Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marjor

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:31

Ik denk dat je ook geen antwoord kan geven op die stelling. De natuurlijke leefwijze kunnen wij niet bieden in Nederland. Maar dat kunnen we ook niet bij andere dieren zoals honden, konijnen etc. Die houden vaak wij als huisdieren in huis dus, en niet in hun natuurlijke omgeving.

Dan zullen we de dieren het in het wild moeten laten leven en dat is nu eenmaal niet meer mogelijk in onze samenleving.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:35

Sowieso is t jammer dat het altijd smoesjes genoemd moet worden als mensen een andere kijk op iets hebben :)
Daarbij komt als je echt gaat kijken naar wat het perfecte plaatje voor paarden is/zou kunnen zijn het niet alleen stopt bij of ze heel uren buiten komen. Gooi alles onder de loep en wees daar eerlijk in.
Ook dan geen "smoesjes" he ;)

Blijf kijken naar je paard en handel zo dat het zich goed voelt. Dat is mij meer waard dan perse te willen doen wat moet

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:38

Paarden houden niet van regen en niet van wind.
Als ik naar de shet van de buren kijk die zelf de keuze kan maken of wei of zijn stalletje staat ie 9 van de 10x met takke weer lekker in zijn hokkie.
Mijn paarden willen graag Naar binnen na de hele dag buiten in de paddock.
Zelfs als ze op de wei staan willen ze graag naar binnen.
Kunnen ze heerlijk slapen en komen ze tot rust.
Dus ben het oneens met de stelling.
En ieder moet doen wat goed voelt voor zijn paard!
En niet wat een zogenaamd maatstafje je op legt.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:40

Mondy schreef:
Je spreekt jezelf tegen ts. Je hebt t over oa die eeuwige 24/7 discussie en dat dat niet is wat je bedoeld.
Maar vervolgens zeg je wel dat een paard de hele dag door moet kunnen bewegen en eten en dat je ze niet de juiste levensomstandigheden bied als ze dat niet kunnen. Dat wil dus zeggen 24/7 buiten ;)

En de een noemt t smoesjes. Ik noem eerlijk waarom IK iets niet fijn vind en daarom niet doe. Zolang mijn paard er geen last van heeft en zn vrolijke happy zelf is is daar niks mis mee :)
Je beseft dat er ook nog iets anders bestaat behalve de hele dag door beweging en dat dat daarom nog niet verkeerd is ;)
Een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid laat ik niet de hele dag door eten. Een paard wat zwaar gevoelig is voor mok zet ik niet in een modderbende als die er is enz enz.

Dus antw op je vraag
Ja niks mis met het hebben van een paard als je niet kan voldoen aan het "ideaalbeeld" of heel de dag buiten.
Zolang je paard een paatdwaardig bestaan kan hebben. Oftewel schuilmogelijkheid zorg soortgenoten frisse lucht beweging en aandacht kan geven.

Eens. Als dat niet paardwaardig is, had de overheid wel andere regels opgesteld. Dus inderdaad 24/7 buiten. Er is degelijk onderzoek gedaan baar stressniveaus van paarden in verschillende leefomgevingen. Daar zijn de regels uitgekomen zoals ze er nu zijn.

Nogmaals: ik ben ontzettend blij met de huisvesting van mijn paard. Zomer 24/7 buiten in een kudde. Winter minimaal 6 uur buiten in een kudde. Een schone, ruime, droge stal met 4 keer per dag hooi, 2 keer per dag krachtvoer en eigenaren die wel de stap extra zetten. In de winter wordt een extra keer drollen gewipt en ze staat iedere dag in een dik strobed. Mochten er zalfjes gesmeerd, of medicijnen toegedient worden meer dan een keer per dag, doen ze dat. Mijn paard blaakt van gezondheid en kan heerlijk haar ei kwijt als jonkie.

En nee. Niet minimaal 8 uur per dag naar buiten. Maar ik denk dat je verder moet kijken dan dat.

Achter de roundpen is de padsock te zien:
Afbeelding

De nieuwe paddock:
Afbeelding

Joy op weg naar de kudde. Als je de video helemaal kijkt zie je de ruimte die er is. :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:45

Ik zie ze graag veel buiten. Maar belangrijker is dat ze gezond zijn en gelukkig. Dat ze geen stress hebben en van wat ze krijgen altijd het beste weten te maken. Hier lopen ze doorgaans minimaal 12 uur buiten, voor er een stalgenoot bijkwam stonden ze vaak 14 of 15 uur buiten. Maar ik kan ze probleemloos ophokken gedurende langere tijd, daar worden ze niet ongelukkig of ongeduldig van. Ook wanneer ze na een tijdje ophokken naar buiten gaan is er geen moment van ongeduld of spanning. Ze blijven altijd relaxed. Dat vind ik uiteindelijk belangrijker. Het maakt ze niet uit hoe groot de ruimte is, of ze nu met 4 in een stukje van 20 bij 20 staan zonder gras maar met hooi of met 26 op 1,5 hec. of zoals nu met 5 op een hectare, of zoals een maand geleden met 5 op 1,5 hectare. Postzegel, weiland, stal, het maakt ze niet uit. Zolang ze maar te vreten krijgen en aandacht vinden ze het hier echt prima.

Mij persoonlijk maakt het wel uit; als het niet anders is, of als het niet anders kan, dan is het zo, maar ik voel me er zelf prettiger bij als ze veel buiten zijn en lekker gras kunnen eten en lekker een sprintje kunnen trekken die ene keer per seizoen dat ze daar eens zin in hebben. Dus hier staan ze zomer en winter minimaal 12 uur per dag buiten, op de weide, want hier hebben we géén paddocks.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:02

roosa schreef:
Paarden houden niet van regen en niet van wind.
Als ik naar de shet van de buren kijk die zelf de keuze kan maken of wei of zijn stalletje staat ie 9 van de 10x met takke weer lekker in zijn hokkie.
Mijn paarden willen graag Naar binnen na de hele dag buiten in de paddock.
Zelfs als ze op de wei staan willen ze graag naar binnen.
Kunnen ze heerlijk slapen en komen ze tot rust.
Dus ben het oneens met de stelling.
En ieder moet doen wat goed voelt voor zijn paard!
En niet wat een zogenaamd maatstafje je op legt.

Maar welke maatstaf hanteer je zelf dan? Kunnen jouw paarden kiezen tussen paddock, weide en/of stal? 247 buiten houdt niet in dat ze ergens neerknikkert... Paarden kunnen uitstekend kiezen wat ze willen, droog, in de regen, in de zon, in de schaduw, als ze maar de kans krijgen.
Dus idealiter is dat een toegankelijke en droge stal/schuilstal, paddock en weide al dan niet met track. Al naar gelang de bodemgesteldheid verhard, en uiteraard met andere paarden (niet overdrijven met aantallen op een postzegel)
Met de stelling ben ik het nog steeds eens; onvoldoende weidebuitengang/paardvriendelijke omstandigheden; dan geen paard nemen of kopen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:29

Mijn paarden staan regelmatig in de regen buiten, doen ze zelf. Dus dat ze niet van regen houden, is niet helemaal waar.
Die van mij slapen ook het liefste buiten. Zodra ze ook maar de mogelijkheid hebben, zijn ze buiten. Maar ze kunnen altijd naar binnen en ook dat doen ze regelmatig. Ik kijk dan ook altijd naar ze voor ik ze op wei zet, ik heb hier een wei zonder schuilmogelijkheden en ze moeten gehaald en gebracht worden, dus ze kunnen niet zelf kiezen. Zo komt het dus wel voor dat ze op warme, brandende zomerdagen of natte, eindeloze regendagen niet naar de wei gaan. Als ik ooit de mogelijkheid heb, zou ik dan ook de wei aan de paddock vast willen, zodat ze zelf kunnen kiezen.
Ik denk ook dat daar de sleutel ligt, het zelf kunnen kiezen. Ik kan me dan ook niet met de beste wil van de wereld voorstellen dat er paarden zijn die er voor kiezen om 20-22uur per dag op stal in een box te staan waar ze niet weg kunnen...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 23:45

Mjah, ik heb eens 2 merrie's dagenlang overdag vrij rond laten lopen. Ze liepen af en toe wel even naar buiten maar ze stonden eigenlijk meer een beetje in de stallen en het gangpad. Na een paar dagen was ik het zat en heb ik ze terug op de weide gezet :+ Dan maar verplicht naar buiten :j

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 07:13

Mensen hangen van nature ook niet uren op de bank voor de televisie...

De paarden van nu zijn allang geen wilde paarden meer, net zoals de holbewoners van toen , nu niet meer bestaan.

Ik heb een paard wat er niet over piekert om naar buiten te gaan als het regent, die blijft liever binnen...

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:14

Een van mijn pony’s komt uit Engeland uit de kudde en die is duidelijk een stuk meer holbewoner dan haar bloedeigen dochter. Dochter wil wel wat vaker naar binnen, en die krijgt daar ook de mogelijkheid toe. Maar die staat dan alsnog 20 uur buiten per dag. Moeders kan ik nog geen kwartier op stal zetten en die staat al te trappen tegen de deur.

Ik denk dat er dus ook een verschil zit in hoe en waar ze geboren zijn.

‘Niet iedereen is een buitenmens, maar niemand is een binnenmens’
Ik denk dat dit ook geldt voor paarden.

Maar nogmaals, ik zou idd geen paard nemen als ze weinig naar buiten kunnen. Of ik zou ze dan flink veel verderop zetten zodat ze wel naar buiten kunnen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:24

Mondy schreef:
Sowieso is t jammer dat het altijd smoesjes genoemd moet worden als mensen een andere kijk op iets hebben :)
Daarbij komt als je echt gaat kijken naar wat het perfecte plaatje voor paarden is/zou kunnen zijn het niet alleen stopt bij of ze heel uren buiten komen. Gooi alles onder de loep en wees daar eerlijk in.

Blijf kijken naar je paard en handel zo dat het zich goed voelt. Dat is mij meer waard dan perse te willen doen wat moet

Dus: houd je van paarden? Koop ze niet, rijd ze niet, houd ze niet. Want alles wat je met een paard doet is onnatuurlijk. De rest is smoesjes.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:28

Palmera schreef:
Met een ruime paddock met hooi/kuil is niets mis!
Het nederlandse klimaat is simpelweg niet geschikt voor het jaar rond weidegang. Het gras houdt namelijk een tijd van het jaar op met groeien. De enige manier om ervoor te zorgen dat er altijd wat armetierige grassprietjes beschikbaar zijn is de weide in het algemeen afschaffen: alle hekken weg. Zidat alle paarden het hele jaar rond hun grasje bij elkaar kunnen scharrelen. Dát is natuurlijk.

Doe mij maar een fatsoenlijke paddock met hooi in de wintermaanden. Ik snap die hysterie dat het weide moet zijn niet echt. Een deel van het jaar is een paddock ook goed.
deel van het jaar in de paddock kan prima

Het enige wat je hier over houd is een modder en vertrapte wei waar in de voorjaar onkruid groeit geen gras.

Hele jaar rond in de wei is niet te doen kwa klimaat en dichtbevolkte gebieden.

Grote droge paddocks kunnen de paarden prima bewegen of in binnen bakken met ijzel of extreme vorst.

S nachts op stal vind ik ook niet erg voor de meeste paarden in de winter.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:33

rien10 schreef:
Mondy schreef:

Dus: houd je van paarden? Koop ze niet, rijd ze niet, houd ze niet. Want alles wat je met een paard doet is onnatuurlijk. De rest is smoesjes.

Het was sarcastisch bedoeld he :)
Maar zo zou je het kunnen zien ja :D Want waarom het een perse willen zien en alles wat anders is als smoesjes af doen maar vervolgens wel andere onnatuurlijke dingen doen zoals rijden enz.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:42

Laten we wel wezen: wat wij ook doen met paarden; het is onnatuurlijk. Ook 8 uur in een paddock is onnatuurlijk. Alles wat wij met (landbouw) huisdieren doen is onnatuurlijk. Het ene meer dan het andere, maar toch.
Ik ben niet voor het een of het ander. Ik ben voor wat goed is voor het paard. Ik heb een paard gehad dat vreselijk ongelukkig werd van een weiland. Moet ik die dan buiten zetten? En nee, dat is geen smoes. Dat is kijken naar je paard. Kijken wat hij nodig heeft. Vaak zijn de zonder ijzer-boomloos-bitloos-24/7 buiten- goeroes zo star dat ze alleen hun standpunten kunnen verdedigen en niet meer kunnen zien wat er nodig is voor een bepaald paard. Dat is wat ik persoonlijk tegen heb op dit soort stelllingen.
Tegenstanders van 24/7 buiten etc. ga je in dit topic niet treffen. Ik denk dat mensen die zeggen hoe zij hun paard NIET 24/7 (of 8/7) buiten hebben staan, behoorlijk afgefakkeld gaan worden hier.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:48

Onze paarden stonden altijd 24/7 buiten, ook in de winter. Dus die liepen wel in een modderpoel.
Maar die konden wel nog droog staan in de schuilstal en het zand stukje wat daar voor lag.

Liever in een modderpoel dan 20 uur per dag opgehokt staan.
Hadden trouwens ook nooit mok oid, ze droegen wel dekens maar koud hebben ze het naar mijn idee ook niet gehad. Dus dat hier soms zo negatief over 24/7 word gedaan, want dan loopt ie in een modderpoel enz enz vind ik ook een beetje smoesjes verzinnen.

Wellicht werkt het voor jou paard beter om ook naar binnen te gaan en dat is helemaal prima maar zolang een paard een schuilstal en plekje waar hij droog kan staan heeft is er echt niks 'zieligs' aan 24/7 buiten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:48

rien10 schreef:
Laten we wel wezen: wat wij ook doen met paarden; het is onnatuurlijk. Ook 8 uur in een paddock is onnatuurlijk. Alles wat wij met (landbouw) huisdieren doen is onnatuurlijk. Het ene meer dan het andere, maar toch.
Ik ben niet voor het een of het ander. Ik ben voor wat goed is voor het paard. Ik heb een paard gehad dat vreselijk ongelukkig werd van een weiland. Moet ik die dan buiten zetten? En nee, dat is geen smoes. Dat is kijken naar je paard. Kijken wat hij nodig heeft. Vaak zijn de zonder ijzer-boomloos-bitloos-24/7 buiten- goeroes zo star dat ze alleen hun standpunten kunnen verdedigen en niet meer kunnen zien wat er nodig is voor een bepaald paard. Dat is wat ik persoonlijk tegen heb op dit soort stelllingen.
Tegenstanders van 24/7 buiten etc. ga je in dit topic niet treffen. Ik denk dat mensen die zeggen hoe zij hun paard NIET 24/7 (of 8/7) buiten hebben staan, behoorlijk afgefakkeld gaan worden hier.

Er wordt nog weinig gefakkeld hoor in dit topic, zeker in vergelijking tot discussies uit het verleden.
:j Toen werd er veel getemd en geband bij discussies over dit onderwerp. Dat geeft wel aan dat er verschuiving aan het plaatsvinden is.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 08:59

Nee liever ook geen modderpoel. Daar hoort een paard net zo min als in de stal.
Of dat stuk zand er voor moet van formaat zijn dat ze ook echt kunnen rennen.
Anders is de fatsoenlijke bewegingsvrijheid niet veel groter als een paard op stal.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:03

Zelf vind ik dat paarden ruime tijd buiten moeten lopen. Liefst op de wei maar een ruime paddock vind ik ook prima. Grootste deel in de stal vind ik niet oke. Nou moet ik ook zeggen dat mijn paarden dat zelf ook niet fijn vinden. Ik heb een oudere ruin die bij de vorige eigenaar noodgedwongen ( midden in de stad, veel paarden op stal en een kleine paddock, in de winter tot kniehoog modder ) binnen stond. Die breekt nu de stal af als ik hem binnen zet en opsluit. Een schuilstalletje gaat hij soms wel in maar staat eigenlijk altijd buiten.

Mijn paard is blijer buiten in de groep, al is ze op stal ook braaf en rustig. Ze wil wel altijd graag naar buiten na de nacht. Ze is ook gewend om vroeg naar buiten te gaan en laat naar binnen, hele jaar door. Heb een geweldige stal met dezelfde mening als ik. Zo lang mogelijk de wei op.

Mijn pony heeft tor 4 jaar op de wei gestaan en is een echte buitenpony. Ze gaat net als mijn paard veel naar buiten, haar veulen nu wil ook graag naar buiten en laat zich niet vangen als ze naar binnen moeten savonds. Hij gaat straks na het spenen ook in de groep 24/7 het land op. Zoals het hoort met die jonkies.

Ik zie mijn paarden eigenlijk nooit op stal staan en dat vind ik zelf het beste. Ik ben dan ook van mening dat als je een paard niet de ruimte buiten kunt bieden je niet voor een paard moet gaan.

MamAppelsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:17

chamion schreef:
EDIT: Ja, ik ga uit van paddocks, groot deel van NL heeft nu eenmaal geen 100% weide bodem en je bodem moet je ook eens rust kunnen gunnen.

Een bodem rust kunnen gunnen heeft niets met weide/paddock te maken, maar met voldoende oppervlak hebben om te kunnen gebruiken. Als je voldoende weide hebt kun je die voldoende rust gunnen.

Gimme_Joy schreef:
Eens. Als dat niet paardwaardig is, had de overheid wel andere regels opgesteld.

Dat moet je niet als leidraad willen nemen mi. Gewoon je eigen gezond verstand gebruiken.
Laatst bijgewerkt door MamAppelsap op 02-11-18 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:18

Ik heb die van mij 24/7op de groep staan
Zomers bouwen we op tot 24/7 weidegang met toegang tot de paddock en bestrating met schuilstallen en hooiruiven
En in de winter 24/7 op de paddock/bestrating
Als ik al op een stal zou staan waarbij er deels op de box gestaan word , zou dat hooguit snachts zijn en overdag buiten

Ik ben idd een persoon die het niet zou kunnen, heel de dag opgehokt met een uurtje of paar uurtjes buiten
Is naar mijn mening niet paard waardig

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:35

Toen ik de paarden nog in pension had en er mogelijkheid was om ze een dagdeel in de paddock te zetten mochten ze dat van mij (en van mijn paard want die ging voor het hek staan en bleef voor het hek staan) wel laten. Alleen en zonder eten in zo’n kleine zandbak is volgens mij nog steeds hetgeen wat het meeste wordt aangeboden. In de wintermaanden kwam ik dan ook altijd 2x per dag, ook toen ik niet meer reed en dan nog bij voorkeur op een accoortje gooien met een stalgenoot dat het paard er ook nog een derde keer uitkwam. Nee, ik vond niet dat ze het slecht hadden.
Gelukkig heb ik nu de beschikking over veel land. Een modderpoel zal het niet worden. Toch de bewuste keuze om ze in het donker op stal te hebben. Mijn ouwe ziet niet meer zo best en wil graag een tijdje op stal en zo heb ik ook een merrie die heel graag buiten staat, maar met vies weer voor het hek staat te wachten om binnen te gaan. Mijn veulens wil ik straks wel een uitloop gaan aanbieden.
Ik probeer zoveel mogelijk te kijken naar wat de paarden prettig vinden en het weer speelt daar ook een rol in. Zo ben ik afgelopen zomer behoorlijk van mijn geloof gevallen door ze in de nachten buiten te zetten. Het was simpelweg zo warm en enorm veel insecten. Zo kijk ik per dag wat fijn is. Op dit moment betekent dat, dat ze van half 8 tot donker buiten staan. Kan wat meer zijn of wat minder. Maar wel op ruim gras.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:24

Hier in de regio (zuidholland) zijn er ook maar weinig stallen waar ze veel naar buiten kunnen in de wintermaanden, op de meeste stallen is het 2 uurtjes op de paddock of je moet ze zelf buiten zetten en erbij blijven.

Mijn pony heeft een tijd in de buurt gestaan en wij hadden geluk kwa buiten komen, hij had een stal met betonnen uitloop aangrenzend aan een paddock van 18x35, overdag werd deze voor de stal paarden gebruikt maar snachts kon mijn pony er gebruik van maken. Er was veel land dus ze mochten al vroeg het land op en hoefde er pas af als ze op de meeste stallen in de buurt allang van het gras afwaren.

Toen ik zelf naar Utrecht ging verhuizen is mijn pony mee verhuisd en staat nu op een heerlijke stal, hij staat samen met 3 paarden en een shet en ze hebben een hele ruime schuilstal, voor de stal een stukje verharding en een paddock die echt altijd droog is van 20x40, daarnaast hebben ze een hele grote track waar ze 24/7 op lopen, bij echt langdurige regenval veranderd dit wel in een modderpoel maar nu is het nog prima begaanbaar. Ook is er voldoende gras om ze 24/7 op gras te houden maar er staat er geen een 24/7 op behalve de shetlander, die is oud en kan niet zo goed meer kauwen dus die mag eten wat ie wilt, ideaal dat ie zo klein is hij loopt zo onder de draad door. Die van mij is helaas gevoelig voor hoefbevangenheid geworden dus die komt heel weinig op het gras. Eentje krijgt er buikpijn als ie teveel op het gras staat en de andere 2 worden de dik bij 24/7 weidegang.

Bij ons staan ze wel veel uit zich zelf binnen, met warm weer nog het meeste maar met regen gaan ze toch ook wel vaak even naar binnen.

Ik zou zelf geen paard willen houden wat maar 2 uurtjes per dag naar buiten kan, dan liever geen paard.
Ik ben wel van mening dat weidegang zeker niet noodzakelijk is zolang ze maar genoeg ruimte en uitdaging hebben op de paddock.
Uiteraard is het heel fijn als ze wel op de wei kunnen maar er zijn best veel paarden die om een of andere reden weinig of geen gras kunnen verdragen.
Verder zijn er ook paarden waarvoor 24/7 buiten niet geschikt is, in de winter snachts op stal zou ik nog wel mee kunnen leven maar eigen keuze vind ik echt ideaal.

Ik ben zelf inmiddels weer terug verhuisd naar zuid Holland en ik moet dus 35 km enkele reis rijden om bij mijn pony te komen, dit vind ik wel echt heel vervelend, het kost zoveel tijd om er te komen en in de spits hoef ik echt niet te gaan. Ook brengt het natuurlijk een hoop benzine kosten met zich mee.
Doordat de afstand zo groot is ga ik meestal 5x in de week, toen het dichterbij was ging ik elke dag.
Alles word gedaan op stal dus het is niet zo n punt om niet dagelijks te komen.
Als hij iets mankeert ga ik wel dagelijks maar dan heb ik dus 2 dagen dat ik file heb.

Toch laat ik hem lekker staan, zolang er in de buurt niks te vinden is wat aan mijn wensen voldoet. Ik denk altijd maar ik kom er even hij staat er 24/7.

Trui

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:28

ik snap de stelling maar kom zelf uit rotterdam en vind t wel weer oneerlijk om dus eigenlijk te zeggen dat je geen paard mag nemen daar want een stal met veeel weidegang js errug zeldzaam! ik wil ook gewoon een paard als ik t geld en de tijd had. maar volgens de stelling zou dat dus niet mogen omdat ik in de buurt niks met zoveel weidegang heb :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:29

Snap ik Mamappelsap. Maar de overheid moet iets als ondergrens nemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:35

Myrth97 schreef:
Ik denk dat er dus ook een verschil zit in hoe en waar ze geboren zijn.

De vraag is hoeveel invloed dat heeft, maar ja, dat is niet te bepalen denk ik.
Ik heb nog 1 Spaanse merrie, had ook nog een ruin uit Spanje. Zij hebben tot ongeveer hun 7de in Spanje doorgebracht, bijna meest zuidelijke puntje, dus zeer weinig regen, warm, droog etc.
Bij beide heb ik niets speciaals gedaan om ze te behoeden voor het Nederlandse weer. Ze kwamen allebei eind zomer/begin herfst hier. Ik ben degene die afziet als het echt slecht weer is, al een tijd plenst waardoor het wel een hele natte blubber bende wordt en ik ze dan toch een nachtje of dag op stal wil (loopstal waar ze met z'n tweeën in staan). Die staan echt niet op me te wachten om naar binnen gebracht te worden, ben wel eens zeiknat geworden omdat ik het toch perse wou. Ze kweekten direct een prima wintervacht, houden dus echt van zoveel mogelijk buiten zijn, hebben nooit staan rillen e.d. Maar...ik zorg er wel voor dat er altijd hooi voor ze is, dus de kacheltjes kunnen gewoon branden. Nadat ik de ruin moest laten inslapen heb ik een Tinker aangeschaft, uit Ierland, geen idee hoe ze daar gehouden is, bij haar kun je echt merken dat ze blij is als ze de stal uit mag, maar zij is ook nog jonger en speelser.