probleempjes met mun ponytjes...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:18

Ohja, jullie zeggen ook dat we niks meer met die ponys mogen doen, moeten we ze dan gewoon laten stikken en gwoon in een vieze stal laten staan en niks meer doeN?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:19

dat zeggen we helemaal niet!
Niet rijden en longeren met trees!
Maar ik heb nog steeds geen antwoord wie nou die klonten heeft volgens mij (of ik heb eroverheen gelezen)

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:20

Jah, voordat we gaan rijden gaan we meestal eerst even er langs los werken, ff stappen rond zetten beetje draven hindernisje, balkjes, ongeveer een kwartier. Maar baister is al 21 wij zijn bang dat we te veel met hem doen, terwijl hij uitzichzelf alleen maar super lang wil galopperen, wat mag je nog met zo'n oude pony doen, met zo'n conditie, ohja baister is zeer aanhankelijk, trees minder.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:21

je hebt er overheen gelezen, baister heeft die klonten, die heeft hij tussen de borst en net voor zijn voorbenen, niet bij de single dus.

Hester

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:24

Ik volg dit dus helemaal niet.
Ik heb zelf de meest foute dingen gedaan met paarden in mijn leven, leerde daarna pas dat het fout was wat ik deed - ik heb er nou nog spijt van!
Hier wordt gezegd dat het fout is wat jullie doen, Baister en Niekoezz, maar vervolgens 'is het in jullie geval wel goed'. Grijp alsjeblieft de kans, jullie gedrag te verbeteren, dat scheelt jullie op een latere leeftijd een hoop spijt.

Als ruiter moet je IMO de hele wereld door de ogen van het paard bekijken. Hij doet iets, hij doet dat iets met een reden. Zoek die reden!

Wanneer de eigenaar steeds maar geen hoefsmid wil laten komen, kun je voorleggen dat hij de hoeven zelf bijhoudt. Zo werd het bij ons uiteindelijk ook gedaan, en dat was, voor mens en paard, de beste oplossing.
MAAR NU MOET ER EERST EEN PROFESSIONEELE HOEFSMID KOMEN, VOORDAT DE EIGENAAR HET ZELF BIJ KAN GAAN HOUDEN!!!
Anders staat dat paard voor de rest van zijn leven (en hij is PAS 16), verkeerd op zijn benen, en kun je er dus NOOIT meer wat mee.

Je kan bijvoorbeeld nu een keertje de hoefsmid betalen, en in het vervolg ervoor zorgen dat het niet meer zo ver komt.

Verder snap ik jullie bewering, dat die pony's beweging moeten hebben, maar ze staan de hele dag op de wei, dus beweging hebben ze al genoeg!
Als ze 24/7 binnen zouden staan, is het een heel ander verhaal.

DENK VANUIT JE PAARD!
[en een beetje natural horsemanship kan nooit kwaad Schijnheilig ]

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:25

hij heeft blijkbaar veel energie, dus moet je hem intensiever rijden, ipv van meer. daag hem uit met wat moeilijker oefeningen.

maar je moet zeker weten dat hij echt nog kan, en dat hij niet wegrent bv om onder het werk uit te komen.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:29

Wij doen altijd eerst een kwartiertje aande hand, dan ongeveer een half uur dressuur en dan gaan we springen (als we zin hebben) en wij doen dit best hoog (hoe langer hoe hoger, eerst balkjes natuurlijk), en hij kan het kei goed!
groetjes aniek

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:41

Misschien is het een idee om de eerste komende weken aan te verzorgen en niet te rijden, dus veel poetsen en schoonmaken, de ponys observeren en nog eens observeren (je moet dan wel weten waar je op moet letten), daar kun je vaak al een heleboel info uithalen voordat je erop stapt.
Dan als de ponys rustig zijn tijdens het schoonmaken en poetsen, kun je er een wandelingtje mee maken, samen met de 2 ponys en apart.

Als je overgaat tot het rijden vraag dan niet teveel, belangrijkste is nu dat de pony gehoorzaam is en rustig onder het zadel loopt. (ong. 10 a 15 min. p.d).
Dit kun je langzaam uitbouwen tot een half uur en persoonlijk zou ik dress en spring even op de lange baan schuiven, daarmee zijn de ponys niet gebaad, denk ik.

Succes allebei en doe het vooral rustig aan.
en de hoefsmid lang laten komen natuurlijk Schijnheilig

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:45

De ponys kunnen niet zonder elkaar, een voorbeeld:

treesje stond in de wei achter z'n eigen wei. Er zat alleen een hek achter, ze konden elkaar zien en alles. Baister sprong over het hek heen.

of nog een voorbeeld:
Treesje stond in de stal, baister niet. Treesje schopte de stal kapot.

Baister vind springen helemaal geweldig dus hier gaan we zeker mee door.
kus aniek

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:54

Mag ik vragen waar de ponys staan??? (welke plaats bedoel ik dan)

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:55

hoezo wil je dat weten?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:56

je kan ook baister los laten springen. zolang hij op het vlakke (drie basisgangen) niet zo heel goed loopt, is het het beste van ook niet teveel onder het zadel te springen.

zonder zadel vindt hij vast fijner, kan hij ook wat hoger als hij wil.

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:57

is goed, dit doen we de volgende keer, wek omen er nl 3x per week.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 15:57

Omdat dit niet kan zo, ik krijg na mate ik de topic goed doorlees echt medelijden met de ponys en vind dat er door 3e wat aan gedaan moet worden, je kunt me ook peebee-en

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:37

wat bedoel je met door 3e??
gr aniek

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 17:48

door 3e betekend door iemand van buitenaf... in dit geval dus cissie

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:12

XchantjuhX schreef:
door 3e betekend door iemand van buitenaf... in dit geval dus cissie

Verward

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:26

wat betekent het dan wel?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:32

Het antw van Chantjuh klopt wel, maar een 3e kan iedereen zijn, vriendin, buurman, instructrice, kennis, dierenarts, dieren bescherming, je moeder, nichtje weet ik veel wie, niet perse ik dus.

In ieder geval iemand die jullie kan helpen, met de pony's
Ik bedoelde het meer als advies, zo van laat jullie helpen door een 3e.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:46

Niekoezz schreef:
probeer veel overgangen van stap-halt-stap enz te maken, dit maakt zijn rug los, maak ook vooral veel figuren.

Sorry dat ik dit even quote, dit was wat jij reageerde op een diepgaander bericht van mij over een Fries die telgangt...

Als je daarop al zo goed Verward antwoord weet... waarom vraag je dan over zulke kleine dingetjes als hoe moet je goed galloperen etc ?
Als je mijn topic goed had doorgelezen had je ook gezien dat ik er zelf niet op rijd, het niet mijn paard is.
En dat het dier al ontspannen en los is...
Beetje algemene reactie..

Is die pony nou inmiddels al eens bekapt of nog steeds niet ?

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 18:49

deze week wortie bekapt

RoCKyLoVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:41

eindelijk.. Ik krul mijn tenen op bij de gedachte aan die hoeven..

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:48

Tenminste ik hoop dat hij deze week bekapt word, want de eigenaar was iets met de hoefsmid aan het regelen dus binnenkort komt hij

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:53

Zou ik toch doen wat ik eerder geschreven heb over het tuig.... dan gaat als je alles goed doet een wereld voor je open...

Niekoezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-04 21:56

hoezo zouden we dat allemaal moeten doen met dat tuig??
we maken het wel schoon enzo.. maar waarom is dat zo belangrijk waarom gaat er dan een wereld voor me open?