Paardenkamp, wiens paard staat er ook op de wachtlijst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:12

Ragdollcat schreef:
Precies dat!
Ik lees dit met grote verbazing.
Ik zal wel half bokt over mij heen krijgen.

Eigenaren schuiven dus lekker de kosten en zorg af op de paardenkamp Soest.
Lekker makkelijk ben je van de kosten af en jezelf goed praten en op je schouders kloppen dat ze op een goeie plek zijn!

En kopen ze vrolijk weer meestal een nieuwe paard.

Daarom doneer ik dan ook niet aan dit soort dingen.

Ik snap dit echt niet hoor, ik vind het meer voor de politiepaarden, manegepaarden en gebruikspaarden van de geneeskundige proeven van dierenziekenhuis Utrecht.

Maar van de particulieren?
Schandalig, wel ervoor willen zorgen en betalen als je er wat aan hebt maar zodra ze oud zijn niet meer en willen ze ervanaf.

Troost je, ik lees dit met nog grotere verbazing :j ; het is heel zwart/wit gedacht. Als je geen donateur bent wordt je paard niet opgenomen/ kan niet op de wachtlijst. Ga er van uit dat de gemiddelde wachttijd 10 jaar is en dat je dus 10 jaar doneert.......dan kom je al op een leuk bedrag. Daarbij hebben de meeste paarden het op de Paardenkamp een stuk beter dan op de gemiddelde pensionstal waar ze vaak nauwelijks buiten komen en de zorg ook niet bepaald in ingesteld op oudere paarden met bijbehorende ouderdomsklachten.
Toen mijn oudje er heen kom was ik heel bij omdat hij op de pensionstal in de winter een half uurtje per dag in een paddock kon en in de zomer zich niet meer prettig voelde in de kudde door een blessure.

Wees blij dat de Paardenkamp bestaat; het zal voor veel paarden ( en eigenaren) een verademing zijn dat hun dier daar rustig oud kan worden en voorzien wordt van de nodige zorg/ aangepast voer, etc. etc. En het zal veel paarden de gang naar het slachthuis besparen! Of nog erger; paarden die i.v.m. hun leeftijd "gratis" worden aangeboden als "weidemaatje".

De paarden staan er dus niet "gratis" , worden top verzorgd en je kan er altijd heen. Juist de mensen die nadenken over de oude dag van hun paard zullen hun paard erheen brengen; het is geen opvang waar je van de een op de andere dag je paard kan dumpen.

Maar inderdaad, ieder zijn mening, maar laat anderen dan ook in hun waarde en respecteer de beslissing om te zorgen dat hun oudjes echt een goede oude dag krijgen, tegen betaling. En lees je volgende keer in om te weten hoe iets echt werkt!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 15:22

Furst schreef:
Op de site staat nochtans wel dat zij eigenaar worden. Ik ken de stichting verder niet hoor, want ik ben van België. Ik zou dit zelf niet doen denk ik. Want wat word er verwacht? Dat je afstand doet van je paard en that's it? Of betaal je pensiongeld of zo iets?

Je doet afstand maar houdt wel deels zeggenschap. Dat afstand doen heeft puur te maken met de dagelijkse zorg; de medewerkers van de Paardenkamp beslissen wat je paard eet, of hij/zij een deken op krijgt, in welke groep hij/zij staat, wanneer die naar buiten gaat en naar binnen, wanneer de dierenarts komt, etc. etc. Bij echt ernstige dingen wordt je al oud-eigenaar geraadpleegd en je kan altijd op bezoek en je paard borstelen bijv. Het is nu eenmaal niet te doen om bij alles wat ze doen eerst de oud-eigenaar te raadplegen. Je betaald geen pensiongeld maar moet wel donateur worden.

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:43

Mooi verwoord

ElCid schreef:
Ragdollcat schreef:
Precies dat!
Ik lees dit met grote verbazing.
Ik zal wel half bokt over mij heen krijgen.

Eigenaren schuiven dus lekker de kosten en zorg af op de paardenkamp Soest.
Lekker makkelijk ben je van de kosten af en jezelf goed praten en op je schouders kloppen dat ze op een goeie plek zijn!

En kopen ze vrolijk weer meestal een nieuwe paard.

Daarom doneer ik dan ook niet aan dit soort dingen.

Ik snap dit echt niet hoor, ik vind het meer voor de politiepaarden, manegepaarden en gebruikspaarden van de geneeskundige proeven van dierenziekenhuis Utrecht.

Maar van de particulieren?
Schandalig, wel ervoor willen zorgen en betalen als je er wat aan hebt maar zodra ze oud zijn niet meer en willen ze ervanaf.

Troost je, ik lees dit met nog grotere verbazing :j ; het is heel zwart/wit gedacht. Als je geen donateur bent wordt je paard niet opgenomen/ kan niet op de wachtlijst. Ga er van uit dat de gemiddelde wachttijd 10 jaar is en dat je dus 10 jaar doneert.......dan kom je al op een leuk bedrag. Daarbij hebben de meeste paarden het op de Paardenkamp een stuk beter dan op de gemiddelde pensionstal waar ze vaak nauwelijks buiten komen en de zorg ook niet bepaald in ingesteld op oudere paarden met bijbehorende ouderdomsklachten.
Toen mijn oudje er heen kom was ik heel bij omdat hij op de pensionstal in de winter een half uurtje per dag in een paddock kon en in de zomer zich niet meer prettig voelde in de kudde door een blessure.

Wees blij dat de Paardenkamp bestaat; het zal voor veel paarden ( en eigenaren) een verademing zijn dat hun dier daar rustig oud kan worden en voorzien wordt van de nodige zorg/ aangepast voer, etc. etc. En het zal veel paarden de gang naar het slachthuis besparen! Of nog erger; paarden die i.v.m. hun leeftijd "gratis" worden aangeboden als "weidemaatje".

De paarden staan er dus niet "gratis" , worden top verzorgd en je kan er altijd heen. Juist de mensen die nadenken over de oude dag van hun paard zullen hun paard erheen brengen; het is geen opvang waar je van de een op de andere dag je paard kan dumpen.

Maar inderdaad, ieder zijn mening, maar laat anderen dan ook in hun waarde en respecteer de beslissing om te zorgen dat hun oudjes echt een goede oude dag krijgen, tegen betaling. En lees je volgende keer in om te weten hoe iets echt werkt!

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:46

Wat een leuke naam en fijn dat hij of zij mocht komen :) .
Dan staat hij er net. Op welke plek stond hij op de wachtlijst als ik dat vragen mag? Je hoeft daar geen antwoord op te geven hoor.
Had hij het gelijk naar zijn zin?
Hopelijk mag hij daar nog veel jaren genieten.

Naisven schreef:
Jazeker, Fjord Red Bull is 14 mei naar de Paardenkamp verhuisd.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 17:57

Mickyl schreef:
Denk dat ze daar nog niet echt iets over kunnen zeggen. De wachtlijst is al 8 jaar niet meer open geweest..

Oh echt? Ik ben inmiddels een jaar donateur, met de hoop dat de wachtlijst ‘binnenkort’ open zou gaan. Maar die kans is dus niet groot.
En daarna nog heel wat jaar wachten tot m’n paard aan de beurt is. Hij is nu 10, dus we hebben nog even, maar toch… :')

Charaz

Re: Paardenkamp, wiens paard staat er ook op de wachtlijst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-24 19:11

De mijne staan er inderdaad al een hele tijd op, gemiddeld stijgen ze ongeveer 50 plaatsen per jaar op de wachtlijst geloof ik.

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-24 19:31

grace1989 schreef:
Had hij het gelijk naar zijn zin?
Hopelijk mag hij daar nog veel jaren genieten.

Naisven schreef:
Jazeker, Fjord Red Bull is 14 mei naar de Paardenkamp verhuisd.

Hij liep op de dag zelf wat te ijsberen, maar de volgende dag al heerlijk te grazen met een nieuw vriendje .

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 15:46

Na een telefoontje een maand of 4 geleden was het vandaag zover voor onze 23-jarige merrie om welkom geheten te worden op de Paardenkamp. Ze staat nu met nog een aantal die vandaag gekomen zijn op een wei naast het paddock paradise zeg maar. Meteen kop aan de grond en gras eten. Vanaf daar gaan ze de nieuwe paarden observeren en zien in welke groep/welk systeem ze het best op hun plek zijn.

Nadat wij even met koffie wat papierwerk hadden gedaan en nog vragen konden stellen gingen we nog even terug en stond ze al strak naast 1 van de andere te grazen en dat was goed om te zien.
Na een hele voorbereiding was het toch best even lastig dat de dag nu dan echt daar was, maar we hebben er vol vertrouwen in dat ze daar perfect staat, hopelijk nog voor een aantal mooie jaren. Het grote voordeel is daar uiteraard dat ze door de grote aantallen paarden en alle ruimte perfect groepen kunnen samenstellen met dezelfde (voer)behoeftes, dat is echt wel iets waar we thuis tegenaan lopen met zoveel verschillende leeftijden, maten en metabolismes.

Voor wie het interessant vindt, ze stond laatste mail op plek 181 geloof ik.

Afbeelding

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-24 16:40

Wat een mooi plaatje Karina

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 17:03

Fijn dat ze gelijk op haar plaats is
Een hele geruststelling denk ik

Naisven

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 14:06

Mooi paard , ze hebben het allemaal inmiddels goed naar de zin.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-24 15:36

Mijn bijrijdpaard is gisteren ook naar de paardenkamp gegaan! Hij staat nu nog in een grote stal met een kleine merrie. Vanaf daar opbouwen om het land op te gaan. Prachtige plek *\o/*

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:14

Karina schreef:
Na een telefoontje een maand of 4 geleden was het vandaag zover voor onze 23-jarige merrie om welkom geheten te worden op de Paardenkamp. Ze staat nu met nog een aantal die vandaag gekomen zijn op een wei naast het paddock paradise zeg maar. Meteen kop aan de grond en gras eten. Vanaf daar gaan ze de nieuwe paarden observeren en zien in welke groep/welk systeem ze het best op hun plek zijn.

Nadat wij even met koffie wat papierwerk hadden gedaan en nog vragen konden stellen gingen we nog even terug en stond ze al strak naast 1 van de andere te grazen en dat was goed om te zien.
Na een hele voorbereiding was het toch best even lastig dat de dag nu dan echt daar was, maar we hebben er vol vertrouwen in dat ze daar perfect staat, hopelijk nog voor een aantal mooie jaren. Het grote voordeel is daar uiteraard dat ze door de grote aantallen paarden en alle ruimte perfect groepen kunnen samenstellen met dezelfde (voer)behoeftes, dat is echt wel iets waar we thuis tegenaan lopen met zoveel verschillende leeftijden, maten en metabolismes.

Voor wie het interessant vindt, ze stond laatste mail op plek 181 geloof ik.

Wat fijn dat de verhuizing zo goed is gegaan. Mijn vorige paard staat er ook en heeft het goed naar haar zin.
Ook fijn om te lezen dat ze op plaats nummer 181 stond.
Mijn moeder haar pony staat ook nog op de wachtlijst, hij staat op nr. 143 en wordt volgend jaar 20 jaar.
Dan zou de kans dus groot kunnen zijn dat hij volgend jaar ook mag. Ik hoop het......
Voor jouw merrie een fijne tijd gewenst.

[ [url=m/CgPXxc.jpg]Afbeelding[/url] ]

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 06:15

Taifoen schreef:
Mijn bijrijdpaard is gisteren ook naar de paardenkamp gegaan! Hij staat nu nog in een grote stal met een kleine merrie. Vanaf daar opbouwen om het land op te gaan. Prachtige plek *\o/*

Wat goed dat ze het zo doen. Is hij nog niet eerder op het gras geweest dit jaar of heeft hij een hoefbevangen verleden?

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:19

Hij is het gras niet gewend. Stond op zijn oude stal altijd op de paddock. Maar hij heeft echt een mega stal nu met een maatje! En vanaf daar dus rustig opbouwen :)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 16:11

Taifoen schreef:
Hij is het gras niet gewend. Stond op zijn oude stal altijd op de paddock. Maar hij heeft echt een mega stal nu met een maatje! En vanaf daar dus rustig opbouwen :)

Dat klinkt goed hoor, fijn!
Ik ken die loopstalllen, inderdaad lekker groot.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-24 16:15

Taifoen schreef:

Weet je toevallig op welke plek hij stond op de wachtlijst?

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 17:35

anjali schreef:
GDG schreef:
Nee, de mijne staan er niet op en zal ik ook nooit doen. Voor geen goud geef ik de verzorging van mijn paarden compleet uit handen. Ik ben wel benieuwd naar de redenen van degenen die het wel willen, ik kan alleen financiële redenen bedenken eerlijk gezegd.

De mijne staat erop voor het geval dat ik zou overlijden.Want ik ben alleenstaand,en aan mijn familie kan ik geen bejaard paard toevertrouwen.Zolang ik in leven ben verzorg ik mijn paard zelf,veel te leuk!En ik heb een testament gemaakt dat ,als ik dood ben,de Paardenkamp mijn paard krijgt samen met mijn hele banktegoed.Want eigenlijk is dat geld voor mijn paard natuurlijk,maar een dier is geen rechtspersoon volgens de Nederlandse wet en kan dus zelf niets erven.De Paardenkamp heeft een kopie van mijn testament ,en dit heb ik vantevoren goed met ze doorgesproken.

Wat goed dit!!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 19:52

Vandaag is onze grote vriend voorgesteld aan het publiek op de open dag *\o/*

Afbeelding

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:12

Knap ding. :D
Afbeelding

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:20

Oh wat een gave foto, dankjewel <3

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:21

Ik heb nog meer foto's van hem op stal. Maar ik ben nog niet klaar met alle foto's van vandaag dus je moet even geduld hebben. :D Hier stond hij trouwens ook in de stal. :Y)

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:23

Bellatrix schreef:
Ik heb nog meer foto's van hem op stal. Maar ik ben nog niet klaar met alle foto's van vandaag dus je moet even geduld hebben. :D Hier stond hij trouwens ook in de stal. :Y)

Super leuk! Ik zie ze graag tegemoet, geen haast :) leuk dat je foto's hebt gemaakt!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:27

Taifoen schreef:
Vandaag is onze grote vriend voorgesteld aan het publiek op de open dag *\o/*

[ Afbeelding ]

Knapperd <3.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 20:59

Afbeelding

Onze ook! Ik had mijn handen vol want ze was rete-fris na een dagje op stal en heel veel snoepjes haha, inmiddels staat ze weer lekker met haar nieuwe besties op de wei. Er is nog een hoop gras nu, en daarna is het plan dat ze voor de winter op het paddock paradise komt. Helemaal fijn.