Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:08

Vraagje, hoe lang doen jullie met een klein baaltje voordroog en met hoeveel paarden is dat? Probeer te berekenen of er genoeg is :o

loriene

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:36

Wat noem jij een klein baaltje?
Wij hebben nu midibaaltjes gekocht van rond de 150 kilo

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:14

loriene schreef:

Lichter, ik bedoel die waar je bijna je armen omheen kan doen zeg maar :j

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:22

girlyggirl schreef:
loriene schreef:

Lichter, ik bedoel die waar je bijna je armen omheen kan doen zeg maar :j

Nog kleiner dan die van ons dus.
Denk 1 paard 2 of 3 dagen?
Wij voeren 3 keer per dag ruwvoer in de winter dus er gaat nogal wat doorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:24

Ik weet niet of je er wat aan hebt, maar met een midi baal van ongeveer 150 kilo deed ik 3 dagen. Daar aten 2 paarden en een mini shetlander van (onbeperkt).

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:13

het is ook gewoon moeilijk.
bepaalde jaren kunnen ze hier bv nog buiten tot een stuk in november(zware klei,eens het te nat wordt is de weide echt geen optie meer) en een ander jaar moeten ze eind september al uit de weides.

idem met het voorjaar.
soms begint maar,andere keren pas half april.
scheelt bijna 3 maand als je bij beide het min of max neemt....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:15

Als het nu eind vd week een aantal dagen behoorlijk gaan regenen zou het gras dan nog voldoende gaan groeien dat ze er echt nog iets aan hebben of zou dat voor deze zomer verloren zaak zijn?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:22

ik hoop vooral dat als het gaat regenen,de weides nog iets bijgroeien zodat de paarden wat langer buiten kunnen blijven zonder bijvoeren.
ook dat spaart iedereen(ook de boeren met koeien),al een hoop ruwvoer uit...

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:24

girlyggirl schreef:
Vraagje, hoe lang doen jullie met een klein baaltje voordroog en met hoeveel paarden is dat? Probeer te berekenen of er genoeg is :o

Bijna pak per paard. Dus als je 1 per dag aan houd, per paard zit je wel goed.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:24

Een paar dagen regen gaat waarschijnlijk niet genoeg zijn.
Ik heb 1 van mijn weides 15 dgn lang continue gesproeid en er staat nu gras op van ong 15/20 cm.
De paarden staan er nu voor het eerst sinds een maand een uurtje erop.
Ga ze er zo weer afhalen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:32

Wij hebben als het goed is gewoon hooi via onze vaste leverancier. Ik heb er nu nog drie staan (2 kwpn'ers en 1 shet) en over het algemeen verbruiken we 16 midibalen in 1,5 a 2 maanden. Dus ik moet er zo'n 80 reserveren om tot juni '19 te overbruggen. Ik neem de gok dat hij voorraad houd... Vaste klant, dus maak me niet zoveel zorgen...

In ons eigen land staat 24/7 de sproeier aan en we hebben nu ongeveer 6cm groen gras.... Ik hoop in oktober genoeg te hebben om ze nog een maandje langer buiten te kunnen houden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:35

Wij hebben nu baaltjes van ruim 100kg en daarmee doen we 3 dagen. We hebben het toevallig een aantal dagen bijgehouden om het aantal nieuwe balen te bepalen. Straks krijgen we baaltjes van 125kg. Voor nu hebben we een (testbaal van een) partij waar ze wat minder graag van eten, dus we moeten nog zien hoe lang ze met deze baal doen. We zijn niet helemaal gelukkig met het spul, er zit wat distel en riet in, maar het is wel ontzettend mooi spul (een beetje een tegenstelling, ik weet het) en ze eten het op zich prima, hoewel dus wat minder gretig (in plaats van dat ze 3.5 net leegeten, hadden ze nu krap 3 netten leeggegeten). Maar 3 van de 4 mogen wat afvallen en we vinden het makkelijk als we met krachtvoer iets kunnen sturen, dus we laten er een pavo quickscan van doen en als deze goed is (suiker laag of zeer laag en energie maximaal gemiddeld; eiwit voer ik zonodig bij), laten we in ieder geval de helft van onze jaarvoorraad eruit bestaan. We gaan kijken of hij ook nog een andere partij heeft die iets minder droog is (deze is zo droog dat hij een tikkeltje stoffig is en daar heb ik last van, de paarden op zich niet).

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:41

Ik sproei bijna elke dag, maar groeien doet het niet echt, blijft wel groen, moet wel zeggen niet bemest dit jaar.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:53

Wij sproeien ook dagelijks en de groei komt er toch weer in.
We hebben twee weilanden ‘ opgeofferd ‘ om twee andere weilanden nog groei te gunnen.
Deze laatste besproeien we dus.
De andere twee zullen we opnieuw moeten inzaaien straks.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:56

ik heb vanmiddag gemaaid, t is niet heel veel ( en nu al bijna droog ) gemiddelde prijs midibaal thuis gebracht is al 30 euro nu :7 , totale opbrengst is zeker de helft van vorig jaar

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:57

Afbeelding

T lijkt nog best wat zo

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:59

Een klein stukje van mijn wei wordt doorlopend mee gesproeid door mijn buurman (boomkweker) en dat ziet er gewoon nog helemaal goed uit. Mooi groen en groeit goed.

Maar de rest van de wei is echt verbrand dus ik weet niet hoe snel dat hersteld. Ik zit ook op zandgrond, dus daar zit ook niet veel in...

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:00

Hier weken geleden al ingeslagen, rechtstreeks van het land gekocht. En genoeg voorraad voor de winter. (Waarschijnlijk zelfs teveel)
Ben wel blij dat we er zo vroeg bij waren nu ik zie dat het zo krap lijkt te worden dit jaar.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:07

Nou sassafras, wat een prachtwei en gelukkig wel voor je veulen ditte.

Gras groeit volgens mij snel weer aan...het groeit immers ook altijd daar waar je niet wil en flink bezig bent dit weg te krijgen.

Sproeien doe ik niet in de felle zon, dus pas laat op de avond. Ik denk oo, dat er een run op graszaad komt, misschien ook maar vast inslaan

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:17

[quote="Indestal"]Nou sassafras, wat een prachtwei en gelukkig wel voor je veulen ditte.

ik ben zuinig geweest, alleen de merries met veulens in het gras, ik voer net zo veel hooi bij als in de winter nu ( en heb de meeste overdag op stal en s nachts buiten, beetje schipperen en weiland genoeg gelukkig )

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 22:39

Als alleen de prijs het probleem zou zijn.....Wij betalen tussen de 4 en 5,50 per baaltje. Baaltjes van dit jaar zijn wel erg strak geperst en zwaar, dus doen er lang mee.

Maar toen ik in het Noorden was en baaltjes van 3,50 zag, waren die echt wel mooier dan wat we hier voorheen weleens hebben gehad.

Heel veel land is hier nog groen, dus zal nog gemaaid kunnen worden. Moeten we maar afwachten wat het voor hooi wordt.

Waar prijzen eindigen zal aan de vraag liggen. Degene die groot kunnen of moeten inkopen kunnen misschien ene prijs afdwingen. Degene die los kopen, moeten afwachten. Dan zal het van het aanbod gaan afhangen.

Mensen zijn altijd bereid veel te betalen. Benzine betaald men ook, ongeacht de prijzen. Het tekort van hooi zal eerder een probleem zijn, dan de prijs voor veel mensen, want zonder zitten geeft echt problemen en dat weet iedereen.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:11

Ik betaal al 10 jaar tussen de 5 en 5,50 per baaltje weidehooi van ong 16 ...de prijzen die ik hier lees, zijn voor mij nostalgie....voorheen waar ik woonde kon ik ook rond de 3,50 -4 euro toe komen.

Als ik lees op de site van souman agro dan vallen de prijzen nog wel mee...geen idee of hij nog hooi heeft.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:22

Toen we het pas zelf deden, hebben we in de gulden tijd ook weleens belachelijk hoge prijzen betaald. Daarna is dat gewoon weer gezakt, want boeren willen ook niet met hooi blijven zitten natuurlijk en gek genoeg werd er dan toch minder verkocht.

Ik heb op fb nog wel mensen uit andere landen die al grapten om te gaan exporteren, omdat daar vaak rollen hooi blijven liggen verpieteren.

Als dat niet zo mooi is, zal dat voor sommige mensen/stallen toch geen probleem zijn als ze het voor ene goede prijs krijgen, want zoveel mensen voeren echt vieze zooi als het maar goedkoop is. Dan blijft er voor ons iig meer mooi spul over :)Klinkt flauw, maar zo is het wel.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:25

Vaak gezien dat het hooi bv in Frankrijk in muren hoog gewoon lag te verroten, weides moesten gemaaid worden, maar ja wat moet je er mee he :D ..ik hoop dat dat hooi deze kant op komt. Heeft oostenrijk geen hooi? Of is dat juist produktieland voor de wiesencobs en zo?? Dat moet toch ook mooi kruidenhooi aijn?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:34

Ja, ik zat ook al te denken om nu alvast een pallet wiesencobs te bestellen :)

Er zijn hier ook stallen met heel oud hooi op zolder, zo zonde.......

In Mei zat onze hooiboer even zonder hooi. Hij verkocht wel 2018 hooi, maar ik wil dat niet direct voeren. Partijtje overgenomen, maar zaten ook op enkele baaltjes wat spinnenwebben enzo. Had er ook maar gelegen.....

Ik heb heel lang in Almere gewoond en de paarden in Zeewolde gehad. Normaal daar altijd problemen door nattigheid. Ben er al even niet geweest, maar vraag me af of daar ook alles dor en geel is.