Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mondy schreef:Je spreekt jezelf tegen ts. Je hebt t over oa die eeuwige 24/7 discussie en dat dat niet is wat je bedoeld.
Maar vervolgens zeg je wel dat een paard de hele dag door moet kunnen bewegen en eten en dat je ze niet de juiste levensomstandigheden bied als ze dat niet kunnen. Dat wil dus zeggen 24/7 buiten![]()
En de een noemt t smoesjes. Ik noem eerlijk waarom IK iets niet fijn vind en daarom niet doe. Zolang mijn paard er geen last van heeft en zn vrolijke happy zelf is is daar niks mis mee![]()
Je beseft dat er ook nog iets anders bestaat behalve de hele dag door beweging en dat dat daarom nog niet verkeerd is![]()
Een paard wat gevoelig is voor hoefbevangenheid laat ik niet de hele dag door eten. Een paard wat zwaar gevoelig is voor mok zet ik niet in een modderbende als die er is enz enz.
Dus antw op je vraag
Ja niks mis met het hebben van een paard als je niet kan voldoen aan het "ideaalbeeld" of heel de dag buiten.
Zolang je paard een paatdwaardig bestaan kan hebben. Oftewel schuilmogelijkheid zorg soortgenoten frisse lucht beweging en aandacht kan geven.
roosa schreef:Paarden houden niet van regen en niet van wind.
Als ik naar de shet van de buren kijk die zelf de keuze kan maken of wei of zijn stalletje staat ie 9 van de 10x met takke weer lekker in zijn hokkie.
Mijn paarden willen graag Naar binnen na de hele dag buiten in de paddock.
Zelfs als ze op de wei staan willen ze graag naar binnen.
Kunnen ze heerlijk slapen en komen ze tot rust.
Dus ben het oneens met de stelling.
En ieder moet doen wat goed voelt voor zijn paard!
En niet wat een zogenaamd maatstafje je op legt.
Mondy schreef:Sowieso is t jammer dat het altijd smoesjes genoemd moet worden als mensen een andere kijk op iets hebben![]()
Daarbij komt als je echt gaat kijken naar wat het perfecte plaatje voor paarden is/zou kunnen zijn het niet alleen stopt bij of ze heel uren buiten komen. Gooi alles onder de loep en wees daar eerlijk in.
Ook dan geen "smoesjes" he
Blijf kijken naar je paard en handel zo dat het zich goed voelt. Dat is mij meer waard dan perse te willen doen wat moet
Palmera schreef:deel van het jaar in de paddock kan primaMet een ruime paddock met hooi/kuil is niets mis!
Het nederlandse klimaat is simpelweg niet geschikt voor het jaar rond weidegang. Het gras houdt namelijk een tijd van het jaar op met groeien. De enige manier om ervoor te zorgen dat er altijd wat armetierige grassprietjes beschikbaar zijn is de weide in het algemeen afschaffen: alle hekken weg. Zidat alle paarden het hele jaar rond hun grasje bij elkaar kunnen scharrelen. Dát is natuurlijk.
Doe mij maar een fatsoenlijke paddock met hooi in de wintermaanden. Ik snap die hysterie dat het weide moet zijn niet echt. Een deel van het jaar is een paddock ook goed.
rien10 schreef:Mondy schreef:Sowieso is t jammer dat het altijd smoesjes genoemd moet worden als mensen een andere kijk op iets hebben![]()
Daarbij komt als je echt gaat kijken naar wat het perfecte plaatje voor paarden is/zou kunnen zijn het niet alleen stopt bij of ze heel uren buiten komen. Gooi alles onder de loep en wees daar eerlijk in.
Ook dan geen "smoesjes" he
Blijf kijken naar je paard en handel zo dat het zich goed voelt. Dat is mij meer waard dan perse te willen doen wat moet
Dus: houd je van paarden? Koop ze niet, rijd ze niet, houd ze niet. Want alles wat je met een paard doet is onnatuurlijk. De rest is smoesjes.
rien10 schreef:Laten we wel wezen: wat wij ook doen met paarden; het is onnatuurlijk. Ook 8 uur in een paddock is onnatuurlijk. Alles wat wij met (landbouw) huisdieren doen is onnatuurlijk. Het ene meer dan het andere, maar toch.
Ik ben niet voor het een of het ander. Ik ben voor wat goed is voor het paard. Ik heb een paard gehad dat vreselijk ongelukkig werd van een weiland. Moet ik die dan buiten zetten? En nee, dat is geen smoes. Dat is kijken naar je paard. Kijken wat hij nodig heeft. Vaak zijn de zonder ijzer-boomloos-bitloos-24/7 buiten- goeroes zo star dat ze alleen hun standpunten kunnen verdedigen en niet meer kunnen zien wat er nodig is voor een bepaald paard. Dat is wat ik persoonlijk tegen heb op dit soort stelllingen.
Tegenstanders van 24/7 buiten etc. ga je in dit topic niet treffen. Ik denk dat mensen die zeggen hoe zij hun paard NIET 24/7 (of 8/7) buiten hebben staan, behoorlijk afgefakkeld gaan worden hier.
chamion schreef:EDIT: Ja, ik ga uit van paddocks, groot deel van NL heeft nu eenmaal geen 100% weide bodem en je bodem moet je ook eens rust kunnen gunnen.
Gimme_Joy schreef:Eens. Als dat niet paardwaardig is, had de overheid wel andere regels opgesteld.
Myrth97 schreef:Ik denk dat er dus ook een verschil zit in hoe en waar ze geboren zijn.