Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Licor

Re: Het paarden-aan-huis-tips-topic deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:39

Ik geloof dat ze hier zo'n 40 kilo per dag op eten..

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:44

Azmay schreef:
KittyDylan schreef:
Dat brengt me op de volgende vraag...
Wat is voor jullie een normale tijd om te doen met een normaal pak voordroog? Ik geef de 2 kleintjes in totaal 4 plakjes per dag, wat ze ook allemaal netjes op eten. Maar mijn ouders vinden dat ik er zeker een week mee moet doen, wat ik niet red (5 dagen ongeveer)
Thuis zal ik even een foto maken van onze pakken. Geeft een beter beeld van de grootte
Maar hoe lang doen jullie er ongeveer mee?
2.5 week zoals jouw Spatter red im bij lange na niet.
Pakjes zijn niet zo gek groot. Met de hand wel te tillen

Ik geef hooi en geen voordroog, het liefst zorg ik dat het nooit op is. Met een slowfeeder lukt dat aardig.
Doe 3 weken met 300 kg, hoeveel je zou "moeten" voeren kan je berekenen aan de hand van het gewicht van je paardjes.

Echt besparen op hooi is denk ik niet de manier :o

Ik bespaar niet op hooi (voordroog in mijn geval) hoor ;)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:47

Hoe betalen wij het? 2 fulltime banen, geen kinderen. Ik huur zelf stallen met weide niet aan huis helaas. Om de kosten weer te geven: het is voor mij goedkoper om ze in volpension te zetten met alle faciliteiten dan nu zo te houden zonder bak of wat dan ook. Maar nog geen stal gezien die onbeperkt voert en de uren buiten biedt die ik wil. Soms vraag ik mij af of ik niet iets meer voor mijzelf mag hebben van dat geld maar ach.. Ze hebben het zo fijn :)

Ik heb dezelfde balen als AbbyBlues, toevallig ook voor dezelfde prijs. Ik doe met 1 pak 1 week. Dus € 245 per maand aan hooi (bezorgen is €25).

Sterkte met je enkel Pauline!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:48

KittyDylan schreef:
Ik bespaar niet op hooi (voordroog in mijn geval) hoor ;)

Omdat je ouders dat blijkbaar wel willen :o
Maar zolang ze het niet op hebben of dik worden kan je meer geven.
Of je genoeg geeft ligt ook aan de kwaliteit en hoe lang ze zonder staan. Ze kunnen dik worden van hooi en toch te weinig voedingsstoffen binnen krijgen.

Mijn paarden wegen samen nog geen 1000 kg dus als ik dan 1,5kg droge stof per etmaal aanhoud moet ik 15kg hooi per dag geven(iets meer maar omdat de paarden lichter zijn dan 1000 kg rond ik het allemaal maar even af). Een deel vervang ik door bietenpulp en lucerne voor Diva en wat stro dus ik smokkel wel een beetje.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:50

Twee plakjes 2 maal per dag, dus 4 in totaal. Ponies zijn 150-300 kilo. Ben niet zo goed in schatten, twee hele jonge Welsh A ponies

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:50

KittyDylan schreef:
Twee plakjes 2 maal per dag, dus 4 in totaal. Ponies zijn 100-300 kilo.

Mijn "plakjes" zijn 20kg dus plakjes zeggen niet zoveel, 100-300kg is ook nogal een marge :+

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 14:56

rover_ schreef:
Wat sneu dat het veulen het niet gehaald heeft Setteli. Fijn dat je oude merrie naar huis kan komen en je andere paarden dan zo dichtbij staan.

Las over dakrenovatie van Gingerale. Is het nog asbest?
Ik heb zelf vorig jaar veel offertes opgevraagd en dak laten vervangen door http://hardemanisolatie.nl/ scheelde heel veel met andere aanbieders. Werkten netjes en is mooi geworden. Wat mij betreft een aanrader. Als je meer info wil pb dan even voor de contactpersoon die ik had (had mooie scherpe prijs neergezet).

Oh top, dank je. Dat ga ik even bekijken. Nee,is geen asbest gelukkig. Zijn dakpannen. Geen asbest in of op de schuren gelukkig. Huis hebben we vorig jaar asbestvrij gemaakt en nieuwe kap op laten leggen. Dus wat dat betreft al heel fijn. Dank je voor de tip en pb je later nog wel even!

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:03

Wat een verschillen in hoeveelheid hooi! Wij hebben in totaal 1000 kg paard en ze eten tussen de 20 en 30 kilo hooi per dag. Ze krijgen onbeperkt hooi. Het aantal kilo's dat ze opeten is enorm afhankelijk van het weer. Nu is het buiten guur dus willen ze meer hooi eten (van gisteren op vandaag 32 kilo in 24 uur).
Als we maar 1,5% voeren van hun lichaamsgewicht dan hebben we in no time uitgehongerde gratenpakhuisjes staan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:03

Hihi, onze dikbil weegt alleen al bijna 1000 kilo :+
Hooi gaat hier dus vaak wel vrij hard, maar nu het gras weer begint te groeien hoop ik dat ze er weer wat langer mee gaan doen.
Deze week met 5 paarden hebben ze 1 baal (van rond de 350/400 kilo) in 4 dagen op..

Hier is dan juist weer dit jaar een "tekort" aan hooi door de afgelopen zomer, dat betekend voor ons dat we al snel het dubbele betalen per baal. Heb na goed zoeken nog een adresje gevonden waar ik ze voor €20 kan krijgen maar moet ze wel zelf halen. Vorig jaar had ik balen voor €10 waar dan nog een beetje bij kwam voor het leveren.

Hoop dit jaar wat balen van eigen land af te kunnen halen als het niet te duur gaat worden anders kan ik ze net zo goed kopen en de paarden op dat stuk gras zetten.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:07

Wij hebben een draver (denk 550)
Haflinger (denk 475)
New forest (denk 425)
Shet (denk 175)

Samen dus 1130.. en ik denk dat er 40 kilo hooi per dag doorheen gaat..
Zonder de new forest was het gestabiliseerd op ongeveer 30.. dis ik schat in dat het nu richting de 40 gaat

sakvis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:09

Licor; 550 + 475 + 425 + 175 = 1625 :)
Toch?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:12

Voor 3 grote koudbloeden en 2 shetjes voer ik 2,5 baal hooi per dag. Ik voer beperkt, anders ontploffen ze.
Omgerekend is dat 2,5 keer 22 kilo ongeveer.

Whassupp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:14

Ik voer kruidenhooi uit Duitsland en Tsjechië. Supermooi spul, totaal niet stoffig en bestaat uit zoveel verschillende grassen. Vind het vanwege de kans op herfststijlloos wel een btje spannend, maar de kwaliteit is zo stabiel en heb er echt nog nooit slechte balen tussen gehad. Balen zijn ontzettend strak geperst, dat gebeurt dan in NL. Doordat de grote balen worden losgehaald en opnieuw door de pers gaan om er kleine baaltjes van te maken, valt de kleine en stoffige fractie er tussenuit. De baaltjes zijn wel zwaar, zeker 20 kilo vaak nog meer. Heb zo'n 1600 kilo paard staan en ze vreten dit spul onbeperkt. Qua kosten ben ik in de wintermaanden wel wat kwijt hieraan, want heel goedkoop is het niet. Zo rond de 250 euro per maand schat ik. Maar dat is dus in de maanden dat ze voor 100% op hooi staan. Vanaf april wordt dat alweer minder en ze staan vanaf november ongeveer weer op hooi. Twijfel wel eens of ik geen NL hooi moet kopen. Geen kans op herfststijlloos en goedkoper, maar ze doen het hier zo goed op en ben echt dik tevreden over de kwaliteit, dat ik nog steeds twijfel

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:21

sakvis schreef:
Licor; 550 + 475 + 425 + 175 = 1625 :)
Toch?

Ja je hebt gelijk.. ging ergens iets mis met tellen :')

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:21

palousa_boy, mijn Shire gaat er zelfs overheen. Haha grappig om te lezen dat mensen bij elkaar net zoveel paard hebben als mijn kleine jongen. Hier totaal 2400 kg. paard ongeveer.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:27

Phoe, ruin 550 kilo, merrie 400 kilo en Tika schat ik op 250 a 300kilo, totaal =1200 a 1250 kilo totaal.

Hier nu zon maar het waait enorm.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:46

Mijn moeder heeft de paarden binnen gezet. Stonden voor het hek ruzie te maken. Is nog niet eerder voorgekomen. Drijfnat en enorm harde wind. Nu binnen maar lekker hooi eten. Morgen weer een dag.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 15:48

Heb net nog extra hooi gegeven, begin het me toch te hozen :oo
Had Kim al een deken op gedaan wat ze normaal nooit heeft maar mijn mestboy is door de paddock gewaaid en de paarden keken echt niet vrolijk. Ze krijgen hun hooi in de regen, de bak past niet binnen. In de schuilstal hebben ze wel stro maar ja dat is niet zo lekker natuurlijk.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:08

Hier een zonnetje gelukkig.. maar die wind is vreselijk..
Ik hoop niet dat we zo'n zelfde voorjaar als vorig jaar krijgen -O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:13

Licor schreef:
Hier een zonnetje gelukkig.. maar die wind is vreselijk..
Ik hoop niet dat we zo'n zelfde voorjaar als vorig jaar krijgen -O-

Was het vorig jaar zo nat?
Kan me het niet echt meer herinneren, ben in april hierheen verhuisd en toen was het nat maar geen idee hoe dat in vergelijking was.

De carnavalsoptocht komt hier dwars door de paddock dit jaar zaterdag B-) :# :+ }:0
Dus ik heb nu iemand die mijn hooi aan de kant aan het schuiven is voor een tap. Wat een feest :')
Ze wilde het heel graag nog 1 jaartje doen, hopelijk is de wei nog een beetje begaanbaar want anders weet ik niet waar ik de paarden moet laten..

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:17

Ja ik weet dat de paddock hier toen echt weken lang een grote natte bende was.. maakte me toen nog zorgen over de hooiwinst omdat de eerste snede pas zo laat gemaaid kon worden.. dat viel uiteindelijk gelukkig wel mee..
Overigens was toen in het noorden van het land niets aan de hand.. gewoon droog..

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:19

Hier regent het nu iets maar die wind is flink aangetrokken.
Was al weer een lint van de wei losgeschoten.

Qua kilo paard heb ik hier ongeveer:
Ruin 600 kilo
Merrie 450 kilo
Mini's beide rond de 150 kilo. (Zijn jonkies)
Dus 1200 kilo paard.
Ze krijgen nu rond de 25 kilo hooi per dag in slowfeeders.
Hooi wat ik dan nu heb is heel fijn van structuur.
Ze hebben het dus ondanks de slowfeeders 2x zo snel op dan de vorige balen.
Dus op moment voer ik 'beperkt' anders kan ik ze straks rollen, vooral de minis.

Edit: ineens een dikke hoosbui met hagel :wow:

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:30

o wat gaan jullie snel!!
pauline sterkte met je enkel!! jij reed met lotte toen mee toch in de hunebedtreck? dan weet ik zo wie je bent haha mooie knollies hadden julliebij je toen!

hey claudia!! hoe gaat het nu met je ? helemaal hersteld?

hier voer ik in slowfeeders , hebben zo,n beetje de gehele dag hooi.

beste wind bij toeren! nu droog met zon

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:30

ik heb me droomhuis gevonden!!

met bak,weiland,stallen en een ligplaats voor een boot (me vriend houdt van varen)

alleen de prijs.... die is beetje jammer. niet schrikbarend duur, maar toch net wat te duur... en vast wel te ver voor me vriend, maarja wie weet nu dat je een boot naast zn huis kan??

pauline. sterkte met je enkel

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-17 16:32

Haha lol ik zie nu pas dat ik in de top 30 sta op nummer 28! :o

En die foto ontroerend.. en mis ik erg de zomer.