boxen hebben van 3,5x3,5 bijvoobeeld, dit heel trots vertellen en dat ze bij hun wel een dagdeel naar buiten komen. Buiten vaak in de winter op een zeer kleine paddock, alleen en zonder eten en drinken. OOk naar mijn normen, absoluut geen luxe voor het paard.

Diezelfde stallen ( en ik ken er veel ) bieden wel een kantine, toiletten, stapmolen, solarium etc. Mensen zitten vaak binnen gezellig te kletsen en hoe goed, warm em fijn hun paarden binnen staan. Of dat hun paard even een half uurtje in de molen loopt en ze zelf in de kantine kunnen zitten.

Dat zijn echt luxe voor de mens. De mens die eisen en wensen heeft.

Een stal hoort veilig te zijn. Uiterlijk doet er voor een paard niet toe. Maar die uiterlijk ''mooie'' stallen ( als je dat mooi vindt dan ) zijn wel degelijk duurder.

Als paarden wel op stal staan, vind ik het dan wel een luxe als ze netjes buiten en binnen worden gezet en de weides en paddocks netjes zijn. Dus goede afrastering, water, schoon etc. Hugiene vraagt een paard niet direct om, maar wij weten als mens wel dat dit belangrijk is.

Men heeft het vooral hier over de grote investeringen, dan de fourage en de arbeid en wat de kosten zijn. Die verschillen gewoon en overal, in elk systeem kan je dat dus duurder maken en goedkoper, Je kan alles goed doen, of flink fout.

Maar de instelling van veel klanten is wel slecht. Het is weleens gebeurt dat een stal zelf het hardvoer van de prijs af trok, omdat we eigen voer neerzette, maar zo niet, dan geven wij het nog niet. Een paar tientjes meer dan voor ons, maar een paard is een individu en ik bepaal zelf mn voer. Dat is ook waarom wij een eigen plek hebben, omdat het met ruwvoer veel lastiger ligt en wij per se onbeperkt goed hooi willen voeren.

Maar nog steeds en weer, je kan de prijzen gewoon niet vergelijken. Dan moeten alle kosten, diensten, de lokatie, faciliteiten, service, kwaliteit, grootte etc etc etc hetzelfde zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:11

Dag en nacht is niks voor mijn paard. Ja geprobeerd, binnen 2 maanden was ze bijna 100kg kwijt, duf en moe. Eenmaal de nacht weer op stal weer een blij paard.

Dan kom je op 8 uur, want met 10 of 12 uur kom je op onmogelijke binnen/buiten zet tijden. Voor mij prima, voor mijn paard prima. Niet ieder paard kan 24/7 buiten.

Tuurlijk zijn mooie stallen duurder, maar even een illustratie, dit is mijn stal:
Afbeelding

Niks moois of luxe aan hoor ;) Hier betaal je echt voor de grond en service, niet voor "gouden knoppen".
Paarden die alleen of per 2 staan hebben een lange wei waar ze ook echt een sprintje kunnen trekken, de weides van de groepen (4 a 5 paarden) zijn al helemaal groot! Alles wordt ook netjes aan de hand per 2 buiten en binnen gezet.

Afbeelding

Mijn stal biedt alles wat jij opnoemt, nog meer zelfs. Plus paarden de hele dag buiten. Niet alle "luxe stallen" zijn er alleen voor de ruiter.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:21

[/quote]

Ook zo'n kort door de bocht reactie, mijn paard stond gewoon in stal ;) Naast het feit dat ze 24/7 niet trekt, maar dat is de discussie hier niet.
Maar wel 24/7 is al goedkoper in het feit dat dan de meeste schuilstallen geen bodembedekking hebben maar van die rubberen matten. Dus als je het zo bekijkt is er inderdaad ene kostenpost die weg valt.[/quote]

Het gaat inderdaad niet over het feit van 24/7, het gaat mij vooral over hoe sommigen hun mening hier verkondigen (woordkeuze, uitroeptekens...

Als ik op een wei flikker...srry hoor maar ik flikker mijn paarden niet op een wei... Ik denk dat mijn paarden meer aandacht krijgen van mij persoonlijk dan sommigen die hun paard op pension zetten (en nee, ik heb totaal niks tegen pension of paarden die met momenten op stal staan, soms moet je.)
Maar zo n Botte reacties zijn toch niet nodig en vind dat jammer...denk dat iedereen hier t beste voor heeft met zijn paard(jes)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:28

Estelle en waarom denk je dat jou paarden meer aandacht krijgen? Slaat ook nergens op en jou reactie is net zo bot.
Maar laten we on-topic blijven.

Esterke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:35

_Dreamer schreef:
Estelle en waarom denk je dat jou paarden meer aandacht krijgen? Slaat ook nergens op en jou reactie is net zo bot.

Zeg toch duidelijk denk en dan sommigen...
Ken er genoeg die een paard op pension hebben en 1 keer per week langs gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:41

Esterke schreef:
_Dreamer schreef:

Zeg toch duidelijk denk en dan sommigen...
Ken er genoeg die een paard op pension hebben en 1 keer per week langs gaan.

Ja maar die ken in die 24/7 buiten staan ook, "want paard staat toch buiten en krijgt zijn beweging zelf al" ;)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:43

Ik kom uit de randstad en ben 4 jaar geleden verhuisd naar Brabant. Wat een ontzettend verschil!

In de regio waar ik woonde was het al snel 350 a 450€ per maand. Maar de paarden kwamen amper buiten, zeker in de winter. En als ze al buiten kwamen, dan was het vaak op een kleine natte paddock voor een paar uur. Of je mocht ze zelf losgooien met een max van 30min per keer. Er was 1 populaire hitactief stal, maar de wachtrij duurde jaren. Ook was het ruwvoer vaak te weinig

In deze regio zijn er heel veel stallen waar ze veel buiten komen. Ook kunnen ze in de winter vaak nog de hele dag op de wei met veel ruwvoer. En het stallingsgeld hier ligt meer tussen de 175 en 275

Het is dus echt heel lastig te vergelijken. Al zou ik met mn paard nooit terug willen naar de randstad. Het is daar vaak echt schipperen tussen meerdere kwaden ivm de ruimte

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:04

willen sommige mensen hier nou echt niet lezen?? Kijk even wat ik schreef. Nergens schrijf ik dat je niks voor je paard over zou hebben als je op een goedkope stal zou staan.
Ik zeg alleen dat als je geen tientje per dag kan of wil betalen je wellicht niet voor een dure hobby als deze moet kiezen. En ja ik sta achter deze mening en nee, zou mij werkelijk een worst wezen hoe je paard er bij staat en waar. Dat mensen zich nog gaan verdedigen zeg!! Wedijveren over welk paard het meeste aandacht krijgt :roll: Topics over dat je paard buiten moet kunnen paard zijn en paarden die op stal staan zielig zijn zijn er al zat hier!

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:05

Wij betalen €110 kale box huur dus voor de pension eigenaar is dit gewoon al winst...

Paarden zelf ook aan huis gehad en kwam niet boven de €75 aan kosten dit was hooi,brok en bodembedekking en zelfs water en stroom dus het hoeft niet zo duur te zijn ... dat de hooiprijzem gestegen zijn is puur omdat iedereen paniek heeft gezaaid dat het hooi op was en er massaal overal hooi vandaan moeten komen... mijn leverancier zei zelfs dat hij niks minder heeft gehad als voorgaande jaren want het voorjaar was een mooie oogst en de laatste oogst was ook heel mooi dat trekt de zomer alweer recht.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:20

Opvallendste in dit topic vind ik dat prijzen worden genoemd zonder locatie
Dit geeft een ongelijk beeld

De grondprijs is in Groningen serieus goedkoper dan in Amsterdam. Zwolle is weer goedkoper dan A’dam maar duurder dan Groningen
Dat je dus niet overval gelijk betaalt is niet meer dan logisch en zo stallingsprijzen noemen is dan ook appels met peren vergelijken

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:27

Maar op zich gaat het in dit topic ook niet over een opsomming van wie waar hoeveel betaalt (toch niet helemaal). Het ging over de stijging van stallingsprijzen naar al dan niet belachelijke hoogtes. Een TS die op twee jaar tijd 2 prijsverhogingen te slikken krijgt, en zo na amper 2 jaar dus al 40 euro meer moet betalen dan dat oorspronkelijk contractueel overeengekomen was.