Wat vragen voor stalling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 08:53

Kadankovitch schreef:
Majabeestje schreef:
Veel (betaalbare) grond met veel paarden op pension. Dan hoef je toch geen enorm bedrag te vragen om leuk te kunnen rondkomen?
Juist als er veel mensen vrijwillig (en/of stagaires) werken.
Ik zie het hier ook wel hoor.

Een bedrijf runnen mede op basis van vrijwilligers !?!? Hoe zit het met bedrijfzekerheid, werkongevallen en aanverwante problemen? En als u dat zegt, hebt u duidelijk geen idee hoe de fiscus en arbeidsinspectie werkt.
Ik begrijp dat het goed bedoeld is maar het is ronduit ondoordacht. Wie wordt hier slapen rijk van?....... Juristen en accountants die de rotzooi daarna kunnen opruimen. En ik kan dat weten, want ik ben jurist.

Ehm. Ik werk in een andere branche maar werk ook met vrijwilligers en die krijgen binnen ons bedrijf gewoon een vrwilligerscontract met bijbehorende verzekering, reiskostenvergoeding etc. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat bij de stallingen waar ik het over heb ook het geval kan zijn aangezien ze ook zijn aangemerkt als erkend werk/leerbedrijf.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:04

Tja...hooi van eigen land. Dat maakt de "out of pocket expenses" idd een stuk lager. Maar dan reken je gewoon niet goed (en wordt je al helemaal niet slapend rijk).
Heb je die pensionpaarden niet, kun je dat hooi verkopen. Omdat het nu op gaat in de pensionpaarden zou je die gedorven inkomsten wel degelijk mee moeten rekenen in de kostprijs...anders ben je een dief van je eigen portemonaie en tijd. Dat heet volgens mij bedrijfsvoering.

En ja in het ene gebied zijn de grondkosten een stuk lager als in het andere gebied. Maar dat is maar een onderdeel van de prijs.

En je bedrijfsvoering laten afhangen van vrijwilligers en stagaires...klinkt mij meer als uitbuiting dan als een goed voorbeeld. Een fatsoenlijk stagebedrijf leidt de stagaires op en laat ze niet alleen sloven....en opleiden kost....juist ook weer tijd.

Dus voor mij is het een hoop gebakken lucht om slapend rijk te kunnen worden voor een stalprijs van 150,=

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:09

De discussie is al verlegd van slapend rijk worden naar rondkomen.
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen een professionele stal runnen en een of meer paarden extra nemen bij de eigen paarden.
Als je met een professionele stal wil overleven moet je een goed financieel plan hebben dat over meerder jaren gaat. Dan kan je je ook niet baseren op toevallige meevallers zoals een buurman die goedkoop hooi levert. Want stel dat de buurman ermee stopt en jij moet voor een stal van pakweg 35 paarden ineens duurder hooi kopen werk je misschien al met verlies.
Gebouwen en machines moeten onderhoud krijgen.
Qua werk is er niet alleen het werk met de paarden, maar ook contacten met leveranciers en klanten, administratie, boekhouding, etc.
Het verhaal van pol e.a. komt helemaal overeen met wat ik hoor van pensionhouders. Hard werken om rond te komen, maar blij met hun werk en trots op hun stal.
De mensen die gewoon een paar paarden extra nemen bij hun eigen paarden vergeten vaak de vaste kosten door te rekenen en zijn dan eigenlijk de hobby van iemand anders aan het sponsoren. Na een poosje realiseren ze zich dat en dan stoppen de meeste er mee. Heel veel kleine pensionstallen hebben maar een kort leven.

Othilly

Re: Wat vragen voor stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:22

Oji, sclimpre: dank voor de heldere uitleg!!

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:25

Hier in de buurt staan gewoon grote stallen met kvk die het voor prijzen doen waarvan Pol roept dat kan niet.
Maar als ze het 20 jaar later nog steeds doen lijkt me het toch te kunnen. Of zie ik dat dan zo verkeerd?

En nu weet ik niet nu het gesloten is, maar wij zitten hier in de buurt bij Deurne en bijna elke grote stal was toen wel leerbedrijf bij Deurne. Dat weet ik nog wel toen ik zelf op pension stond.
Dan was het veeg en poepscheppen toch wel echt de grootste taak.
En dan kregen ze vaak een paar jonge paarden om op te leiden en die mochten ze dan op donderdag bij een onderlinge wedstrijd hier in de buurt uitbrengen.
Oke de stagiaire leerde daarvan, maar de paarden werden ook nog eens mooi gereden. En met winst verkocht.

Ik heb kleinschalig pension gehad, ook kvk, helaas wegens ziekte van mezelf moeten stoppen.
Maar ik hield er met pension toch meer aan over dan de hooiverkoop van nu.
Maar de hooi verkoop van nu betaald inderdaad dan weer ruim mijn eigen paarden hobby, dat is wel lekker. Zonder mensen over de vloer.

Oh, die buurman stopt niet, die is juist aan het uitbreiden voor zijn jonge zonen die meer in het bedrijf willen.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:27

Sclimpre schreef:
De discussie is al verlegd van slapend rijk worden naar rondkomen.
Ik denk dat er een groot verschil zit tussen een professionele stal runnen en een of meer paarden extra nemen bij de eigen paarden.
Als je met een professionele stal wil overleven moet je een goed financieel plan hebben dat over meerder jaren gaat. Dan kan je je ook niet baseren op toevallige meevallers zoals een buurman die goedkoop hooi levert. Want stel dat de buurman ermee stopt en jij moet voor een stal van pakweg 35 paarden ineens duurder hooi kopen werk je misschien al met verlies.
Gebouwen en machines moeten onderhoud krijgen.
Qua werk is er niet alleen het werk met de paarden, maar ook contacten met leveranciers en klanten, administratie, boekhouding, etc.
Het verhaal van pol e.a. komt helemaal overeen met wat ik hoor van pensionhouders. Hard werken om rond te komen, maar blij met hun werk en trots op hun stal.
De mensen die gewoon een paar paarden extra nemen bij hun eigen paarden vergeten vaak de vaste kosten door te rekenen en zijn dan eigenlijk de hobby van iemand anders aan het sponsoren. Na een poosje realiseren ze zich dat en dan stoppen de meeste er mee. Heel veel kleine pensionstallen hebben maar een kort leven.
Dat dus! Maar ondertussen verpesten dat soort stallen wel de markt. Kostprijsberekening is een vak apart. Helaas is niet iedereen daar even goed in.

En nee, ik heb geen pensionstal. Wel incidenteel paarden van anderen op stal en daar vraag ik een reële prijs voor (en die wordt ook grif betaald). Kwaliteit heeft een prijs ;)

Heb even branchecijfers erbij gezocht: in 2014 varieerde de gemiddelde pensionprijs voor volpension tussen € 199 (Friesland) en € 305 (Zuid-Holland).

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:30

Citaat:
Heb even branchecijfers erbij gezocht: in 2014 varieerde de gemiddelde pensionprijs voor volpension tussen € 199 (Friesland) en € 305 (Zuid-Holland)

Dat klopt dan toch ook mooi met wat hier aangegeven werd.

Hier in mijn omgeving met alleen buitenbak 170/80 euro.
De buurman met binnenbak 220/30.
Prijzen van Zuid Holland, nee die krijg je hier niet, of ja die bestaan wel met 3 binnenbakken een springtuin op achterberg bodem enz.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:56

oji schreef:
Tja...hooi van eigen land. Dat maakt de "out of pocket expenses" idd een stuk lager. Maar dan reken je gewoon niet goed (en wordt je al helemaal niet slapend rijk).
Heb je die pensionpaarden niet, kun je dat hooi verkopen. Omdat het nu op gaat in de pensionpaarden zou je die gedorven inkomsten wel degelijk mee moeten rekenen in de kostprijs...anders ben je een dief van je eigen portemonaie en tijd. Dat heet volgens mij bedrijfsvoering.

En ja in het ene gebied zijn de grondkosten een stuk lager als in het andere gebied. Maar dat is maar een onderdeel van de prijs.

En je bedrijfsvoering laten afhangen van vrijwilligers en stagaires...klinkt mij meer als uitbuiting dan als een goed voorbeeld. Een fatsoenlijk stagebedrijf leidt de stagaires op en laat ze niet alleen sloven....en opleiden kost....juist ook weer tijd.

Dus voor mij is het een hoop gebakken lucht om slapend rijk te kunnen worden voor een stalprijs van 150,=

Dat dus. Bovendien zijn vrijwilligers niet betrouwbaar (is ook logisch, het zijn immers vrijwilligers) en gaan ze wel lopen omdat de economie weer aantrekt. Die werken meestal ook liever tegen betaling dan dat ze het bedrijf van een ander in stand houden.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 09:57

Ik heb een aantal jaar bij een boer gestaan in het buitengebied van Breda. Hij verhuurde 6 stallen, voor een kale prijs van € 100,-

Al het werk was dus voor de huurders, ook de kosten voor stro, hooi, brok en het weg laten halen van de mesthoop.

Er zat veel land bij, genoeg weiland om zomers en winter de paarden 24/7 op het land te houden en in de zomer ook nog eens zelf hooi/ kuilgras te oogsten. De kosten van oogsten lag per jaar rond de € 750,- a € 1.000,- afhankelijk van hoeveel gras. We hebben een aantal jaar een aantal pakken kunnen verkopen, wat natuurlijk erg leuk uitkwam.

Ik heb alles wel eens doorgerekend, maar met de kale stalprijs, hooi, stro, brok en mesthoop kwam ik toch echt niet onder de € 160,- per maand uit. In jaren dat je een deel hooi kon verkopen, wel behoorlijk lager natuurlijk.

En dan reken je natuurlijk nog niet eens een uurloon voor binnen en buiten zetten, mesten, weilanden mestvrij houden etc etc

Voor de boer was dit natuurlijk een redelijk leuk centje, zonder dat hij er erg veel werk aan had. Voor de huurders had je qua staldiensten er behoorlijk wat werk aan. Ik denk als je een uurloon van € 10,- aan zou houden je op een maandbedrag van ruim € 250,- (als het al geen € 300,-) uit zou komen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:13

Bijzonde dat mijn excuses over uiting slapend rihk worden gewoon van de baan geveegd wordt en wederom aangehaald blijft worden!
:') lezen blijft n vak.

Ik sta volledig achter bruintje!!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 10:20

Majabeestje schreef:
Ehm. Ik werk in een andere branche maar werk ook met vrijwilligers en die krijgen binnen ons bedrijf gewoon een vrwilligerscontract met bijbehorende verzekering, reiskostenvergoeding etc. Ik zou me kunnen voorstellen dat dat bij de stallingen waar ik het over heb ook het geval kan zijn aangezien ze ook zijn aangemerkt als erkend werk/leerbedrijf.
[/quote]
Oh dat zal wellicht nog kunnen, Maar dat kost ook geld. En vindt u een 'onderneming' die steunt op vrijwilligers een bedrijf? Wordt een mooie verhouding; de baas verdiend geld en de vrijwilligers? Ik geloof niet dat dit een concept kan zijn dat op de lange duur levensvatbaar is.
En met betrekking tot werk/leerbedrijven, daaraan worden meestal wel normen gesteld door de opleidingen. Ze moeten voldoende werkervaring bieden. Doen stallen met een dergelijk concept? Zelden !

Maar goed. Ik heb, dat slaat niet specifiek op uw bijdragen Majabeestje, niets voorbij zien komen aan argumenten en non-argumenten die ik niet al kende. Voor mij is nu alles gezegd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 11:42

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben...die 150 euro...hebben we het dan over zwart of wit geld? maakt ook wel verschil. Als we het hebben over het runnen van een bedrijf zouden we voor het fatsoen toch over witte prijzen moeten hebben.

Maralyn kan zich ergeren aan dat het slapend rijk worden weer wordt aangehaald om daarmee de aandacht van argumenten af te halen...Maar hoe je het beestje ook noemt Maralyn...jij suggereert dat je dus een beste boterham kunt verdienen zonder daar al te hard voor te hoeven werken. Dat was de hele crux waarvoor je in deze discussie kwam.

Maar wat is een beste boterham? Klein rekensommetje: In mijn branche (dus niet de paarden!!!!) is een uurtarief van €100,=/ €150,= heel normaal. In mijn branche hoef je om zelfstandig ondernemer te worden vrijwel geen investering te doen, behalve investering in je eigen kennis. In mijn branche hoef je dus niet naar de bank om te starten, geen schulden geen aflossingen geen grote kosten om te starten...Als je dan 40 uur per week werkt, dus zeg maar gewone nine-to-five job, wordt je nog geen miljonair, maar verdien je een hele beste boterham in mijn ogen.

Om dezelfde inkomsten te genereren met een pensionstalling, even vakantiedagen en normaal ziekteverzuim meegerekend, moet je dus 80-100 paarden voor 150,= per maand hebben staan.

Dan denk ik...hmmmmmm...zoveel paarden...om die te kunnen stallen en de faciliteiten te kunnen bouwen en onderhouden...moet je volgens mij een miljoenen investering kunnen doen....En de afschrijving van die investering...tja die moet allemaal uit die 150 euri. Dan komen er nog de reguliere kosten van voer, hooi, bedding, afvoeren mest, verzekeringen, personeel etc bij....

Dus tja...als je het mij vraagt is wat betreft verdienmodel, een pensionstalling waarbij je 150 euro vraagt aan je klanten, waar btw en alle kosten nog vanaf moeten, niet zo gunstig.

Maar goed, we weten allemaal dat om groot geld te verdienen, je behalve enkele echt groot verdieners in de topsport na, je gewoon niet in de paarden moet werken. Daar is niets mis mee, het is geweldig leuk werk en dat is heel veel waard! Maar suggereer niet dat je dus niet hard hoeft te werken, te sappelen om alles rond te krijgen, om een dergelijk leuk bedrijf te kunnen houden.

(overigens ben ik geen zelfstandig ondernemer en verdien ik dat dus niet...helaas.... -O- )

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 12:28

Maar oji... nergens heb ik beweerd dat je met 150 euro slapend rijk zou worden.
Dat is een incorrecte invulling.

Ik zie dat stallen hier voor 150 euro WIT prima rond komen.
Maar nergens schrijf ik dat over slapend rijk worden? ??

Dat slapend rijk WILLEN worden. . Gezien bokt wéér niet leest is gebasseers op een manege eigenaar die stagiares heeft... dagbesteders heeft wR hij n mooie subsidie voor vangt... zelf tot twaalf uhr in zn nest blijft liggen...
Hoe letterlijk kan je het maken?

GRAAG de humoristische ondertoon er van in zien graag.. zou ik waarderen.

Van die 150 konden wij HIER prima rondkomen.
Maar ik snap ook écht wel dat dát in amsterdam niet kan.

Blijf het oprecht jammer vinden dat mensen letterlijk zo slecht lezen...

Babootje.
35 euro per 700-800 kilo baal aan kosten is natuurlijk NIET als onkosten gerekend.
Wederom niet goed gelezen.
JAMMER!
Dus jou antwoord slaat voor mij kant noch wal.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:02

Moderatoropmerking:
Ik wil iedereen vriendelijk verzoeken om verdere discussie te laten voor wat het is in dit topic en je te richten op de vraag die de topicstarter meerdere keren heeft gesteld zodat zij antwoord kan krijgen op haar vraag.

Mochten jullie deze discussie in een nieuw topic willen voeren dan is dit mogelijk, hiervoor kan ik berichten splitsen, wel is het van belang dat iedereen zich dan houdt aan de regels die gelden op bokt, namelijk respectvol met elkaar discussiëren en letten op de toon die je gebruikt.

Graag vanaf nu alleen nog reageren op de vraag van de topicstarter;
yarkayunda schreef:
Even een schopje
Ik heb dus:
een grote wei met schuilstal
Een bak (40 bij 20)
Springhindernissen
Stallen worden gemest
Word gevoerd
Regio limburg in een klein dorp
Dicht bij een bos
Hoeveel kan ik voor deze stalling vragen voor een pony en hoeveel voor een paard(+halflinger fjord tinker enz)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-17 13:46

maralyn schreef:
Babootje.
35 euro per 700-800 kilo baal aan kosten is natuurlijk NIET als onkosten gerekend.
Wederom niet goed gelezen.
JAMMER!
Dus jou antwoord slaat voor mij kant noch wal.

Ik heb niks gezegd