Meest humane dood voor mijn paard......

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:35

Anita_D schreef:
Levy,

IK vind dat inderdaad en mijn paard kan helaas niet praten, dus ik kan het niet overleggen of erover hebben ofzo....

MAAR....IK weet bijna zeker dat mijn paarden dat liever zouden hebben, dan sterven in een vreemde, misschien wel enge omgeving!
Ik ken mijn paarden namelijk goed genoeg na al die jaren en ik weet 100% zeker dat ze zich thuis het meest op hun gemak voelen.
En ik zeg je, dit is MIJN mening en Ik ken mijn paarden goed!!!!

En zeg nou zelf, als onze tijd er is vinden we het waarschijnlijk ook fijn als je thuis bent en je hebt allemaal vertrouwde mensen om je heen die veel voor je betekenen.

Is wel even appels met peren vergelijken...
Dieren hebben het "geluk" dat hun baasjes kunnen beslissen over leven en dood... En 1 ding wat wilde mijn moeder graag dat er ook voor mensen zo'n spuitje was, en ik weet zeker dat ze nog liever naar het slachthuis was gebracht dan de lijdensweg die ze heeft gehad voor ze overleed....

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 02:41

Huilen OK dan!
Alane........

Bramblerose

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:53

Even voor de duidelijkheid: Sebito heeft al een keus gemaakt en daar ging dit topic toch ook over? Het paard gaat morgen naar de slacht en ik hoop, Sebito dat jullie dit weekend nog even van elkaar hebben kunnen genieten. Been there, done that en weet hoe ontzettend moeilijk het is. Daarom wens ik je heel erg veel sterkte toe de komende tijd!! En een dikke knuffel voor je paard!

YvonneAa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 13:55

Ja, dat wens ik je ook toe. Sterkte!!

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 14:34

Ik denk dat het er helemaal aan ligt hoe de situatie met Winnie is voordat ik een keuze maak..

Als hij zijn been breekt en niet meer vervoerd kan worden dan word hij ingeslapen ter plekke. Maar is het zo dat het hier gaat om een situatie waarbij hij nog wel kan worden vervoerd, dan denk ik toch dat ik hem naar het slachthuis breng. Winnie heeft totaal geen stress als hij op de trailer staat, ik zie dus ook niet in waarom ik het dan zou laten.

Ik heb trouwens ook het verhaal gelezen in bit en dat heeft mijn visie op slachthuizen veranderd. Ik had de tranen in mijn ogen staan, maar ik zie in dat dit gewoon heel snel gaat.

Ik hou van mijn paard en ik wil gewoon dat hij er zo min mogelijk van merkt. Wat er met het lichaam van mijn paard gebeurd ligt aan de situatie, maar hoe dan ook, dood is op dat moment dood, en godzijdank voelen ze er niets meer van. Dat wij het oneerbiedig vinden, dat komt omdat we mensen zijn, maar hij merkt er gewoon niets meer van, dat is het belangrijkste..

En ik zag laatst iets over mummyficeren op tv, wie weet laat ik dat wel doen..

Vosse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:17

ik ben voor een spuitje....Je kan je paard dan op een leuke plek laten inslapen...
Veel sterkte....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:18

Tallie1979 schreef:

En ik zag laatst iets over mummyficeren op tv, wie weet laat ik dat wel doen..

Op laten zetten is ook nog een optie....kan je er ook nog op gaan zitten Clown

Nee, zonder gekheid...
Het ligt eraan of je paard nog vervoers kan worden en of je de mogelijkheid hebt om ze thuis in te laten slapen....EN een DA diet het niet probeerd in een zo'n kort mogelijke tijd..maar eentje die weet wat hijdoet en mee leeft en je goed voorbereid...

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 20:29

ik heb het iets te naar meegemaakt met wanda,ik wil het nooit meer zien!
wanda is tijdens een narcose overleden(met behulp van spuitje)
en toen hebben we haar veulen nog een minuut zien bewegen...wanda was helemaal kapot van het vechten.
ooit heb ik mijn oude verzorg fries jasper ook gezien toen hij een spuitje kreeg en heeft inderdaad nog 5 minuten liggen vechten om overeind te komen....
nee doe mij maar snel Scheve mond

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:15

gijsenkim schreef:
waarom vind je dat miran, ik vind nl van wel...... Haha!

Sommige mensen suggereren dat je egoistisch bent als je kiest voor inslapen, of juist als je kiest voor de slacht. Uiteindelijk moet iedereen het voor zich weten (al vind ik het wel interessant om andere meningen te lezen), het is jouw dier en jouw beslissing, en die is alleen egoistisch als je een dier wat dood beter af is in leven houdt.

someone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 22:50

Ik zou mijn paard echt nie naar de slacht kunnen doen .
Waarom naar de slacht als je ze kunt inslapen Boos!
Waarschijnlijk voor het geld dat ze erbij krijgen,maar goe dat is MIJN mening......

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:02

Nou al zou ik er bij de slager weet ik veel hoeveel geld voor krijgen, ik zou dat geld niet eens willen, net bloedgeld.
Ik zou me niet lekker voelen bij het uitgeven daarvan...

Wat ik trouwens post is eigenlijk of topic, Sebito heeft een keuze gemaakt en ik vind dat heel moedig en goed van haar, ik heb makkelijk praten omdat ik er godzijdank nog niet mee te maken heb gehad.

Maar weet iemand dan iets over paarden die verbrand worden omdat ze niet naar de slager en de greco gaan?????

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 23:29

someone schreef:
Ik zou mijn paard echt nie naar de slacht kunnen doen .
Waarom naar de slacht als je ze kunt inslapen Boos!
Waarschijnlijk voor het geld dat ze erbij krijgen,maar goe dat is MIJN mening......

lees voordat je reageert eens het topic door dan word je misschien duidelijk waarom sommige mensen voor de slacht kiezen,
niet voor het geld namelijk

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:23

Anita_D schreef:
Nou al zou ik er bij de slager weet ik veel hoeveel geld voor krijgen, ik zou dat geld niet eens willen, net bloedgeld.
Ik zou me niet lekker voelen bij het uitgeven daarvan...

Dat "ik weet niet hoeveel" is niet zo heel veel en daar hoef je het echt niet voor te doen...En als je "pech" hebt moet je nog wat bijbetalen... (zit me dan te bedenken of de DA ook zo denkt over het geld dat hij krijgt als hij een dier heeft laten inslapen?) En als de kadaverdienst komt kan het ook zijn dat je geld krijgt voor het velletje....

Ik denk dat dat verbranden op een berg in de open lucht niet bestaat (mischien als er een besmettelijke ziekte uit breekt, denk daarbij aan Engeland ten tijde van de MKZ) Ik heb eigenlijk geen idee wat ze doen met de kadavers die echt nergens voor "gebruikt" kunnen worden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 00:30

Ik denk dat dieren de dood goed kunnen 'ruiken' of iig doorhebben dat er iets niet in de haak is. Vlak bij stal was vroeger een kadaverbak. Zelfs de meest brave ponies liepen daar met een hele grote boog omheen.
Maar dan nog; een dierenarts draagt ook geen fijne geur bij zich, dus dat is voor mij geen geldig argument om de slacht te vermijden.
Ik weet het niet wat ik zou doen. Mijn hart zegt inslapen, maar mijn verstand zegt slachten..

Sterkte morgen, Sebito.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 08:51

Alane schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ze doen met de kadavers die echt nergens voor "gebruikt" kunnen worden.

een hint , het plakt vreselijk Knipoog

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:11

gijsenkim"]
[quote="Alane schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee wat ze doen met de kadavers die echt nergens voor "gebruikt" kunnen worden.

een hint , het plakt vreselijk Knipoog
[/quote]

Dan worden ze toch ergens voor gebruikt.....
Ik bedoel als het zelfs niet meer wil/kan plakken....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:36

ik zou het niet weten, echt niet....... misschien weet een bokker het

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:39

Nee, ze worden op een grote stapel verbrand..

Dat ze gebruikt zouden worden voor voer, een lijmfabriek enz.. dat is helemaal niet meer..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 09:51

O. Waar wordt tegenwoordig de lijm van gemaakt dan......... en het honde/katte voer?

Loena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:02

Geen idee, maar dit heeft mijn veearts mij verteld... en ik ben geen klein meisje, die ze maar wat verteld hebben om gerust te stellen.. Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:30

gevonden op www:
Alle dode dieren die niet geschikt zijn voor menselijke consumptie worden minofmeer in stukken gedeeld...om zo onderscheid te kunnen maken in risicovolle delen (denk aan de kop van een koe met het ook op BSE)
Het minst risicovolle gedeelte wordt gebruikt voor katte- hondevoer
Het hoogrisicovolle gedeelte wordt verbrand..
Sinds de MKZ is het niet meer toegestaan om slachtafval enz. dat is vermalen tot diermeel te gebruiken voor veevoeder en zijn ze bezig om te kijken of dit diermeel geschikt is voor bio-energie...
wel off-topic maar vond het wel intressant.

En verder is het mogelijk om naast slacht en thuis laten slapen ook te kiezen om met je paardje naar bijv. Utrecht te gaan en daar in te laten slapen (wordt wel aanbevolen om dan een attest mee te nemen van je eigen DA om te voorkomen dat je paard wederom onderzocht wordt of het inderdaad ingeslapen moet worden) Daar kun je dan weer kiezen, nadat het ingeslapen is, of je er afstand van wilt doen, ter beschikking stellen aan de wetenschap....

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 10:59

ik kies voor het spuitje, rustig op eigen wei (heb horen zeggen dat iemand het oneerbiedig vind haar pard te laten sleep naar de rand van de wei) maar ja ik vind bij de slacht oneerbiedig dat ze gevild, gehakt en zo worden... lijn tjah met de beendern die overblijven van de slacht wordt ook lijm van gemaakt. spijtig dat er niet soort van verbrandingsoven bestaat

jeanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 12:00

de slacht, nooit!

Je gaat me niet vertellen dat een dier dat niet door heeft hoor, ik weet niet hoe dat mogelijk is dat mensen beweren dat een dier het niet merkt waar hij is.... Kennen jullie je paarden dan niet of hebben jullie geen voeling met hoe je paard zich voelt op verschillende momenten? Heb ooit een Shetlandpony moeten laten inslapen, beestje had kolliek en was al heel oud, veearts zei dat ze een operatie heel waarschijnlijk niet zou halen. Zij stond op een stukje land wat lager dan ons huis, zij lag daar te rollen van de koliek, toen wij haar uit de weide haalde om naar huis te stappen voor als de veearts kwam, draafde zij volle kracht naar huis, zij stond te trekken aan dat halstertouw. wij dachten ja, ze is beter aan het worden, ze zit nog vol energie... de staldeur stond open en was gevuld met een dik pak stro, ze is er als een sneltrein ingelopen en heeft zich laten vallen, zij is nooit meer opgestaan. Die pony heeft daar eerst dan een spuit gekregen om te verdoven en dan eentje om het hart te doen stilstaan, ik denk niet dat je een paard een groter plezier kan doen dan hem te laten sterven in zijn vertrouwde omgeving, waar hij zich veilig voelt.

Die Shet heeft in mijn ogen echt gekozen om in haar stalletje te sterven, en niet op een stukje grond waar zij wel een tijdje stond, maar dat zij kennelijk niet aanschouwde als "haar" plekje. Wat moet dat dan zijn als je je paard naar de slacht voert?!

Ik besef natuurlijk dat iedereen hier een andere mening over heeft, en ikzelf zou heel misschien ook gezegd hebben de slacht indien ik niet van een kleine pony had geleerd dat zij toch liever thuis vertrok dan op een vreemde plaats...

Zowieso veel sterkte Sebito

Veel sterkte

groetjes janna

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:00

Levy schreef:
Maar...dat is dus wat JIJ zou willen, maar wat zou het beste zijn voor je paard???
JIJ wilt het op zijn vertrouwde plek, JIJ wilt afscheid nemen, wat zou het beste zijn voor je PAARD??

Ik heb niet heel de discussie gelezen, en ik wil me er ook niet in mengen, maar ik wil wel graag even vertellen dat ik mijn pony destijds een spuitje heb laten geven. Nou was het ook eerste kerstdag, dus slacht was niet echt een optie, maar anders had ik dat ook niet gedaan, denk ik.

Ik ben heel blij dat ik het op deze manier gedaan heb; Marco hebben we vooraan de wei in laten slapen, en nadat hij zijn spuitje kreeg is hij heel rustig gaan liggen. Hij viel niet om, hij spartelde niet, niks... hij ging gewoon liggen, en viel in slaap. Heel erg mooi en vredig, en ik ben heel erg blij dat hij de tijd heeft gehad om rustig in te slapen (want in dit geval was het ook echt inslapen), in plaats van in één slag dood te zijn. Ik ben in elk geval blij dat ik het zo gedaan heb, en ik zou volgende keer ook weer voor een spuitje kiezen.

En dan ben ik misschien wel egoïstisch en blabla, maar daar geef ik lekker niet om. Knipoog Verder ben ik het met Miran eens dat niet iedereen elkaar hier in hun waarde laat, en dat is erg jammer, omdat dit een supergevoelig onderwerp is. Iemand die naar beste eer en geweten zijn pony of paard heeft laten inslapen of slachten hoeft nu toch niet van anderen te horen hoe vreselijk slecht en egoistisch dat was?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-04 13:12

En ik zag laatst iets over mummyficeren op tv, wie weet laat ik dat wel doen..[/quote]

Dan kijk je steeds tegen je dode paard an? heb je hem niet liever in gedachten zoals hij was?
Geen kritiek, enkel een vraag